RobO Geplaatst: 3 oktober 2017 Geplaatst: 3 oktober 2017 kasjes opgeruimd, zat in 1 tomaat ook binnen phyt, heb ik nog nooit gehadwaterdruppelsysteem opgeruimd, alleen nog ff schoonmaken met azijnbonenstro geknipt, nog wat pronkbonen geplukt om te drogenbloemen voor de geef aan kennisje uit Tazmanië, leuke avond gehad met heerlijke stoof (dank je kennisje!)
RobN Geplaatst: 3 oktober 2017 Geplaatst: 3 oktober 2017 Frambozen gepoot, jostabes gepoot. Iets meer fruit in de tuin. Morgen nog doornloze bramen. Onkruidmanager 1.0
Mellie Geplaatst: 3 oktober 2017 Geplaatst: 3 oktober 2017 Mellie: die eitjes... dat zijn slakkeneitjes en de salamander vindt die erg lekker dus deze is jou nu wel dankbaar dat je z'n voorraadje niet hebt weggehaald. Oooo echt?!! Hahaha En ik maar denken dat we binnenkort babysalamanders moesten begroeten slakkeneieren ben ik toch minder van gecharmeerd. Die krengen vreten alles op... Balen van je tomaten. Ik voel met je mee.
RobN Geplaatst: 4 oktober 2017 Geplaatst: 4 oktober 2017 Een braam gepoot, en bekeken wat er allemaal nog moet gebeuren. En da's veel, heb geen dagen over en de avonden worden zo kort en donker. En dan zie je je palmkool en boerenkool en zelfs de raapsteel opgevreten worden....moet ik ze plukken en elders uitstrooien of met pyrethrum behandelen? Onkruidmanager 1.0
RobO Geplaatst: 4 oktober 2017 Geplaatst: 4 oktober 2017 laatste compost verdeeld, lekker veel ruimte weer!laatste tomaatjes gepluktlaatste ogenboontjes gedoptga met wintervakantie
RobO Geplaatst: 5 oktober 2017 Geplaatst: 5 oktober 2017 En dan zie je je palmkool en boerenkool en zelfs de raapsteel opgevreten worden....moet ik ze plukken en elders uitstrooien of met pyrethrum behandelen? allebei, eerst plukken daarna wat spruzit voor wat je gemist hebt hier zat de boerenkool dik onder de wiite vlieg, heb ze wat spruzit gevoerd en ga vandaag even laten schrikken, waaien ze lekker ver weg over het weiland
RobN Geplaatst: 5 oktober 2017 Geplaatst: 5 oktober 2017 Haha snel doen dus. Vandaag is het wel erg nat hier brr. Onkruidmanager 1.0
angela († maart 2025) Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Gisteren nog een volle bak tomaten geplukt.
Mellie Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 Frambozen geplukt en de laatste snijbonen. Als het zo weer droog is, ga ik de struiken afknippen en wegdoen. Heb olifantenknoflook uit België binnen. Dat ga ik dan ook poten. Was zo nieuwsgierig ernaar dat ik er 4 heb besteld. 1 teen is idd huge, maar die andere 3 zijn best klein. Ik heb gewone knoflook liggen die net zo groot is. Viel me een beetje tegen.
Erny Geplaatst: 9 oktober 2017 Geplaatst: 9 oktober 2017 Opeens staat het grondwater zeker zo'n 20 cm hoger dan vorige week. Dus dacht de Yakon maar te moeten gaan oogsten voordat die te lang te nat zou komen te staan.De plant stond er prachtig bij... bijna zo groot als ik en zulke mooie bladeren. Jammer om die neer te moeten halen.Maar het was duidelijk nodig. Kwamen megaveel enorme knollen uit... maar duidelijk was dat degenen die het diepst zaten al wat rottingsverschijnselen vertoonden. Ook een paar "nesten" met broedbollen kwamen tevoorschijn.Wat een geweldige plant. Volgend jaar weer. Heb nu een grote emmer vol knollen staan. Even een plek bedenken waar ze muis/rat vrij kunnen liggen zoeten.De knollen zijn enorm sappig (barstensvol water) gezien dat de grond hier echt niet droog is geweest. En er zat ook een mega lange knol bij (zeker meer dan 35 cm), helaas gespleten door mijn gespit (dacht toch echt wel ver genoeg van de plant af te zitten) dus de echte lengte blijft een raadsel. Verder bezig geweest met het stuk waar ik de knoflook neer wil zetten dit jaar alleen ook daar bleek de grond nu behoorlijk nat te zijn geworden en dien ik dus toch nog wat meer op te moeten hogen dan verwacht. Verder lekker bij vuurtje gezeten bij vrinden met net gesloopt huisje dat opgefikt moest worden. Heerlijk geslapen in mijn huisje en vanmorgen fris en fruitig weer op.Pepers geoogst (nog steeds Padronnetjes en nu ook de Lemon Drop geoogst) en tomaten uit de kas. Toch nog weer een schaal vol. Geen stormschade geconstateerd gelukkig.
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2017 Geplaatst: 10 oktober 2017 Klinkt als een leuke (én vermoeiende!) dag Erny! Ben benieuwd naar je Yakon. Is de foto plaatsingsproblematiek al opgelost? Ben erg nieuwsgierig hoe yakon eruit ziet als die mensenhoog is. Gisteren een kat achterna gezeten die eerst in de tuin heeft gepoept (nee, ze begraven het echt niet, er wordt gewoon wat met de pootjes gedaan alsof) en vervolgens heel triomfantelijk op het klimtoestel ging zitten kijken hoe mijn dochtertje erin viel en van top tot teen onder de natte kattenpoep zat... altijd leuk zo’n beest. Verder frambozen geplukt. Elke dag een klein schaaltje vol. Als we doorzettingsvermogen hadden, kon alles de vriezer in en zou ik jam kunnen maken. Maar helaas, zodra ik naar de frambozen loop, heb ik er al 2 in mijn kielzog! A la minute wordt alles verorberd Heb de citroenverbena een veilig plekje voor de winter willen geven en per ongeluk vermoord.... mijn prachtige struik is helemaal verdord. Niet leuk... De bonen nog steeds niet gesnoeid. Elke x als ik een snoeischaar pak, gaat de kraan open. Omwille van ieders zon, heb ik maar besloten het te laten voor wat het is.
RobO Geplaatst: 13 oktober 2017 Geplaatst: 13 oktober 2017 compost omgezet, kasje opgeruimd, water gegeven aan kurkuma want die groeit nog steedsweer nieuwe knoflook ruggetjes klaargemaakt voor de olifantentenengezien dat er over alle bedjes weer een groene graswaas ligt saffraan geplukt
Carina1966 Geplaatst: 14 oktober 2017 Geplaatst: 14 oktober 2017 Ik heb de knoflook gepoot en ik heb tuinbonen gelegd, Aquadulce. Ik ga ze niet voorzaaien. Als het niks wordt zaai ik gewoon tuinbonen in de lente. Ik heb nog een zakje Aquadulce. Er zat meer in het zakje dan ik dacht. Nou ja, kan ik daar waar het niet goed op is gekomen in de lente in elk geval ook bijzaaien en anders heb ik misschien lekker veel tuinbonen. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Mellie Geplaatst: 15 oktober 2017 Geplaatst: 15 oktober 2017 In de best wel waterkou begonnen om de bonen af te knippen en de tuin iets netter te maken. Met de 020 moesdag in het vooruitzicht, merk ik dat de tuin er netter bij moet liggen dus ik probeer heel veel puin te ruimen voor die tijd! Heerlijke aardbeien geplukt. Zo zonde dat het nog vol hangt met vruchten... misschien als we nog een zonnige week krijgen, dat er nog wat te plukken valt. Wat knoflook geplant en een mooie opnieuw uitgelopen bol gevonden. Die was onder de goudsbloemen prachtig aan het groeien. Het is mijn grootste knoflookbol ooit. Was best trots! Nog wat groter dan de gemiddelde winkelbol. Heb het maar opnieuw in de grond gezet. Het was toch al uitgelopen. Wat stekjes kamperfoelie voor de moesdag klaargezet nu ik toch bezig was. Alle stokken ed bij elkaar gedaan. 2 kruiwagens vol snoeiafval weggegooid. Mijn kwijt geraakte nieuwe snoeischaar terug gevonden... verroest uiteraard. Bieten geplukt voor vanavond en de frambozen gesnoeid die geen vrucht meer hebben. En die ze wel hadden een handje geholpen door ze maar soldaat te maken. Lekker! Zoonlief was ook nog op zoek naar aardbeien en is geslaagd voor zijn missie. Nu de zon echt is doorgebroken heerlijk in de tuin. Zo maar even lekker genieten ipv hard aan het werk te zijn!
