hpeters Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Op ons complex voor moestuinen liggen een aantal tuinen braak. Deze liggen er erg verwilderd bij. Nu is het idee ontstaan om deze tuinendit jaar netjes te maken. Wat kan hier hier best gezaaid, gepoot, of gedaan worden om de grond netjes te houden. Als er niets verbouwt wordtop deze stukken groeit het onkruid ook weer weelderig en is het verspilde moeite. Dus de grond moet redelijk onkruid vrij blijven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Hoi Ja wat zal ik zeggen nieuwe leden zoeken om deze tuinen te onderhouden. Of zelf een van deze tuinen nemen.Maar onderspitten en een groenbemester er op die lekker diep wortelt. Maar geen kruisbloemigen. In verband met knol voet. Er valt gier ook wel wat te lezen over groenbemesters. Even zoeken in de zoek balk. Veel plezier . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hpeters Posted January 15, 2017 Author Share Posted January 15, 2017 Heb zelf al 2 tuinen. Het zijn stukken grond van ieders 200m2. Het vinden van nieuwe huurders valt nog niet erg mee. Veel jonge mensen willenhelemaal geen tuin. Het is makkelijker in de supermarkt. Daarbij komt ook nog eens: als tuinen er verwilderd bij liggen deinzen heel veel mensenterug. Is wel heel veel werk om aan zo'n tuin te beginnen. Vandaar dat wij deze tuinen willen oppeppen zodat ze makkelijker te verhuren zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Altijd jammer als het niet lukt om alle percelen uit te geven. Jullie idee om het bij te houden is wel verstandig. Een onverzorgde tuin is niet aantrekkelijk voor nieuwe leden. Op ons complex hebben we ongebruikte percelen wel eens afgedekt met folie. Dat werkt uitstekend.Dus als je er helemaal geen werk aan wilt hebben, dan is mijn advies: afmaaien met de bosmaaier, zwart landbouwfolie erover en rustig laten liggen.Over een paar maanden is alle onkruid dood en ligt er een mooie schone lap grond onder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Misschien zijn de tuinen te groot en als je ze onder controle hebt kleinere tuinen aanbieden. Bij ons is het momenteel zo dat mensen wel een kleine tuin willen hebben maar niet een hele grote tuin willen. En daarom hebben wij de grote tuinen in 2 en gedeeld. Oproep plaatsen met foto in de plaatselijk krant als het weer eern beetje netjes is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fritsies Moestuin Posted January 15, 2017 Share Posted January 15, 2017 Ligt het misschien aan de prijs?In Beilen betaal je voor 120 m² € 15,-- per jaar plus € 9,-- contributie. Naast een eenmalige borgsom van € 25,--.Je kunt ook een halve tuin nemen voor € 7,50 (60 m²).Hebben jullie een website? Of een eigen Facebook pagina.Promoot het via sociale media!! Ontzettend jammer dat het niet in mijn directe omgeving is, je was dan gelijk 600 m² kwijt geweest. Grt.Nagtegael Quote https://www.facebook.com/FritsiesMoestuin Nil volentibus arduum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Heb zelf al 2 tuinen. Het zijn stukken grond van ieders 200m2. Het vinden van nieuwe huurders valt nog niet erg mee. Veel jonge mensen willenhelemaal geen tuin. Het is makkelijker in de supermarkt. Daarbij komt ook nog eens: als tuinen er verwilderd bij liggen deinzen heel veel mensenterug. Is wel heel veel werk om aan zo'n tuin te beginnen. Vandaar dat wij deze tuinen willen oppeppen zodat ze makkelijker te verhuren zijn. Bizar dat jullie geen huurders kunnen vinden. Ik heb zelf heel veel mazzel gehad, maar een jaar op een wachtlijst hier in de omgeving is echt geen uitzondering. Ik zou een moord doen voor nog eens 200 m2 erbij. (Nou ja, okee, geen moord, maar ik zou er wel die meer dan 50 cent per m2 voor willen betalen die we hier betalen.) Promotie is een goeie, en opdelen van de tuinen in