Geplaatst: 4 juni 20241 j Phyto in de buiten (*jep, dom, maar mag geen kas/ afdakje plaatsen van moeder de mams)-tomaatjes, heb de helft van het blad in de kliko liggen. Heb er met UV-C licht (schadelijk voor de ogen/huid!) uit alle hoeken op geschenen om eventuele kiemende sporen in de... kiem te smoren. Hoop ik. Had ooit koperoxychloride staan, maar heb het weggedaan. Had toch even willen kijken of dat uitgemaakt zou kunnen hebben op 1 plant. Verder ook de slakkenvraat, maar ik heb ze nu *klopt af* redelijk kuum, doordat ik in de achtertuin moestuinier, door insomnia en een zaklampenfetish, en vooral ook door mijn heggemerel, die slaksatehstokjes niet afwijst.. Piek ze er zo aan, en ik krijg er nog een disneyprinces gevoel van ook, met ma Merel als verdelgingsvriendschapsmaatje. Zal morgen een foto maken als ik het niet vergeet- ze zit op 1,5m hoogte in een hederaheg, open en bloot.. Edit, foto van Merel- en toch toestemming om een kas te plaatsen! 5 juni 20241 j aangepast door Dashbro
Geplaatst: 11 juni 20241 j Als je het ene moment dit hebt staan: En dertig minuten later dit: Ik heb het hem zien doen, de stinkerd. Een bosmuisje. Hij bijt de stengels af en gaat daarna op de afgebeten stengel die nog aan de plant zit knabbelen. Geen idee of dat extra lekker is, hij heeft het ook gedaan met mijn zonnebloemen. Maar ik heb het hem zien doen dus en heb meteen mijn muizenvangeremmer klaargemaakt. Werkte perfect, binnen een uur was hij gevangen. Of zij, want er rent ook wat klein grut rond plots. Toen een discussie met Lie, waar brengen we muis heen. We hadden geen van beiden zin om met een muis in een emmer afgedekt met een krant rond te wandelen op Knarrestein. Te lang gediscussieerd en ondertussen viel er een bui, de krant werd nat en muis ontsnapt. Scheelt ook weer gedoe. De laatste drie koolrabi’s en de zonnebloemen bestrooid met as rondom en ook een beetje erop. Kijken of dat de muis weghoudt van mijn groente. Kan hij of zij zich weer richten op de halve sinaasappelschillen die ik neerleg om slakken onder te vangen ( geen kans, muis is de slakken voor) 11 juni 20241 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 juni 20241 j ‘Aaah wat een schattig muisje’ aldus de zoon die toevallig op mijn mobiel keek
Geplaatst: 13 juni 20241 j Zal ik hem opsturen als ik hem weer vang Mellie? Helaas heeft de as niet geholpen de andere koolrabi’s zijn nu ook ontbladert. en de eekhoorn heeft vanmorgen alle rijpe aardbeien meegenomen of ter plekke geconsumeerd.. ik was nog niet wakker en vond alleen nog enkele half opgevreten onrijpe afgekeurde exemplaren. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 juni 20241 j Is het deze week iets rustiger met slakken, zit er ineens een mol... alle bleekselderij, witte kool en venkel de grond uit gedrukt. Pfft... (en dan te weten dat de tuinen aan naast mij aan beide kanten braak liggen. Ga daar lekker spelen ofzo) 🙄
Geplaatst: 22 juni 20241 j Misschien is jouw tuin gewoon beter. Goeie grond, rijk aan organisch materiaal en dus wormen en dus mollen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 22 juni 20241 j Okee…..voor 1 keer klagen dan. Terug van 2 weken vakantie, jawel in nat Nederland. Vandaag effe op de tuin wezen kijken. Knoflook….moet er echt uit…sommige snottig, sommige met losse tenen, en in ieder geval te klein….jaja…wie het kleine niet eert…..ggrrr…. sjalotjes….ook te nat….klein….eruit gehaald. Kapucijners geoogst…..waar ik vorig seizoen een maaltje of 5-6 had, heb ik van dezelfde hoeveelheid planten nu krap 1 maaltje voor zijn tweetjes. Tuinbonen..ondanks lelijke planten toch drie maaltjes….klaagt Jo niet over. Bonen….gaan dood. Gezaaide bonen, komen op en worden gelijk weggevreten. Prachtige bloemkool en romanesco planten…..bloemen zijn het geworden. Broccoli…..1 klein maaltje voor twee….en dat van 5 planten. paprika planten, niet groter dan 12-15 cm…en dan komen er al bloemen in. En het aller ergste….vijf pompoenplnten…weg..foetsie….blije slakken. Tel daar het mieren nest in mijn kist bij op, en weg was mijn humeur! Kolere zeg! en ik ging alleen maar kijken! Maar……morgen ga ik naar de tuin om de boel op te schonen….opnieuw te zaaien, plantjes uit te planten en op te ruimen. Dus ….alles komt wel weer goed. Maar nu effe niet! 😉
Geplaatst: 23 juni 20241 j Quote Is het deze week iets rustiger met slakken, zit er ineens een mol... Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat het deze week iets rustiger is met slakken OMDAT die mol er zit? 😉 "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 24 juni 20241 j @jo ik deel dezelfde ergernis… ik ben zo klaar met moestuinieren. Ik tuinier al sinds mijn 16e ofzo en heb nog nooit zo veel (melo)dramatiek gevoeld in de tuin. Ben er even helemaal klaar mee.
