Johmir Geplaatst: 4 december 2016 Geplaatst: 4 december 2016 Ik moet zeggen dat ik ook wel blij ben met mijn (Purmer)kleigrond Quote
ADOPEG Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 (aangepast) Al met al denk ik dat er voor de natuurlijke niet spit methode veel te zeggen is, zeker als je veel organisch materiaal toevoegt. Maar alsnog blijf je een soort basisgrond houden. En in het geval dat het veen is kan de ghrelinette gebruiken misschien de gulden middenweg zijn? Ik las in het Velt boek dat er een bepaalde vocht-zuurstof (50% lucht, 50% water) verhouding in de grond moet zitten. En ik geloof dat in een goed werkend bodemsysteem met veel bodemleven er wel genoeg lucht is. Maar als je begint kan het beluchten met ghrelinette/hooivork wel belangrijk zijn dan toch? 6 december 2016 aangepast door Gast Quote ~ Vita rosa est ~
Erny Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Grenilette lijkt me geweldig, heb 'm bij Jorieke mogen uitproberen, ging zelfs op haar grond heel gemakkelijk. Maar helaas zijn die dingen teringduur dus onbetaalbaar voor mij. Dus blijf de methodes toepassen die ik tot nog toe heb gebruikt. Quote
ADOPEG Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Dat is zeker waar, aan €75 zit je zo. Sommige mensen kunnen er zelf een maken, maar dat gaat ons niet lukken, vrees ik. Quote ~ Vita rosa est ~
Jorieke123 Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Zelfs op mijn grond Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Ja.....dat dacht ik ook.....Jorieke heeft toch "zandzand" (echt zandgrond, met zelfs weinig zilt erin) .....de lichtste om te bewerken, maar niet uit zichzelf de vruchtbaarste Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Erny Geplaatst: 6 december 2016 Geplaatst: 6 december 2016 Ja, voor mij ziet dat er droog en hard uit, ik ben natte zware grond gewend met een ietwat gemengde lossere bovenlaag. Quote
pippi Geplaatst: 8 december 2016 Auteur Geplaatst: 8 december 2016 Ik zag pas ergens foto's van Jorieke's grond en ik vond het er juist zo prettig uitzien. Ik zie heel vaak (op foto's en in het echt) van die blote kleigrond waarbij ik me soms afvraag hoe daar in hemelsnaam plantjes in kunnen groeien. Ander ding: ik had al wel eens rondgekeken op de site van Charles Dowding en ik ben nu de blogs aan het lezen, heel interessant! Hij heeft me inmiddels al bijna helemaal overtuigd van het nut van vliesdoek en de charmes van tuinbonen, twee dingen die ik eerder niet had overwogen. Hij heeft me ook gesterkt in mijn idee dat een maandje later voorzaaien van al het niet-koudebestendige spul uiteindelijk niet of nauwelijks uitmaakt. En hij heeft me op diverse ideeën gebracht, zoals die broeibak in de kas om bakjes met zaden/zaailingen warm te houden. Ik heb hier en daar ook wel vraagtekens. Hij zaait en plant in een laag compost, en ik lees dat hij toch nog wel wat last van onkruid heeft. Ik heb zelf goeie ervaringen met stro bovenop die compost (het onkruid dat desondanks kiemt, heeft een veel langere weg naar het licht af moeten leggen en dat zijn dus zielige ielige sprietjes die je moeiteloos in het voorbijgaan even uittrekt, dus niks schoffelen). En ik zag dat hij ergens compost op stro gooide, dus voor mijn gevoel 'ondersteboven'. Dat lijkt mij vragen om ellende. Verder vind ik het echt een heel waardevolle en handige website (http://www.charlesdowding.co.uk/), ook omdat hij in vergelijkbare klimaatomstandigheden zit, zone 9a geloof ik, en ik zit in 8b op de volkstuin en ik denk plaatselijk wel 9a in de achtertuin , dus ik heb zijn zaaikalender effe gedownload, want daar kan ik iets mee. Quote
