Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Maar bij normale omstandigheden (dus niet zo warm en droog) moeten ze bij mij soms een maand wachten. Ik merk wel met het werken in de serre dat het grondwater er hoog staat.

Ah, dat verklaart een hoop!

Geplaatst:

ik geef mijn buitentomaten juist wel water. niet elke dag maar eens in de zoveel tijd een grote plens, hoe vaak is afhankelijk van het weer. nu is het nog niet zo belangrijk maar straks met de vruchtvorming wel.

wanneer ik dat niet doe en het gaat regenen waardoor de plant ineens veel water krijgt dan barsten de tomaten. zonde. in een kas heb je daar natuurlijk geen last van maar bij buiten tomaten is dat wel iets om rekening mee te houden.

Ik snij eigenlijk alle onderste takken en bladeren volledig weg tot ongeveer aan de eerste tak net onder de eerste bloemen. Alles wat laag op de stam groeit heeft toch geen enkel nut en vraagt enkel energie van de plant. Energie die ik liever naar het maken van lekkere tomaatjes laat gaan.

bladeren hebben geen nut? bladeren voorzien de plant van energie. zonder bladeren geen lekkere tomaatjes.

bladeren die de grond raken haal ik wel weg want die blijven te lang vochtig. verder verwijder ik bladeren wanneer de laatste tomaten afrijpen maar dan is de plant ook al op zijn einde.

Geplaatst:
Vandaag gezaai voor buitenteelt:

6 zaden mouten magic (phytophthora resistent)

6 zaden jasper (phytophthora resistent)

5 zaden jujube chery (niet resistent)

Ze staan voor het raam in een afgedekt doorzichtig potje (waar je in de supermarkt tomaatjes in koopt).

hoe kan ik de zaden welke over zijn het beste bewaren voor volgend jaar?

Hierbij mijn tomaten.

De grootste planten zijn Jasper. Deze hebben erg last van dieven. In de jonge top groeid regelmatig een net zo grote dief waardoor de plant steeds wil splitsen in twee toppen.

Mouten magic is net iets kleiner als jujube. Ik had verwacht dat mouten magic het grootste en hardste zou groeien omdat de andere twee cherrytomaten zijn.

Alle planten zien er gezond uit met donkergroen blad. De eerste tomaten hangen eraan en er zitten bij alle planten diverse bloemtrossen in.

De tuinsproei installatie heb ik zo afgesteld dat hij naast deze tomaten sproeid waardoor ze droog blijven.

De pepers voor de tomaten worden wel besproeid via de sproeiinstallatie.IMG605026141498069631.JPG

Geplaatst:

Ik zag dat de eerste kruisbestomaatjes in de kas aan het geel kleuren waren, goedzo.

Ik kreeg vandaag trouwens nog een ongevraagd advies van een medetuinder (eentje van de hele ouwe stempel). Als ik vruchten aan mijn tomatenplanten wilde, dan moest ik de bloemen met een plantenspuit bestuiven.

Nou ben ik helemaal geen deskundige op tomaatgebied, maar ten eerste werkt het dagelijks tikken goed en doen mijn tomatenplanten het qua tomaten maken meer dan prima. En ten tweede meen ik me te herinneren dat een hoge luchtvochtigheid minder goed is voor de bestuiving omdat dan het stuifmeel niet meer stuift, zeg maar. Ik doe dan ook altijd het tikken als eerste werkje op de tuin, en het water geven in de kas als laatste. En dus lijkt me dat het niet echt bevorderlijk is om je bloemen nat te spuiten.

Ik ben er verder maar niet op ingegaan maar ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. Jullie?

Geplaatst:

Haha, ja dat zou grappig zijn. Maar ik doe niet mee met de wedstrijd, dus dat kan het niet zijn. En ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat iemand me expres een fout advies zou geven. "Het staat in de boeken", zei hij ook nog.

Overigens heeft hij zelf wel mooie tomatenplanten staan, dus wie weet werkt het!

Geplaatst:

Het ligt - behalve aan omstandigheden - ook aan het ras.

Hier zijn sommige rassen al bijna rijp, terwijl andere nog maar net bloeien.

Jouw tijd komt nog wel

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Glenn wow! Wat een prachtige tomaten.

Pippi, was een grapje. Zou wel grappig zijn moest jouw buurman net iemand zijn die hier ook op het forum zit. Pollen natmaken lijkt me onproductief. Nooit getest en ben het ook niet van plan.

Geplaatst:

Ze staan op turfgrond waar ik een laagje klei heb opgegooid

Na de laatste vries heb ik ze zo snel mogelijk lekker diep in de grond gestoken; eerst lekker vuurtje gestookt om de grond op te warmen en voor de mineralen die er af komen.

