Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pekingeenden


Jorieke123

Aanbevolen berichten

We hebben Canard a l'orange gegeten! Ik had het nog nooit gegeten, Joep ook niet. Dus geen idee of het is gelukt dan Maar het was lekker hoor. Best wel wat werk voor alleen het 'vleesje' van de maaltijd, maar als je toch de hele eend al hebt opgefokt van ei tot volwassen eend dan valt dat beetje koken ook wel mee

 

Niet de beste foto, want je ziet totaal niet dat het een sinaasappelsausje betreft.

IMG131650191502192771.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mens! Je bent 'n echte chefkok zo! Ziet er erg mals uit. En was vast erg lekker. Al met al is het Pekingeendverhaal dus wel een succes geworden, als je de balans opmaakt, toch?

Weet je al met hoeveel je volgend voorjaar wilt beginnen?

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker een succes ja, volgend jaar weer! Een stuk of 10 tot 15 eenden in totaal. Moeten de eieren wel allemaal uitkomen Dan kunnen we ook nog eens wat op tafel zetten als er mensen mee eten. Want deze 3 houden we allemaal voor onszelf hoor

Een zelfde groepje vleeskippen, en we kunnen vorstelijk eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was nog wat van die sinaasappelsaus over, en volgens Joep zou dat lekker zijn met eendenpoot en rijst en 'iets van een groente'. (ter info: ik doe hier altijd het kokkerellen )

 

Dus het werd rijst met eendenbout met fijngesneden pronkbonen en paprika(in pepervorm, maar dus niet pittig) gesmoord in het sinaasappelsausje. Lekker hoor

 

IMG133275551502370445.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha. Een gevederd vel is misschien super krokant.

En groot gelijk dat jullie deze drie voor jezelf houden. (Hoewel ik al wel zat te watertanden bij de gedachte aan een eendenvlees-pakket )

Ja hoop idd op beter bevruchtte eieren. Schoot echt niet op die lichting vanuit hier.

Je tweede gerecht ziet er trouwens ook echt profi uit. Mooi met die verschillende kleuren 'ringetjes' boon en peper.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig..enne heerlijk, Jorieke ik ruik het hier bijna.

Charly heb je ook zo`n zin in canard a l`orange? Mijn tanden wateren Gelukkig heb ik straks nog 9 loopeendjes, niet zo groot als de peking maar toch erg verfijnd.. Volgend jaar ook misschien maar weer eens een stel barbarie`s bij de kippen en eenden"boer"kopen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh. Dat is het enige nadeel van dat meelezen hier, dat ik steeds zo'n trek krijg. Vooral nu. Vlak voor etenstijd. Maar helaas geen eend voor ons. Wat kruidige gehaktballetjes met worteltjes en piepers. Ook lekker. En op t vlees na uit eigen tuin... nog eventjes!

Helaas is mijn vriend nog niet zo eendig. Dus hier zal t vooralsnog alleen kip worden geïntroduceerd. Maar volgend jaar pas (mag 1 diersoort per jaar toevoegen, is de gezamenlijke afspraak)

 

Barbaries moest ik even googelen trouwens. Is een eendenras, als in de Franse equivalent van de Pekingeend? Interessant!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de laatste Pekingeend geslacht, de loopeend waar hij nog bij liep moet maar even vriendjes sluiten met de kippen die daar ook lopen. De 2 kerels gingen elkaar al als sexpartners zien, en daar hebben we even een stokje voor gestoken. Niet omdat het 2 kerels zijn, meer omdat de één maar liefst 3 maal zwaarder is dan de ander.

 

Ik ben dapper begonnen met plukken van de borst, om eens met huid te eten. Maar ik zag het echt niet zitten om de hele eend te plukken, wat een &^%$werkje zeg. En dat maakte het ook weer moeilijker om de filets er netjes af te snijden. De huid plus vetlaag zit heel losjes op dat vlees, dus alles schuift en vervormt. En er keek steeds iemand op mijn vingers of ik niet minuscule haartjes of pennen liet zitten Dus 1 filet heeft nu een huidlaag, de ander niet. Ik was het zat

 

Er zat 350 gram aan poten aan (175 per stuk dus) en in totaal 500 gram filet, waarvan dus 1 met huid en vet.

 

We gaan zo weer dat gerecht met pannenkoekjes en komkommer en ui eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

Jorieke, wat was het gewicht van je Pekingeenden toen je ze slachtte en hoe oud waren ze steeds? Wil het graag weten zodat ik de chef een ongeveer termijn kan geven.

 

Deze week haal ik 4-6 kuikens op en ga ook grafiekjes bijhouden van hun groei en poot- en filetgwichten opvragen bij hun eindbestemming. Denk echter dat wanneer ze als dry aged worden ingezet bij Restaurant Rijks dat een heel ander, niet representatief gewicht gaat geven. Maar nog steeds interessant.

 

Klinkt wederom zalig wat je met ze gaat doen.

 

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, wil je deze posts niet steeds rond etenstijd doen? Zit ik met mijn gebakken piepers ineens heel graag eend te willen! Sjeez

Maar mooi gewicht en hoop dat ze enorm lekker zijn wederom.

Oh en heb idd op meerdere blogs gelezen dat dat plukken enorm vervelend moet zijn, op-je-vingers kijkers waren niet eens in die ervaring meegenomen...

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het vlees met huid en vet gegeten maandag, in dat gerecht met die pannenkoekjes. En de volgende keer haal ik de huid er gewoon weer af Veel makkelijker verwerken, en veel lekkerder. Het kan aan mijn bereiding liggen natuurlijk, maar het vet plus huid werd een beetje 'gummy' en je kon het moeilijk afhappen en dan zat je er lang op te kauwen. Bleh. Ook trok de marinade natuurlijk niet/minder in dat vet (ook altijd al het geval met het zouten en kruiden van varkensvlees met een speklaag).

Het vlees zelf is al zo lekker, daar hebben we geen huid voor nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Oe dat ziet er ernstig lekker uit.

Ja dat plukken van eend kan lastig zijn..wij doen het wel altijd en zouden niet anders willen. Ik zou het best eens samen willen doen, het is dat het niet gaat op de mtfd..en verder vermoed ik ook dat je niet vreselijk geïnteresseerd ben en dat de honden oid de resten opeten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...