weknow Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 Beeld in de perkel hier aan huis (nog ongesnoeid en - zoals alles bij mij zonder bespuiting) dat aantasting tot hier alleen zichtbaar is in toppen van snelgroeiende loten, maar niet (of nog niet) op bladeren van ouder hout. Melred heeft eerste bladeren en die zien er nog gaaf uit. In de bostuin nog niet alles goed bekeken, maar de roodbladige Garmin daar heeft volop blad en ziet er prima schoon uit (waarneming van woensdag j.l.) Bedankt Windindewilgen voor je reactie over Robijn. Zal dit topic niet verder vervuilen over amandelen en eens zoeken, volgende week of zo, naar geschikte topics daarover om er dieper op in te gaan ofwel een nieuw topic daarvoor aanmaken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
den elias Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 Avalon hier bijna helemaal in blad gebloeid. Geen spoor van de krulziekte te bekennen en verder niets gespoten. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 11 april 2017 Geplaatst: 11 april 2017 Bij mij flinke aantasting in een zaailing, ik weet niet of het perzik of nectarine is, nog geen vruchten gehad. benedicte ook aantasting, avalon maar heel klein beetje. Alles meerdere keren gespoten, ik dacht dat ik het verkeerd had gedaan, maar jullie hebben ook meer dan gemiddeld aantasting lijkt het? Quote
Tutti-frutti Geplaatst: 13 april 2017 Geplaatst: 13 april 2017 Dit voorjaar 2017 laat ook veel, heel en heel veel luizen larven zien, alle kleuren luizen doen mee in grote getale. Quote
AshaiRey Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 2x een behandeling met bourdauxe pap gedaan.Veelal de hebben de toppen krulziekte.Kleine boompjes en 2 jarigen ongeveer 15% lastEen volgroeide platte nectarine 80%, net als vorig jaarEen volgroeide platte ufo perzik ook 80%, en gelijk aan vorig jaar. Quote Groetjes,Bram
Yuras Geplaatst: 14 april 2017 Geplaatst: 14 april 2017 @AshaiRey Wanneer heb je 1e en de 2de behandelingen gedaan? Quote
windindewilgen Geplaatst: 14 april 2017 Auteur Geplaatst: 14 april 2017 15% aangetaste knoppen is voor mij geen reden om bestrijding toe te passen. Dit jaar, na een vrij normale winter, veel aantasting. Komt de laatste week echt goed te voorschijn. Heb me het hoofd er over gebroken en slapeloze nachten van het nadenken. Waarom zoveel aantasting in vergelijking met andere jaren???Wat heb ik anders gedaan? Ik heb zelfs meer bespuitingen uitgevoerd dan in andere jaren, zwavel en 3% waterglas. Voor het eerste het pietje precies gedaan.Waar zit mijn fout? Na de verklaring over de invloed van de ph op de schimmel is mij toch eindelijk het licht verschenen en denk ik de fout te hebben ontdekt in mijn behandeling.Vaak heb ik weinig tijd voor bespuitingen en ik deed vaak 1 a 2 maal per winter een flinke dosis waterglas erbij om de hechting van zwavel te bevorderen. Naar wat ik nog herinner 8 a 10% waterglas. Dus per ongeluk deed ik het goede. De spuitzwavel moet een ph hebben gehad van ongeveer 9 a 10. En die ph zorgt ervoor dat de schimmelwand poreus wordt en de zwavel zijn werk kan doen.Vandaar ook de werking van bakpoeder, natriumbicarbonaat.De hoge ph zorgt voor poreuze celwanden en verzwakt de schimmel.Op advies van mijn schoonvader [oud chemicus] ga ik ook soda proberen. Soda is de goedkope variant van bakpoeder. Combi soda/zwavel.Deze combi is waarschijnlijk heel goed en ook goedkoop. Helaas dit jaar door bijten, flinke, soms enorme aantasting. Maar ieder nadeel heb ze voordeel. Dit jaar kan ik weer zien hoe de gevoeligheid per ras is en zoals ik nu kan bekijken zijn bv nectarine snowdrop en perzik jayhaven vrijwel ongeschonden uit de strijd gekom en heb ik 8 bomen geselecteerd om volgend jaar proef te bespuiten. Allemaal zeer gevoelige platte perzik rassen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 14 april 2017 Auteur Geplaatst: 14 april 2017 De datum van bespuiting is de bottleneck bij krul, zoals yuras al afvroeg. Al spuit je met heftige spullen, te laat/of verkeerde moment, is niet meer te restaureren.Ik ben benieuwd wat bart voor resultaat heeft, heftig jongetje .Ook vixen met zijn californischepap maakt me benieuwd. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Tutti-frutti Geplaatst: 16 april 2017 Geplaatst: 16 april 2017 Wat is de ervaring met Foram 80 WG hier ? tegen krulziekte!! Quote
