Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten in hanging baskets welke soort

Recommended Posts

Ik heb dit jaar voor het eerst tomaten in een hanging basket geplant. Dit ging redelijk goed maar ik wil volgend jaar een zoetere tomaten soort die goed in een hanging basket groeit.

Heeft er iemand een leuke tip?

Ik heb trouwens de methode die te zien was in een aflevering van BBC gardnersworld gebruikt: http://www.gardenersworld.com/plants/pots-containers/tomato-parsley-hanging-basket/

Ik kan je de volgende tomaatjes aanraden op basis van onderstaande bron (dus niet uit eigen ervaring helaas).

Ze zijn allemaal te koop bij de Nederlandse zaadhandels (zoek via google)

Tomaat Garden Pearl

Door zijn gedrongen en compacte formaat is het een ideaal soort voor baskets, bakken, potten en containers. Vormt vele smakelijke rozerode kerstomaatjes

Tomaat Maskota

Een productief ras met smakelijke, rode kerstomaatjes van 25 a 35g. Ideaal voor potten, containers en kleine plekjes.

Tomaat Tumbling Red tom (ook in gele variant)

Zelftoppende balkontomaat, dieven is eveneens niet nodig. Geeft grote kerstomaten. Ideaal voor de teelt in containers maar kan ook hangen in baskets.

tomatoes_1372953c.jpg

Bron

• 4 months later...

Wow ja die is echt super. Ik zou bijna 'meteen' die soort zaden kopen als ik niet wist dat het vast gekweekt is door iemand die het super goed kan, en mijn resultaten waarschijnlijk anders zijn.

Ik heb al wel wat mini tomaten zaden, een andere soort.

Hansm: Onder de foto (via die bron in erik zijn bericht) staat: Hundreds and Thousands.

Inmiddels heb ik al zaden gekocht (de Tumbling Red tom) Ik vraag me alleen af hoe het straks zal gaan met die tomatenziekte (phytopthora)...

Ik wist niet van de tomatenziekte af, en heb het gegoogled.. dat ziet er niet zo goed uit zeg.

Wel denk ik er nog steeds over om gewoon die tomatenzaadjes te kopen en het te proberen, maar als ik dat doe heb ik vier soorten tomaten in m`n kleine tuintje. Natuurlijk weet ik niet of ze allemaal lukken, en kan ik altijd een plant weggeven aan m`n moeder of iets dergelijks dus het kan best

• 1 year later...

Ik heb altijd 4 soorten in de hanging baskets, je moet ervoor zorgen dat je plastic onderin legt, of kranten ofzo, anders wordt de grond veels te droog. Verder gaat het prima, als je het bij kleine rassen houdt. Bij mij zit er oa in: tiny tim, thumbler red, pendulina geel (erg lekker) en de minibel. In zon basket gaat denk ik een liter of 4 aan potgrond?? Je hebt ook speciale potgrond voor baskets, die houdt meer water vast.....ik gebruik die niet. Mijn baskets hangen aan een touw in mijn Gouden iep boom, erg leuk, dit jaar wil ik er nog 2 bij.

basket58411331997748.jpg

in de achterste zit silvery fir tree en de voorste dat jaar geen tomaat maar meloenpeer.

tinytim-pendulina49091331997791.jpg

tiny tim en rechts pendulina geel