Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allen,

Voor een nieuw te starten moestuinproject ben ik een eerste indicatie van de opstartkosten aan het maken. Nu ben ik een beetje aan het rekenen gegaan en heb ik een schatting gemaakt van ongeveer €500,- aan zaadgoedkosten voor 500 vierkante meter teeltbedden met een diversiteit aan (vergeten) groenten, kruiden en snijbloemen. Van deze €500,- ga ik uit voor zowel een biologische als gangbare, in het geval van biologisch zal voor dit bedrag de diversiteit misschien iets minder zijn.

Het is lastig nu een exact bedrag uit te rekenen omdat het teeltplan nog gemaakt moet worden samen met andere partijen zo gauw het project groen licht krijgt.

Nu was mijn vraag hoeveel geld jullie ongeveer kwijt zijn aan zaadgoed per jaar en voor hoeveel vierkante meter dit het geval is. Dit om te peilen of mijn schatting een beetje correct is of niet.

Bijvoorbaat dank voor jullie reactie!

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Voor een moestuin van 180 m2 denk ik gemiddeld tussen 40 a 60 Euro per jaar aan zaadgoed/pootgoed en soms wat plantjes.

Als je je zaad goed bewaart en koopt bij goede zaadhandels met echt nieuwe oogst zaad, kun je met wat zorg (luchtdicht, droog, niet te warm) met de meeste soorten 2 tot 4 jaar doen. Bij de goede zaadhandels is de inhoud van een zakje zaad meestal behoorlijk groot, dus ook samen-inkopen en verdelen of uitwisselen kan slim zijn.

Als ik zo een groot budget had als jij zou ik sparen voor allerlei leuke extra dingen zoals materiaal voor een platte bak of een kasje o.i.d.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dankjewel WeKnow Dan kan ik het misschien nog wat naar onderen bijstellen. Wat ik er niet bij heb verteld is dat in die 500 euro ook nog wilde bloemenmengsels zitten voor aardig wat vierkante meters en ik weet dat die grootverpakkingen ook aardig aan de prijs zijn.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

weet ik niet of dat meevalt, maar voor 50m2 aan wildebloemen mag je niet meer betalen dan 10,- schat ik zo in. Niet bij de Intratuin gaan halen natuurlijk.

Geplaatst:

Dankje Bit! Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een goede leveranciers van groentezaden in grotere volumes. Kom elke keer bij Vreeken uit omdat de bedoeling ook een selectie "vergeten groenten" is in het pakket.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ik hoor tot de "absoluut geen Vreeken meer"-aanhangers. Juist vanwege de kwaliteit van de zaden (los van allerlei andere ergernissen).

Er is een topic met vele adressen, maar als ik er uit het vuistje enkele mag noemen waar je ook voor wat apartere dingen goed terecht kunt en waarmee ik zelf goede ervaringen heb en er weer zal kopen:

- Van der Wal

- Boerengoed.nu

- Levenvanhetland

- De Bolster

en 2 Engelse met een groot en heel ander assortiment en hun eigen specialiteiten:

- Chiltern seeds

- Premier-seeds-direct (gaat via Ebay)

Verder misschien interessant om naar een van de beurzen te gaan van "Reclaim the seeds" binnenkort in Sint Niklaas (B) of Nijmegen waar vele aanbieders (ook veel particulieren) zijn en waar bijvoorbeeld ook de zadenwerkgroep van Velt met heel veel keuze aanwezig is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Voor een moestuin van 180 m2 denk ik gemiddeld tussen 40 a 60 Euro per jaar aan zaadgoed/pootgoed en soms wat plantjes.

Als je je zaad goed bewaart en koopt bij goede zaadhandels met echt nieuwe oogst zaad, kun je met wat zorg (luchtdicht, droog, niet te warm) met de meeste soorten 2 tot 4 jaar doen. Bij de goede zaadhandels is de inhoud van een zakje zaad meestal behoorlijk groot, dus ook samen-inkopen en verdelen of uitwisselen kan slim zijn.

Als ik zo een groot budget had als jij zou ik sparen voor allerlei leuke extra dingen zoals materiaal voor een platte bak of een kasje o.i.d.

Dat zal hier zo ongeveer hetzelfde zijn. Komen nog wat materiaalkosten bij. Maar als je zaden goed bewaard (en bij aankoop op de houdbaarheidstermijn let), kunnen ze vaak een paar jaar mee. Ik heb bij AVA papier kleine ziplock zakjes gekocht en die houden ze netjes droog.

Geplaatst:

Zaadgoed, ja. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je besteld. En reken je, als je online dingen bestelt, de verzendkosten ook mee? Ik vind, dat zaden aanschaffen bij bepaalde bedrijven redelijk veel geld kost. Met zaadgoed bedoel je geen pootknoflook of pootaardappelen?

Regenwormen graven gangen, en veel!

Geplaatst:

Ik vind 500 euro wel heel veel geld voor zaden. Als ik naar mezelf kijk; vorig jaar heb ik dik 100 euro uitgegeven aan zaden en pootgoed voor circa 30 m2, dit jaar zit ik ook rond dat bedrag, maar nu voor 200 m2, en ik denk dat ik genoeg zaden heb voor misschien wel 400m2. En dan koop ik ook nog zoveel mogelijk biologische zaden.

Vaak zitten er zoveel zaden in een zakje dat je er zo ongeveer een akker mee kan inzaaien , dus dan wordt de kostprijs per m2 alsmaar lager naarmate je meer meters hebt.

Ik denk dat het ook zeker de moeite loont om prijzen versus hoeveelheid te vergelijken. Zeker als je de ruimte hebt om meer te zaaien kan het voordeliger zijn om een zakje van 10 gram te kopen in plaats van een zakje met 6 gram dat wat goedkoper lijkt.

Hoe dan ook schat ik in dat je met zeg 200 euro wel klaar bent, tenzij je heel speciale dure dingen wil aanschaffen. Wellicht kan je ook een deel van het budget besteden aan fruitbomen en bessenplanten?

Geplaatst:

Mijn zaden waren na vorig jaar bijna op dus ik ben min of meer from scratch weer beginnen kopen.

Heb dit weekend voor maar liefst 28 euro bij vd Wal besteld (dat was voor 26 zakjes zaad). Daar zal denk ik voor nog hooguit hetzelfde bedrag bijkomen. En dan nog wat pootgoed en plantjes.

O, mijn tuin is trouwens 300 M2.

Ik sluit me aan bij Weknow, met zo'n budget lekker sparen voor materiaal voor een platte bak of een kasje

Geplaatst:

Verder misschien interessant om naar een van de beurzen te gaan van "Reclaim the seeds" binnenkort in Sint Niklaas (B) of Nijmegen waar vele aanbieders (ook veel particulieren) zijn en waar bijvoorbeeld ook de zadenwerkgroep van Velt met heel veel keuze aanwezig is.

Dat is wel interessant. Ga zeker bezoeken...

En verder, in Duitsland zijn de zaden veel goedkoper en iets meer in assortiment dan hier (ik bedoel "gartencentrum")...

Geplaatst:

500 euro aan zaad is wel heel veel.

Als ik naar mijn eigen zaden voorrraad kijk denk ik dat ik ongeveer 20 euro aan zaden uitgeef per jaar en dat bedrag wordt eigenlijk elk jaar kleiner omdat er steeds meer verschillende zaden op voorraad zijn. Daarbij komt dan nog wat kosten voor pootaardappels, pootuitjes en knoflook en wat andere zaken die ik elk jaar koop. en dit is dat voor een 125/150 m2.