Geplaatst: 25 juni 20241 j Op 22-6-2024 om 21:49, jootje zei: en ik ging alleen maar kijken! Deze blijft kleven sinds ik hem zaterdag las. Wel wrange humor, vandaar maar geen smiley. Balen! Ik heb ook iets om te klagen, namelijk dat de elektrische spanning in mijn huis te hoog is. Regelmatig > 240 Volt, momenteel 244 V, minimaal 235. Ik heb al twee miniovens en een fornuis weg mogen brengen, alle doorgebrand. Het fornuis dat ik nu heb, kan ik niet meer gebruiken, wordt op 1 plek al te warm. Dit waren/zijn apparaten van 220 V. Ik zal nu noodgedwongen een nieuwe oven moeten gaan bestellen die gemaakt is voor 230 - 240 V. Het wordt nu een mini bakoven/gril, die de oven en het mini oventje gaat vervangen. Bij sommige leveranciers staat het voltage niet eens bij de specificaties en moet ik die opvragen. Ik snap het wel, er wordt veel energie opgewekt momenteel, ikzelf heb ook 6 zonnepanelen. Al die spanning moet verwerkt worden, dus gaat het voltage omhoog, zodat we meer stroom gaan verbruiken - kassa. Bovendien ga ik nog meer betalen straks om stroom terug te gaan leveren, de zakken worden weer rijkelijk gevuld. En ik word gedwongen níét duurzaam zo lang mogelijk met oude spulletje om te gaan, maar met de tijd mee te gaan en braaf nieuwe spullen te consumeren. Leve de economie! 25 juni 20241 j aangepast door HuubvG taaldingetje
Geplaatst: 25 juni 20241 j Op 23-6-2024 om 12:55, speets zei: Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat het deze week iets rustiger is met slakken OMDAT die mol er zit? 😉 Wauw, dat is een goeie! Durf ik niet met zekerheid te zeggen, er zijn inderdaad minder slakken, hoewel er nog altijd redelijk wat in de bierbakjes zitten... Denk er toch wel over om een klem oid te zetten. Vanavond gezien dat mn hele prei weg is. T hele bed omgewoeld (en mn buurman van de overkant zegt dan: "tja, tegen natuur valt niet te vechten. Enne... t is ook goed voor de afwatering" (ja hij heeft gelijk, i know, maar blijf het toch vervelend vinden...)
Geplaatst: 26 juni 20241 j Weet je zeker dat het een mol is en geen woelmuis/rat? Eten mollen prei? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 juni 20241 j 18 uren geleden, HuubvG zei: Al die spanning moet verwerkt worden, dus gaat het voltage omhoog Je moet het me even uitleggen Huub. De hoogte van de voltage moet toch geregeld worden door de omvormer ? Is die wel ok? Anders zou dit dus bij veel meer mensen met zonnepanelen gebeuren ? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 juni 20241 j Volgens mij moet de omvormer ook wel meer spanning leveren, net als een auto-accu opladen; een accu van 12 V krijgt tot 14 V spanning om te laden.
Geplaatst: 26 juni 20241 j Nadat ik eerst mn pink lemonade bosbes vd verdrinkingsdood in de moestuin hrb moeten redden, blijkt t nu de bessen kleuren niet eens een pink lemonade te zijn......de bessen zijn gewoon blauw! Maar er is wel iets van €16 betaald voor een plant even groot als de €10 kostende blauwe bessen vd intratuin. Heb hun klachtenformulier maar ingevuld, kijken wat ze er mee gaan doen
Geplaatst: 26 juni 20241 j Waten de bladeren lichter van kleur en iets afwijkend blad ten opzichte van de gewone blauwe bes? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 juni 20241 j Niet dat me echt is opgevallen. Ik heb net even gekeken, want ik heb er 3 staan die blauwe bes zouden moeten zijn (1 ervan heb ik daadwerkelijk bessen van gehad, die zijn blauw, de andere 2 nog niet) en dus 1 die pink lemonade zou moeten zijn. De kleur lijkt bij alle 4 hetzelfde, de vorm van de blauwe bes die bessen geeft is wat smaller dan die vd andere 3, maar de plant die pink lemonade zou moeten zijn heeft vergelijkbare bladeren als de plant waar een emblue label aan zit en t lijkt ook sprekend op die andere blauwe bes.
Geplaatst: 26 juni 20241 j Waarom moeten geliefde huisdieren toch ook zo kwetsbaar zijn voor nare ziektes.. Een biopt is opgestuurd, en afgezien van de eerste dag heeft ze weinig pijn gelukkig. Kroop een halfuur na thuiskomst gelijk op schoot, om rustig spinnend in slaap te vallen. Komt uit het asiel, was een heel timide kleine poes, die de eerste dag al gelijk bij me op schoot klom. Met een luikje op haar rug, waar een luchtbukskogeltje voor gezorgd had. Heb haar beloofd dat als iemand zo laf zou zijn, om dat nogmaals te doen, dat het in het dubbele kaliber terugkomt... Beestje komt voor elke boodschap binnen, op de bak. Is bang voor vogels. Komt graag onder de bomen staan als ik weer eens met de kettingzaag bezig ben. Elke dag weer wat aparts. En dan komt die ruwe realiteit van het leven weer bovendrijven. Hoop dat het meevalt, tot de uitslag binnenkomt zal de hoeveelheid bierblikken wel gaan stapelen, want t is toch echt mijn maatje, en haar verliezen zou een hele forse klap wezen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.