Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Grork ik denk dat een valk zijn snavel ophaalt voor een beestje wat al dood is. Hij heeft ze liever spartelend ;) Nee we hebben een emmer hangen in onze kippenwei, met allemaal gaatjes daar in. Daar gaan dat soort kleine dode diertjes in, met wat stro er bovenop. En dan komen en vliegen en die leggen eitjes en na een tijdje regent het maden en staan de kippen klaar onder die emmer om die eiwitrijke snacks op te vangen. Lekker he? ;) 

Gefeliciteerd met de kuikens tot nu toe Nasuada :) 

• Like 2
Geplaatst:
Op 2-7-2020 om 08:31, Jorieke123 zei:

we hebben een emmer hangen in onze kippenwei, met allemaal gaatjes daar in. Daar gaan dat soort kleine dode diertjes in, met wat stro er bovenop. En dan komen en vliegen en die leggen eitjes en na een tijdje regent het maden en staan de kippen klaar onder die emmer om die eiwitrijke snacks op te vangen. Lekker he? ;) 

De eenden kwamen tegelijk uit met 2 vleeskuikens. ( andere broedmachine)

Had ze samen in een hok en toen ik vandaag van het werk terug kwam lagen de 2 kuikens  dood. Ik denk vertrapt door de kleine eendjes.

Om ze toch een doel te geven en jou idee van dat emmertje, heb ik ook een emmertje gemaakt.

Ik had de deksel erop gedaan maar dan komen er geen vliegen bij. 

Maar zonder deksel, trek ik dan de ratten niet aan?

20200707_202400.jpg

Geplaatst:

Die van ons hangt in een boom (struikvormig), aan een lage tak. Knappe rat die daar in kan komen. We hebben er nooit een deksel op. Wel wat meer gaatjes nog, in de zijkanten zeg maar, al maakt dat vast niet veel uit... 

Dode beestjes er in, een goeie pluk hooi/stro er bovenop en wachten maar! Wel echt bij de kippen hangen, zodat zij de maden op kunnen pikken zodra ze gaan vallen. Heb je geen boom in hun wei staan dan kan je misschien een paal in de grond rammen? 

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De eenden waren erg gek op de patat die we kregen voor de varkens. Ze moesten er wel even aan wennen, maar kwamen de laatste keren hard piepend en kwakend aanrennen als ze zagen dat ik het bij me had.

Nu is de patat al even op, en probeer ik ze brood te voeren. De 1e keren gooide ik stukjes op de grond en ze dachten dat het patat was dus ze vlogen er op af. Maar ze stoven ook net zo hard weer weg! :shock::roll: Ze lopen er met een grote boog omheen en proberen het niet eens te eten. Als ik stukjes brood in hun nachthok/ren gooi dan kunnen ze eind van de dag amper naar binnen omdat ze niet in de buurt willen komen van het brood. Nou ja zeg! Dat is nu al 3 dagen zo. Ik heb ze zelfs vlakbij het hek van hun uitloopren gevoerd zodat de loopeenden vanaf de buitenkant met hun koppen door het gaas gaan om brood te pakken. In de hoop dat ze zien dat soortgenoten het wel eten... Maar nee. 

IMG_1776.JPG

Geplaatst:

Ik snap die eenden wel. Dagenlng lekker patatjes en dan kom je in een keer met droog brood aan! 😂

misschien kun je het brood in model friet snijden? 🤐

• Like 1
Geplaatst:

Nee Angela, dan dobbert het broodje er een paar dagen later nog :roll:

Gisteravond sloot ik ze weer op in hun veilige nachthok en toen begonnen de 4 oudste eenden ineens aan het brood! Vanmorgen voerde ik ze buiten en toen was het brood ineens weer eng. Maar toen ik verder liep kwamen ze terug naar die plek en aten ze alles op. En net ook weer. Ik heb gewonnen ;)  Volgende stap: krentenbollen! :D

@jootje Tja, ongebakken kouwe friet of lekkere witte en bruine bolletjes die ik in stukjes scheur voor ze... ik zou het zelf wel weten ;) 

Geplaatst:

Dat dachten wij eerder ook Grork, maar de opstapjes die we dan maakten werden totaal niet gebruikt. Dus dat doen we niet meer :) De eenden floppen zichzelf gewoon over de rand. Is de rand te hoog om te floppen dan proberen ze het iets verderop. Ze storten zich gewoon in en uit dat bad. :thumbup:

In dit filmpje doen ze wat moeilijk omdat ik daar sta te filmen. Aan die kant daar dichter bij mij is de kade heel laag. Maar ooooh daar kan je niet komen hoor, als ik er sta :roll:

• Like 2
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Alle mensen wat een schijtebroeken zijn het zeg. En dan dus niet op mest-gebied, maar op angst-gebied ;) Ok... ze schijten ook wel aardig wat ja... 

Nee ze zijn dus best bang. Niet meer heel erg voor mij, want ik heb nu vaak genoeg wat lekkers te eten gebracht en dan komen ze toch wel op je af. Maar ik heb een nieuwe voerbak neergezet voor ze. De oude was echt wel veel te klein nu. 

En die nieuwe bak is dus doodeng. En dus kunnen ze het hok niet in, en dus eten ze niet. :roll: Ik heb er net een tijd bij gezeten, maar ze vertrappen elkaar nog liever dan dat ze in de hoek van de nieuwe bak komen. Ik heb er wat maïs omheen gestrooid en hoop dat ze zo toch wel wat ontdooien en er even gaan kijken. Maar ze zijn gewoon totaal niet nieuwsgierig zoals een kip of een varken. :thumbdown:

Er zijn er een paar (die oudste 4) die we toch wel snel kunnen slachten nu. Ze hebben sowieso al eens een verenwissel (of hoe noem je dat) gehad denk ik. Niet dat dat voor ons belangrijk is, maar dan schijn je ze beter te kunnen plukken? IN die verenwissel dan neem ik aan... 

Bij de witte eenden zie je (ik...) dat minder goed, maar bij de bruine zie je nu allemaal nieuwe veertjes op hun borst. 

Geplaatst:

Ein-de-lijk eten ze uit de voerbak! Het ding bleek helemaal niet terug te bijten en er bleek ook nog eens heerlijk voer in de zitten. Zucht, ik liep er naartoe met het plan om dan die oude veel te kleine voerbak maar weer terug te zetten. En toen zag ik dat ze het ding zo goed als leeg hadden gegeten. Incl. alle maïskorrels en stukjes brood die ik er omheen had gestrooid als lokkertje. hèhè

• 2 weeks later...
Geplaatst:

We hebben de eenden afgelopen weekend een nieuw weitje gegeven. Ze zijn niet zo gek op verandering maar dit ging heel goed. Ze waren even wat op hun hoede maar al gauw gingen de snavels naar de grond om onder/tussen het gras te peuren op zoek naar dingetjes om te eten. 

Het hek is gemaakt van losse panelen die eigenlijk bedoeld zijn om in een betonvloer te gieten. 

IMG_2016.JPG

IMG_2018.JPG

IMG_2017.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

We hebben er vanmorgen 2 geslacht, maar echt zwaar waren ze niet. De oudste 4 zijn zo'n 3,5 maand oud en onze vorige Pekingeenden waren dan al flink aan de maat. Nou zijn dit mengelmoesjes, geen eenden die ook wel in stallen worden gehouden zoals die we toen hadden. 

De zwaarste was 2,5 kilo, zonder kop maar incl. vacht en ingewanden enz. De lichtste was 2 kilo. En de filets mogen echt nog een heel stuk dikker/zwaarder van mij. De vorige keer wogen die 250 gram en nu maar 150. 

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Ach wat een donsjes, zullen alle vast en zeker een goed thuis krijgen. Maar vertel eens was niet de bedoeling en dan toch eieren in machine uitgebroed? Als het natuurbroed was kon ik het wel begrijpen, dat gebeurd een bekende altijd. Die heeft vele woerden en de dames verstoppen hun nest en komen dan met kuiks uit de bosjes ...

Geplaatst:

Het zit zo: we waren onze loopeenden 4 dagen lang kwijt, en toen hebben we wat eieren geregeld om die loopeenden te vervangen. De loopeenden kwamen terug, de eieren bleken niet echt (echt niet) alleen maar van loopeenden, en we hebben in het kader van efficiëntie de broedmachine aardig vol gelegd. Er zouden nog wat kuikens naar iemand anders gaan, maar dat ging niet door. 

IMG_0420.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Wat een prachtige eendjes Jorieke. Ik heb er vorig jaar serieus over gedacht om wat eenden bij de sloot te gaan houden (wel bijvoederen maar in principe voor verwildering). Maar jonge eendjes zouden het hier niet overleven met enkele buren met roofkatten. En er kwamen hier ook wel eens vossen bij de sloot. Verder weet ik niet wat de gemeente zou doen. De sloot met naastliggende groen strook is namelijk niet van mijzelf.  En het zijn vaak lompe , ingehuurde gasten die komen voor onderhoud aan/bij de sloot. Ik heb er daarom ook maar weer serieus van af gezien. 

Geplaatst:

De eendjes zijn doorgestroomd naar hun volgende locatie. Ze werden echt te groot en lomp voor het rennetje+binnenverblijf waar ze zaten. 

Nu zitten ze in onze verplaatsbare goed beveiligde ren. Niet dat die beveiliging echt nodig is, maar het kan ook geen kwaad (nou ja, door die flappen van gaas onderlangs kan er geen roofdier in, maar het maakt het wel wat lastiger om te verplaatsen door wat hoger gras)

IMG_0489.jpg

1e keer kroos:

IMG_0502.jpg

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...