henkg Geplaatst: 10 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2020 Onlangs mijn gember (gepoot in januari, heeft altijd binnen in huis gestaan) geoogst. Matige opbrengst: Die rechtsonder zijn de gepote wortelstukjes (nog heel goed bruikbaar), meer op de achtergrond de nieuwe. (Een paar stengelstukjes heb ik ook bewaard, maar ik weet nog niet of die ook te gebruiken zijn) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2020 Geplaatst: 10 oktober 2020 Prima opbrengst voor onze streken Henk. Je kunt geen wonderen verwachten van zulke Aziatische producten. En wat mooi meegenomen is is dat als je oude en droge gemberwortels plant deze wortels na de oogst weer fris zijn. ik had een stuk gember in een pot gegooid en die op een plank in de kas gezet, ergens in mei. Heeft nooit water gehad maar loopt nu mooi uit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 10 oktober 2020 Geplaatst: 10 oktober 2020 ik vind het ook een goed aantal knollen Henk, ik ga ze wel uit de kas binnen zetten in potten deze week, ben benieuwd Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2020 Geplaatst: 10 oktober 2020 Goed idee ga ik morgen ook even doen met dat potje👍 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 27 november 2020 Geplaatst: 27 november 2020 Hier ook zoëven de gember geoogst. Niet zo netjes als Henk natuurlijk. Heb de takjes er gewoon afgebroken. Links de oude knollen, rechts de nwe. Mooi 2x wat ik erin gestopt heb dus. Ennnn de oude knollen ogen ook nog heel best. Niet ontvreden. Hij smaakt erg mild en fris. Heel lekker. Denk dat dit na wat nadrogen wel sterker wordt. Ben niet van plan om na te drogen alleen. Ik ga gembersiroop maken, en ook chinese roerbak-olie. Superrrr lekker. Wacht. Ik deel recepten. https://www.smulweb.nl/recepten/1432319/Gembersiroop-zelfgemaakt Maar dan natuurlijk nix niet schillen en ook niet verpulpen. Gewoon knoerthard met een vleeshamer op die worteltjes beuken. En de hele hupsehandel koken. Je gaat toch nog zeven. Dus niet zeveren. En hier staat het olie-recept (aan t begin, rest gaat over nasi maken. Ook lekker trouwens. Maar het gaat nu ff om de olie. Is echt echt echt de moeite waard) 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
RobO Geplaatst: 27 november 2020 Geplaatst: 27 november 2020 jummie! hier snijden we de gember even en vijzelen voor de siroop, maar hameren is stoerder natuurlijk, (vrij naar Doemaar, Stoerevrouwenmacho 😊) 2 Quote
simonvb Geplaatst: 15 januari 2022 Geplaatst: 15 januari 2022 Even topic omhoog schoppen zodat de gemberfanaten uit hun winterslaap komen. Vandaag gember geplant in een potje. Volledig bedekt met een fijn laagje potgrond. Staat nu op een vensterbank boven de chauffage. 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 15 januari 2022 Geplaatst: 15 januari 2022 Ik ben nog op zoek naar een goeie biologische gemberwortel, degene in de supermarkt zijn heel dik met weinig vertakking en geen ogen.. en ik ben nu al bij 2 groenteboeren geweest die zeggen geen biologische groenten te verkopen 🤔 Quote
acpronk Geplaatst: 16 januari 2022 Geplaatst: 16 januari 2022 Ja, het is lastig. Meestal hebben ze geen zichtbare ogen. Ongeveer 2 weken geleden heb ik wel 2 stukjes bij Lidl kunnen scoren. Die hebben in totaal een stuk of 5 groeiende ogen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
marjoleinvdh Geplaatst: 16 januari 2022 Geplaatst: 16 januari 2022 Heeft de lidl biologische gember? In dat geval ga ik daar morgen maar eens kijken Quote
acpronk Geplaatst: 16 januari 2022 Geplaatst: 16 januari 2022 Nee, dat niet. Tenminste, niet op gelet. Albert Heijn dacht ik wel. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
simonvb Geplaatst: 17 januari 2022 Geplaatst: 17 januari 2022 Bij Delhaize hebben ze hier biologische gember. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 17 januari 2022 Geplaatst: 17 januari 2022 Die hebben we hier niet. AH heeft inderdaad biologische, en jumbo ook. Ik ga toch vandaag even spieken bij lidl en anders probeer ik een andere AH. Quote
mdubbelm Geplaatst: 17 januari 2022 Geplaatst: 17 januari 2022 Ik kan woensdag evt wel een stuk voor je kopen op de biokraam vd markt. Maar misschien is er in jouw buurt een Odin of Ekoplaza oid? 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 17 januari 2022 Geplaatst: 17 januari 2022 Ecoplaza hebben we inderdaad. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Maar inmiddels ben ik voorzien. Bij de AH hadden ze hele grote wortels, maar sommige met ook echt grote uitlopers al. Ik heb dus uiteindelijk een halve kilo moeten kopen om genoeg ogen te hebben, maar ik heb wel goede hoop dat ze het gaan doen. Quote
