Jorieke123 Posted July 28, 2015 Author Share Posted July 28, 2015 http://thecreatorsproject.vice.com/nl/blog/het-leer-van-de-toekomst-is-gemaakt-van-bananen?utm_source=tcpfbnl Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 Ja dat las ik ook, kan je nagaan hoe taai het wordt Zou je ook fruitleer kunnen maken op een inductieplaat, in een platte RVS-vorm? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted June 8, 2016 Share Posted June 8, 2016 Ik was van plan om ook eens fruitleer te gaan makenik dacht een gallia meloen te gaan gebruiken maar nu lees ik dat meloen niet geschikt is voor fruitleer???iemand enig idee waarom dat niet gaat, ik hou van experimenteren maar niet tegen beter weten in gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 8, 2016 Author Share Posted June 8, 2016 Ik denk dat het teveel water bevat? Ik maak het van bramen en aardbeien enzo, en dan blijven de velletjes en vastere delen over na het maken van sap. En DAT wordt het fruitleer, zeg maar.Maak je sap van meloen dan blijft er niets over om zoiets stugs als fruitleer van te maken. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted June 9, 2016 Share Posted June 9, 2016 De regel die aanhoud is, als je er jam van kunt maken dan lukt fruitleer ook.Nu wordt meloenjam meestal met ander toegevoegd fruit gemaakt. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 23, 2016 Share Posted June 23, 2016 Mijn tante doet dit altijd met de abrikozen. Zonder toevoegingen overigens, maar die abrikozen heten dan ook suikerschatjes. Mierzoet! Lekker laten drogen op het dak van haar schuur. Het is er in de zomer een graad of 40. Het moet ongeveer een week in de open lucht drogen. Ontzettend lekker en een enorme bron van ijzer. Pestil heet het. Het is overigens wel 2 x zo dik als wat ik op de foto hier onder ergens heb gezien. Je snijd er repen van af, rolt het op en je kan het een dik jaar bewaren. Ik krijg altijd wat er van de oogst van het jaar ervoor is geweest als ik met vakantie ben in Tr en dat kan ik dan ook nog eens een flinke periode bewaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 15, 2016 Author Share Posted July 15, 2016 Ik heb als test een plak (framboos-zwarte bes) laten drogen achterin mijn auto, en ik kan niet meer aan goed bakpapier komen dus ik heb het eens geprobeerd om op zo'n siliconen lap te smeren Ging echt ideaal! Mooi droog in... een week tijd denk ik? En dan was het niet eens zo warm. Er liggen ook kruiden te drogen, die gaan een stuk sneller natuurlijk. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted July 17, 2016 Share Posted July 17, 2016 Lekker! Ziet er mooi uit.En wat handig achterin die auto! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Ik heb als test een plak (framboos-zwarte bes) laten drogen achterin mijn auto vraagje van huishoudelijke aardraampje op een kiertje voor de ontvochtiging? gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 18, 2016 Share Posted July 18, 2016 Ik vind het zó'n goed idee Ik ga het ook met kruiden proberen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 18, 2016 Author Share Posted July 18, 2016 Nee, ik heb geen raampje open. Maar mijn auto is een oudje en zal wel lekker luchtig zijn Ik heb zo'n 'Caddy', met een bak dus. Veel lucht en ruimte. Kruiden zijn met 1 dag droog als het zo warm is als nu. En het fruitleer ging dus ook super. Het drogen (van kruiden) in de auto was hier ooit een tip van Geedee Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 19, 2016 Share Posted July 19, 2016 Het is een goed idee en het gaat ook snel! Je moet wel zorgen dat de temperatuur niet boven de 40 graden komt want dat doet de etherische oliën verdwijnen uit de kruiden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 20, 2016 Author Share Posted July 20, 2016 Ah, ik zal er eens een thermometer bij leggen. Vandaag zal het wel hard gaan dan, beter de kruiden er uit halen dus. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 in een ander draadje gevonden: In verband met het plukken van bramen ook oppassen voor de vossenlintworm. Zolang je de vruchten kookt vormt die wel geen probleem, wel bij rauwe vruchten. ik ben vanavond veel brammen tegengekomen, maar nu ben ik wat huiverig om er fruit leather van te maken......eerst de kook er over?? (er zijn hier vossen genoeg, volgens de houders van kippen te veel ) gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 26, 2016 Author Share Posted July 26, 2016 De prut voor het fruitleer wat ik maak, is altijd verhit. Ook om er wat suiker in op te lossen en er nog wat vocht uit te koken. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Aan de slag met de rode bessenpulp in de magnetron. Steeds een minuut of 6 op lage stand, dan weer even open.Rietsuiker eroverheen, maar vanwege de zuurte ook nog poedersuiker.Opgerold en in reepjes geknipt.Nog steeds heel erg zuur, maar ook zó lekker dat het al bijna op is. Experiment geslaagd, maar niet voor herhaling vatbaar vanwege de suiker-OD Kan er beter jam van maken, dat eet niet zo makkelijk weg Links de moes die over bleef na het zeven; rechts de pulp. De helft is dus nog bruikbaar! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts