widdy Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Ik heb al wat doorgelezen op het forum en zag heel wat topics van mensen die bladluizen trachten te bestrijden, maar ik zoek tips om ze te voorkomen. Iemand een idee? Mijn probleem: ik woon nu twee jaar in onze huidige woning met tuintje. Naast ons terras staat de moestuinbak, met daarrond de appelboom (laagstammig) en pruimenboom. De beide bomen zijn aangeplant door de vorige eigenaars. Qua opbrengst kan ik niet klagen, alleen: elke zomer zit die verdomde pruimenboom onder de bladluis. Gevolg: ik moet ze bestrijden terwijl mijn moestuinbak er deels onder staat én mijn terras plakt van het kleverige goedje. Ik ga sowieso in april wat drastischer snoeien en zorgen dat de tak boven de moestuin weg is en de takken richting terras wil ik ook wat ik inkorten. Maar ik wil echt die bladluis vermijden. Ik las van gele banden rond boomstammen. Iemand ervaring mee? Of bamboe in de boom hangen? Cru gezegd: dit jaar wordt de laatste keer. Als ie me weer zo irriteert vliegt hij eruit en komt er een ander boompje! Ik eet toch niet zo graag donkere pruimen Quote
Bit Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Belangrijkste is eigenlijk: de boom of struik of whatever de juiste plek geven. De juiste grond, de juiste hoeveelheid licht. Kortom; de juiste condities bieden. Maar niet iedereen kan dan, en daar begint de ellende. Men wil een appelboom in de tuin. Klaar.Dus vandaar, zo komt dat. Lijmbanden helpen niks tegen luizen. Ja ze helpen tegen hun vijanden, kruipers. Bladluizen komen aanvliegen he ? Bamboe ? Oorwurmen aantrekken zeker ? of bedoel je wat anders ? Oorwurm is die kruiper die jaagt ook op luizen ja. De larven van Lieveheersbeestjes ook. Kun je kopen per 100 op internet. In je boom loslaten. Moet ie wel luis hebben Quote
japie101 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Mij tip: een terracotta potje met stro in de oksel van een tak hangen, dit trekt oorwurmen aan, en die eten je luizen op! Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan
pippi Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Die oorwurmenpotjes die Japie noemt schijnen goed te werken, zeker een aanrader dus. En misschien eens kijken of je wat planten rond die boom kan zetten die wat kunnen helpen. Oost-indische kers schijnt ook lekker te zijn voor luizen, als je die als lokplant zet hebben lieveheersbeestjes die je koopt of die aan komen vliegen een zekere voedselbron, ook als je boom zelf geen luis meer heeft. En wellicht wat schermbloemen zoals peterselie en dille en wortel (die je niet oogst maar lekker laat bloeien), dat vinden fruitbomen ook prettige buren. Quote
widdy Geplaatst: 28 maart 2017 Auteur Geplaatst: 28 maart 2017 Bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag! De tuin was inderdaad opgemaakt met dingen die ze leuk vonden denk ik, enige logica is ver zoek. De struiken en planten heb ik al fel veranderd, maar een boom doe je natuurlijk niet zo in 1-2-3 weg Quote
Gast Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Tip van het huis koop vliegen eitjes die bladluizen op eten als ze uitkomen dit is natuurvriendelijk en effectief Quote
weknow Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 vliegen eitjes die bladluizen op eten Vliegen die luizen opeten....? Wat mag dat zijn...?? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 mwa. echte vliegen misschien niet. Zweefvliegen dan weer wél he ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.