weknow Geplaatst: 8 december 2016 Geplaatst: 8 december 2016 en ik lees dat hij toch nog wel wat last van onkruid heeft Last van onkruid is wat veel gezegd denk ik. Als hij vermeldt dat er spontaan ook plantjes kiemen in zijn grond, dan lijkt me dat volkomen normaal. (Ik heb door de jaren heen zijn boeken gelezen...daarom dat ik je conclusie durf af te zwakken ) Illusie om te denken dat dat niet gebeurt. (Ook niet met andere mulch dan compost, hoor) Is eigenlijk ook geen enkel probleem om af en toe even een licht schoffelrondje te maken na regen en meteen even onkruid mee te nemen. Zo denk ik ook dat stro onder compost aanbrengen ook geen algemene praktijk is bij hem. Vraag me even af waar hij het deed dan? (En meteen: waarom?) Er zijn meerdere tuiniers/publicisten die soortgelijke methoden gebruiken. Zoek bijvoorbeeld maar eens de website van de Amerikaan Lee Reich of de films van "Oneyard revolution" op Youtube. Overigens doe ik zeker niet alles op zijn methode en hier en daar heb ik ook vraagtekens. (Een belangrijke is bijvoorbeeld dat als je consequent de hoeveelheden compost gebruikt die Dowding toevoegt, dit na een aantal jaren tot serieuze overbemesting moet gaan leiden.......dat milieuaspect krijgt bij hem weinig aandacht.....soms valt het me op hoe makkelijk vele tuiniers die ecologisch willen werken, dingen doen die wat dat betreft toch wel vragen oproepen.....Ja, ik vind dat belangrijk...minstens om voor mezelf geloofwaardig te blijven). Voor mij was hij - nu een jaar of 4 geleden - wel degene die me op een heel ander spoor van ecologisch tuinieren zette en dat heeft me nooit berouwd. (Betekent overigens ook dat wat hij schreef een aantal dingen op zijn plaats liet vallen...dat ik, zeg maar, met wat ik toen wist toe was aan een omschakeling naar dat voeden van je bodem een beter uitgangspunt was dan mest gooien op je tuin). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
pippi Geplaatst: 9 december 2016 Auteur Geplaatst: 9 december 2016 schreef weknow: Zo denk ik ook dat stro onder compost aanbrengen ook geen algemene praktijk is bij hem. Vraag me even af waar hij het deed dan? (En meteen: waarom?) Correctie; het was geen stro, maar snoeiafval: http://www.charlesdowding.co.uk/dec-2016-winter-veg-harvests-no-dig-success-starting/ Quote Er zijn meerdere tuiniers/publicisten die soortgelijke methoden gebruiken. Zoek bijvoorbeeld maar eens de website van de Amerikaan Lee Reich of de films van "Oneyard revolution" op Youtube. Ga ik binnenkort eens naar kijken. Kan me voorstellen dat hij een inspiratiebron voor je was, wat ik al zei; zijn werkwijze en wat hij schrijft is erg interessant. En inderdaad gebruikt hij wel veel compost, meer dan voor mijn gevoel nodig is. Hij koopt ook alsmaar compost bij, terwijl hij ook heel veel eigen compost maakt. Daarin ga ik dus niet met hem mee, mijn eigen manier van een lekkere laag compost in het najaar en in de loop van het jaar verder alleen hier en daar extra bij planten die daar veel prijs op stellen, bevalt me prima. Mijn streven is ook om vanaf een bepaald moment alleen nog maar eigen compost te gebruiken. Maar vooralsnog leer ik wel een boel van die blogs van Dowding, soms hele basale dingen. Zo heb ik net de 'vroege' witte kool op mijn nog-te-kopen-boodschappenlijst vervangen door een veel sneller groeiend ras, want precies wat hij ergens zei; al die koolmotten en rupsen van de koolwitjes verschijnen zo vanaf eind mei / juni. Kolen die je rond die tijd al kan oogsten maken het leven een stuk makkelijker. En zo heeft hij gezorgd voor wel meer aanpassingen van dat boodschappenlijstje. Ik mag dat wel graag zien, iemand die door het vertellen van ervaringen zorgt dat ik nadenk over het hoe en waarom van bepaalde keuzes. Ik ben nog wel effe zoet met zijn blogposts, hoop dat ik er nog meer van opsteek! Quote