acpronk Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 https://www.mooiemoestuin.nl/nieuwe-inzichten-in-gemberteelt/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_campaign=mm-nieuwsbriefDat wordt dus mijn gember verplaatsen, gelukkig heb ik net de meeste vijgenstekken van de warmte at afgehaald, dus kan de gember erbij. Ze staan nu bij ongeveer 19 graden, dan wordt rond de 25 graden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
marjoleinvdh Geplaatst: 29 januari 2022 Geplaatst: 29 januari 2022 Ik las het ook gisteren. Ik twijfel of ik mijn bakje ga verplaatsen naar vóór de verwarming ipv op de verwarming. Dan krijgen ze minder licht, meer warmte, maar ook meer risico van kinderhandjes en poezenpootjes.. Mijn gember is trouwens al aan het uitlopen 😱 staat er vandaag precies een week in Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Van de zomer kreeg ik een doos met gemberwortels, die waren weggegooid omdat ze onverkoopbaar waren. Hier en daar wat ingedroogd, uitgelopen, enz. Ik heb er veel lekkers van/mee gemaakt, en ik heb ook wat wortels in de grond gestopt. 2 stuks in de kas, in de vollegrond. En 2 stuks in de moestuin, ook gewoon zo in de grond. Niet in potten dus. Ook bestelde ik 2 plantjes bij Fruticos.com omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat het met die wortels weer eens zou mislukken. Ondertussen zijn de wortels in de kas mooi uitgelopen: En die in de moestuin gaan iets minder hard maar toch ook ok: En de plantjes staan er (ondanks dat ze zonnebrand opliepen toen het zo heet was) fris bij Uiteraard gaat dat allemaal niet echt (/echt niet) meer wat worden dit jaar. Maar ik hoop dat ik nu dan dus wat wortels heb die volgend jaar wel lekker snel en hard gaan groeien en dan wel oogst gaan geven? Ik ga er ook eentje afdekken denk ik, die midden in de kas staat. Kijken of ie dan de winter overleeft? Of is dat bij voorbaat al een heel slecht idee? Ik zag op Crowdfarming.com een kweker in Duitsland die gemberwortels verkoopt en ze in een tunnelkas teelt daar. https://gaertnerei-funke.de/ 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Ik heb een grote gemberknol gekregen van een medecursist omdat ik elke week gemberthee meeneem en zij ook altijd een kopje krijgt (de cursus heeft alleen vieze thee met smaken zoals bosbes)Die knol was ik in het zakje vergeten. Er zaten naast de uitgelopen knobbels ook daadwerkelijk wortels aan! Die heb ik ook in een potje gedaan. Wel een veel te klein potje als ik al zie hoe groot ze bij jou zijn. Wat doen ze het goed zeg, dat had ik niet verwacht. Misschien dat je van die uit de kas toch nog wat kunt oogsten. En anders misschien binnen overwinteren? 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 september 2022 Geplaatst: 16 september 2022 Mijn plantjes lijken op de foto misschien groot, maar ze zijn zo'n 5 (die in de moestuin) tot 15 a 20 cm hoog Ja, het is vast goed om ze binnen te overwinteren. Maar in onze woonkamer is het lastig qua constante temp. en vochtigheid. Misschien in de badkamer... nou goed ik heb genoeg plantjes om veel opties te proberen Gaaf dat er bij jou ook al echt worteltjes aan zaten! Dat is bij mij nog niet echt gelukt, al heb ik niet eens zo vaak geprobeerd hoor... En nu laat ik deze nog mooi even in de grond, ik ga er nog niet onder kijken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 Ik laat gember normaal nooit in een verpakking zitten. Deze was wel blijven zitten in het plastic zakje. Misschien dat dat de wortelvormig heeft geholpen, want heb dat zelf ook nog nooit eerder gezien noch gehad. Quote
acpronk Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 Eentje had ik dit jaar ook wat langer in een plastic zakje zitten, daar kwamen ook wortels aan van max 2cm. Ik weet niet of dat bevorderlijker is voor het uitplanten, ik weet niet meer waar die staat. Maar over het algemeen zal de gember oogst bedroevend slecht zijn, lang niet alles is opgekomen, en degenen die wel opgekomen zijn die zijn ook max 20cm.Wellicht de droogte, want ik heb geen water gegeven. Staat overigens wel beschut dus geen directe zon erop. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
mdubbelm Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 De gember die we mee hadden op vakantie begon ook nieuwe groeipunten te vertonen, dus ook in de aarde gestopt: Quote
Mellie Geplaatst: 17 september 2022 Geplaatst: 17 september 2022 Groeipunten krijg ik eigenlijk standaard, maar dit was de eerste x dat die puntjes fikse wortels al hadden. Heel geinig. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.