angela († maart 2025) Geplaatst: 2 september 2018 Geplaatst: 2 september 2018 Ze hebben nu echt een Donald Duck staartje, zo leuk. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2018 Goed... ik heb jullie dus nog niet verteld dat we op 15 juni de overige zes (3-maand-oude-)eenden hebben geslacht. Ik loop een beetje achter met updates Ook zie ik dat ik in mijn vorige bericht over het slachten van de 7 stuks geen gewichten heb genoemd van de filets enzo. Dat vul ik zo ook aan! Goed, die 6 stuks. Mijn moeder heeft deze keer geholpen, en ook vlees van een stel van de eenden meegekregen. Het hele gewicht van de eend met veren en poten en ingewanden, maar zonder kop, liep uiteen van 2,3 kilo tot 3,3 kilo. Het gemiddelde was 2,8 kilo. De filets wogen per stuk gemiddeld 200 gram. Bijna 2,5 kilo in totaal van 6 eenden. De pootjes zijn bij eenden echt een stuk kleiner dan bij kippen. Ze wogen in dit geval gemiddeld 165 gram per stuk. Dus net geen 2 kilo voor 6 eenden. En daar zit dan ook nog aardig wat bot in. Daarna hebben we het zwembad opgeruimd, het rennetje wat verplaatst, en er de vleeskippenkuikens in gezet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 12 december 2018 Auteur Geplaatst: 12 december 2018 Wat ben ik blij dat wij van dat heerlijke eendenvlees in onze vriezer hebben deze winter, van onze eigen dieren die van veel ruimte en zon en kou en zwemwater en gras hebben kunnen genieten. En die hun hele snavel hebben mogen houden.... ( ) : (deze lopen op roosters omdat het nou eenmaal smeerpoetsen zijn ja... En als je de foto in zou zoomen dan zie je dat ze het topje van de bovenkant van hun snavel missen...) Foto van Wakkerdier.nl Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 12 december 2018 Geplaatst: 12 december 2018 bah wat een slechte foto Ja dan boffen al onze eendjes maar he!Ik heb afgelopen weekend flink opgeruimd.Mijn veld is een drekbende en mijn duckies zijn niet in hele goede conditie, te mager om te slachten en nat en modderig.Heb ze 2 weken geleden allemaal een behandeld tegen wormen maar door de blubber werden ze niet echt droog waardoor het vet van de veren ging.kortom na een stevig gesprek met mezelf heb ik ze na een wormen behandeling weggegeven via marktplaats. en is de clan van 50 + eenden/kippen geslonken naar nog 1 kalkoen, 6 pekingeenden, 15 kipjes en 4 Indische loopeenden.Heerlijk overzichtelijk en een hele rust is wedergekeerd. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 16 december 2018 Geplaatst: 16 december 2018 Heel goed Nasuada..het moet wel te doen blijven voor jou en voor de beesten natuurlijk. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 16 december 2018 Auteur Geplaatst: 16 december 2018 In de (herfst en) winter moet je zo min mogelijk eenden hebben... Ze maken er in de zomer al zo'n bende van, en dan droogt alles tenminste nog wat op. Nee. Hoogstens wat fokdieren en dat was het. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 16 december 2018 Geplaatst: 16 december 2018 Was ook de planning, mja mijn hele planning liep in de soep door privé omstandigheden had / heb ik gewoon weg geen tijd om te slachten en de bedoeling was om 6 kip/ eend in de 6 weken te slachten en jaaaa dan loopt het op en wordt het massa productie en dat was precies wat je niet wilde.Mja gaat weer helemaal goed komen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 30 mei 2020 Auteur Geplaatst: 30 mei 2020 Zo, er is al even niets gepost hier zeg! Vorige zomer kregen wij een aantal eenden van vrienden. Ik had kuikens willen hebben maar ze waren al zo goed als 'klaar'. We hebben er toen een paar geslacht en we hebben 2 dames gehouden. Dit voorjaar kregen we daar een mooie woerd bij, en zo hebben we wat broedeieren op kunnen sparen. Ik heb er eerst al eens 12 weggebracht naar een broedmachine van een vereniging hier in de buurt. Daar bracht ik de laatste jaren wel vaker eieren naartoe. Maar nu met alle corona-maatregelen is dat nog wat lastiger geworden en willen we sowieso liever niet met meerdere mensen daar staan wachten. Dus we hebben onze eigen broedmachine weer eens tevoorschijn gehaald en daar al leuk wat kippenkuikens mee uitgebroed. Voor