mkleinman Geplaatst: 15 oktober 2017 Geplaatst: 15 oktober 2017 Vandaag weer een deel met de drietand bewerkt. Een oude fundering van een kas verwijderd ( 3 lagen dik stenen! ) en een deel van die stenen meteen gebruikt voor het maken van nieuwe tussenpaden in de tuin tussen de kweekvakken. Verder de kas opgeruimd en extra etages gemaakt voor het leiden van de perzik en nectarine ( zie foto ) De witlof ligt intussen ook bovenop de grond. Die gaan wij binnenkort inkuilen. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Johmir Geplaatst: 15 oktober 2017 Geplaatst: 15 oktober 2017 Afgelopen vrijdag heb ik twee regels knoflook gepoot. Daarvan waren er 3 olifantenknoflook. Ik ga nog meer poten, maar dat komt over 1-2 weken wel. Verder nog 2 courgettes geoogst en een 6-tal preien uit de grond getrokken.
tuinLB Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Afgelopen weekend flink opgeruimd in de tuin. Veel onkruid geruimd, de uitlopers van de aardbeien los gehaald en een hoop zooi in de tuin op geruimd.
Mellie Geplaatst: 16 oktober 2017 Geplaatst: 16 oktober 2017 Paprika die het nog zo uitbundig doet, maar uitgegraven en in een pot op de patio gezet. Lekker beschut achter glas. Misschien dat we nog blij gemaakt kunnen worden met wat snackpaprikaatjes. Wat heerlijk zo’n orkaan aan deze kant van de bol. Niet lullig bedoeld Ierland Maar de zon van de laatste dagen is toch wel erg fijn
Erny Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 Ik ben ook een orkaan, nou ja... beetje zo tekeer gegaan id tuin afgelopen twee dagen.Zondag echt prachtig weer... zomer! En maandag was het ook weer heerlijk. Bulten met brokken aarde doorzeefd met coniferenwortels kleingemaakt (handmatig en met de zeef) zodat ik daarmee de knoflookbak kan ophogen.Bak is klaar... hoezee... de knoflook kan erin. Veel mulch van de compostbult gehaald, vers gemaaid gras, bladeren etc. en daarmee diverse bakken bedekt. Die zijn Winterklaar! Vandaag lekker thuis met spierpijn.
RobN Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 Een paar meter onkruid verwijderd, geprobeerd zoveel mogelijk wortels van kweek gras te verwijderen, compost en koffiedik gestrooid, wat groen onkruid en bloemen, dun karton erop, onkruid zonder wortel en bloemenresten met wortel er weer bovenop samen met compost. Mijn eerste winterklare stukje. Volgend seizoen daar uien en wortels en bietjes op. Hopelijk wordt de klei zo wat losser en blijft het vervelende gras wat langer weg. En zo nog heeeeel veel te gaan, gaat me zeker niet allemaal lukken de komende tijd. Veel te vroeg donker.....en oja lekker nog snij en pluksla en bieslook geoogst en gegeten jammie Onkruidmanager 1.0
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2017 Geplaatst: 18 oktober 2017 Toch een mooi stukje!Ik heb alle knoflooksoorten de grond in.. Tien in totaal en twee soort sjalot.. Van de banaansjalot maar vier stuks gewoon om te proberen of ze in de winter willen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 19 oktober 2017 Geplaatst: 19 oktober 2017 De Ikea-tunnel afgebroken. En dat ziet er ineens heel anders uit weer zo... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Niika Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Er stonden al ruim 3 weken 2 patio fruitboompjes te wachten om de grond in te mogen. Gekocht op vakantie samen met nog een roos en een braam. De braam was braaf in een bak gegaan, maar de rest stond "vergeten" in de voortuin. (nouja vergeten.. ik had gewoon geen zin) Maar die staan nu netjes in de grond in de achtertuin, samen met nog een gekregen mini vlinderstruikje. Maar hopen dat hij ook zo klein blijft.... Verder nog de knoflook gepoot, netjes op tijd en hopelijk beter beschermd tegen de kippen dan vorig jaar. Toen verdwenen ze zodra er groene sprietjes uit de grond kwamen Nu is het stuk al tijden afgeschermd en heb ik de kippen daar nog niet weer gezien. Duimen dat het zo blijft. (en ze binnenkort weer even kortwieken, dat helpt ook) Oja, wat ik ook nog in de tuin heb gedaan is uit m'n broek scheuren... hahaha Gelukkig staat er een schutting om, geen pottenkijkers....
Kibas Geplaatst: 21 oktober 2017 Geplaatst: 21 oktober 2017 Ik ben niet uit mijn broek gescheurd, maar heb al een aantal maanden een scheur bij mijn knie. En dus ik die knie, die meer zon heeft gehad daardoor, bruiner dan de andere.Ik heb knofloken en roze loken gepoot en plantjes van de mtfd en winterandijvie uitgeplant. Ook is de hoofdingang van mijn tuin voor zien van een strook gaas, deels ingegraven. Er valt prima overheen te stappen, maar de konijnen blijven hopelijk nu buiten.
Aanbevolen berichten