Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stukje tuin erbij of niet?

jootje

Recommended Posts

Sinds ik dit forum ontdekt heb, en al de leuke foto`s zie van de grote ( en kleine) leuke tuinen is het begonnen met kriebelen. Heb het steeds weer uit mijn hoofd gezet, maar nu ben ik gisteren bij Jasmin geweest, die heeft ook zo`n leuk stuk tuin.....gisteren gelijk langs een volkstuin complex hier in Soest gereden voor een telefoon nummer, en ik ga vandaag eens bellen. Eens kijken wat het kost en of er plek is. Ik zou wel een bescheiden stukje erbij willen om vooral dingen neer te zetten waar ik niet elke dag naar om hoef te kijken. Fruitstruiken enzo, en ik zou bv. mijn kolen daar zetten omdat ze hier echt teveel ruimte innemen. En dan wil ik dit en dat, mijn hoofd loopt al om. Ik was bij Jasmin omdat ze mij goudsbloemen had aangeboden om olie en zalf van te maken. Dat heb ik gisteren gedaan. Leuk hoor! Wat ik echt heel erg mooi vond bij Jasmin, waren de pronkbonen. Die zou ik alleen al willen neerzetten voor de prachtige diep oranjerode bloemen! Maar dan moet ik wel een stuk tuin erbij! Nou, ik houd jullie op de hoogte!

Nou, ga ervoor! Het is erg verslavend...

En niet alleen voor het eindresultaat. Ik ben vaak beteuterd als een plant/product 'klaar' is... want het rommelen in de tuin is zo leuk, frisse lucht in je neus, lekker zorgen voor de plantenkindjes, babbeltjes met de andere tuinierders, volle mand naar huis slepen en showen is overigens óók leuk...

Ik heb ook niet echt een 'strakke' tuin, meer een hoekjes-tuin... je moet even zoeken en weten wat je terug wilt vinden... ha, ha...

Zomaar een idee:

Als het nu even teveel is kun je een deel inzaaien met groenbemester als boekweit (vinden de bijtjes erg fijn), mosterd (maar niet op de plek waar je de komende jaren kool wil zetten), komkommerkruid, winterrogge, etc, etc.. Je hebt er dan voorlopig geen werk van en volgend jaar, ach da's nog een heel eind weg . En heb je ineens meer ruimte nodig, dan spit je de boel gewoon onder. Ik heb zelf zoiets gedaan in een siertuin en dat is goed bevallen.

Er is op dit forum al heel wat gezegd over groenbemesters, even zoeken dus.

Het is even afwachten wanneer ik een stuk grond mag huren. Er zijn maar liefst 10 wachtenden voor me. Het is een echte rage nu om eigen groente te kweken. Maar ik heb begrepen dat er waarschijnlijk wel mensen gaan afhaken, want ze willen eigenlijk NU die grond, dus een gedeelte zal op zoek gaan naar snellere oplossingen.....ik wil het ook NU, maar kan wel het geduld opbrengen om te wacghten tot ik aan de beurt ben......geloof ik! ) Krijg ik bv. in maart mijn stukkie, dan kan ik gelijk beginnen toch? Ik heb er nu al zin in! Dus, duimen graag dat er een stuk of 10 gaan afhaken. Alhoewel...het is juist zo`n goede ontwikkeling dat mensen weer zelf groente gaan kweken....

Wij zijn ook deze week op een wachtlijst gezet, volgnr. wordt niet genoemd. Bij ons is de oorspronkelijke bevolking vooral niet geinteresseerd, wel de gekleurde medelanders. er is ook gezegd dat vooral laat in het najaar mensen afhaken. Wanneer het koud wordt, blijken mensen vooral te stoppen met moestuinieren. Ja ik zou nu ook eerst nog willen oogsten wat al gezaaid is. Hopen dus op een vroeg koud najaar en vergrijzing..... Met ooit een stukje grond in het verschiet nu toch al volop plannen aan het maken .

Helena, volgens mij woon jij in een min of meer landelijk gebied... de ouderwetse oudere tuinders hebben gewoon hun eigen moestuin achter het huis/erf... of niet??

Tot een jaar of 7/8? woonden wij op het platteland. Nu midden in de stad. Mensen schijnen hier geen interesse te hebben. Ons voordeel zou misschien kunnen zijn dat we voorrang krijgen omdat ze graag alle kleuren vertegenwoordigd houden op de volkstuin

Hier staan nog wat volkstuintjes leeg, de eigenaren zijn overleden en niemand neemt de tuin over. (dus iemand die ik ken heeft er meerdere helemaal leeg moeten trekken met de trekker, zoveel zooi)

En dat is dan waar je €50 borg voor betaald, begrijpelijk

Helena, volgens mij woon jij in een min of meer landelijk gebied... de ouderwetse oudere tuinders hebben gewoon hun eigen moestuin achter het huis/erf... of niet??

Tot een jaar of 7/8? woonden wij op het platteland. Nu midden in de stad. Mensen schijnen hier geen interesse te hebben. Ons voordeel zou misschien kunnen zijn dat we voorrang krijgen omdat ze graag alle kleuren vertegenwoordigd houden op de volkstuin

Ik heb wel pret in de Marokkanen op ons complex. Die werken erg efficiënt, en doen niet aan schattigheid in de tuin: uien, koriander, munt, erwten, bosui... als je die lui goed observeert gaat je eigen productiviteit ook omhoog... ha, ha... Komen ook voortdurend langs om te wateren en ander knutselwerk... die laten de oogst niet verpieteren... hebben trouwens ook geen morele bezwaren tegen flink preventief spuiten... (niet de mannetjes hier), en nooit verlegen om een praatje, babbeltje, adviesje, of helpend handje...

Niet verbazend dus dat de Modeltuinier van ons complex mijn overbuurman, de oude Marokkaan is... waanzinnige oogsten, strak, onkruidloos tuintje, twee waanzinnig grote vette compostbakken, waardoor zijn grond altijd mooi donker en vochtig aandoet (van de compost) als je er naar kijkt...