Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pekingeenden


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ze zijn er nu geregeld in geweest, ik was er alleen nooit bij. Maar aan hun zeiknatte pak te zien hadden ze dan net daarvoor flink lopen spetteren. Echt DIEP is het nog niet, die bak, dus echt dobberen zullen ze niet doen denk ik. Altijd de flippers aan de grond. Maar wel veel meer water om in te badderen

Ze staan een stuk bij ons huis vandaan, dus we zien ze ineens niet meer als we er niet even heen lopen.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu dik 8 weken (weet niet precies van welke dag ze zijn... ik ga uit van 18 maart?) dus ze moeten nog even. Maar sommige zijn echt al goed zwaar hoor! Het is dat ze het totaal niet tof vinden om opgetild te worden, anders zou ik er eens 1 wegen.

Er zijn er ook nog wat echt een stuk kleiner, ik zou zeggen de helft?

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... tam...? Ze zijn heel makkelijk en staan zo ongeveer op je voeten als je hun voerbak staat te vullen. Ze weten dan al precies waar ze moeten zijn voor dat lekkere voer. Maar als je ze een beetje probeert te drijven naar hun binnenhok dan worden het bangige beesten die struikelen over hun eigen flippers om weg te komen

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze zondag zijn die van ons 10 weken oud. En ze baggeren heel wat voer naar binnen. Echt baggeren... het is een heel gesmeer maar daarna ruimen ze wel op. Dat scheelt... ze zwiepen het met hun snavel naar binnen of in het rond, en dan rent er wel een ander achter die klodder aan

 

Het leek me vandaag eens leuk om te filmen wat ze wel en niet lusten, maar tot nu toe vraten ze nog alles op Ik vond namelijk een overrijpe mango in de ton met groente+fruit-afval voor de varkens. Dat leek me nou eens geinig om te zien of de eenden dat eten. Nou goed.. dat eten ze wel. Ze moesten even wennen, überhaupt even een beginnetje maken door de schil, en niet elke eend stond vooraan maar er zijn er altijd wel een paar die het wegwerken.

 

Ook de kwarkbolletjes van de bakker gingen er erg goed in.

 

En daarna nog wat komkommer+bieten+weetikwat-salade:

IMG473232341527080316.JPGIMG473894991527080321.JPG

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schattig topic, al die dons eendjes. Dat ze ook voor de slacht zijn is niet zielig, zo lang ze maar een scharrelleventje gehad hebben.

 

Precies het topic wat ik zoek, met een vraag aan jullie Peking eend kenners.

Weten jullie de verschillen tussen de soorten Peking eenden, de Nederlandse, Duitse en Amerikaanse soorten? Zit er aan te denken de Amerikaanse te nemen, maar wil eerst even informeren naar de verschillen.

 

En zijn Peking eenden goed te kruizen met loopeenden? Is toch al een kruizing met loopeend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee Jane,maar ik behoor ook zeker niet tot de deskundige kenner. Inmiddels lopen mijn duckies los in de wei.

Vrolijk te scharrelen. De kuikens zoeken elkaar wel op maar de moeders moeten niks van de moedeloze Pekingkuikens ( uit broedmachine ) weten.

Best zielig, ik had stiekem gehoopt dat e3n van de moeders zich ook over deze kuikens zouden ontfermen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Afgelopen zondag waren de Pekingeenden 11 weken oud. En hebben we de op-het-gevoel zwaarste eenden geslacht. Er zat toch nog een verschil van 1 kilo tussen de meest lichte en de zwaarste eend (van de 7 stuks die we hebben gevangen, dan reken ik de eenden die zo op het oog al te licht waren niet mee).

Gewicht van de hele eend (met organen en veren en poten), maar zonder kop, was 2,7 kilo tot en met 3,6 kilo.

De filets wogen gemiddeld net geen 200 gram (zonder vet en huid trouwens...). Dus in totaal 2,7 kilo van 7 eenden.

De poten wogen gemiddeld 150 gram per stuk. Dus in totaal 2 kilo van 7 eenden.

 

Mijn zusje heeft geholpen want zij wou ook graag wat vlees (en dan moet je helpen ) dus we durfden het aan om er 7 stuks te slachten. Als we met zijn 2-en werken dan zijn we het na 3 of 4 stuks echt wel zat hoor. Door een stel extra handen kan je het net weer even anders aanpakken

 

Ik heb het vlees allemaal vacuum verpakt en ingevroren, op 2 filets na die ik heb gezouten (85 gram zout op 1 liter water, plus een laurierblaadje.) en warm gerookt. 1 had ik 1,5 uur in de pekel laten dobberen, de ander 3 uur. Ik proef weinig verschil qua zoutgehalte, maar de filet die 3 uur heeft gelegen was een stukje droger dan die ander. Of dat puur en alleen door het pekelen komt weet ik niet.

 

IMG485397241528293147.JPG

 

We hingen de eenden na het doodmaken trouwens aan een schommelhaak. Daar konden ze mooi niet van af fladderen door die kronkel

IMG483347751528293143.JPG

 

Nu zijn er nog 6, die doen we over een week of 2...?

IMG485541681528293149.JPG

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toen waren er nog 6!

 

Filets zien er prachtig uit, Joriek. Wauw!

Je schreef dat je weinig smaakverschil bemerkte, maar was je over het algemeen wel tevreden over de smaak?

En welke rookmot had je gebruikt?

In ieder geval watertandend-prachtige stukjes vlees!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, zeer tevreden over de smaak We hebben warm gerookt op de BBQ, wij hebben zo'n open vuurschaal met rooster er boven die je door middel van een ketting wat kan verhogen of verlagen t.o.v. het vuur. En boven smeulend/brandend eikenhout rookt en gaart je filet dan erg mooi. Wel even in de gaten houden en met de thermometer de kerntemp. meten. Aan het eind heb ik nog wat beukensnippers toegevoegd, omdat het best wel waaide en we er wel een stuk karton om hadden gezet maar ik toch bang was dat de rook wat weg waaide.

 

Nasuada: het is dus gewoon bakken maar dan niet in vet o.i.d. en met een boel BBQ-rooksmaak er aan. Heeeeeel goed te eten

 

Zoals toen we de kipfilet rookten vorig jaar:

 

Photo007342441520070595.jpg

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

We doen dat met een aantal van de filets, lang niet allemaal hoor. Maar lekker in dunne plakjes op brood, of iets dikkere plakken (en dan in wat reepjes ofzo) over een grote salade. Zeker met wat sinaasappel, appel, en peer zoals wij konden eten van de week. (er zat lekker wat fruit in de tonnen voor de varkens wat echt nog goed genoeg was voor onszelf )

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...