Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)


Thijs206

Aanbevolen berichten

Eindelijk weer een dagje voor de tuin gehad. Jammer van de regen, maar gelukkig ben ik niet van suiker.

 

Weer een stukje leeggeruimd. En zeven honingbessen er in gezet.

Morgen wat boomblad erbij. En door met het volgende stuk.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een pad aangelegd in de nieuwe tuin. Een oude akker van ruim 45 Meter lang en 7 a 9 meter breed. Als eerste een middenpad gemaakt met beton banden. Daartussen een pad van 90cm wat ik wil vullen met graszoden. Komende weken kan ik beginnen met het aanleggen van bedden en het verhuizen van de fruit struiken. In januari moet de volkstuin leeg opgeleverd worden.

Heerlijk om nu een grote moestuin bij het eigen huis aan te kunnen leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vrijdag mijn perzik beast zoals aangeraden in het krulziektopic door windindewilgen. Dat heb ik zaterdag herhaald met een restje as waar het niet zo goed was blijven plakken.

 

Ik heb een klein stukje moestuin bedekt met karton en mest. Had nog wat dozen die ik hier mooi voor kon gebruiken. Vond het best veel troep als in ruimte wat het innam, maar qua bedekking was het zo goed als niets. Viel wel tegen, maar toch even lekker bezig geweest. Op 2 frambozenstruiken na alles gesnoeid. Die laatste 2 hangen nog bomvol frambozen. Ik heb de klimop gesnoeid. Echt rotdingen eigenlijk. Leuk dat het groen blijft, maar ze groeien als een idioot. Daar ga ik toch wat op verzinnen. Hoop ik.

 

Verder de Delftse vijg in de volle grond gezet. Hij had de hele zomer nog gelogeerd bij Spitskool en zowaar 1 vijg geproduceerd! En passant nog 20 slapende slakken gevonden die stante pede de sloot in zijn geknikkerd. Geen genade voor slakken!

 

Ik vergeet wat ik nog meer heb gedaan. Misschien moet ik eens gaan slapen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een appel-, walnoten- en kastanjeboom uitgegraven voor mijn beste vriend. Ik was erg dankbaar dat het nog geen grote bomen zijn... het was even zweten op die dunnetjes. Ook nog 1 kamperfoelie, wat frambozenstekjes en klimop uitgegraven. Alles in een vuilniszak gedaan en meegenomen. Hij was blij. Ik ook. Eindelijk een goed thuis gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel geschoffeld, grond los gewoeld, compost erop gestrooid, karton erop gelegd en daarna een laagje compost en afgedekt met bladeren. Want er lag een mooie bult die de gemeente bij elkaar het geveegd. Eronder berm maaisel wat aan het broeien is dus die bladeren waren ook al lekker warm bezig.

Hopelijk een goede basis grond voor volgend seizoen.

1 probleem, nu de andere helft nog...

Heb niet zoveel vrije tijd bij daglicht helaas.

 

379e2bb1212cc368ee15d38de22c51f4.jpgb00f05f60647b258323f62c3e69d57cf.jpg

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er toch goed uit Rob..steeds een stukje verder, je hebt de hele winter nog toch?
Klopt inderdaad maar ik moet het hebben van vrije middagjes etc.

Kweekgras is echt ruim aanwezig op sommige plekken. Aankomend seizoen probeer meer gewas en hopelijk de baas o er de aardvlo blijven. Die hebben me echt gepest

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een vervelend beestje. Maar met wat je nu doet, een mooi mulchlaagje leggen, ben je verschillende problemen voor. De aardvlo houdt bv niet van vochtige omstandigheden..die kweek je natuurlijk wel met compost, karton en mulch.

Kweekgras is erg naar..het enige wat je kan doen is doorzetten en er een kick van krijgen van iedere witte wortel die je er een eind uittrekt..

Sterkte!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind andermans tuintjes (of tuinen) er altijd veel mooier, professioneler of natuurlijker dan de mijne als ik ze zie. Ik denk dat het gras altijd groener is in de andere moestuin. Ook bij jou ziet het er uit alsof je echt veel en goed werk hebt verricht RobN.

 

En Mellie, zoveel stengels van een citroengrasplant? Bij mij sterven ze altijd langzaam af en ik vind ze nog wel zo lekker.

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Spitskool... het gras bij mij is in ieder geval heel erg groen en talrijk.

 

In de bak van de courgettes het onkruid losgewoeld en de courgetteplanten (bevroren) uitgetrokken en daarbovenop een dikke laag gemaaid gras gelegd wat ik dan weer van de bult heb gehaald. Weer een bak winterklaar. En tegelijkertijd de paden eromheen geknipt en weer platgestampt, die waren weer behoorlijk om hoog gewoelmuist. Op aantal andere paden laag bamboe gelegd (ook van de bult) zodat ik daar niet ga wegzakken de komende vochtige tijden.

En verder nog met van alles heen er weer gesjouwd en geruimeld en met het hondje op schoot gezeten en gewandeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er toch goed uit Rob..steeds een stukje verder, je hebt de hele winter nog toch?
Klopt inderdaad maar ik moet het hebben van vrije middagjes etc.