roeier Geplaatst: 22 december 2016 Geplaatst: 22 december 2016 Mijn eigen ervaringen zijn te gering om iets aan deze discussie te te voegen, ik krijg wel de indruk dat het traditionele spitten de 'makkelijke' manier is. Makkelijk in logistiek opzicht dan - gewoon alles weghalen om met een schone lei (lees: naakte aarde) opnieuw te kunnen beginnen met inzaaien. Maar er is ook in de grootschalige landbouw een beweging die zich tegen het traditionele ploegen keert, zoals in dit BBC nieuws item te zien is; "British farmers are abandoning ploughing": http://www.bbc.com/news/uk-england-38332276.Dan houdt men de grond bedekt met tussengewassen. In de volkstuintje-cultuur is het geloof ik gebruikelijker om met compost en karton de bodem bedekt te houden, maar de hoeveelheden compost die dan soms worden genoemd lijken me erg groot - dat moet dan zeker deels van elders worden gehaald, en daarmee wordt dit systeem dan wel een stuk minder sympathiek, minder goedkoop en minder duurzaam. Ik krijg de indruk dat slim werken met tussengewassen toch eerder de 'way to go' is. In de grootschalige landbouw heeft met een nieuw soort plantmachine nodig die kan planten zonder de grond te keren en terwijl daar nog een gewas op groeit of ligt, zoiets als dit: Niets voor een volkstuinier natuurlijk, zoiets, maar wel leuk om te zien wat de reguliere landbouw uitvindt binnen dezelfde filosofie. Quote
pippi Geplaatst: 22 december 2016 Auteur Geplaatst: 22 december 2016 schreef roeier: In de volkstuintje-cultuur is het geloof ik gebruikelijker om met compost en karton de bodem bedekt te houden, Karton is - wat mij betreft - eenmalig. Na 1 x karton ben je van het meeste onkruid af en is ontkiemend onkruid redelijk makkelijk onder de duim te houden. Compost heb je natuurlijk altijd nodig, of je het nu op je grond gooit of in je grond werkt, en ik zou uiteindelijk wel toe willen naar genoeg eigen compost produceren. Of dat op den duur lukt met de volkstuin weet ik niet, maar in de achtertuin heb ik nu al zoveel compostmateriaal liggen (die ananaskers mag nauwelijks vruchten geproduceerd hebben, het is me toch een berg compostmateriaal!) dat ik denk dat ik volgend najaar misschien wel bijna genoeg compost heb voor de hele achtertuin. Mulchen heb ik tot dusver met stro en herfstblad (en af en toe wat smeerwortel en ander 'chop&drop'-spul) gedaan, er ligt nu stro in de achtertuin en herfstblad in de voortuin, ook als een soort van experiment om te zien met welk van de twee je meer last hebt van vraatinsecten. Ik ben het wel helemaal met je eens dat voortdurende beplanting de beste manier is om de bodem te bedekken. Dat gaat mij volgend seizoen zeker nog niet overal lukken, want het is heel erg puzzelen, maar ik heb een aantal veldjes op de volkstuin waar het in 2017 - in theorie - zou moeten lukken, met een vroeg gewas, een hoofdgewas en daarna iets dat overwintert. In de achtertuin is dat weer makkelijker, omdat er meer vaste planten staan Quote
