Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gember opkweken vanuit wortel?


henkg

Aanbevolen berichten

Het overwinteren is misschien iets intensief, de rest van de teelt totaal niet hoor...? Je hoeft niet te snoeien, te dieven, te dunnen, er hoeven geen stokjes of ander steun/klimmateriaal bij, ik had die van mij in hoekjes van de kas die je anders toch niet gebruikt, en de 3 grotere planten gaven een wortel die even groot was als eentje van de Appie. 

 

Ik ben er erg bij mee en zal het voortaan altijd ergens in de kas hebben staan :thumbup: 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze worden ongeveer net zo hoog als citroengras. Tenminste... bij mij in de vollegrond in de kas. Ik wil er komend jaar ook wat onder de werkbank zetten. Dit jaar stonden ze in hoekjes achter een paprikaplant, tussen lage tomaten, enz. Ze willen in de zomer geen volle zon, dus het leek me handig om ze pal bij planten te zetten die in de zomer flink bossig zijn. 

 

Verse, zachtere, niet vezelige gember uit eigen tuin is heerlijk! En ik heb ook nog wat loof gedroogd voor o.a. thee. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Leuk, ik doe met je mee. Ook wat kurkuma erbij.

 

Ik heb het jaren geleden al eens geprobeerd, maar dat werd toen niets. Ga ik nu ook nog maar eens een poging wagen.

De mijne liggen in een lunchbox op vochtig keukenpapier op het warmteplankje naast de peperzaailingen (bij gebrek aan vloerverwarming) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gember collectie.

Aangezien ik de kas van DKB mag gebruiken, toch nog gember gehaald. Eerst wat stukjes bij Lidl vandaan, die al begonnen met uitlopen. Daarna wat van vrouw toegevoegd wat ze niet meer wilde hebben vanwege beginnende uitdroging.

Achteraf gezien had ik ook wat kunnen drogen voor in de thee melange of zo.

In het echt ziet het er wat beter uit dan op de foto.

 

IMG_20240127_190038.thumb.jpg.286fa51c158551fb8690d4eccce7eb36.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hatseflats, dat gaat lekker zo, lekker warm (27 graden), licht en vochtig en de stukken gember groeien bijna waar je bij staat. Binnenkort gaat het warmtematje wel naar 21,5 graad, maar dat zal vast wel voldoende zijn. De schimmel is langzaam verdwenen, de rouwvliegjes zowat ook. Pas nadat de scheuten wat groter zijn gaan de wortels groeien toch?

FCDA7E32-EA69-4ECC-8427-F6BFC03350EE.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb mijn gemberwortels in de kas gepoot. Misschien wel te vroeg, maar ze stonden in de vensterbank en moeten plaats maken voor de paprika's en pepers. 

De meeste wortels zijn goed de winter doorgekomen daar in de woonkamer. Ik vind het dan toch altijd wel lastig hoe droog/nat ik ze moet houden. Een enkele was helemaal hol van binnen. Maar anderen liepen bijv. alweer een beetje uit. 

 

IMG_5528.jpg

 

IMG_5529.jpg

 

Ze staan dit jaar mooi onder de kweektafel in de kas, en ik heb er een zonwering onderlangs gemaakt van een rol bamboestokjes (nog niet te zien op deze foto's).  Ik heb er na het maken van onderstaande foto ook lekker wat compost op gegooid en zal nog wat aan gaan aarden met compost tijdens het seizoen.

 

IMG_5532.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 3 knollen zijn inmiddels mooi geworteld, maar zitten nog wel in hetzelfde kweekbakje. Kan het kwaad om ze daar in te laten en pas half mei uit te planten? Ik kan eventueel gaan beginnen met wat voeding toevoegen om ze aan de groei te houden maar ben benieuwd of ze heel veel last van het verplanten zullen hebben als ze al veel wortels hebben. 🤷‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...