Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fruit leer (fruit leather)= snoepgoed van fruitpulp


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik oogst enorme hoeveelheden aardbeien, en we kunnen ze lang niet allemaal vers opeten.

Dus maak ik er voornamelijk siroop van, omdat we niet bijzonder fan zijn van jam.

De aardbeien doe ik in de sappan als ik veel heb, of in een gewone pan (en daarna uitlekken in een kaasdoek). Van de pulp die daar van overblijft, heb ik vorige week 3 potjes jam gemaakt. Dat is beter dan 10-tallen

En die keer daarvoor heb ik er fruitleer van gemaakt.

 

Je doet de pulp in een pannetje als je er nog wat suiker aan toe wilt voegen (wat vaak wel aan te raden is, de pruimen-fruit-leer van vorig jaar was echt te zuur )

Daarna smeer je het uit op een stuk bakpapier, en droog je het in de oven of bedekt met een theedoek in de zon. Al is het lastig een contructie te maken waarbij de theedoek niet in aanraking komt met de pulp, en ook niet weg kan waaien

De dikte is moeilijk te beschrijven. Niet te dik (=langer drogen), maar ook niet te dun (=bijna niets om op te kauwen). Ik zorg dat ik het bakpapier er net niet meer doorheen zie. Het moet in ieder geval wel gelijkmatig uit zijn gesmeerd, anders krijg je stukken die al droog zijn, naast stukken die nog te nat en dus niet goed houdbaar zijn.

 

Na het drogen pulk je het papier er af, snijd je het in strookjes of leuke vormpjes, en kunnen ze in een luchtdichte bak of pot. Echt een lekker tussendoortje! Zo heb je 2 producten uit 1 lading fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! We doen dat wel eens met kweeperen, het heet dan pâte au coing. En dan als toetje of bij de thee, de blokjes gedoopt in gesmolten chocolade.

Met de aardbeien en pruimen ga ik het zeker ook nog eens proberen, heb je het ook nog met ander fruit gedaan? En altijd met de pulp uit de sappan?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee, leuk Jorieke... volgens mij ga ik daarmee mijn mannetje blij maken - op termijn - eerst nog maken natuurlijk...

 

Wat wij trouwens ook wel eens doen met de gekochte versie: oplossen in warm water...

 

En over de hardheid: vroeg in het seizoen zijn die lappen (wat wij dan kennen) zacht, en een paar maanden later echt hard. Helaas geen foto, maar ik ga wel even speuren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Op de laagste stand. Hier is dat 50 graden. En dan op de hetelucht stand. Ik merk wel dat het elke keer weer anders is. Soms moet het heel lang, en blijft het ietwat pikkerig zodat er wat poedersuiker op moet zodat ze niet aan elkaar plakken.

En soms wordt het echt mooi droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja ben nooit zo van kijken of iets klaar is, ik vondt beetje belachelijk lange tijden op internet meest voorkomende is

op 70 graden 6 uur lang

nuja maar een x proberen maar echt mileu vriendelijk/zuinig is het fruitleer niet.

Ik leerde verde dat bewaartijd kamertemperatuur donker/koel 2 maanden is, in ijkast half jaar en ingevroren een jaar.

nuja ik stop het wel in ijskast, is perzik fruitleer geworden en heb er suiker bij gedaan maar later las ik dat honing ook heel goed kan.

Zal ik volgende x doen als dit lekker is.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was vies zeg, echt niet lekker zelf geen klein beetje, gewoon straf als je zou moeten opeten, bah wat vieze smaak

smaakt naar rubber of plastic ipv leer en fruit/perzik smaak is er niet.

Maar wel leuk om aan visite te geven met een stalen gezicht serveer ik het (ziet er mooi en zelfs lekker uit) en dan kijken wie er zo vriendelijk is om te zeggen(liegen) dat het smaakt die geef ik heel het bakje

 

even me tandenpoetsen en me tong om die smaak weg te krijgen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja van perzikken echt vies, ik denk zeker dat je gelijk hebt en dat bv van aardbei of braam ik het wel lust,

ik vermoed dat daar meer smaak aan hangt, bij perzik was er geen vleugje fruitsmaak meer te bekennen, en denk dat perzik niet geschikt is.

Mischien een lijstje maken welke echt lekker zijn, hoewel ik me nu afvraag of je de fruitprut wel door en door moet uitknijpen dat niet alle smaak eraf gaat en je deze aparte vreemde rubbersmaak overhoud, maa dat loopt hopelijk wel los.

En volgende x doe ik er ook (vooral veel) honing in en suiker het moet ook stuk zoeter naar mijn smaak.

Ik weet niet precies hoe het heet maar de struktuur was wel goed gelukt in 1 ruk kwam het grote vel met perzik leer los en je kon heel gemakkelijk strepen snijden en rolletjes maken.

Ligt nu een mooi schaaltje met rolletje en veel poedersuiker te wachten op een slachtoffer.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo erg? Misschien nog eens proberen met bramenprut? Ik heb het ooit ook eens gemaakt met pruimen en dat was ook niet te pruimen

 

Ik heb het eens gemaakt met bramenprut maar ik denk dat daar een beetje te weinig prut inzat en teveel pitjes Dat was namelijk ook echt niet om te eten Gemaakt van de prut die overbleef nadat ik warme bramensmurrie door een theedoek had gedaan om het sap te zeven, echt veel te veel pitjes in verhouding tot prut.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

nuja maar een x proberen maar echt mileu vriendelijk/zuinig is het fruitleer niet.

 

Ligt er natuurlijk aan hoe je het droogt! Als je het gewoon aan de lucht droogt en niet in de oven of droger dan kost het niets behalve (zonne)warmte. Maar ja, dan moet er wel genoeg zonnewarmte zijn voordat het bedorven is.....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat dat werkt hoor na 6 uur in oven was het pas echt droog, dat doe je met zon niet zo even na, volgens mij kan dat niet.

Jij bakt zeker je eitje ook in de zon.

 

Nee hoor en ook mijn fruit droog ik in de elektrische 'droger', maar ik heb wel een rijtje appeltjes opgehangen op zolder. Droogt prima maar het duurt wel een week of twee. Terwijl de droger er maar een paar uur over doet!568_dfef1b131df17125b3232a23ace347d5.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...