Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Buurten


Kruidenvrouwtje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal

 

Zal me ook voorstellen.

Naam is Sandra en zit met mijn mooie maar kale tuintje in Dordrecht.

 

Tuinieren is eigenlijk van jongs af aan meegegroeid. Ouders hadden al een volkstuintje waar na schooltijd onkruid gewied moest worden.

 

Dit tuintje sinds dit jaar eigenlijk overgenomen van oudere mensen. Mijn eigen tuintje op zelfde complex een tijd geleden weggedaan wegens te druk. Nu nog steeds druk maar mis het buiten zijn. Zit op een hoek van een weiland heerlijk rustig en weinig buren.

Zou het liefste het tuintje zo vol mogelijk en onderhoudsvrij willen gaan maken. (stro in combinatie met snippers) Maar ook zoveel mogelijk planten combineren door samengroei.

 

Momenteel is het overwegen wat wel en niet te doen. Hoe alles in te delen en en en

Zou het perceel op moeten meten om precies de maten te weten... Gok op 10 bij 20 dus een 200M2 Waarvan er een deel bezet is door een tuinhuisje, kas en schuurtje.

Rondom staan niet eetbare struiken en een heg/coniferen. Achterin staan wilgen... Leuk een stok in de grond duwen en erna niet meer naar om kijken mentaliteit. Aan 2 kanten sloot. Overweeg nog om een afstapje te maken zodat in de droogte gebruik kan maken van slootwater.

75% Van de tuin al omgespit. Begonnen met snoeien voor er blad aan de bomen komt. Overweging om hakselaar te huren?

 

Nu:

Bomen snoeien

Plan van aanpak

Tuin herindelen

 

Alle tips zijn welkom. Voorlopig letterlijk met mijn modderhanden in het haar omdat er zoveel moet gebeuren voor er iets kan groeien.

Had al een kiekje bij me blog https://www.moestuinforum.nl/blog/Kruidenvrouwtje/ gepost om de gaos duidelijker te maken.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

 

Nee, geen tips ( of héb je even ? ). Dat gaat vast goed komen met al best wat aan ervaring in huis. Zou inderdaad die hakselaar wel huren; neem een lekker zware. Die coniferen iets terugnemen en langs de voet daar diep de wortels af-spitten en rgelmatig herhalen. Goed de licht/ zon expositie in kaart brengen, padenstelsel bedenken en dan aan de slag !

 

succes hoor. En over eigenlijk álles wel genoeg te vinden hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed en uitnodigend, Kruidenvrouwtje! Welkom hier!

 

Ik ben benieuwd of het je lukt om ergens een hakselaar te huren. Familie in de buurt van Dordrecht lukte dat niet...die dingen zijn blijkbaar te kwetsbaar/storingsgevoelig voor verhuurbedrijven. Daarnaast enorm verschil in kwaliteit en mogelijkheden...een goede die wat aankan en niet gauw vastloopt en storingen geeft kost al gauw meerdere duizenden Euro's. (Misschien stof voor een apart topic als het er nog niet is). Wat ik wilde vragen is...als het je lukt om er een te huren...het misschien handig is voor anderen hier om even te melden waar dat nog kan en hoe je ervaringen ermee zijn.

 

Veel succes....zal met belangstelling het vervolg van je tuinverhaal lezen!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf huren wij een goeie zwaardere, maar nog goed te hanteren hakselaar bij http://www.vankats.nl/hoofdmenu/home.html , voor Dordrecht ook niet al te ver weg vind ik. Die zijn ook lekker makkelijk met laat terugbrengen, vroeg halen enzo, niet duur en altijd vrij nieuwe machines. En zó een heb je ook echt wel nog dichter bij jou in de buurt.

Voor zulke machines moet je niet bij de Karwei of Gamma zijn nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van harte welkom!

 

Ik heb een tuin met dezelfde afmeting en ook nog flink wat achterstallig onderhoud. Kas staat wel al en hokje is bijna klaar.

 

Als ik als beginner hier al een tip mag geven dan zou ik proberen van die coniferen af te komen. In de omtrek van wellicht 2 meter zal je daar met moeite wat kunnen kweken omdat het waterslurpers zijn en de grond erg arm maken. Staan ze ook nog eens op de verkeerde plek/kant dan kun je er ook veel te veel schaduw van hebben.

 

Wilgen zijn ook niet erg handig langs een moestuin.

 

Maar werk zat en ik zit te wachten op die zon en wat hogere temperaturen.

 

Gr. Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had een hakselaar bij boels gezien maar vergelijken met ervaringen is nuttig. Het leek me slimmer om eerst alles te snoeien en klaar te maken voor ding huur. Zit natuurlijk ook met de breedte van tuinpad nadeel van helemaal achterin zitten

Al het grotere spul ga ik drogen om op te kunnen koken.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...