Kweekgras is echt ruim aanwezig op sommige plekken. Aankomend seizoen probeer meer gewas en hopelijk de baas o er de aardvlo blijven. Die hebben me echt gepest

 

Kweekgras is vervelend, maar je krijgt het echt wel helemaal weg als je het consequent verwijdert. Straatgras, dat vind ik echt het ergste onkruid dat bestaat. Sprietjes van een halve cm die al in bloei staan. Al het andere onkruid is fijner om te hebben dan straatgras, vind ik. Ik denk met weemoed terug aan al het heermoes dat ik begin dit jaar nog had. Heermoes is echt mijn favoriete onkruid.

 

Ik had dit jaar ook veel aardvlooien, ik heb geen bladmosterd van de volle grond kunnen eten, en nu pas kan ik rucola oogsten die niet compleet geperforeerd is. Wat appelvrouw zegt had ik ook al ergens gelezen, dus de boel volgend jaar vochtig houden.

 

On topic: Vandaag weer een paar bedden voorzien van karton en compost en een van de paadjes opnieuw voorzien van houtsnippers. Ik heb nu ongeveer een kwart van de tuin netjes en 'winterklaar', maar ik zit op schema. En er kwam toevallig iemand langs van de onkruidpolitie, en hij vond het ook netjes worden, dus hoera.

 

Verder een paar wortels zonder loof (dat lag er naast) van de grond geraapt en uit de grond gepeurd en gezien dat er allemaal kleine hapjes uit waren genomen. (Verder waren het echt prachtige wortels, groot en dik en gaaf en het is echt mijn beste worteljaar ooit.)

 

Konijnen of muizen denk ik, en die moeten ook eten en ik gun ze best wel een paar wortels, maar waarom dan uit verschillende wortels een paar hapjes, eet dan verdorie eerst een hele wortel op voor je aan de volgende begint! Ik heb heel veel winterwortels staan, dus ik kan wel wat missen, maar ik denk dat ik er hier en daar toch maar iets overheen ga gooien.

 

Verder sla geplukt uit de kas en de platte bak en hier en daar ook nog uit de volle grond, waaronder een prachtig roodlofkropje, was ook erg lekker door de rest van de sla. Zijn broertje ernaast was heftig kapot geplukt door - ik denk - vogels. De grond eromheen was helemaal bezaaid met stukjes blad, alsof ze met z'n dertigen een hapje hadden genomen en toen weer uitgespuugd en dan tegen elkaar van "Ja, vies he?" en dan tegen een stel anderen van "Hee Karel en Piet en Marie, kom ook even een hapje nemen!" Achterlijke beesten.

 

Verder nog wat knoflookteentjes geplant en wat ananaskersen geplukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de artisjok die ik van Spitskool heb gekregen, in de tuin gezet. Ze waren wel wat wortelloos, ik hoop dat ze aanslaan! De aardbeien van Roeier staan nog braaf te wachten, maar ik had geen tijd meer om die ook in de grond te zetten. Of ja... op zich wel tijd, maar geen zin in nattigheid!

Begon te regenen en ik wilde enigszins schoon weer binnen geraken.

 

Wat dingetjes geplukt voor in mijn groentesap en toen was het alweer tijd om binnen te schuilen voor de regen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben heerlijk weer. Eindelijk het blad van de perzikboompjes afgehaald. Toen besproeid met een gieter equisitum aftreksel. Daarna kalk verstoven, gatsie vies werkje. Dikke laag schors.takjes/blad daarna rond de perzikjes gelegd.

Begonnen met de beek schoon te maken. Iedere dag een uurtje en dan ben ik 5 a tien meter verder. Blad en modder trek ik op de kant en gebruik het om een mooie over te maken. Ik het gat/de diepte/ reservoir dat we in de tuin hebben groeit het in de zomer rond de beek dicht met egelskop, koninginnekruid, smeerwortel, valeriaan, riet, wilde zwarte bes etc. Dat groeide er allemaal al van nature toen we het huis kochten.

Dat knip ik zoveel mogelijk af /trek uit zodat de beek weer een gewone loop kan hebben.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met natte ouwe poep gesmeurd... handmatig de natte paardestrontmassa (ligt al een paar jaar afgedekt te wachten, gingen veel mieren in wonen en verstoring was zielig... dus laatste maanden onafgedekt gehad zodat ze naar elders zouden vluchten... hetgeen natte poep opleverde) in emmers gepleurd en die uitgestort op de schone bak ernaast... Kan het daar ff uitlekken voordat ik de bak afdek met hooi.

 

Verder van allerlei aangeklungeld... (bijna) laatstste pepers geoogst want de kou vinden ze echt niet fijn en dus vallen ze zelf al af ook al zijn sommigen nog niet rijp.

 

En er was geen weer... geen zon, geen wind, geen regen... alleen maar grijs en nat ... bah... niet koud en ook niet warm... grijs en tijdloos weer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...