Claudia69 Geplaatst: 23 december 2016 Geplaatst: 23 december 2016 Ik heb onder de kerstboom een biovork gezet om volgend jaar wat minder te moeten spitten. Omdat spitten op zich zwaar is voor mij. Ik krijg de kluiten niet eens echt gekeerd . Voor de rest houd ik mijn grond vooral los door te mulchen en laag onkruid te tolereren waar dat geen problemen geeft. Dat houdt de grond bedekt en vochtig. Quote
Demier Geplaatst: 23 december 2016 Geplaatst: 23 december 2016 Niks is beter om de planten te laten groeien is de Limburgse klei.Deze is ook zwaar en bij droog weer dikke vaste klompen, dus de boer moet ieder najaar de akker ploegen.Verder moet hij stalmest of groenbemester toevoegen.Op het voorjaar zal hij moet gaan cutivateren om de grond rul te krijgen.Hierna gaat hij zaaien,met een egbalk voor de zaaibalk, zodat de klonters weg zijn.Vaak wordt er ook nog eerst met de eg eroverheen gegaan. Gr Mat Quote
Johmir Geplaatst: 23 december 2016 Geplaatst: 23 december 2016 Vanmiddag weer een stukje verder gekomen met spitten. Twee stukken van 3 bij 1.2 m. Ligt er weer mooi bij. Hopelijk komt er nog wat vorst om de kleibrokken rul te krijgen. Quote
pippi Geplaatst: 23 december 2016 Auteur Geplaatst: 23 december 2016 dus de boer moet ieder najaar de akker ploegen.Gr Mat Vanmiddag weer een stukje verder gekomen met spitten. Dit is misschien interessant om eens te lezen: http://wroeten.nl/moestuin/niet-spitten/ Quote
Johmir Geplaatst: 23 december 2016 Geplaatst: 23 december 2016 Zeker interessant....en ik spit ook niet alles!Maar dit topic gaat over wie er nog spit en waarom. Niet over waarom je niet zou moeten spitten Quote
Waaslander Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Wat ik mis in deze discutie is wat versta men onder spitten ?dus er wordt niet-kerend gespit, elk jaar een stuk van de tuin, waar de aardappels en wortelen en mais en tuinbonen komen en door het spitten worden de bedden verhoogd en ik hoop dat door het niet-keren de groeilaag een beetje in tact blijft sta graag open voor advies hoe niet te spitten Beetje omscheppen/loswippen met een vork ofzo. Grenilette lijkt me geweldig, heb 'm bij Jorieke mogen uitproberen, ging zelfs op haar grond heel gemakkelijk. 3 Kleine stukjes geciteerd uitvorige pagina's 1ste word spitten genoemd volgende 2 niet , terwijl bij 2de omscheppen word geschreven. Is er zo een groot verschil om eerste spitten en volgende niet spitten te noemen ? Quote
ADOPEG Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Het grote verschil zit in het kerende. Dus de toplaag van de grond komt onder en wat dieper in de grond zat komt bovenop te liggen. Dat is dus wat anders dan de grond wat losser te maken, wat van belang kan zijn bij dichtgeslagen grond. Quote ~ Vita rosa est ~
Waaslander Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Dat is het verschil voor mij ook . Omscheppen is dus meer spitten/kerende (zoals omscheppen van de composthoop= keren composthoop) dan niet-kerend spitten. Ik vermoed dat het omscheppen hier over een beperkte diepte gaat . Buiten dat plaatser van geciteerde tekst het al dan niet spitten noemde had ik de indruk dat iedereen er in mee ging dat het al dan niet spitten was waar voor mij het verschil toch erg klein is. Quote
Flup Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Ik spit. Dat is nodig om alle onkruid er met wortel en al uit te krijgen (en het puin uit de grond te halen). In het deel van de moestuin wat al als moestuin is ingericht, spit ik niet, maar het deel wat nog onontgonnen is, doe ik het wel. Quote