de eenden zochten we echter toch een wat betere machine, eentje die niet van piepschuim is en waar je de vochtigheid en temperatuur beter kunt instellen/regelen. Dus we hebben nu een wat betere aangeschaft. Al moet ie zich nog bewijzen natuurlijk... Hij draait nu pas een week. Komende week hoop ik dus wat kuikens op te halen bij die vereniging, en over 3 weken komen er dan hopelijk wat kuikens uit onze broedmachine. Onze 2 dames produceerden maar 1 en heel soms 2 eieren per dag, dus we hebben van diezelfde eenden-vrienden nog wat eieren gekregen. Die zijn wel echt een stukje groter dan die van 'ons' Ze pasten maar net in die rekjes! Ik heb de eieren gisteren geschouwd en ze zijn zo goed als allemaal bevrucht! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 4 juni 2020 Auteur Geplaatst: 4 juni 2020 De kuikens van de 1e lichting! Uit de broedmachine van die vereniging. "pas op, het bint springers" kreeg degene te horen die ze uit het kooitje haalde waar de kuikens op mij zaten te wachten Van de 12 eieren waren er blijkbaar 4 niet bevrucht? Of later in het broedproces niet verder ontwikkeld en dus niet in de uitkomstlade gelegd vlak voor uitkomst. Want er stonden 5 kuikens en er lagen nog 3 eieren die niet uit zijn gekomen. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 aaaah schatjes..... peking eenden en wat voor soort zijn die zwarte? Mijn machine draait nu met 20 Pekingeieren en 7 twentse landganzen. Voor de landganzen : 31 dagen: 37.5 graden als ze aangepikt zijn verlagen naar 37.3. vocht 45 % laatste 2 dagen iets hoger 10 tm 18 dag 1x 10 minuten koelen en besproeien 19 tm 29 daf 2x 10 min koelen en besproeien 10de dag schouwen. De Pekingeenden gaan hier deze ronde in mee, alleen zullen ze rond de 28 dag uit komen. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 Oooooo die zwarte! Smelt! Prachtige kuikjes weer Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juni 2020 Auteur Geplaatst: 12 juni 2020 We hebben de eendjes samengevoegd met de kippenkuikens, want die 5 kleine eendjes hadden in een dag of 4 al meerdere drinktorentjes leeg en daarvan zat een groot gedeelte onderin de plastic knaagdierenbak waar ik ze in had. Die kon ik afgieten De kippenkuikens hebben het enige rattenproof buitenverblijf dus dan maar iedereen samen. Kunnen de eendjes lekker spetteren buiten, en hebben ze toch nog even een goed binnenhok voordat ze echt naar achteren gaan in weer een ander verblijf. Al vonden ze het ook best om buiten te slapen hoor, we moesten ze gisteren naar binnen 'wippen'. Terwijl ze overdag meerdere keren dat trappetje van bakstenen konden beklimmen om naar binnen te gaan. (nu doe ik overdag het binnenhok dicht ivm afharden ) 1 van de 5 groeit niet, of nauwelijks. Ik heb zelfs het idee dat ie krimpt, maar dat schijnt niet te kunnen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Een bonsai kuiken! Met de loopeenden gebeurd het ook af en toe. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 17 juni 2020 Auteur Geplaatst: 17 juni 2020 Hun 1e echte pierenbad! Ze stonden er even raar naar te kijken en leken zich toen te beseffen dat ze eenden zijn en dus gek op water 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Aan....bonsaiducki is echt cute en die zwarte eenden prachtig zijn dat ook Peking eenden? Hier had ik ook zo'n bak bij de kuikens en Willie gezet. Daar waar de kuikens verstoort zaten te kijken naar mijn gespetter met de gieter. Kwam Willie voorzichtig dichterbij en plonsde en spatterde er op los. Zo gaaf om te zien hoe dat instinctief werkt. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2020 Auteur Geplaatst: 20 juni 2020 Nou ik vind bonsai-duck helemaal niet zo cute. Word een beetje gek van al die tuttel-beestjes. Niet dat we er veel hebben hoor, maar er zit er altijd wel eentje bij. Moet ik me dan weer zorgen om maken terwijl de rest het echt geweldig doet. Ze lopen dus steeds over dat arme ding heen, hij komt het trapje naar het binnenhok bijna niet op, en zou nog verzuipen in die ondiepe bak ook. Zucht. Het zijn geen zuivere pekingeenden nee. De vader wel geloof ik, en 1 van de moeders was iig ook wit. De 2e dame was van hetzelfde formaat maar had een wildkleur. En in de lijn zitten nog wel meer kleuren. In de broedmachine zijn al een boel eieren aangepikt, sinds gisterochtend al. Maar er is nog steeds geen 1 echt uitgekomen. Duurt dat normaal zo lang? Op zich is het morgen ook pas dag 28 hoor. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Ik hou van die tuttebel grut die net een extra zorg nodig hebben zijn vaak net wat aanhankelijk. Ja mijn ervaring met de uitkomst van mijn Peking eenden zijn wisselend. Vorige lichting was eerste ei 22dagen ( belachelijk vroeg) en laatste ei 32 dagen wat weer belachelijk laat was. Verschil van 10 dagen van dezelfde behandeling en dezelfde eieren. Nu ben ik niet heel secuur en lucht ik ze wel eens te lang ( vergeet ik ze en heb ik ze al een uur met deksel open of ik vergeet ze te luchten). Maar toch ben niet ontevreden over de uitkomsten. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2020 Auteur Geplaatst: 20 juni 2020 Ik was (weer eens) te ongeduldig: 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Hé cool! Benieuwd hoeveel het er worden. (Ach. En een beetje ongeduldigheid, wie kent het niet ) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 22 juni 2020 Auteur Geplaatst: 22 juni 2020 Tot nu toe zijn het er 17! Er liggen nu nog best wel wat eieren die dus niet uit zijn gekomen, niet eens aangepikt. Maar wel bevrucht en goed (?) ontwikkeld want ik heb ze in de gaten gehouden elke week met de lamp. Zal ik ze voor de zekerheid nog maar in de broedmachine laten liggen? Misschien komen ze nog uit. (omdat het een kruising betreft en niet alle rassen even lang broeden?) 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 juni 2020 Auteur Geplaatst: 25 juni 2020 Nou, ik heb de eieren maar weggedaan hoor, ze lagen daar maar op te bakken in dik 37 graden... De nieuwe eendjes lopen nu bij de oudere eendjes, er zit zo'n 2,5 week tussen qua leeftijd. En dat maakt een groot verschil: (er lopen ook wat kippenkuikens tussen voor nu even... en dat luikje daar in de hoek is normaal overdag open maar nu even dicht omdat ze anders allemaal naar buiten stormen en ik geen goede foto kan maken ) Het bonzai-eendje is nu ook kleiner dan de nieuwe lichting: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 1 juli 2020 Auteur Geplaatst: 1 juli 2020 Nou, Bonzai is niet meer. Vanmorgen lag ie dood in het hok. Ze liepen nu zo'n 3 dagen in deze verplaatsbare ren van ons: (dit is een oudere foto, met kippenkuikens ipv eendjes ) En het gras was netjes gemaaid voor ze er in gingen, maar toch kukelde het ukkie steeds om... hij kon al niet echt goed lopen vanaf het begin. Ik had hem al veel eerder even willen 'helpen' maar dat mocht niet van Joep, en nu is het beestje alsnog uit zichzelf omgevallen De rest stampte ook regelmatig erg lomp over hem heen en dan lag ie weer met zijn flippers in de lucht... nou ja. Nu alleen nog sterke goeie kuikens. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Grork Geplaatst: 1 juli 2020 Geplaatst: 1 juli 2020 Eén is er de grootste en één de kleinste. Verschil moet er gewoon zijn. Heb je meneer Valk laten smullen van het kadavertje, als dank voor zijn muizenjacht rond het erf? Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Nasuada Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 Aah jammer maar zal een reden hebben. Hier op dag 24 4 eieren uitgekomen. En een twentsganzen ei aangepikt. Heb de kuikens verplaats naar de moestuin om wat velden op te ruimen en gelijk maar Willie de Peking eend verplaatst naar de dierenwei. ( varkens, kippen, eenden). Leek het verhaal van het lelijke eendje. Willie kwetterde wat af en ging dapper naar iedereen toe. Niemand moest van van rare Willie hebben de eenden vonden Willie maar eng. Uiteindelijk heeft Willie bedacht dat de grote orpinhton haan zijn grote vriend wordt. Sinds dat moment heeft de haan er een schaduw bij.:-). Heb mij kostelijk vermaakt. De haan ging op gegevenogenblik op stok onder luid protest van willie. Die uiteindelijk onder stok gaan slapen is. Met beetje pech zit hij vanmorgen onder de kippenstront :-). Had mobiel niet bij me helaas geen foto van. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.