woldistel Posted October 20 Share Posted October 20 @Jorieke123 Over volharding gesproken 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 21 Share Posted October 21 https://terroir.be/belgische-gember/ Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted October 21 Share Posted October 21 Op 3-10-2024 om 11:33, acpronk zei: teelt van gember opgegeven.. Ja, toevallig dat ik dit lees. Ik heb de plant er gisteren ook uitgetrokken. Hij stond ook al een hele tijd in de schaduw, niet goed. Ik was er vorig jaar december mee begonnen, duurde eeuwig voordat ik een plantje zag. En het nadeel is: grote pot moet je gebruiken, moet in de winter binnen en later in het voorjaar weer naar buiten. En zoveel gember gebruik ik niet meer. Vorig jaar dronk ik vaak gemberthee, maar ik vind het een gedoe om het klein te snijden, persen lukt mij niet. En ze zeggen altijd raspen: een goede rasp nooit gevonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 21 Share Posted October 21 Ik had nog 1 grotere plant staan, dat was er 1 die in het voorjaar als scheutje van zijn moeder-wortel af brak, die ik zo als spriet met eigen worteltjes in de grond heb gestopt. En dat gaf nu een oogst van een kleine 100 gram (gewogen nadat ik het loof had weggeknipt). Bij lange na geen record, maar als ze allemaal zo zouden zijn dan zou ik het er ook voor doen.  (hij lijkt enorm naast die mini gembertjes  )  2 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted October 21 Share Posted October 21 3 uren geleden, Petrasmoestuin zei: gedoe om het klein te snijden, persen lukt mij niet. En ze zeggen altijd raspen: een goede rasp nooit gevonden. Je kunt ook gewoon wat plakjes afsnijden, met schil zelfs, en daar heet water bijgieten. Even laten staan en klaar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petrasmoestuin Posted October 21 Share Posted October 21 14 minuten geleden, Dahli zei: plakjes afsnijden Ja zo loste ik dat op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted October 22 Share Posted October 22 Op 21-10-2024 om 15:14, Dahli zei: Je kunt ook gewoon wat plakjes afsnijden, met schil zelfs, en daar heet water bijgieten. Even laten staan en klaar. Zo doe ik het ook altijd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted October 22 Share Posted October 22 Beste rasp die er is: microplane. Uitkijken voor je vingers, raspt gember met gemak helemaal fijn, topding uit de US of A. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted October 29 Share Posted October 29 Vandaag (en als het goed is nog een week terug te kijken) bij BinnensteBuiten op NPO2 een item over het kweken van gember in een koude kas in Nederland. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 29 Share Posted October 29 Leuk Arja, dank je! Ik heb net door de aflevering zitten spoelen omdat ik de rest echt niet aan kan zien  niet echt mijn soort programma. En dan moet je op zoek naar de stukken over gember.  Gaat die Ramon de gember wortel staan schillen met een dunschiller... terwijl er echt zo goed als geen schil aan zit. 1 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts