Jump to content

Fruit leer (fruit leather)= snoepgoed van fruitpulp

Jorieke123

Recommended Posts

Ik doe 2 platen in de oven, en zet de oven dan even op 50 graden. Zodra hij op temperatuur is, zet ik de oven weer uit, en zet hem op een kiertje. Je ziet dan namelijk ook al flink wat damp/vocht tegen het raampje aan komen. En dat doe ik zo overdag een paar keer. Elke keer even opwarmen naar 50 graden, en dan weer erg lang af laten koelen. Ik heb dus zeker niet constant de oven aan.

Het is wat moeilijk uitsmeren, dus het komt wel voor dat het op 1 plekje gewoon niet goed droogt. Dan pel ik de hele plak los van het bakpapier, en draai het om, en doe de oven nog een keer aan en weer uit.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Wij maken dat ook weleens, meestal van pruimen. Gedroogde pruimen een tijdje koken in wat water, dan een mooi egaal prutje ervan maken en dan uitsmeren. Wij drogen het eigenlijk altijd gewoon aan de zon, maar ja dan moet die er natuurlijk wel zijn . 1 dagje op het balkon in de zon is meestal wel voldoende. En we hebben niet al te veel beestjes op het balkon, dat scheelt.

De frambozen in de sapcentrifuge gedaan, de pulp door een zeef gewreven(vanwege de pitjes) maar wat er dan overblijft is nog erg vloeibaar.

Moet ik er nu al (gelei)suiker bijdoen en dan pas op dat bakpapier uitsmeren?

Je moet het flink laten uitlekken, in een doek. De prut die ik gebruik, daar is altijd al het sap uitgehaald voor een ander product (limonade siroop ofzo). De fruitprut is dus het rest materiaal.

Giga-gaas.nl

Hmmm dan moet ik t toch anders doen want zoveel framboos was het niet( 200 gr) en als ik het restant laat uitlekken denk ik dat er 1 snoepje overblijft.

Vanaf welke hoeveelheden maak jij fruitleer?

Ik bedoel....wanneer loont het de moeite?

Nou je smeert het vrij dun uit, dus erg veel heb je niet nodig. Ik zal de volgende keer eens wegen hoeveel smurrie je ongeveer nodig hebt.

Maar wel van iets meer dan 200 gram. Daar kan je nu nog een lekkere pot jam van maken

Giga-gaas.nl

Bij een bramen strooptocht kan je ook wel even wat meer oogsten, dan dat er in een tuin kan groeien. Wij hebben het geluk dat het bosje tussen ons weiland, en het huis van de buren, zo'n bramenbende is Het groeit nu al over onze grens, dat houden we zo!

Giga-gaas.nl

Gisteren fruitleer gemaakt, klein beetje om uit te proberen, en ik durf te zeggen dat het erg goed gelukt is. Niet erg taai, wel mooi droog, denk dat het wel lang houdbaar is. Wat niet aan de orde is natuurlijk, want het is zo op! Had 900 gram aardbeien, moes van gekookt, de moes in een kaasdoek in vergiet laten uitlekken, hele nacht) . Van het sap siroop gemaakt. ( ook errug lekker) De prut die overbleef daar heb ik wat suiker doorgedaan, en uitgesmeerd op de bakplaat op bakpapier. Ongeveer een uur of 2,5-3 in de heteluchtoven op 70 graden. Steeds een half uurtje en dan weer uit, deurtje open om het vocht te laten ontsnappen. Ik ga dit zeker nog een keer doen, maar dan wat meer! En straks met bramen, ook erg lekker!

fruitleerjuni2012-00129561340613790.JPGfruitleerjuni2012-00281851340613811.JPG

• 2 months later...

Mijn fruitleer van druiven en appel is klaar, dacht ik..het is wel droog( ik kon het van het papier aftrekken) maar wel nog soepel, als stof. Moet ik het voor de houdbaarheid nog verder laten indrogen in de zon, of kan ik het zo lang bewaren...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Zo kan je het ook lang bewaren. Als het maar loslaat van je papier. Zodra het iets te vochtig is, trek je het stuk als je het los wilt maken.

Je zou er nog wat poedersuiker overheen kunnen strooien als het toch iets pikt?

Giga-gaas.nl

• 2 years later...

Wat goed dat je reageert! Ik was mijn fruitleer helemaal vergeten en ik heb de oven ondertussen nog niet nodig gehad. Het spul zat er nog in natuurlijk, en het is nog veel te nat. Nu maar even met bakplaat en al op de kachel gezet.

De met-bakplaat-op-de-(hout)kachel is een goede manier..als je je kachel aanhebt natuurlijk. Op de afkoelende kachel is mijn pittenfruitleer van frambozen en bessen vannacht mooi droog geworden. Het is een grappig knapperig hapje..

OOoooooooooooooooo, ga het zeker weer maken,maar echt nooit meer met bramen of frambozen pitjes spul. Vreselijk die kleine pitjes tussen je tanden. Banaan was echt heerlijk, ananas ook.

• 1 month later...

Gisteren fruitleer gemaakt van tayberry sap. Ik had een hoop pulp over van jam maken en dat heb ik een beetje aangelengt met water en opnieuw door een zeef gedrukt. Het sap opnieuw verhit met wat geleisuiker en daarna op 4 platen in de voedseldroger gedaan. Na afloop waren het net rubberen pannekoekjes. Ik heb er wat poedersuiker opgestrooit, opgerold en in stukjes van 2 cm. gesneden. Ik heb ze opgeslagen in een grote beugelweckglas. Bederven doen ze niet want ik kan er niet van afblijven.. Die zijn zo op , lekker zeg! Niet hard, een beetje als zachte wijngums.

Groetjes,

Bram