Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 Op deze site las ik vorig voorjaar een recept voor het drogen van eierdooiers: http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.php Mocht je dat niet kunnen lezen/openen dan klik je hier voor zijn eigen website: https://www.macsbbqpit.com/cured-egg-yolks/ En ik ga dat nu pas ook een keer proberen. Ik heb eierdooiers van eendeneieren genomen, vooral omdat ze wat steviger zijn dan die van kippeneieren. En dus minder kans op breken. Ik heb 75% zout en 25% suiker genomen. Nu staan ze in de koelkast, en mogen ze er volgende week pas uit. (hierna ging er nog een laag zout+suiker overheen. Voor zover dat in het bakje paste ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 29 maart 2017 Geplaatst: 29 maart 2017 ik ben nooit nieuwsgierig..... maar waarvoor ga je de dooiers gebruiken als ze gedroogd zijn? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart 2017 Auteur Geplaatst: 29 maart 2017 Raspen, als smaakmaker op een salade bijv. Of over pasta, of ... weet ik verder nog niet. Dat zien we dan wel weer Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Ik ben benieuwd,ik had het al wel eens gelezen op een homesteadsite. Maar tot nu toe eigenlijk te laks om het te proberen.(ook omdat ik geen idee heb wat er na mee te gaan doen ) Quote
TuinVrouwtje87 Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Ik had er ook al over gehoord, maar heb het nog nooit geprobeerd. Benieuwd naar wat je er allemaal mee zal doen. Als het de moeite is probeer ik het misschien ook wel eens. Quote
Charly Geplaatst: 31 maart 2017 Geplaatst: 31 maart 2017 Hmnnee. Mijn maag wordt een beetje queezy bij de gedachte aan gedroogde rauwe dooiers. (Kan ook liggen aan de net-wat-te-vette kibbeling van de lunch zojuist ) Ik sla dit topic even over hoor. Desalniettemin veel succes! Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 4 april 2017 Geplaatst: 4 april 2017 Ben benieuwd of het lukt! Ik heb eigenlijk nooit eidooiers over, die heb ik juist altijd nodig. De vriezer zit wel vol eiwitten Quote
Tanja65 Geplaatst: 4 april 2017 Geplaatst: 4 april 2017 Kun je eiwitten invriezen dan? Blijkbaar wel . Kun je ze daarna 'gewoon' gebruiken, ook om op te kloppen? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
aussiekarin Geplaatst: 7 april 2017 Geplaatst: 7 april 2017 In de Foodies van April staat ook een recept voor het drogen van eierdooiers. Dit recept gebruikt alleen zeezout om te drogen.Ik ben erg benieuwd wat het eindresultaat is. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 april 2017 Auteur Geplaatst: 7 april 2017 Ik heb ze woensdag uit het zout/suiker gehaald en in kaasdoek geknoopt en opgehangen. Zo kwamen ze uit het zoutmengsel: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Hi, Wat bijzonder!! Zijn ze inderdaad zo hard dat je ze kunt raspen? Waar gebruik je het voor/in? Hoelang blijft het goed? Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Ze hangen nu nog te drogen Gwen. Maar volgens de beschrijving kan je ze straks raspen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2017 Geplaatst: 12 april 2017 Grappig, ik volg even mee. Maar inderdaad zoals Charly zei..ik krijg er nog niet echt een hongerig gevoel bij. Kan je de suiker/zout hergebruiken voor een tweede portie? O dat was natuurlijk helemaal vochtig geworden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2017 Auteur Geplaatst: 12 april 2017 Ja, vochtig en wat slijmerig Misschien dat er om die eendeneieren wat teveel en stevig slijm zit. Wat handig is zodat je niet heel erg voorzichtig hoeft te zijn. Maar misschien ook niet zo snel en goed al het zout doorlaat. En het liet wat los na het afspoelen na het zouten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Heel nieuwsgierig, maar ......................hoe is het nu met de dooiers afgelopen???? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 mei 2017 Auteur Geplaatst: 4 mei 2017 Ze hangen nog. Ik heb van de week eens gevoeld, het doek plakt er nogal aan vast. Ik hoop dat ik dat los krijg, zal het door de extra slijmerige dikke laag van de eendendooiers komen? Ik durfde het nog niet aan om er echt aan te gaan pulken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Elizabet Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Hoe lang zouden ze volgens de theorie moeten drogen Jorieke? Boeiend dit, nog nooit van gehoord! Mijn lief suggereerde al dat we maar advocaat moeten gaan maken als we een eieroverschot gaan hebben. Op zich een leuk idee maar ook nogal ongezond... Quote elizabet.nl
0xygen Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 ik heb advocaat gemaakt, best leuk om eens zelf te maken Quote
Gwen Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Ha, De kaasdoek krijg je los door de stof aan de buitenkant met een nat doekje vochtig te wrijven. Dan hoef je niet te pulken en te trekken en je dooiers worden er niet nat van. Ben heeel benieuwd naar het resultaat Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 mei 2017 Auteur Geplaatst: 5 mei 2017 @Elizabet: In het recept staat "2 weken of langer". Maar dan wel in je koelkast, lees ik net Ik heb ze in een koele kamer gehangen, zoals ik ook altijd doe met vlees en kaas enz. Nou ik ga er van de week eens even bij kijken. Bedankt Gwen, dat ga ik proberen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Oeps, nou ja, je had het echt wel geroken als ze niet goed meer waren,en dan worden ze ,denk ik , ook donkergroen. Ik ben erg benieuwd hoe het wordt.Zelf ga ik me er niet aan wagen ,hoor.Ik maak er inderdaad wel advocaat mee Quote
Demier Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Vind eieren rauw not done. En om ze dan ook nog te drogen, nee, je weet nooit wat die bacterien gaan doen.Ik blijf liever gezond.gr Mat Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 mei 2017 Auteur Geplaatst: 5 mei 2017 Nou ja, ze zijn niet rauw... rauw. Net als gedroogd vlees (ham, worst, Coppa, etc. etc.), zijn ze gezouten en gedroogd. Dat is niet rauw. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.