Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gember opkweken vanuit wortel?


henkg

Aanbevolen berichten

Wanneer halen jullie ze eruit??  Lukt het om daarna de oerwortels te herplanten?  Gewoon weer in de grond? Ik heb een pot (35cm diep) met een enorme bos, een plantje eruit gehaald met heerlijke verse knolletjes. De pot heeft de hele zomer op een beschutte plek buiten gestaan, staat nu binnen in het tuinhuis. Mij bleek dat onder aan de grotere knollen lange witte wortels groeien. Ik kan natuurlijk de hele bak omkiepen en met nieuwe gedroogde opnieuw beginnen, maar dan heb ik voorlopig niet van die jonge verse gember.

Kortom wanneer oogsten en wie heeft ervaring met doorkweken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik heb geen antwoorden voor je, ik kom hier pas net kijken :) 

 

Ik had dus 2 gemberplantjes gekocht, en een aantal oude wortels in de grond gedrukt. En die plantjes heb ik opgegraven. Aan de stoeptegels kan je zien dat ze niet echt zijn gegroeid. 

IMG_6997.JPG

 

Er is helemaal niets van een oude wortel te zien. Hoe doen ze dat? Zaaien? 

IMG_6998.JPG

 

Ik heb ze uitgeplozen en allemaal opgepot. Hopelijk kan ik ze deze winter goed houden en dan komend jaar weer uitplanten en dan WEL oogsten.

IMG_7003.JPG

 

De oude stukken gember die ik her en der in de grond had gepropt (in de kas, maar ook in de moestuin, wel veel te laat in het seizoen) waren allemaal wel uitgelopen, maar niet spectaculair gegroeid ofzo. Ook die staan nu binnen in potjes. 

IMG_7005.JPG

 

IMG_7006.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Alle bladeren van de gember zijn vergeeld. Dit weekend dan maar oogsten.
Was eigenlijk van plan om de plant de winter door te trekken maar ofwel is het te koud ofwel te weinig licht in de veranda. Ik denk wel dat ik genoeg oogst zal hebben met nieuwe knobbels zodat ik in maart terug kan beginnen.
Waarschijnlijk neem ik een bredere pot want ze groeien breder uit dan gedacht.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste terug in twee potten gedaan wanneer ik de vele wortels zag, hoop zo een grote voorsprong te pakken, misschien in de zomer al te kunnen oogsten? We zien wel.

 

Na de eigen oogst van 3 mooie stukken gember, had ik volgende foto, dat nu verdeeld in twee potten met een beetje nieuwe potgrond rondom. Een zeer geslaagd experiment! Staat wel in een veranda die ongeveer minimaal 10° blijft.

IMG_20230204_130116.thumb.jpg.bf2bf6c3c398b0d10bce3a15a6f05b4d.jpg

aangepast door simonvb
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Nou ik had die plantjes van mijn vorige bericht dus opgepot en in onze woonkamer staan. 1 voor 1 werden ze geel en bleef er niets van over. In april heb ik alles maar opgeruimd, maar toen bleken er zowaar hele (hele) kleine mini gemberknolletjes onder te zitten. Echt zo groot als een cent ofzo.

 

IMG_8116.JPG

 

Die heb ik toen maar weer opgepot en weer wat vochtiger gehouden. Maar echt veel gebeurde er niet...

Tot er ineens een groen puntje zichtbaar werd. Maar dan nog maar een enkele. Ik heb ze een paar weken geleden maar gewoon in de kas geplant. En warempel:

 

IMG_9015.JPG

 

Hele kleine gembertjes:

 

IMG_9018.JPG

 

Ondertussen heb ik ook wat nieuwe gemberplanten besteld bij www.dutchwasabi.nl/ en die ook uitgeplant in de kas. 

 

IMG_4426.jpg

 

IMG_9020.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb een aantal van mijn planten gekocht bij Dutch Wasabi, en begin augustus zijn ze al begonnen met oogsten? Even kijken of dit filmpje geplakt kan worden:

 

https://www.facebook.com/reel/600810142124157 

 

Nou lees ik dat ze de wortels in februari al poten en het klimaat in hun kas is vast nogal anders dan in mijn kas. Ik wacht dus nog maar even... denk ik... :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Had ik nog niet gedaan, maar ik ben nu speciaal voor jou (en mijn eigen nieuwsgierigheid ;) ) naar de kas gelopen met camera en schepje:

 

Dit is een plant die uit de hele kleine bolletjes kwam, die ik van de winter in de vensterbank had en die van het voorjaar nog niet echt wat leken te doen toen ik ze maar gewoon in de kas had gepoot. Ik had ze vorig jaar gekocht als polletje gemberloof waar niet echt wat onder leek te zitten aan knol. 

 

Toch wel zeker zo'n 60 cm hoog: 

 

IMG_9975.JPG

 

Ook nog een boel nieuwe scheuten:

 

IMG_9976.JPG

 

Dat daar links boven is het stukje gember waar deze plant uit groeide:

 

IMG_9978.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nou die bloemen-in-de-knop doen nog niet echt wat verder. Dus of het nog echt bloemen gaan worden...? Ik laat die ene plant voorlopig staan. 

 

Ondertussen heb ik 2 van de grotere planten geoogst. Die had ik gekocht als plant, en ze waren opgekweekt uit een flink stuk gember. 

 

IMG_4885.jpg

 

IMG_4888.jpg

 

:shock::thumbup:

IMG_0230.JPG

 

samen 350 gram. 

 

IMG_0229.JPG

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb de laatste gembers geoogst. Nog 1 grote, die ene plant die ging bloeien maar dat werd niets, een medium plant van een medium stuk gember van vorig jaar, EN een boel van de kleinere planten.

Op deze foto zie je ook nog wat begin-wortels liggen, die bewaar ik sowieso tot volgend jaar. En ik ga ook aardig wat van de nieuwe wortels poten. Die zijn nog best klein om echt wat van te maken, en zo hoop ik volgend jaar grotere wortels te oogsten!  

 

IMG_4944.jpg

 

IMG_0333.JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanja dat doe ik binnen, heel dicht op elkaar in potgrond die ik heel licht vochtig houd de komende maanden. Dat ging vorig jaar goed. Maar ik doe het ook nog maar net he.

Ik vraag me nu alleen af waarom ik zo druk ben geweest met het schoonmaken van de wortels als ik ze toch weer oppot. Nou ja, dan zijn alle eventuele beestjes enzo er ook maar van af. Maar ik had wel wat van de fijnere worteltjes kunnen laten zitten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...