RubyOnTuesday Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Vorig jaar hadden wij in onze kleine tuintje een compostbak staan, zo'n plastic geval. Helemaal geweldig, maar het neemt idioot veel ruimte in beslag aangezien wij hier ook al twee containers hebben staan. Uiteindelijk hebben we besloten hem te verkopen maar nu voel ik toch weer een soort gemis. Ik wil mooie compost voor mijn tuin met zijn arme grond. Nou zag ik gister via Youtube iets geweldigs wat amper ruimte inneemt (zie link onderin het bericht). Een wormenbak maar dan als het ware ingegraven, goedkoop in kosten en ziet er makkelijk uit in gebruik. Op de een of andere manier vind ik dit minder 'eng' dan een gebruikelijke wormenbak. Ik ben namelijk erg bang dat ze er allemaal uit willen kruipen of dat ik op een dag een stinkende wormenbak met wormen erin die het niet hebben overleefd. Dit lijkt me iets 'natuurlijker' en kleinschalig. Ik wil graag drie van deze punten in de tuin. Mijn vraag is alleen, denken jullie dat dit goed te doen is? En is het aanbrengen van plastic in de tuin niet schadelijk voor de grond uiteindelijk? Ik ben er overigens niet zo van overtuigd dat die wormen constant heen in en weer door de tuin heen krioelen, maar ik heb dan ook geen ervaring met wormen. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Een wormentoren is echt niet eng, eerder leuk! Ze kruipen er echt niet uit als je hem goed maakt of meteen een nieuwe koopt. Ik heb een koopversie, tweedehands van Marktplaats en die bevalt prima. Daarnaast een zelfgemaakte en die doet het ook prima. Kortom geen paniek en angstaanvallen! Maar m'n interesse is zeker gewekt na het zien van dit filmpje en ik denk dat het zeker gaat werken. Hier op het forum heb ik soortgelijks ook al eens voorbij zien komen. Werkt ook mooi als compostwormenvanger voor een eventuele wormenbak. Gr. Jeroen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RubyOnTuesday Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Dankjewel voor je reactie! Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, kijken waar het experiment strand.Kan ik er dan ook konijnenkeutels in gooien, die produceert mijn konijn in overvloed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Dat kan zeker maar ik raad je aan om alles in evenwicht te doen. Dus van alles wat. Appelschillen, peer, theezakjes, koffieprut, afgevallen blad, etc. etc. Ik raad je aan om alles zo klein mogelijk te snijden, dan verteren ze het het snelste. Als je bananenschillen klein snijdt of in de staafmixer pureert tot prut dan komen ze daar heel graag op af, net als op koffieprut dus dat is voor het begin zeker een aanrader voor succes. Citrusschillen, uien en dergelijke gaan er bij mij niet in, schijnen ze niet zo dol op te zijn. Als alles op gang is is er weinig werk aan en hoef je er zeer weinig aan te doen dan af en toe wat nieuw eten er in te doen. Succes en ik zie/hoor graag hoe het je vergaat. Ik ga ook eens wat PVC buizen of frietsausemmers opsnorren. Gr. Jeroen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RubyOnTuesday Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Ja bedankt! Daarom leken drie bakken mij ook handig, dan kan ik het een beetje verdelen. Ik hoor graag hoe het daar eraan toe gaat met de tijd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Wellicht is deze post en het topic ook interessant voor jou viewtopic.php?p=9147#p9147 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RubyOnTuesday Posted February 24, 2017 Author Share Posted February 24, 2017 Top, dankjewel! Ik denk dat ik voor een PVC buis ga omdat ik die iets makkelijker kan bemachtigen. Ik heb geen wormen om mee te starten dus ben erg benieuwd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted February 24, 2017 Share Posted February 24, 2017 Kijk even in een bestaande compostbak of in/onder een mesthoop. Van die dunne rode moet je hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RubyOnTuesday Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 De eerste pvc buis zit inmiddels in de grond, met nat karton, konijnenkeutels, koffiedik, groenafval (minimaal) en hooi. Echt fraai is het nog niet, maar dat komt meer door de tuin eromheen nu vanmiddag even op wormenjacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted March 6, 2017 Share Posted March 6, 2017 Hoe heb je de buis onder dicht gemaakt? Als je je compost wilt oogsten is het handig als je alles in z'n geheel uit de grond kunt trekken. Hoewel ik ook wel denk dat het blijft hangen hoor en zonder kan het vocht goed weg en de wormen nog makkelijker in en uit de buis. Onlangs hier op de mesthoop heel rode compostwormen gezien en ook onder m'n losliggende grindtegels! Tip? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RubyOnTuesday Posted March 6, 2017 Author Share Posted March 6, 2017 Ik heb het aan de onderkant opengehouden ivm het vocht, maakt me niet zo uit als het er lastig uitgaat, dan verbeterd de grond daar ook weer. Ik ben al wezen zoeken, maar helaas, bedankt voor de tip! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cheela1982 Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Ik ga ook eens zo'n 'wormenemmer' zoals de dame in 't filmpje proberen, erg handig! Bedankt voor de nuttige tips Ik heb volop wormen in m'n kweekbedden zitten, daar gooi ik af en toe een lekker hapje voor ze neer. Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Leuk te zien dat er meer mensen mee aan de slag gaan. Het is super leuk en je krijgt de beste compost die je kunt krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Erg goed plan dit, ik zocht al iets om in de verste hoek (gezien vanaf mijn grote compostbakken) van mijn moestuin ook wat te composteren. Ik ga er mee aan de slag dit jaar Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Om eerlijk te zijn, zie ik er niet het nut van in tegenover een compostvat of compostbak. Ik heb thuis een wormenbak voor het gemak (nabijheid) en voor het percolaat. Op mijn volkstuintje heb ik een compostbak, daarin komen de compostwormen ook in. Als je overal emmers gaat gaan ingraven, ben je meer ruimte kwijt, is het meer organiseren (welke emmer moest ik weeral eten geven, welke moest ik checken voor te oogsten,...) en het resultaat lijkt me hetzelfde als bij een compostbak of een compostvat. Zie ik nu iets over het hoofd? Ps: Wel een goede tip als je wil starten met een wormenbak om op die manier aan de wormen te komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted March 7, 2017 Share Posted March 7, 2017 Wormenmest of wormencompost is naar ik meen toch echt wel anders dan compost uit de compostbak. Voordeel van een buis is dat de wormen je laten zien of de compost klaar is door weg te trekken uit de buis. Bij een wormentoren kunnen ze niet weg en tref je er altijd nog wel wat aan, ondanks een lamp boven de bak. Daarna heb je prachtige compost/mest en haal ik nog wel handmatig de cocons er nog uit. Maar eerlijk is eerlijk je hebt een punt want de emmers staan toch wel op een tuin en bij een kleine tuin kan dit storend zijn. Ik wil enkel de buis proberen en wellicht gebruiken als vanger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RubyOnTuesday Posted March 11, 2017 Author Share Posted March 11, 2017 In mijn kleine tuintje neem het zeker niet meer ruimte in als een normale compostbak en het is de bedoeling dat ze tussen grote planten komen te staan, waardoor je ze ook bijna niet ziet. Wat leuk dat meer mensen dit gaan proberen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Ik heb toch geen emmer ingegraven zoals in dat filmpje, want dat neemt teveel van mijn bakken in beslag. Ik had een mooie PVC pijp (diameter 15 cm, een kleine meter lang) die volgens mij wel handig is. Dus die heb ik ingegraven. Nadat er een paar gaten in zijn geboord uiteraard. Niet al teveel, leek me niet nodig? De onderkant is open. Op de bovenkant leg ik nog iets zodat er niet in gespit kan worden door andere beesten. De dropplanten zijn straks zo bossig en groot dat je hopelijk de pijp niet meer zo ziet. Ik weet dat je de compost er dan niet uit krijgt om ergens anders te gebruiken, maar dat geeft niet. Als het daar maar zijn werk doet (door pieren die in en uit de buis gaan). En na een tijd haal ik die hele buis weg en blijft de compost in de grond. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 28, 2017 Share Posted June 28, 2017 Bijna niet meer te zien Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 Leuk die wormen bak. Zeker ook iets voor mijn akkertje. Is dat iets wat je in het voorjaar doet of zouden de wormen juist nu in de winter de grond optimaliseren?.Vind de buis ook een goed idee, maar de extra goede compost voor de planten ook.Nu zou ik vooral koffie prut, kippepoep en eierschalen hebben. De rest van etensafval gaat bijna allemaal naar de dieren.Ik heb hier ook ( nog) geen groene gemeente bak. Quote https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen76 Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Lekker late reactie maar dat komt nu mooi uit. Ik zou het opzetten in het voorjaar doen omdat je hem dan meteen buiten kunt zetten. Ikzelf hoef er thuis niet mee aan te komen om zo'n bak in de keuken te installeren hehehehehe Maar goed opzetten kan op elk tijdstip, maar van vorst worden ze niet zo gelukkig. Met mest zou ik wat voorzichtig mee omgaan maar met mate. Denk ook niet dat je kilo's afval per week wegwerkt, ook dat gaat beetje bij beetje. Knal je er veel te veel in dan heb je zo een bak vol schimmel. Wat ik altijd wel erg interessant vind is dat vrijwel elk verdwaald tomatenzaadje uitkomt en ondanks dat er bijna geen licht in de bak komt ze maar wat graag groeien. Wormencompost bij de tomaten en paprika's doet wonderen. Succes! Gr. Jeroen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 11, 2022 Share Posted May 11, 2022 Ik heb de pijp van PVC een tijdje niet gebruikt, maar nu hebben we hem ingegraven in de kas. 2 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts