Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Morgen de eerste aardappels de grond in, Tiamo´s van eigen oogst die de winter hebben doorgebracht in de schuur. Die hebben al mooie uitlopertjes gemaakt. De rest van de vroege aardappels (Tiamo en Annabelle) liggen nog te spruiten, en de Texla´s hou ik voorlopig nog maar even koel en donker want die mogen pas in april gepoot van mij.

Eerlijk gezegd was ik een beetje overvallen; "is het alweer tijd voor aardappels poten?!" Maar ja, voor de (zeer) vroege aardappelen wel inmiddels dus.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Wij zetten dit jaar:

- Solist

- Vitabella

- Bionica

- Raja

- Frieslander

- Pink Fir Apple

Dit jaar zijn we vooral voor resistente rassen gegaan. Binnen een weekje waarschijnlijk beginnen met poten.

Van plant naar pot

Geplaatst:

Ik heb niet veel ruimte, de keuze is dit jaar : Vitelotte noir (half april) ,en Bildstar (dochterlief had over) ,anders wilde ik Frieslanders halen.

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb besloten om dit jaar de (vroege) Tiamo-AM te gaan telen. Dit schijnt een populair ras te zijn onder de hobby tuinders vanwege de hoge resistentie en 'zeer hoge opbrengst'. Ik ben nu aan het plannen wat ik allemaal ga planten eind maar begin april en vroeg mij af of iemand ervaring heeft met dit ras en of de opbrengst bij jullie ook boven gemiddeld is voor een vroege aardappel.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Gilbert

Geplaatst:

Ik zet dit jaar de eerste keer aardappelen en start met 2 soorten:

- Vitabella

- Charlotte

Ik wilde het even simpel houden want er zijn zo veel soorten dat ik ze allemaal wel eens wil proberen om op de soorten uit te komen die we het lekkerst vinden. Deze topic zorgt alvast voor veel inspiratie.

Momenteel zijn de pootaardappelen nog aan het voorkiemen maar ga ze volgend weekend planten.

Ze komen per drie in een plantzak terecht waar ik dan makkelijk aarde aan kan toevoegen.

Geplaatst:

Een aantal rassen pootaardappels die ik heb ontvangen zijn helaas echt al behoorlijk ingedroogd, vooral de beide Maya's zien er meer uit als een dahliaknol dan nog als een aardappel. Zouden deze dan nog wel goed uitlopen? Of krijg je dan veel minder opbrengst? Er zitten wel kleine kiempjes aan. Pootgoed valt me dit jaar wat tegen, erg kleine maat. Ik ga ze vanmiddag de grond in doen. Maar wat dichter op elkaar als gebruikelijk.

Geplaatst:

Gister hebben we de aardappelen (Dore en Mona Lisa) in 6 60L speciekuipen gepoot, eigenlijk ietsje te vreog maar ja we konden ons niet inhouden. De kuipen staan voorlopig in de kas en zullen pas naar buiten gaan als we de ruimte nodig hebben voor andere planten.

Wij hebben 5 cm potgrond onderin de kuipen gedaan en deze vermengd met een handje ecostyle mestkorrels en een eetlepel kalium meststof. Daarna de aardappels erop gelegd en toegedekt met wat cm´s potgrond. Nu is het wachten op de eerste uitlopers en de eerste keer aanaarden.

Dore

dorre78421490560942.JPG

Mona Lisa

mona-lisa47351490560971.JPG

Potgrond en meststoffen

meststof-en-aarde87281490560866.JPG

Aardappels er bovenop

aardappel92901490560905.JPG

In de kas

kas46901490561663.JPG

Geplaatst:

Wij zijn gelukkig van het wiekend flink opgeschoten. We hebben nu rond de 23 rijen van 6,5 meter staan (weet niet meer exact hoeveel rijen, maar zeker zo veel). We moeten nog rond de 4-6 rijen. De rijen staan 80 cm uit elkaar (aardappels rond de 20 cm in de rij) en midden in de rij staan tuinbonen, of erwten/peulen/kapucijners. Ik hoop dat we er genoeg aardappels vanaf halen. Het zijn als het goed is allemaal redelijk tot goed resistente rassen. Weet iemand voor hoeveel kg aardappels je per strekkende meter ongeveer krijgt? We hebben vorig jaar ondanks het slechte jaar toch 5 maanden van de aardappels gegeten, maar ik hoop dat we dit jaar (zijn met 6 personen) richting de 10 maanden gaan.

