Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Mijn app hebben ze ook verwijderd nu waar ik de planten kan volgen. Maar dat kan ik ook op vele andere manieren opzoeken.Een verhaal wil ik nog wel kwijt.Er wordt mij nu ook verweten dat ik prive heb geschreven. Maar die adressen had ik toen nodig omdat Jelle, de oprichter er zelf niet was bij het afhalen van de spullen en zij hebben mij het prive nummer zelf gegeven, dan kon ik bellen als er wat was onderweg. Ik moest 2 x uit Duitsland komen. En nu gebruiken ze dit ook als een stok om mee te slaan.De mama van Jelle heeft mij verteld toen ik daar vele spullen ging afhalen dat er iemand geblokt werd op hun community omdat ze reclame ging maken voor Pokon en dat druist in tegen hun principe. Iedereen kent haar wel.Ze verbouwt zeker al 35 jaar groente. Ze was al zeker 10 jaar bezig toen Jelle nog snottebellen drukte tegen de ramen.Ze heeft ongelooflijk veel ervaring en een zeer uitgebreide website waar ik regelmatig de info lees over alle groentes.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul 2 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Er wordt mij nu ook verweten dat ik prive heb geschreven.3 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:en zij hebben mij het prive nummer zelf gegeven,Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Heb je hen geappt ofzo? En waarom dan? Ik snap wel dat ze daar willen dat je de officiële communicatiekanalen gebruikt. Privénummers zijn privé. En ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat die moeder ermee te maken heeft. Als dat is om dat Pokon-verhaal, dat snap ik wel. Die community is hun marketing-instrument, voor commerciële doeleinden dus. Dan wil je niet dat er (indirect) reclame wordt gemaakt voor de concurrent. Dat vind ik niet zo gek.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Misschien ken je het bedrijf niet? Via de whatsapp kun je schrijven en bestellen en ik heb daar regelmatig besteld. Zeker voor mij was het handig, omdat ik een eind moet rijden en speciale afspraken moest maken op zaterdagen b.v. Jelle en zijn moeder Saskia en een broer hebben het bedrijf opgericht. En een goede vriend van Jelle doet de klantenservice, bestellen etc. Maar ik had gelezen dat de community manager ook klantenservice doet.Voor het geval dat zij het bericht zou verwijderen heb ik de vriend waar ik altijd een goed contact mee heb gehad eerst zelf geschreven. Maar hij zegt nu dat ik ook een broer van Jelle heb benaderd, maar dat is anderhalf jaar geleden geweest, toen ik de vele tafels en aarde en nog veel meer met de aanhanger ging ophalen. Er kwam dus ook nog vele benzinekosten erbij, goed, dat was maar zo. Maar die broer heb ik nooit meer benaderd. Alleen dus anderhalf jaar geleden even gevraagd of het adres nog klopte, want ik was er al eerder geweest, maar ik moest mij ergens anders melden.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul 10 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Misschien ken je het bedrijf niet?Ik ken het wel, maar heb er nog nooit iets besteld. Hoe dan ook, ze willen van je af en zijn sommige dingen zat blijkbaar. Ik zou zeggen, laat het los. Dit kost je alleen maar (negatieve) energie en verspilde moeite. Je hebt mooie spullen bij hen gekocht, geniet daarvan. Verder gepasseerd station.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Dat vind ik ook en ik denk dat het hierover op dit forum ook best klaar kan zijn. Ik weet dat dit de klaagbaak is en dus vrij om door te blijven klagen maar ik ben die MM ook een beetje zat. Maar wat mij betreft houden we erover op. Blik vooruit!Mijn klacht van de dag: ik heb geen tijd om naar de hortus van Leiden te gaan om de bloei van de Penisplant te bekijken!Iemand hier wel geweest? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Nee, maar ik heb wel een aantal exemplaren van de Amorphophallus. Het zijn knolletjes die je in het voorjaar plant, dan komt er een prachtige plant uit met veel blad, en heel soms bloeien ze ook. Dan zet ik ze buiten, want de stank is misselijkmakend. In het najaar sterft de plant weer af, en haal je het knolletje uit de grond om het droog en koel te bewaren. Afgelopen jaar was ik ze in huis een beetje zat, ik heb geen venaterbanken dus alles staat gauw in de weg, en heb ik ze buiten in de grond gezet. Laat in het voorjaar kwamen ze weer op. Ze blijven best klein in ons klimaat, en misschien is het ook gewoon een kleine soort.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Bij mij is het ook weg.Edit: ik liep alweer een pagina achter, never mind. 30 juli 202530 Jul aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Ik zie net, dat er ook een livestream is.Alleen heb je dan de stank er niet bij, maar dat is misschien wel een voordeel....😄
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul 5 uren geleden, appelvrouw zei:ik heb geen tijd om naar de hortus van Leiden te gaan om de bloei van de Penisplant te bekijken!Ik zou er dan tijd voor maken 🧐Er is vast iets wat je kunt verschuiven. Juist dat je het dan ook kunt ruiken lijkt mij een bonus. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 30 juli 202530 Jul Haha nou dat weet ik zo net niet als ik het lees. Maar ik hoorde er eigenlijk te laat over en kon het niet meer inpassen voor mijn reis naar het oosten. 4 uren geleden, Arja zei:heel soms bloeien ze ook. Dan zet ik ze buiten, want de stankHeb je daar wel eens een foto van geplaatst Arja? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 augustus 20251 Aug En dat was het einde van mijn buiten-watermeloen. Zorgvuldig opgekweekt onder glas, pas dat er af gehaald toen de plant overduidelijk vier flinke groeiers had. Maar daarna hij zonder duidelijke reden overleden, zomaar. De ene watermeloen die groeide zal nooit groter worden dan een flinke grapefruit. Niet eetbaar denk ik. Jakkes, ik baal. Volgend jaar nog een keer proberen en dan het glas er maar oplaten. Maar ik was bang dat de bladeren zouden verbranden. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 augustus 20256 Aug Ik had dus enkele weken geleden een muis tussen de te drogen knoflook gehoord.En enkele dagen geleden een opengeknaagde zag gemeentecompost.Gisteren was er nog meer compost uit gegraven. En geconstateerd dat het een hele kolonie is. Overal hoor ik wel geritsel en getrappel als ik stil in de schuur zit.Nu heb ik wel een vermoeden waarom ze komen. Niet vanwege het vogelvoer, want dat zit in stevige verpakkingen, en die zijn nog niet open geknaagd. Aan de knoflook hebben ze ook nog niet geknaagd, voor zover ik heb gezien.Wel zag ik vandaag een gat in de PMD zak (PMD wordt in Bodegraven in plastic zakken opgehaald, eens per 2 weken). Als een zak vol is, dan bewaren we die in de schuur want de geur is niet zo best voor in huis. Maar vandaag zag ik er dus een gat in 1 van de zakken. En een muis.Op de ophaaldag neem ik die zakken altijd van de schuur door het huis naar de ophaalplek, maar dat doe ik nu dus niet meer...😑 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 10 augustus 202510 Aug Auteur Pruimendieven klaag ik over.Heb dus een pruimenboom in mijn achtertuin, is zo'n klein blauw pruimpje voor de inmaak (al eerder op dit forum gevraagd wat voor pruim het kon zijn) en die hangt waanzinnig vol met pruimen dit jaar.Het is echt absurd, als bessentrossen, nog nooit eerder gezien. Vorig jaar zelfs niets kunnen oogsten, toen hing er geen pruim in.Dus vorige week al het dak van het fietsenschuurtje op om te beginnen met oogsten en gelijk wat takken snoeien zodat de rest ook kon rijpen in de zon.Voornemens om maandag weer een plukactie te doen. En verheugde me al op de nu nog beter afgerijpte pruimpjes.Hoor ik gistermiddag schuinbovenbuurvrouw A (heeft wel vaker moeite met andermans grenzen) met gillende