Jump to content

Padjes met ecolatten.

HermanH

Recommended Posts

Hallo iedereen!

Ik ben voor mijn ouders een kleine moestuin met 6 bedjes aan het aanleggen.

Om het onderhoud zo laag mogelijk te houden zou ik graag padjes aanleggen.

Mijn ouders hebben al 2 rollen ecolat (19 cm breedte denk ik) liggen dus daar zal het mee moeten gaan gebeuren .

Mijn oorspronkelijke plan was om de padjes uit te graven, worteldoek leggen, afboorden met ecolat en kiezeltjes leggen. (lijkt mij de goedkoopste oplossing gezien we de ecolatten al hebben liggen). Een andere optie leek me hele fijne dolomiet en aanstampen, maar dat ziet er al wat duurder uit.

Ik heb gezien dat er verschillende maten zijn van paaltjes om de ecolatten mee vast te zetten. Zelf weet ik niet goed welke lengte te kiezen. Het zou sterk genoeg moeten zijn om de kiezeltjes tegen te houden zodat de ecolatten niet omver vallen in de bedjes. Ook denk ik dat de paaltjes best aan de kant van de bedjes worden ingeslagen, maar de grond is daar natuurlijk ook een pak zachter...

Iemand hier ervaring mee?

Ik heb ook even aan stoeptegels gedacht maar dat gaat volgens mij nog wat duurder uitkomen. Ook weet ik niet of de ecolat-afboording hier sterk genoeg voor is.

Of hebben jullie nog andere ideeën?

Schors enz zie ik niet echt zitten omdat dit na een tijdje gaat composteren en dan zit je alsnog met onkruidproblemen zit. Of ben ik hier fout in?

Bedankt!

Hier slechte ervaring met kiezelpaden....zelfs op worteldoek.

Mijn advies is om te werken met hakselhout (vaak gratis of erg goedkoop bij bedrijven die snoeien) of boomschors als duurdere variant (In tuincentra e.d. in zakken of 1m3-zakken te koop. Heeft meerder voordelen:

1. Is organisch materiaal dat geleidelijk verteert en dan deel gaat uitmaken van de bodem.

2. Goed beloopbaar en sterk onkruidonderdrukkend. (Ik heb het zowel met en zonder worteldoek toegepast, geef zelf de voorkeur aan zonder, omdat je dan niet in worteldoek schoffelt of harkt. Een of twee keer per seizoen er eens snel met hark of schoffel doorheen is voldoende om onkruid tegen te houden, mits laag van minstens 3 a 4 cm.

3 vochtdoorlatend.

Tevens overwegen of het wel wijs is om paden uit te graven...hier hoog ik ze juist op en hou ze gelijk met de bedden (zonder nog apart afscheidingsmateriaal te gebruiken) zodat planten ook onder paden door kunnen wortelen en voedsel vinden. Groot risico is dat als paden lager liggen, ze ook waterpoelen worden en dus ook slecht beloopbaar bij nat weer. Zelfs als de doorlatendheid hoog is (zoals bij houthaksel e.d.) kan dit een probleem worden.

Extra randen zijn buiten extra kost ook ideale schuilplaatsen voor slakken.

Gemak van verhoogde bakken is vooral dat je minder moet bukken, maar dat werkt pas als ze echt veel hoger zijn.

Hakselhout moet je om de 2 jaar ongeveer wat aanvullen (gewoon weer 1 a 2 cm. bovenop) boomschors om de 3 a 4 jaar...verteert wat langzamer.

Hakselhout gebruik ik voor alle paden in de bostuin (zelf een semiprofessionele hakselaar + jaarlijks een aantal vrachtwagenladingen van groenbedrijf). Ook in de "siertuin" aan huis zijn alle paden van hakselhout...ooit was alles kiezel met gronddoek, maar dat hebben we geleidelijk vervangen en daar ben ik erg blij om.

In de moestuin gebruik ik hakselhout alleen tussen fruitbomen & struiken, bovenop. Op paden gebruik ik, net als de rest van de moestuin als mulch, een laag compost en ik leg losse stoeptegels bovenop de compost als een soort stapstenen, waarmee ik de indeling van bedden en paden (bijvoorbeeld om een bed even te vergroten om er een bonenklimrek of een tomatenafdak te plaatsen) makkelijk kan aanpassen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 weeks later...

Moest je stoeptegels willen. Mijn huis is omringd met stoeptegels. Ik ben van plan om ze weg te doen en er grind te leggen. Als je interesse hebt, laat maar iets weten. We zijn ook van dezelfde omgeving. Ze zijn trouwens gratis.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Zoals ik gelezen heb in het boek 'Het bodemvoedselweb' hebben verschillende planten verschillende soorten/verhoudingen bacteriën en schimmels in de bodem nodig om goed te kunnen groeien. Eénjarige planten hebben vooral bacteriën nodig en meerjarige planten en struiken en bomen, vooral schimmels. Houtsnippers die verteren zorgen voor veel schimmels in de bodem.

Dus dat lijkt mij dan niet een optimale bedekking voor de paden in een moestuin...?

Zelf heb ik nu stro op de paden liggen (omdat ik dat regelmatig over heb), maar ik twijfel of dat ideaal is want dat verbruikt meen ik veel stikstof bij het verteren...?

• 2 months later...