Van de goede rassen bewaar ik pootaardappels (afgelopen jaar ook gedaan en dit waren de mooiste pootaardappels / misschien had ik wel nog één maatje kleiner moeten verzamelen). Mijn eigen pootaardappels waren rond de 8 cm lang.

Ze hadden mooie beginnende uitlopers en omdat ze toch snel uitdrogen wilde ik ze echt de grond in. We moeten hierna druk aan de gang met de kolen en wortelgroenten.

blog/permanatuurtuin (foto's)

We hebben de volgende rassen staan:

1. Rosara 25 stuks zeer vroeg

2. Red Duke of York' / 'Rode Eersteling' 10st vroeg

3. Blue danube 30 stuks vroeg

4. Kestrel 5 stuks Vroeg

5. Sarpo una 50 stuks Vroeg

6. Blaue st Galler 10 stuks Middenvroeg

7. Rosalinde 25 stuks Middenvroeg

8. Sarpo kifli 20 stuks Middenvroeg

9. Schwarze ungarin 5 stuks Middenvroeg

10.Blaue elise 5 stuks Middenvroeg

11. Bockhorn 10 stuks Midden

12. Bölzigs Gelbluhende 5 stuks Midden

13. Concordia 10 stuks Midden

14. Apache' 25 st Midden

15. Mandelpotatis 25st Midden

16. Purple Viking 10st Midden

17. Kaneelpotatis 10st Midden

18. Puca quitisch 10st Midden

19. Noordeling 25 st Middenlaat

20. Bevelander 10st Middenlaat

21. Bamberger Hörnchen 25 st Laat

22. Parli 10st Laat

23. Raja 10 st Laat

24. Liivi kollane 10st Zeer laat

25. Rode Pimpernel 10st Zeer laat

26. Sarpo Mira' 35st Zeer laat

27. Texla' 20st Laat

28. Frieslander' 10st Laat

29. Vos 2006

30. Mayan Gold Solanum phureja 40st zeer laat

Geplaatst:

Ik heb alleen één late soort Texla en wil wachten tot het beste moment om te poten. De uitlopers zijn nog kort, alsof de poters af fabriek behandeld zouden zijn met? Anti kiem? Had gedacht om ze rond half april aan de grond toe te vertrouwen, of is er een beter moment?

Geplaatst:

Zo, Texla's gepoot vandaag. Nu heb ik nog wel aardappeltjes over maar écht geen plek meer. Neem wel het e.e.a. mee naar de MTFD.

Stiekem even gespiekt bij de Tiamo's (die heb ik "gepoot" door ze onder karton te leggen + dikke mulchlaag erop), zijn mooi aan het uitlopen. Vanaf nu niet meer spieken, anders scheur ik er nog uitlopers af Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat onder karton. De Annabelle + Texla gewoon zoals normaal gepoot (dus ong. 8 cm diep in de aarde)

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Onder karton? Ik kan me niet voorstellen dat karton binnen een maand verteerd genoeg is dat een aardappel erdoorheen kan? Of heb je gaten in het karton? Kan je uitleggen wat de theorie erachter is?

Geplaatst:

Zoals eerder geschreven, poot ik dit jaar opnieuw Texla. We hebben ongeveer 60 m2 concreet groentebed, dus dan moet je keuzes maken. Ik heb een afstand genomen van 60 x 30 cm. Ik vraag me af (omdat ik pootaardappels over heb en ik graag een maximale opbrengst wil), welke ideeën jullie hebben over 'aardappel-voorteelt'.. In juli kleine aardappels oogsten om nog courgettes te kunnen zetten? Boontjes? En hoe zit dat dan met rotatie? Ik noem maar iets, en mss wil er iemand meedenken

Geplaatst:

Suus, duidelijk! Ik dacht even dat je het karton echt over de aardappels legde, maar die liggen dus in gaten. Ben benieuwd hoe het zal gaan!

Geplaatst:

Sie, ik zou ze gewoon ergens poten, en als je straks in juli iets wil planten, haal je er een aardappelplant uit en zet je er een courgette of bonen of andijvie of winterkool of wortelen of verzin het maar in. Ik heb vorig jaar op 15 juli nog een courgette bijgezaaid, die heeft tot in november courgettes gegeven.

Geplaatst:

Iets om met nateelt wel rekening mee te houden, is de voedselbehoefte. Heb je wat gemest op je aardappelveldje, dan zou ik eerder courgette dan bonen of wortelen zetten. Andijvie zou sowieso goed moeten gaan omdat je dan ook met wisselteelt niet in de war raakt en er nog wat stikstof beschikbaar is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...