kindjes het over pruimen hebben achter mijn schutting. Dus ik kijken. Staat ze daar met een vriendin en in totaal 3 meisjes en een vergiet in haar handen. Klaar om mijn pruimen te gaan plukken die over de schutting groeien. Nu had ik al wel verwacht dat die pruimen door anderen geplukt zouden worden dus heb ik vervolgens daar pruimen van geplukt (zover als ik er bij kon) en haar vergietje gevuld zodat zij met de kids jam kon maken.Aardig toch zou je denken? Had zelfs bedacht dat ik haar na mijn oogst dan nog wat zou brengen gezien ze er dus lol aan had. Heb haar ook heel duidelijk gemaakt dat ik zelf de rest ging oogsten.Hoor ik binnen tien minuten weer geluid achter, ik weer kijken... staat er een kerel (een lenige, klimmerige overbuurman) op het dakje MIJN pruimen te plukken. Heeft al een behoorlijke tas vol, kilo's.Dus ik vragen of hij daarmee wil stoppen, dat het mijn pruimen zijn, mijn boom. Buuv A staat er ondertussen schampig bij te lachen en opmerkingen maken dat de pruimen niet boven mijn tuin hingen (wat wel zo was), de kinderen zijn opgewonden enorm aan het gillen, soort spelletje? Ik kan me niet verstaanbaar maken dus moet mijn stem verheffen en die kerel graait gewoon verder. Uiteindelijk wel het dak af gekregen maar toen "had ik het opeens gedaan..." en liepen ze verontwaardigd met hun buit weg, met nog de nodige opmerkingen van verderaf.Absurd dus. Ze stelen mijn pruimen, je mag die echt niet van andermans bomen plukken, of ze ergens overhangen of niet (en A heeft niet eens een tuin dus tja... ) en dan vinden ze het raar als ik daar boos over ben?En wat bleek, uit opmerkingen die A maakte in de eerste ontmoeting die middag maak ik nu op dat ze die Gary vorig jaar ook het dak op heeft gestuurd om mijn pruimen te jatten, gezien ze zei dat ze dacht dat de pruimen vorig jaar veel groter waren... !!! Geen wonder dat er toen voor mij niets te oogsten over was. Maar wat ik het lulligst vind is dat ik dus eerst pruimen voor haar geplukt heb... maar dat dat blijkbaar niet genoeg was en ze vervolgens mij voor wil zijn met het plukken, letterlijk en figuurlijk de vruchten van mijn arbeid oogsten. Ze had het ook gewoon kunnen vragen... Dat zit me dus het meest dwars. En dat zijn dan je buren. Heel vervelend. Oh... en ik weet dat domme vragen niet bestaan, moest dus ook even slikken voor ik antwoordde op haar vraag: "Groeien pruimen ook weer aan? ". En nu ga ik lekker met vriendin en haar hond en Zowie ergens lekker wandelen. Stress weg.
Geplaatst: 10 augustus 202510 Aug OMG 😱 dit is echt te erg voor woorden @Erny 🤬En dat de betrapte man dan die pruimen dood leuk meeneemt hè….😤En als het nou nog baldadige jeugd was….maar je buren!!!!Ik geef jou een “stress verlagend bloemetje” 💐🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 10 augustus 202510 Aug Echt shit, Erny. Ik zou ook zo boos en teleurgesteld zijn! Bah. Domme mensen heb je toch! 😡
Geplaatst: 10 augustus 202510 Aug Heb dit ook met een bepaald slag volk, jaarlijks, met de walnoot van een kennis Erny. Met de auto naar zijn weiland, hek open (er staan 3 paarden, die stonden al meer dan eens langs de weg omdat ze de boel doodleuk open laten.)Dan heel de familie met takken de onrijpe walnoten van de bomen slaan.. Geen takken aanwezig? Breek je ze toch gewoon van de boom...Hier nu nieuwe buren, die gelukkig niks om fruit geven.. maar de eerdere buurkinderen stonden gewoon in de achtertuin te plukken. Zei je er wat van bij de ouders werd er gelijk gedreigd. Afijn.. hoop dat je zelf nog een goede oogst overhouden kan. Overhangende buurvingers mogen ook gesnoeid worden geloof ik😅Hier een klaagje.. buurtfeestjes.. tot half 5 vanochtend, inclusief drankflessen kapot op straat, vuurwerk, en dit is dag 3. Ouders op vakantie. Buuf verderop had geklaagd, dus daar stonden ze vervolgens voor de deur met de autos en de fatbikes. De politie lijkt ons dorpje niet te kennen.