kleinere stukken ook. Verder zou ik geloof ik lekker dat onkruid laten staan of desnoods, finaal tegen mijn principes in, de tuinen dan maar afdekken met landbouwplastic. Want je kan wel heel veel tijd en moeite gaan steken in die tuinen, maar als er geen huurders komen, is dat zonde van die tijd en moeite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Als je voor beplanting zou gaan , lijkt me witte lupine wel interessant- verbeterd de grondstructuur (zou gebruikt worden als groenbemester)- legt stikstof vast uit de lucht in de grond - bloemen trekken insecten aan en het oog wilt ook wat .- peulen zijn eetbaar en kunnen gebruikt worden als vleesvervangers . Zo hebben zij die hun tijd er insteken er ook nog iets van. Heb zelf er geen ervaring mee ,maar is wat ik dit weekend tegenkwam . Moest ik voldoende plaats hebben zou ik het zeker eens testen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hpeters Posted January 17, 2017 Author Share Posted January 17, 2017 Nagtegael:Aan de prijs kan het niet liggen. Je betaald bij ons € 10,00 voor 200m2. Het eerste jaar betaal je € 25,00 inschrijfgeld. Voor de rest niets. Pipi:Maar dat is nou juist waar de mensen op afknappen. Een tuin met heel veel gras en onkruid of eventueel afgedekt met plastic is geen leuk aangezicht. Mensen zijn bang hier een hoop werk van te hebben. De bedoeling is dus om de tuinen te ploegen of te frezen en er iets van groenbemesters op te zetten. Het oog wil ook wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Het eenvoudigste is misschien om bij een lokale supermarkt aan te bieden ze van een partij van hun lege dozen af te helpen, deze uit te spreiden en op hun plaats te houden met scheppen aarde. Een laagje compost erover is beter, maar compost voor 400 m2 is wel erg veel. Voor een gedeelte compost lijkt me wel realistisch.Dan heeft het oog nog niets, maar ik betwijfel of dat uitmaakt voor potentiele huurders. Onkruid, gras en rotzooi zal afschrikken, dat wel. Eventueel karton zul je ook bereid moeten zijn terug te nemen. Het vergaat wel binnen misschien een jaar, terwijl je van plastic moeilijk afkomt. Het zou niet goed zijn om te frezen en het dan zo te laten, dan verschraalt de grond. Een bloemen-idylle is beter en leuker, evt met Waaslander's lupine als onderdeel. 'Groenbemesters' is een zoekterm die je overal wel veel ideeen zal opleveren. Kost een beetje meer werk en geld natuurlijk. Op het volkstuinencomplex waar ik zit worden ongebruikte tuinen normaal overdekt met hekkeldreg uit de omringende sloten. Hekkelen moet toch verplicht ieder jaar gebeuren, en op de tuinen verbetert het de grond op den duur. Ik verwacht alleen dat Emmen minder sloten heeft en dat deze oplossing bij jullie niet zo makkelijk toe te passen valt - hekkelen is ook iets wat normaal in oktober gebeurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted January 17, 2017 Share Posted January 17, 2017 Okee, ik ga mijn koffers pakken, geef mij al die tuinen maar. Wat een prijzen. Maar komen er dan zoveel mensen kijken die afknappen op het uiterlijk van de tuin? Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen. Het lijkt mij dat het probleem hem toch meer zit in het aantal mensen dat zich aanmeldt voor een eventuele tuin, en ik denk dat je dat zoals eerder gezegd wel omhoog kan krijgen door een beetje marketing. De bedoeling is dus om de tuinen te ploegen of te frezen en er iets van groenbemesters op te zetten. Het oog wil ook wat. Dat zou ik dan weer niet doen, dat ploegen of spitten of frezen. Want dan komt het onkruid al heel snel weer door je groenbemesters heen hoor, en dan moet je nog gaan lopen wieden ook. Gooi er dan een laag compost op, liefst met een laag karton eronder en zaai het in met bloeiende groenbemesters zoals phacelia en andere wilde bloemen, en kijk of je