Frans D Geplaatst: 17 april 2017 Geplaatst: 17 april 2017 Ik heb ermee in februari gespoten.Op de miniperzik zie ik weinig tot geen effect, op de nectarine een deels effect.Bij die laatste laten de bladeren die het eerste uitkwamen op jong hout veel krul zien en de bladeren die later uitkwamen op ouder hout nagenoeg geen krul zien. @windindewilgen: kan jij misschien wat uitgebreider toelichten op het bepalen van het juiste moment van spuiten?Ik heb het idee, dat het daarom bij mij weinig heeft geholpen. Quote
windindewilgen Geplaatst: 17 april 2017 Auteur Geplaatst: 17 april 2017 frans je stelt gelijk de moeilijkste vraag.Even een paar voorbereidende beschietingen.Toppen worden meestal meer aangetast dan de onderste.Een deel van de besmetting slaat al toe in het najaar.Toppen houden zeer lang hun blad, bij mij bij een groot deel van de rassen tot in februari.Rassen die vroeg uitlopen zijn kwetsbaarder.Toppen komen eerder uit rust dan knoppen meer beneden. Het schuiven van de knoppen is totaal afhankelijk van het weer in de winter. In december 2015, met temperaturen van vaak 14 a 16 graden stonden de amandelen met de kerst al in het groen. Amandelen zijn nauw verwant aan perzik maar lopen eerder uit. Ook de perziken waren al aan het schuiven dus met de kerst.Een aantal rassen, zoals redwing, zijn minder gevoelig voor warm winterweer. Redwing is ieder jaar als laatste uit rust en als laatste in bloei. Vandaar dat je ook nooit aan vaste spuit tijdstippen kan denken, je moet nu eenmaal preventief handelen, helaas. En moet afgaan op gevoel, wat je er ook onder mag verstaan.Zelf spuit ik 1 x met 80% bladval, meestal eind oktober/begin november. Dat is voor mij het enigste vaste punt in de cyclus. Op een engelse website spuit men 2 x in de herfst, 1 x halverwege bladval en 1 x na de bladval.Na de herfst bespuiting is het gewoon kijken na de knoppen en "gevoel". en het weerbericht. Ideaal is als je de tweede bespuiting vlak voor het begin schuiven knoppen doet.Hoeveel keer is mede afhankelijk van het middel, infectiedruk en gevoeligheid voor krul, van het aangeplante ras. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Frans D Geplaatst: 17 april 2017 Geplaatst: 17 april 2017 Bedankt voor de ruime uitleg. Ik heb nu slechts één keer gespoten.En zal het deze keer eens proberen te doen, zoals door jou beschreven.Het is nu te laat, maar het lijkt wel of beiden dit keer meer hun best doen om door te zetten in gezonder blad.Vorig jaar verwijderde ik al vrij snel aangetast blad, wat ik nu nog niet gedaan heb.Ik kreeg namelijk verleden jaar het idee dat het verwijderen van aangetast blad de aanmaak van nieuw blad in negatieve zin beïnvloedde. Ik ga ook eens nadenken over een tijdelijke overkapping voor in de winter.Voor de miniperzik zal dat niet zo'n probleem zijn, de nectarine zit echter op een meter of twee, dus dat kan nog wel eens een uitdaging zijn. Quote
Tutti-frutti Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Een oorzaak kan allicht ook terug te voeren zijn naar het einde groei seizoen 2016/2017.De temperaturen zijn tot laat in het groeiseizoen zeer hoog geweest, de groei en daarmee de sap stromen in de stammetjes was op volle toeren, daarna sloeg het vrij snel om, hierin zou wel eens de kou en de natheid een rol kunnen hebben gespeeld om nu in het voorjaar deze snelle na reactie ( najaar 2016) openbaar te zien worden. Quote
AshaiRey Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Wanneer vind de besmetting nu eigenlijk plaats vraag ik me af. Ik weet dat er een bepaalde maximum temperatuur is en dat het vochtig moet zijn. Is de schimmel altijd al op de boom aanwezig maar inactief?Ik vraag dit namelijk omdat ik er over denk om dit na jaar als het blad gaat vallen een zeil/plastic over de laagstamboom te doen om hem zo draag te houden. Maar als de schimmel dan toch zijn werk kan doen dan is dit droog zetten verspilde moeite. Quote Groetjes,Bram
Tutti-frutti Geplaatst: 18 april 2017 Geplaatst: 18 april 2017 Onder een afdak plaatsen indien je de mogelijkheden hebt, helpt ook.Wanneer de temperaturen stijgen doe ik er folie omheen om zodoende snelle ontwikkeling der knoppen te krijgen. Quote