De beste 50 van de 500 uitgekozen

Half februari gezaaid

Dit jaar dus niets in potten, vond de opbrengst vorig jaar slecht, kijk de planten nu gaan

Geplaatst:
Jeetje wat doen ze het goed bij je! Bij mij begint er net pas vruchtvorming. Loop echt hopeloos achter!

ik zit nog een stap later, net de eerste bloemen.

komt wel goed.

Geplaatst:

Bij mij ook pas de eerste bloemen

Weet ook niet wat voor ras het is,was een verrassing van mijn vriendin

Ze zijn tot nog toe wel helemaal dief-vrij dat scheelt dan alweer

Geplaatst:

Hallo Pippi. Waarschijnlijk is de plantenspuit wat deze meneer gebruikt leeg en bootst hij de wind na. Vocht helpt de bestuiving inderdaad niet.

Hier nog een fototje van mijn tomaten. Op dezelfde manier bestoven

Green sausage

2017062219583926061498157355.jpg

Garden peach

2017062219590349661498157449.jpg

Kruisbestomaat

2017062219570766081498157569.jpg

Geplaatst:
Hallo Pippi. Waarschijnlijk is de plantenspuit wat deze meneer gebruikt leeg en bootst hij de wind na.

OOOOH! Nou dat was dus nooit bij me opgekomen. Dankjewel!!

Is het niet heel arbeidsintensief dan? Ik zie mezelf toch niet elk bloemetje behandelen op zo'n manier, en met tikken (ik doe meestal een beetje wiebelen met die stok eigenlijk) ben je volgens mij sneller klaar.

Geplaatst:

Hallo,

Wat is dit verschijnsel aan mijn tomaten?

19449286102094798339013001865117537o81981498158677.jpg

Doe ik iets verkeerd? Teveel of te weinig water?

Ze staan in een pot, en ik zorg ervoor dat de potaarde nooit droog staat, wat wil zeggen dat ik ongeveer dagelijks een goede portie water heeft.

De plant zelf staat ook wat slapjes, de takken bladen hangen redelijk naar beneden, komt dit door het warme weer van de voorbije dagen / weken ?

Of heb ik effectief iets verkeerd gedaan.

Kan ik deze nog redden indien er iets mis mee is?

Alvast bedankt.

Geplaatst:
Ik hoop het Speets en Loes! Zit me er stiekem toch behoorlijk over op te winden.

jahoor komt echt goed. met een goed najaar zelfs meer dan goed.

ik loop elk jaar achter op de meeste mensen van dit topic. woon in het noorden dus qua seizoen loop ik al 2weken achter op het zuiden en geen kas wat nog een paar weken vertraging oplevert. toch heb ik elk jaar heerlijke tomaten. geduld wordt beloond

Geplaatst:

Dat klopt pippi. Ik doe dit alleen bij de eerste bloemen. In mijn kas lopen de temperaturen snel op waardoor ik de deur en het raam eigenlijk bijna altijd open heb staan overdag. Hierdoor komen er genoeg bijen in de kas om te bestuiven.

Geplaatst:

Ik heb enkel wat plastieke zeilen hangen als regenbescherming, halfopen dus.. voordeel is dat ik ze niet open hoef te zetten en er altijd wind aan kan. Hopelijk houdt dit de ziektes weg.. is wel redelijk vochtige grond

Geplaatst:

Mbt magnesium geven ivm magnesiumtekort:

...Sonaya, alle produkten hier genoemd zijn prima, mits je je aan de dosering houdt....

Er staat alleen op hoeveel gram per m2, uiteraard om te rekenen naar aantal gram per pot.

Maar er staat niet op hoe váák en dat is nog steeds mijn vraag; hoe vaak moet ik nou magnesium geven? Ong. 1/3 deel vanaf de onderkant heeft bruin/geel/gevlekt blad.

Grtz Sonaya

Geplaatst:

Stephano, duidelijk. Misschien dat ik als experiment eens ga proberen met sommige van de paprika's, want daar valt nog wel eens een onbevrucht bloemetje af.

GlennD, ik heb geen idee wat het is maar ben ook wel benieuwd. Ik zag op een aantal tomaten ook wat groene streepjes/vlekjes en het heeft wel iets weg van wat er met jouw tomaat aan de hand is.

Sonya, ik zou zeggen gewoon 1 x. En dan afwachten. Helpt het, dan was dat het probleem, en komt het probleem weer terug, nou, dan geef je het nog een keer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...