Ga naar inhoud

Fenologische Waarnemingen 2017

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Rabarber komt hier ook eindelijk op.

Heb vandaag ook de eerste dappere vlinder gezien, een citroenvlinder.

Geplaatst:

Bij mij begint de rabarber ook uit te lopen. Stond al een week of twee met dikke rode knoppen boven de grond maar krijgt nu ook blad, net zoals de vlier en de rode bessenstruiken.

Geplaatst:

Vanmiddag de eerste dooie hommelkoningin op straat zien liggen. Ik heb nog even goed gekeken, maar echt morsdood, anders had ik haar wel mee naar huis genomen en opgelapt met een beetje suikerwater.

Geplaatst:

Hier bloeien de eerste madeliefjes hetgeen een kenmerk is van de Beginnende Lente (BL in het overzicht) dus kan ik nu opzoeken welke tuinhandelingen er rond deze tijd in de tuin gedaan kunnen worden.

De kalender van Maurice Broekaert verteld:

Zaai onder glas: vroege knol-, groene- en bleekselder, zomerprei(laatste),

Eerste zaai: Krop-, pluk-, snij- bind- en ijsbergsla.

Rabarber vervroegen.

Geplaatst:

Vandaag een hommelkoningin zien vliegen en een vosje. Een koppel meesjes kwam ons nestkastje inspecteren. Er waren ook opvallend meer vogels te horen overdag dan de afgelopen weken. En mijn doornloze braam begint uit te lopen.

Geplaatst:
Altijd triestig om te zien niet... 't zijn van die dikke goedzakjes, als klein meisje liet ik ze altijd al over m'n hand lopen.

Herkenbaar, ik aaide ze als kind graag, en nog steeds, als ze wel opgelapt kunnen worden met wat suikerwater. Als ze daar niet van gediend zijn gaan ze zwaaien met een pootje, ik vind dat zo mooi duidelijk en conflictvermijdend. Prachtige beesten.

En weer enigszins on-topic: ik heb nog geen levende hommels gezien, wel een paar bijen, maar ik heb niet kunnen zien of het wilde of honingbijen waren.

Geplaatst:

Een nestelmogelijkheid. Alleen de koninginnen overwinteren, en daarna moeten ze eerst een plek vinden om hun kolonie te stichten.

Geplaatst:

Hommels zie ik hier wel dagelijks gelukkig. Er bloeit nog weinig in de tuin helaas. Binnenshuis ben ik wel bezig met het voorzaaien van diverse bloemensoorten, zodat die hopelijk snel in bloei komen zodra ze buiten staan. Is goed voor de hommels, bijen enz. maar ook voor het zicht.

Geplaatst:

Tuin in Gent (pal op het zuiden):

- Ontluikende bladeren kiwi en kiwibes.

- Hyacinten & primula's al enkele dagen in bloei

- Narcissen pas sinds gisteren in bloei.

- Krokussen, sneeuwklokjes en puschkinia's lijken bijna uitgebloeid.

- Dagpauwoog vrijgelaten uit spinnenweb in tuinhuis. :held:

Geplaatst:

Hier ( Krimpenerwaard ) Peer vandaag in bloei.

IMG096557451490448672.JPG

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...