roeier Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Als tuiniers in pro-spitters en anti-spitters moeten worden ingedeeld, dan reken ik mezelf tot de anti-spitters, maar ik word niet goed van al die anti-spitters die keer op keer maar weer zeggen hoe eenvoudig en makkelijk hun methode is, terwijl dat duidelijk niet zo is.Kijk nou naar dit filmpje: daar wordt dan 'heel makkelijk, zonder spitten' een groentebed gemaakt, maar dat is een heel gesleep met materialen; karton, stro, gras, hooi, compost, bladeren, steengruis... Het was maar 30 minuten werk, zeggen ze, want ze hadden alle materiaal bij de hand. Maar als je al dat materiaal om je heen hebt liggen dan ben al een soort van boer, een gewoon huishouden heeft dat niet bij de hand. Ik zou voor ieder van die dingen moeten gaan bedenken waar het vandaan moet komen en hoe ik het op de tuin krijg. Wel een goeie werkwijze, hoor, daar niet van, maar o zo makkelijk? Nou nee. In mijn vorige reaktie zei ik al dat ik de genoemde hoeveelheden compost vrij groot vond - ik doelde vooral op dit:Ik denk dat de best werkende methode [om de grond los te maken zonder spitten] is samengevat:- Wortelonkruiden zo veel mogelijk proberen uit steken. Gras kort maaien, mag blijven liggen. Laag compost van enkele centimeters er op.- Afdekken met gesloten laag bruin karton, 10 cm. ca. overlappend.- Hierover een laag compost van 3 a 5 cm.- Als je het nu doet is het in het voorjaar beplantbaar via gaten in het karton, zal het karton gedurende het seizoen verteren en heb je volgende herfst een begin van een goede bodemstructuur. - Dan nogmaals enkele centimeters compost opbrengen.- Daarna jaarlijks gemiddeld 1cm. Binnen 2 jaar heb je een al behoorlijk goede bodem...na 3 a 5 jaar een uitmuntend grondje voor groententeelt.Dit zal zeker werken, maar dit is wel een enorme hoeveelheid compost die grotendeels elders vandaan zal moeten komen. Uitgaande van een volkstuin van 100m2 zou je voor iedere centimeter een kuub compost nodig hebben. Er worden nogal wat centimeters compost genoemd, dus aardig wat m2 compost. Zo'n 5 m2 compost is genoeg om een hele boerenwagen te vullen. Dit is niet een hoeveelheid die je zo even uit je eigen compostbakje haalt, dit moet van elders komen. Ik zou dit gewoon import van grond noemen, en ik krijg de indruk dat de anti-spit beweging dit gedeelte van hun werkwijze - die grootschalige import dus - niet graag noemt. Quote
ADOPEG Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Om over te stappen naar niet-kerende grondbewerking heb je zeker veel compost nodig. En afhankelijk van je situatie is dat niet weinig werk. Zelf hebben we 12 kuub compost versjouwd over een afstand van zo'n 100-200 meter. Dat zijn honderden kruiwagens. Nee, dat is niet makkelijk. Maar dit is het begin, de start. Komende jaren wordt het telkens iets minder tot uiteindelijk weinig tot niets. Het doel is om uiteindelijk enkel eigen compost te gebruiken. Over de lange termijn bekeken zou dit dus een investering moeten zijn voor de toekomst. En nu zijn we nog jong . Of het netto werk/rug bespaart hangt dus af van meerdere factoren, waaronder voornamelijk de manier van aanpak en hoeveel jaren er volgens deze methode gewerkt wordt. Quote ~ Vita rosa est ~
