Nedlets Geplaatst: 31 mei 2017 Auteur Geplaatst: 31 mei 2017 Ann, nee ik heb het over mijn eigen planten die de bloemknoppen verliezen. Er zitten wel ook pepers aan hoor. Maar ik verlies ook genoeg bloemknoppen. Of is dit een natuurlijk proces en wordt gewoon een deel afgeworpen? Quote
simonvb Geplaatst: 31 mei 2017 Geplaatst: 31 mei 2017 Hangt deels ook af van de rassen maar lijkt mij normaal voor paprikaplanten. Bij mijzelf vallen de meeste bloemen in het begin ook af zonder vruchten, was vorige jaren ook zo. Eenmaal het stevigere planten zijn, worden de meeste bloemen pas vruchten. Quote
oscardevos Geplaatst: 31 mei 2017 Geplaatst: 31 mei 2017 Ann, nee ik heb het over mijn eigen planten die de bloemknoppen verliezen. Er zitten wel ook pepers aan hoor. Maar ik verlies ook genoeg bloemknoppen. Of is dit een natuurlijk proces en wordt gewoon een deel afgeworpen? Het is een natuurlijk proces. Een onbevrucht eitje bij de vrouw wordt afgevoerd; een onbevrucht bloemetje bij de paprika wordt geaborteerd.Handmatig bestuiven? Quote
Nedlets Geplaatst: 31 mei 2017 Auteur Geplaatst: 31 mei 2017 Ja ik wil best tikken tegen planten, en dit doe ik al. Maar ik ga echt niet handmatig in elk bloempje liggen wrotten. Daar zijn de bijtjes voor. Serre staat open dus be my guest. Quote
oscardevos Geplaatst: 31 mei 2017 Geplaatst: 31 mei 2017 Ik lees dat er bij paprika wel (zelf)bestuiving plaatsvindt, maar niet altijd bevruchting omdat de stuifmeelkorreltjes niet doorgroeien naar het vruchtbeginsel.Enkele dagen boven 30-32 graden is al voldoende om bloemetjes te doen vallen. Ook is er een soort van feedback mechanisme. Als de plant een x aantal vruchten draagt, dan wordt er geen energie meer gestoken in de bevruchting en vallen de bloempjes ook af. Handmatig bestuiven hoeft dus helemaal niet, Nedlets Quote
Nedlets Geplaatst: 31 mei 2017 Auteur Geplaatst: 31 mei 2017 Nou, in dat geval heb ik ook een ander probleem. Van de week was het hier met die 32 graden 50 graden in de kas. Deur en dakraam open. Polycarbonaat. Niet zo blij mee, beetje teveel van het goede. Quote
itj Geplaatst: 31 mei 2017 Geplaatst: 31 mei 2017 Ik heb ook pepers en paprika in potten staan,welke meststof kan ik die het beste geven en hoeveel.Ik heb 10-12-18 staan of moet dat vloeibaar meststof zijn.MVGr.Irene Quote
speets Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Hier ook veel afgevallen bloemetjes in de kas Vooral de paprika's hebben last (gehad?) van de hitte, maar de Limón weer nauwelijks. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 3 juni 2017 Geplaatst: 3 juni 2017 Mijn 'achterblijvertjes' staan nog steeds op de vensterbank, en hoewel ze er fris en groen bij staan heb ik niet het idee dat er ook maar enige groei in zit. Ik denk dat ik ze van de week ga verpotten in pure (eigen) compost, kan ik meteen even naar de wortels kijken. In de kas zit de groei er wel in, nog geen mini-paprikaatjes maar wel bloemen. Quote
Nedlets Geplaatst: 4 juni 2017 Auteur Geplaatst: 4 juni 2017 Zoals ieder jaar hier ook veel plantjes over gehad. Een deel weg gedaan, er staan er nog een paar. Eigenlijk te wachten of ik er iemand blij mee kan maken. Maar ze staan nu zo erg achter in groei. Dat het lijkt alsof ze pas een paar weken boven de grond staan. Weggooien is zonde. Ik ga ze vandaag of morgen in een verdomhoekje plaatsen haha, kijken of het nog wat wordt. Quote
pippi Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Ik zag vandaag het eerste mini-paprikaatje in de kas, hoera! Maar ik vind de planten er niet echt mooi bij staan. Het blad is vrij lichtgroen en ze groeien ook niet erg hard meer. Ik heb ze een paar dagen terug al wat extra voeding gegeven, maar dat lijkt ook niet te helpen. En een van de planten heeft afgrijselijke slakkenschade, maar ik kan de boosdoener niet vinden. Heb echt 10 minuten op mijn knieën in de aarde lopen zoeken. Snap ook niet waar die kikkers zijn als je ze nodig hebt. Quote