Geplaatst: 10 augustus 202510 Aug Als je 1 vinger geeft nemen ze de hele hand. Ze hadden gewoon genoegen moeten nemen met het gevulde vergiet maar dat ze vorig jaar mogelijk alles hebben gejat overtreft echt alles. Je zou de volgende keer de politie willen bellen voor inbrekers.
Geplaatst: 11 augustus 202511 Aug Op 30-7-2025 om 13:54, appelvrouw zei:Mijn klacht van de dag: ik heb geen tijd om naar de hortus van Leiden te gaan om de bloei van de Penisplant te bekijken!Iemand hier wel geweest? Nee niet geweest. Maar misschien wel een leuk plantje voor de wedstrijd van volgend jaar. Vast veel makkelijker te telen dan die golden egg aubergine, en nog lekker geurtje ook😄
Geplaatst: 20 augustus 202520 Aug Ik was wat weken weg van Knarrestein en vond dan in het bos nogal wat half verdroogde struiken en zo die knappen hopelijk wel op met recyclewater. Jammer maar geen klacht waard had ik maar niet weg moeten gaan. Ik mag wel klagen over het ene potje verdroogde citroenverbena toch ? Ik heb ook al een envelop vol gedroogde verbena gemist ( lief opgestuurd door een forum lid) dat bij mijn oude adres is bezorgd en weg gegooid door de nieuwe bewoners😭🤬 ( want ja een enveloppe met een knisperige inhoud die kruidig geurt en geadresseerd aan ene Appelvrouw dat is goed verdacht😶🌫️) 20 augustus 202520 Aug aangepast door appelvrouw Typefout We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 augustus 202520 Aug De weersverwachting hier voor vrijdag....10°C 🤨 Ik ga de tomaten maar inpakken met bubbelplastic denk ik.....en mezelf ook.Verder gehannes met de waterschapsbelasting.....die hadden mn verhuizing blijkbaar maanden later pas doorgekregen/verwerkt. De daadwerkelijke rekening is hier daardoor nooit aangekomen, de herinnering gelukkig wel.
Geplaatst: 21 augustus 202521 Aug Zo, en nu ga ik even heel hard klagen. Gisteren kwam ik op de moestuin, zat er phytophtora in de kas. Mijn tomaten!! En de paprika’s… En ook al een begin van phyto bij de buitentomaten. Kreun! Maar hey, tegenslag hoort erbij. Diep ademhalen. Thuis direct doorgelopen naar de badkamer, douche, want ik wilde niet die sporen in de achtertuin verspreiden. Kwam ik vanavond in de kas in de achtertuin: meeldauw in de pompoen en phtyo in de tomaten. En niet zo’n beetje ook. In één dag van niks naar overal. En eerlijk is eerlijk: die kas staat daar lousy (donker en slechte circulatie) maar de hele achtertuin is lousy (donker en nat) en door de kas doet tenminste iets het nog. Maar ik heb mijn les geleerd. Daar dus geen tomaten meer. De paprika’s en pepers doen het in de kas in de achtertuin wél, al kleuren ze beduidend langzamer. Daar zie ik op dit moment nog geen phyto in maar dat zal een kwestie van tijd zijn aangezien de schimmel al in de kas zit. Maar omdat het daar langzamer in komt, durf ik dat volgend jaar nog wel te proberen. En anders toch volgend jaar gewoon alleen bladgroenten op hydrocultuur, zoals aanvankelijk het plan was.We moeten dit jaar maar wat zuiniger doen met de tomatensaus 😬. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 21 augustus 202521 Aug Tnx @Lia56 . Ja, flink balen. We hopen nog een deel van de oogst te redden, ik heb vandaag alle resterende bladeren in de kas op de moestuin en onder het afdak buiten besprayed met baking soda, in de hoop eea net zolang te vertragen dat er nog wat meer kan afrijpen. Gelukkig hadden we ook al wel het eea er afgehaald. De tomaten in de kas in de achtertuin lijken me reddeloos verloren, al hoop ik nog wel wat paprika’s en pepers daar te redden. En anders gaan die er allemaal groen af, dan maar wat minder pittig. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 augustus 202522 Aug Echt shit, die phyto….ik hoor het overal.gisteren hadden we zelfs een mail van de tuinvereniging er over. Hopen dat een en ander nog goed afrijpt
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.