pippi Geplaatst: 24 december 2016 Auteur Geplaatst: 24 december 2016 Wel een goeie werkwijze, hoor, daar niet van, maar o zo makkelijk? Nou nee. In dat filmpje maken ze meer een soort lasagnebed. Ook prima, maar het kan ook veel simpeler. Ik heb vorig jaar stukken van de grasmat alleen bedekt met karton, compost en stro, en dat werkte ook. Voor een niet al te grote oppervlakte is dat materiaal zo verzameld, en heel wat simpeler dan spitten. Dit zal zeker werken, maar dit is wel een enorme hoeveelheid compost die grotendeels elders vandaan zal moeten komen. Uitgaande van een volkstuin van 100m2 zou je voor iedere centimeter een kuub compost nodig hebben. Nou ben ik geen rekenwonder, maar als je een kuub compost zou gebruiken voor elke cm3 (of zelfs voor elke m3) ben je je tuin wel flink aan het ophogen. Uitgaand van 1 cm heb je dus een kuub compost nodig. Dat vind ik zelf niet idioot veel als je eenmaal zelf veel compostmateriaal produceert. In mijn achtertuin, met zeg 25m2 moestuin, zou ik dus 0,25m3 compost moeten produceren. Nou, ik denk dat ik daar met de rijpe compost van dit najaar niet eens zover onder zat, terwijl ik begin dit jaar begon met een compleet lege tuin, behalve het stuk dat nu nog gras is en waar uiteraard maaisel van af komt. En ik weet nu al dat ik volgend najaar veel meer zal hebben. Er worden nogal wat centimeters compost genoemd, dus aardig wat m2 compost. Zo'n 5 m2 compost is genoeg om een hele boerenwagen te vullen. Dit is niet een hoeveelheid die je zo even uit je eigen compostbakje haalt, dit moet van elders komen. Ik zou dit gewoon import van grond noemen, en ik krijg de indruk dat de anti-spit beweging dit gedeelte van hun werkwijze - die grootschalige import dus - niet graag noemt. Ik snap je punt, maar ik blijf erbij dat je alleen het eerste en misschien tweede jaar zo afhankelijk bent van import. Misschien niet als je relatief veel bladgroente kweekt, maar wat die vruchtgroentes aan composteerbaar materiaal leveren, man, ik kan het bijna niet kwijt. Overigens geloof ik niet dat er een georganiseerde anti-spitbeweging is. Quote
Waaslander Geplaatst: 25 december 2016 Geplaatst: 25 december 2016 Als tuiniers in pro-spitters en anti-spitters moeten worden ingedeeld, dan reken ik mezelf tot de anti-spitters, maar ik word niet goed van al die anti-spitters die keer op keer maar weer zeggen hoe eenvoudig en makkelijk hun methode is, terwijl dat duidelijk niet zo is.aardig wat m2 compost. Zo'n 5 m2 compost is genoeg om een hele boerenwagen te vullen. Dit is niet een hoeveelheid die je zo even uit je eigen compostbakje haalt, Ik vind dat er ook nogal veel word veralgemeend tussen particulieren en landbouwers . Zijn de particulieren dan zoveel slimmer dan die landbouwers ? Of spelen er nog ander zaken mee als wetgeving (MAP) ? Ik ben zelf geen landbouwer maar uit wat ik horen zegen heb nu en dan van landbouwers . Particulier houd een paard of zo mag een stal/schuilhok zetten voor het dier.De landbouwer wilt hij ook deze stal zetten voor zijn dieren is hij wettelijk verplicht om er nog een stal bij te zetten voor de mestopslag van de dieren die in deze stal komen te zitten . Particulier mag dus mesthoop buiten liggen te composteren een bevriende tuinder of hij zelf mag het op de moestuin voeren en op compost hoop leggen al dan niet puur . Hoeveelheid speelt geen rol Voer de landbouwer dit op zijn land moet het binnen de 2 of 3 maand verspreid worden en beperkt in hoeveelheid door het MAP. De particulier mag dus dit dus hoelang dat hij zelf wilt laten liggen en dan als afdeklaag/mulchenlaag gebruiken van de grond tijdens de winter .De landbouwer is verplicht binnen die 2/3 maand de dunnere laag te verspreiden en ook is hij verplicht deze in te werken dacht binnen de 24 uur . Denk dat er weinig moestuinders zullen voldoen aan het MAP als je ziet welke hoeveelheden mest aangevoerd worden bij sommige en als je leest van de dikke lagen compost . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.