windindewilgen Geplaatst: 18 april 2017 Auteur Geplaatst: 18 april 2017 Afdekken is de beste methode. In een kas ontwikkeld zich geen krul. Opvallend is dat perzikboompjes die ik in januari uit de kas in de volle grond plaats duidelijk minder aantasting hebben.De schimmelsporen hebben nattigheid nodig om te ontsporen. En koude om de bomen kwetsbaar te maken. Nattigheid + koude = problemen.Hetzelfde geldt bv voor appel en perenschurft. Alleen daar geldt het: nattigheid + warmte = problemen.Krul is een fascinerende schimmelziekte en na iedere beantwoorde vraag blijf je zitten met nog meer vraagtekens. Dus afdekken vanaf de bladval is, denk ik, geen vergeefse moeite en leverd erg veel op. Of resistente rassen aanlanten, maar dan is er weinig keus. Tot nu toe heb ik 4 rassen geselecteerd die redelijk goed tot zeer goed resistent zijn, zonder enige bespuiting of bescherming. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
AshaiRey Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Ter voorbereiding voor de komende herfst/winter ga ik dam maar grote stukken plastic bewaren aangezien B. pap weinig effectief is gebleken hier. Quote Groetjes,Bram
aalterse-willy Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Deze winter heb ik drie maal gespoten met BP en het resultaat mag er zijn. Slechts heel minieme aantasting op enkele topjes. De gevolgen van de KZ van vorig jaar zijn wel desastreus. De grote boom is heel wat takken kwijt en een fertile de septembre is voor de helft afgestorven. Jammer dat ik geen foto's kan plaatsen te weinig geheugen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
appelvrouw Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Dat is iets om te onthouden, misschien probeer ik dat 1 jaar. BP is Bordeause pap? Bouilli Bordelaise?) Ik heb een perzik van jou Willy, die heeft het meest krulziekte van al mijn perziken, weet jij nog de naam van de stek die je toen voor mij gemaakt heb? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Geplaatst: 19 april 2017 Geplaatst: 19 april 2017 Sorry Jet maar de naam weet ik niet meer. De boom staat hier nu twaalf jaar. Het zijn die paarse perziken. Bouillie Bordelaise is het inderdaad en nu is er weinig aantasting. Vorig jaar maar een keer gespoten en geen oogst maar veel dode takken nu Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
windindewilgen Geplaatst: 19 april 2017 Auteur Geplaatst: 19 april 2017 Weet je nog de datum van de 3 bespuitingen willy? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
aalterse-willy Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Ik heb de data niet opgeschreven maar wel naar het weer gekeken. De eerste keer was voor Kerstmis. Tweeden maal in de laatste helft van januari toen het een paar dagen droog was. De laatste keer was toen de botten begonnen te schuiven half februari. Echt schuiven was het niet maar wel zwellen. Elke keer 10 liter opgespoten, goed nat gemaakt. Wel altijd de spinazie en de kolen afgedekt met plastiek welke ik daarna afspoelde op het gazon. Toen ben ik ook bij de buurman gaan spuiten, die heeft drie kleine boompjes staan en nu ook maar een paar blaadjes met krulziekte. Wat op valt is dat het altijd de hoogste blaadjes zijn die nu KZ. hebben. Dus indien mogelijk de toppen van de twijgen beter behandelen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
AshaiRey Geplaatst: 20 april 2017 Geplaatst: 20 april 2017 Ja, dat was me ook opgevallen dat de krulziekte vooral in de toppen zitten. Als de boom er last van heeft is het daar in ieder geval aanwezig. Quote Groetjes,Bram
aalterse-willy Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Feitelijk ben ik jullie nog een paar foto's schuldig hé, hier komen ze. Krulziekte op de perkeltoppen. Het gevolg van de krulziekte van vorig jaar, deze Fertile de septembre, welke goed zou bestand zijn tegen de krulziekte is voor de helft afgestorven. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Frans D Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Dit is bij mij de Nectarine. Het verschil wat ik nu wel zie t.o.v. verleden jaar, toen ik helemaal niet heb gespoten;- Verleden jaar verschrompelde al het aangetaste blad en was er nauwelijks niet aangetast blad in deze periode.- Dit jaar zitten er aangetaste bladeren tussen die zich strekken en meer niet aangetast blad in deze periode. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.