Demier Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Lichtgroene bladen duiden op een magnesium gebrek, bitterzout helpt hier tegen.Slakken,een paar blauwe slakkenkorrels helpen je hier vanaf.gr Mat Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 In de kas groeien de paprika's goed en hangen al de eerste beginnende paprika's. In de tunnels groeien ze het langzaamste, hoewel ze nu beginnen. De woelmuizen hebben de neiging de planten omhoog te duwen en de slakken zijn erbij geweest. We houden meer dan genoeg over want we hebben toch een paar honderd paprika planten staan. Buiten doen de paprika's het goed. De peper moeten nog beginnen die zijn beduidend langzamer. Een paar aubergines staan ook al mooi in bloei en er beginnen al vruchtjes in de kas te vormen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 juni 2017 Geplaatst: 6 juni 2017 Het rijtje puntparikaasbuiten gaat prima, geen vruchten nog maar wel bloemen. De pepers in de kas geven al wat vruchtjes. In Spanje heb ik nog 8 peperplantjes gekocht voor 80 cent..15 centimeter groot..laten we zien of die nog wat opleveren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pippi Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Lichtgroene bladen duiden op een magnesium gebrek, bitterzout helpt hier tegen.Slakken,een paar blauwe slakkenkorrels helpen je hier vanaf.gr Mat Ik denk dat je gelijk hebt met magnesiumtekort. Ik ga van het weekend eens iets proberen met bananenschillen en gemalen noten en een half vergane avocado die ik nog had liggen en daar een papje van maken en uittesten bij een paar planten. En slakkenkorrels gebruik ik niet, zeker geen blauwe. De andere paprika's hebben geen slakkenvraat, dus deze zal het zelf moeten overwinnen en anders heb ik nog wel een aubergineplant die dat plekje kan innemen. Quote
TomP Geplaatst: 7 juni 2017 Geplaatst: 7 juni 2017 Hier gaan de paprika's, vooral in de serre, heel goed.Uit de serre al 5 groene kunnen oogsten, buiten hangen er al veel vruchtjes aan, planten zijn wel kleiner.Heb een 70 tal planten staan van verschillende soorten. Quote
Gerard3 Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Wanneer komen er vruchten aan? Ik heb er al heel veel knoppen af zien vallen. Bij nachten onder de 18 graden wordt de plant binnen gezet. Verder geen luis. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Wij hebben al heel wat kunnen oogsten maar we wachten niet op grote vruchten want de kleine zijn ook best lekker. Grappig als je niet weet wat er aan gaat groeien. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Erny Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Cedric, volgens mij zie ik iig één bloemetje hangen... Die moet bevrucht worden en dan komt er een vrucht aan. Dus vooral eerst hopen op meer bloemetjes. Quote
Demier Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Wanneer komen er vruchten aan? Ik heb er al heel veel knoppen af zien vallen. Bij nachten onder de 18 graden wordt de plant binnen gezet. Verder geen luis. Waarom zet je de planten binnen als het kouder is als 18 graden?Bij mij staan ze dag en nacht vanaf 13 mei buiten, je haalt de planten alleen naar binnen onder de 0 graden.Als planten niet gehard zijn raken ze van slag.Staan laten en wachten, dan komt alles op zijn pootjes.gr Mat Quote
Gerard3 Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Oke, dan laat ik de plant buiten staan. Ik dacht dat ze stoppen met groeien door de koudere nacht temperaturen en dat je minder kans op luis hebben door ze uit de wind te houden. Ik laat m'n zonwering maar de hele zomer uitgerold, hoef ik ook niet telkens alle potten tomaat binnen te zetten. Quote
Erny Geplaatst: 24 juni 2017 Geplaatst: 24 juni 2017 Eh... zet je de planten dan onder die zonwering om de regen tegen te houden of de zon? Want die laatste hebben ze toch echt wel nodig. Quote
GlennD Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Beste, Sinds kort komen er zwart / paarse vlekken op mijn 1e paprika vruchten. Het is een geënte paprika, krijgt dagelijks op hetzelde tijdstip water + wekelijks vloeibare meststof. Weten jullie wat dit is? Of is dit normaal? Quote
henkg Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Ze zijn onderweg van groen naar rood. Het tussenstadium is bruinachtig paars. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
GlennD Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Ok thx, dus nx aan de hand met mijn paprikas? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.