een artikel kan regelen in een plaatselijk krantje, met een beetje een spannende insteek, zoals 'Waar zijn de moestuinders in Emmen gebleven?' of 'de uitstervende volkstuinder in Emmen'. Die prijs is een aardige opening: In de Randstad staan mensen soms jaren op de wachtlijst voor een volkstuintje, en betalen zonder aarzelen jaarlijks honderden euro's voor de huur van de grond. In Emmen is een volkstuin spotgoedkoop, en toch liggen er prachtige stukken grond te wachten op nieuwe huurders. Hoe kan dat?' Mooie foto's erbij, nou dan moet het toch wel storm lopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Zit ik in de randstad en betaal ik 40,- voor een 500m2 per jaar ( weinig voorzieningen aanwezig hoor; redelijk basic, zie mijn blog ) op een klein complex met een 35 tuinen. Liggen er bij ons 3 braak. 1 is er recent helemaal gespit door de tuinder die die tuin verliet en ligt er dus 'netjes' bij. Een week of 2 later was die tuin al weer vergeven.2 andere tuinen zijn al jaren beschikbaar maar krijgen ze niet verhuurd. Een lege tuin 'aantrekkelijk' maken en houden ( hoelang ? ) vergt inzet/onderhoud, hoe je dat ook aanpakt. Bij ons is niemand bereid die inspanning te leveren het seizoen door, voor een tuin die niet van jezelf is, waar je zélf al zat te doen hebt op je eigen tuin. Vind ik ook wel logisch ook. Bij ons worden die tuinen dicht gelegd. Niks ingewikkelds, nauwelijks inspanning, geen kosten.Het idee van karton en een dikke laag compost zou hier op de tuinen direct worden afgeschoten alleen al vanwege die kosten en moeite, met de zin : "doe die compost maar op mijn tuin" Wat wij dus doen is bij een bezichtiging van een potentïele huurder het zeil wegnemen. Maja.... die gespitte tuin was kennelijk tóch aantrekkelijker. rara waarom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Hier worden ze door onze tuinlui ook afgedekt met plastic totdat ze weer te verpachten zijn.En het lijkt me dat aspirant tuinders juist blij moeten zijn met een afgedekte tuin.Kunnen ze alles naar eigen wens en tempo indelen.Als ze dát ook als teveel werk zien dan zijn het mijn inziens ook geen geschikte moestuinders.Want het hebben van een moestuin kost namelijk gewoon tijd en moeite. Dat lijken veel aspiranttuinders duidelijk te vergeten door de moestuinhype waar alles zo "gemakkelijk" wordt voorgesteld. Je kan wel leuke groenbemesters neerzetten maar er zal ook echt wel ander onkruid daartussen opkomen. De nwe tuinder zal dan toch ook dát onkruid moeten gaan weghalen. Is ook werk... Hier zou ik het ook niet zien zitten om braakliggende tuinen te gaan verzorgen. Heb genoeg werk met mn eigen tuin.Wel zou je de braakliggende tuinen (gratis)ter beschikking kunnen stellen van de al aanwezige tuinders om bv veel aardappels of pompoenen op te verbouwen totdat er wel een gegadigde komt opdagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted January 18, 2017 Share Posted January 18, 2017 Bij een idee van compost op de tuin ga ik er van uit dat het als een soort van gezamenlijke voorraad dient en dat eventuele gegadigden er wel voor betalen, niet dat ze het gratis meekrijgen potverdorie. Dus wel een investering, maar hopelijk uiteindelijk geen kosten. Met ook de hoop dat een tuintje met compost erop eerder verhuurt en zo tot minder derving van inkomsten leidt. Je zou het wel eerst willen brengen op de jaarlijkse vergadering, als je dan mensen niet mee krijgt, laat dan maar, maar dan denk ik wel dat het een beetje aan de mensen ligt. Bit, ik verbaas me er niet over dat je een net omgespit tuintje eerder verhuurd kreeg dan iets anders. Als een tuintje eruit ziet alsof je er gelijk zaadjes in kunt stoppen, dat helpt. Ziehier een onverhuurd tuintje waar de inhoud van een sloot overheen is gegaan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts