Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, ik snap je redenatie, maar die gaat inderdaad niet helemaal op. De Citroen als plant kan bv best wel een graadje vorst ( niet veel ) hebben, sommige bananenrassen ook trouwens. Er is echt een verschil met plantencel en plantencel , welke delen. De bloem van een perzik, maar ook citrus en ook peren, kunnen geen vorst verdragen, maar de boom kan heel wat vorst hebben. Ook ná de bloei is de koude tolerantie weer anders voor elke plant en boom.

Tomaten als plant, kunnen geen vorst verdragen, laten we het daar maar simpel op houden. Maar het zijn verder harstikke makkelijke en sterke en veerkrachtige planten. Tot de ziekte optreedt natuurlijk.

Geplaatst:

Heb al mijn tomaten op zolder staan gericht op zuiden. Dus hele dag zon, maar merk toch dat de meesten van jullie die lampjes gebruiken veel grotere plantjes hebben. Ik ben nu voorlopig niet van plan om te veel bezig te zijn met lampjes. Toch vroeg ik me af of lampje in onderstaande foto IETS zal uitmaken. Een standaard nachtlampje welk niet warm wordt. 2017041223153060821492032420.jpg

Geplaatst:

De lamp moet over bepaalde kwaliteiten beschikken. Licht is belangrijk voor de plant, daar fotosynthese bijdraagt tot de nodige nutriënten van de plant. Zonder fotosynthese gaat de plant afsterven.

De juiste kleurtypes zijn afhankelijk voor een ideale groei, een burolamp, een gloeilamp of een normale ledlamp zijn allemaal niet/onvoldoende geschikt om toe te passen bij het opkweken van planten.

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:
De lamp moet over bepaalde kwaliteiten beschikken. Licht is belangrijk voor de plant, daar fotosynthese bijdraagt tot de nodige nutriënten van de plant. Zonder fotosynthese gaat de plant afsterven.

De juiste kleurtypes zijn afhankelijk voor een ideale groei, een burolamp, een gloeilamp of een normale ledlamp zijn allemaal niet/onvoldoende geschikt om toe te passen bij het opkweken van planten.

Een ideale groei is niet belangrijk voor hobby moestuiniers. Ik heb heel goede ervaringen met opkweken onder gewone TL lampen.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:

Het helpt wel als je kiest voor koel-witte TLs ipv bijv. warm-witte TL's. Planten kunnen nu eenmaal meer met blauwig/paarsig licht dan met gelig licht. En natuurlijk geldt dat principe ook voor hobbytuinders.

Maar als de keuze is tussen niet bijlichten en slecht bijlichten, dan toch beter dat laatste Dat gezegd hebbende: mijn tomaatjes (op 5 mrt gezaaid) staan er prima bij met slechts natuurlijke belichting (zolderraam op het zuidwesten). Mooie stevige stengels etc. Maar ze staan ook zo ongeveer "in" het raam (nog tussen raam en gordijn in).

Een tomatenplantje heeft overigens ook een nachtperiode zonder licht nodig, dus 24/7 belichten is ook wat overdreven, hè. En slecht voor milieu/stroomrekening Kijk maar eens naar zonsopkomst en ondergang in bijv. Mexico, meer dan zo'n 12 uur zonlicht is daar rond deze tijd van het jaar ook nog niet.

Edit: zo staan ze er dus bij. Althans de helft, andere helft staat in het kasje buiten (kansen spreiden ivm nachtvorst en kou). Het zonnetje draait er nu net op, de hele middag staan ze in het zonnetje.

IMG2017041311582496631492077665.jpg

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

IMG324716171492102872.JPG

IMG324883701492102991.JPG

IMG324954351492102992.JPG

IMG325098291492102993.JPG

Dit zijn mijn tomaatjes op dit moment, de vleestomaten zij nu al ongeveer 40 cm maar ik her er niet veel gezaaid dus ze staan nog in een potje zodat kim ze met nachtvorst binnen kan zetten.

De meeste plantjes krijgen al de eerste bloemknoppen

Gr. John

Geplaatst:

Wil geen domper zetten, maar heb je al gekeken naar jouw lokale weersvoorspellingen van aankomende week? Het wordt hier 6 graden maximaal, -2 's nachts. Waarschijnlijk dan -4 C aan de grond.

Zelf wacht ik iig nog even voor ik alles uit ga planten in de tunneltjes en haal ik midden aankomende week zelfs de buitentomaatjes maar weer even naar binnen, want zo koud wordt toch wel te gortig. Hopelijk komt er na de aankomende week weer een beetje zon en warmte.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Tot aankomende dinsdag is het hier wisselvallig, soms regen/soms zon en gemiddeld 12 c°. Vanaf woensdag alleen zonnig weer en 12 t/m 16 c°

Dus eigenlijk valt er hier niks te klagen

Voor de rest heb ik nog wat cherry tomaten en Noire de crimée gezaaid, dan staat het onder m'n afdakje vol , 4 rijen van 6 planten. Hierbij heb ik er rekening mee gehouden dat ik tussen de planten en rijen door kan lopen, zodat alle dames goed verzorgd kunnen worden

