Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi

mijn druivelaar bloedt doordat er nu nog aan gesnoeid is(niet door mij). Heb begrepen dat dit verkeerd is. Maar WAT is er eigenlijk verkeerd aan? De voedingsstoffen die ermee verloren gaan?

Daarbij lekt het vocht nu op de stam van de druivelaar zelf, moet ik oppassen voor schimmelvorming?...wel geluk dat de zon nu schijnt.

Geplaatst:

Ja, beide dingen die u zegt zijn waar: voedingsstoffen gaan verloren, en kans op schimmelvorming is ook groter!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Geplaatst:

Voor zover ik begrijp ontstaat die hoge sapdruk na de winter, om de ontluikende knoppen en scheuten van voldoende vocht te kunnen voorzien.

Logisch beredenerend zou het dus zo kunnen zijn, indien er ergens een lekkage is in die "hogedrukleiding" dat hij aldaar wel eens tekort zou kunnen schieten in die sap voorziening.

Ik had onlangs op twee plekken een kleine lekkage op een zijtak van een druivelaar, één schram en één uiteinde wat per ongeluk was afgebroken, door werklui die met ons schuurtje bezig waren.

Dit heeft zichzelf na een dag of drie hersteld, waarbij het wel al die tijd heeft gebloed (druppels).

Het lijkt echter of die zijtak iets achter ligt op de rest qua ontluiken, maar dat zou ook toeval kunnen zijn.

Geplaatst:

Bloeden gesnoeide druiven heeft geen meetbaar effect op ontwikkeling in komend seizoen, vruchtzetting enz enz.

Was inderdaad vroeger de gedachte. Uitgebreid onderzoek door wijnbouw-instituten in diverse wijnlanden geven aan dat die gedachte achterhaald is.

Bloeden ( bij druiven ) is dus niet erg ! Stopt vanzelf. Duurt wel even. kan zomaar 2 weken bloeden of zelfs langer. Maar stopt sowieso straks na ontvouwen blad.

Schimmels ? Nu nog niet. Na vorming blad zou dat kunnen , maar dan plakt de boel al lang niet meer.

( schoonborstelen van de ruwe schors van een druivenstok, is ook zo'n oude , achterhaalde gedachte trouwens )

ps. wat wel afgeraden wordt nog steeds , is echt heel oud hout ( dik ) nog zó laat in de winter, of begin lente dan, te willen snoeien . We hebben het dus nu over het 1 of 2 jarige hout he ? Dikker, nu niet meer willen snoeien. Ben je gewoon nu wel erg laat mee hoor.

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties.

Nog een andere vraag. Ik heb dus druivelaars in de tuin(geen idee welke varieteit, maar zwart/paars). Echter deze geven nooit echte druiven, ze zijn elk jaar zo klein als bosbessen en blijven ook zuur. Wat kan ik hieraan doen? Gezonde planten overigens, veel blad en geen verkleuringen enz.

Geplaatst:

Je zegt niks over de maat van de druif, standplaats, geen foto niks. Kan van alles zijn. Er zijn ook 'sier' druiven, die nooit lekker zullen worden zelfs.

Ik weet het zo niet. Misschien een ander.

Rooien en een beter ras zetten is altijd een optie, of enten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...