Geplaatst:

Voor 150 m2 waar ik nog niets voor heb:

ongeveer 100 euro aan fruitplanten (is dus een eenmalige uitgave als het goed is)

50 euro aan zaden, en dat is een overdadige hoeveelheid blijkt achteraf...... kan ik wel 2 jaar mee toe (met gemak)

1e jaar is denk ik voor iedereen het jaar van investeren

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Dankjulliewel voor jullie reacties! Helemaal super ! Hier kan ik wat mee. Als het project echt gestalte krijgt zal ik er meer informatie over delen.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een goede leveranciers van groentezaden in grotere volumes. Kom elke keer bij Vreeken uit omdat de bedoeling ook een selectie "vergeten groenten" is in het pakket.
Heb je echt grote volumes nodig? Zo extreem groot is 500 m2 nou ook weer niet, en ik vind dat je al aardige lappen kunt inzaaien van een simpel zakje. Ik keek gisteren voor mezelf nog even naar broccoli en kool bij de site van De Bolster, maar dan heb je met een simpel zakje al voor 20 of 30 m2, da's voor mij te veel, maar jij hoeft toch ook geen 100 m2 kool? Of 100 courgette planten zodat je iedere dag 100 courgettes hebt? Je kunt een leuke diversiteit kweken op 500 m2, maar dan heb je gewone zaden-zakjes nodig volgens mij.

Bij Vreeken bestellen zou ik niet beslist willen afraden, maar dan moet je zeker vrij snel bestellen, want zijn levertijden zijn uitzonderlijk langzaam. Het kan zo een maandje duren in de rustige tijd, en als het straks wat drukker wordt dan... kruis Vreeken's naam dan maar door. Ergens op dit forum is wel een hoofdstuk apart aan Vreeken gewijd, best leuk om een door te lezen, en nuttig als je van zin webwinkel gebruik denkt te gaan maken, want dan ben je voorbereidt.

Als je toevallig eens in de buurt van Dordrecht komt kan ik aanraden de winkel te bezoeken, het is een heel leuke winkel van sinkel. Dordrecht is ook een mooi oud Hollands stadje, dus dit kan een heel leuk uitje zijn als je er de tijd voor hebt.

Wat wilde planten betreft vind ik het zelf ook leuk om die zaden gewoon uit de berm van de weg te halen; Rolklaver, Korenbloem, Luzerne, Kamille, Paarse Morgenster en wat ik maar tegenkom. Het is niet eens zuinigheid dat ik op de bermen van de weg let, ik vind het ook leerzaam om goed om me heen te kijken, foto's te maken van bloemen en er achter proberen te komen via internet wat het is, want dat weet ik vaak niet voordat ik het heb opgezocht. Zelf een tuintje hebben is wel een prikkel voor mij om meer te letten wat op wat er om me heen groeit en bloeit. Maar het moet wel augustus of zo zijn om zaadjes uit de berm te halen, dus voor dit seizoen horen de zaadjes al op zolder te liggen.

Geplaatst:

Dankuwel voor uw uitgebreide reactie. In mijn berekening kwam ik er ook al achter dat die 100 grams zakjes te groot zijn. Sommige gewassen zullen wel op grotere schaal worden geteeld. Het is allemaal ook nog even zoeken en eerste schattingen maken. In principe heb ik een maisland tot mijn beschikking waar ik zoveel oppervlakte van mag gebruiken als ik wil. In eerste instantie ga ik uit van 1500 m2 en met daarop:

6 rijen van 30m lang, 1m breed

3 rijen van 15m lang, 1 m breed

22 rijen van 22m lang, 1 m breed

Dan houd ik nog veel oppervlakte over voor wandel paden, een zitje , faunazones met wilde bloemen, composthoop en eventueel een imker en een grote polytunnel.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Ik heb dit jaar ( Dit wordt ons eerste seizoen ) nu voor net geen 100 euro aan zaden besteld. Ik heb van een aantal soorten groente 2 verschillende besteld ( bloemkool, brocolli, sla etc ).

Belangrijkste is om een planning te maken hoeveel je van wat wilt zaaien en houd daarbij ook rekening met de plantafstanden. Zo kwam ik er dus achter dat ik eigenlijk veel te veel heb besteld.

Voor bijvoorbeeld 10 brocolliplanten ( 2x5 ) heb je al ongeveer 2,5m2 ruimte nodig.

Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...