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:

Hier tot nu toe voorspelling minimum temperatuur 1 graad. Vorige keer met -2 's nachts was het nog 2 graden in de kas. En anders gaan we voor de reserve planten

Geplaatst:

dinsdag woensdag en donderdag wordt het hier wat kouder, dus maandag gaan de plantjes die in potjes staan lekker van de kas naar de serre

Dan vrijdag maar weer terug de kas in, want de plantjes zijn er wel al lekker gegroeid afgelopen weken.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst tomaatjes (cherry) en ik ben weg benieuwd naar deze ervaring. Ze zijn wel al groot en een beetje slungelig, nja ik zie het wel. Ik beschik niet over goed licht hier helaas. Hopelijk vliegt de koude tijd voorbij en kunnen ze snel naar buiten.

image97481492276654.jpeg

Geplaatst:

Hoi hoi

2 vraagjes:

- enkele soorten die ik heb, hebben meer bladeren dan de ander. Een voorbeeld is de sungold. Is het raadzaam om nu alvast een paar bladeren ervan af te plukken? Plantjes zijn amper 10 cm lang.

- heb van alle soorten 2 gezaaid in plastic bekertjes. Vorige week heb ik van elk soort 1 eruit gehaald en overgeplant in grotere potjes en steeds eentje in de bekertjes gelaten. Nu merk ik dat de plantjes in de beker langer zijn dan de plantjes in de grotere pot. Weet iemand hoe dat kan?

Geplaatst:

Ja hoor. Dat overplanten geeft even een groeistilstand. Geen probleem. Gaat vanzelf weer over ( bij de juiste verzorging )

Bladeren plukken : nee. Weet ik natuurlijk niet hoe je op dat idee komt, maar in het algemeen gezegd is bladeren plukken ( als je dat al wil doen hoor, ik zelf haal alleen ziek of zichtbaar erg oud blad weg ) pas aan de orde als je planten aan het dragen zijn, een stuk later in het seizoen. Nu is zo veel mogelijk blad alleen maar een voordeel. Daar groeit de plant van he ? ( van licht op zijn bladeren )

Geplaatst:

Ik zou de plantjes die je in de bekers hebt gelaten wel een verse voorraad voeding geven dmv verse grond of extra voeding. Lengte zegt niks over gezondheid, je wil immers compacte planten. Ik begrijp ook niet waarom je blad weg zou willen plukken?

Geplaatst:

Ik ook niet... heeft dat arme plantje zich net van zaadje ontwikkeld tot een beginnend plantje mét een aantal blaadjes, welk proces eigenlijk een klein wondertje is, wil je vervolgens die blaadjes weer wegnemen?

Ben heel erg benieuwd wie/waar/wat je op dat idee heeft gebracht.

Net een deel van de tomatenkiemen verspeend.

Goede opkomst, zelfs de zaden waarvan ik niet meer had verwacht dat ze zouden kiemen (zoals de Balkonstar van Henkg uit 2011) en de soorten van de Fruitlenttest van vorig jaar uit zelf gewonnen zaad (wordt weer een verrassing wat daar uit gaat groeien) die even op zich lieten wachten om het extra spannend te maken.

En een tomaatje dat mn moeder voor mij had gedroogd een paar jaar geleden. Heb ik ook de zaadjes uit gepulkt. Volgens haar een bijzonder lekker tomaatje: de Passie van Jos Looije... Geen enkele garantie dat daar hetzelfde uit gaat groeien ook.

Het laatste zaad van de Kruisbestomaat en de World's Smallest is geheel tegen verwachting ook nog gekiemd, die zakjes van Vreeken zijn ook best al een behoorlijk aantal jaren oud.

Dusss.... heb ik nu best wel teveel tomatenplanten straks...

Lijstje dan maar?

Fruitlent orginele zaad: E, F, H, L, N

Noire de Crimée

Fruitlent F2: E, H, L, N

Kruisbestomaat

World's Smallest

Sárga mini Gold

Romus

Roma

Passie van Jos Looije F2

Cherry Cascade

Bosque Blue '14

Aunt Ruby Green

Verna Orange

Japanese Early

42 Days

Nyagous

Wapsipinicon Peach

Coral Queen

Balkonstar '11

Yellow Pearshaped

Pokusa

En op de MTFD heb ik nog een tomaatje van Yuras in ontvangst genomen, weet alleen de naam niet.

Geplaatst:

Ik doe de kiemblaadjes er dan af en dan kun je verplanten tot onder de echte bladeren.

@Erny: ik heb altijd gehoord dat tomatenzaden tot 10 jaar een goede kiemkracht hebben, dus je kunt ze nog wel wat bewaren.

Geplaatst:

Weer een nachtvorstje. -2 buiten, 2 graden in de kas. De tomaten in de kas hebben iets paarsere stengels dan diegene die binnen staan. Maar de bladeren zijn nog mooi groen en ze zien er verder goed uit. Leuk project in ieder geval

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...