Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Blijkbaar zijn er met mij veel forumleden met flinke vorstschade aan kiwi- en/of Kiwibes-struiken.

Daarom maar een apart topic geopend.

Zoals in het kiwibessendraadje geopperd wordt is het verstandig nu nog niets te doen.

Bij mijn struiken beginnen de bladeren te drogen en al deels af te vallen. Vrijwel alle uitlopers zijn slap geworden.

Bij de kiwi (soreli) zie ik alweer tekenen van leven ontstaan dus er is nog hoop

Heeft iemand al een idee wat de volgende stap is? Ik ben bang dat als ik de kiwi(bessen) "tzt" terugsnoei tot levend hout de struiken enorm gaan gaan bloeden.

Geplaatst:

Bloeden zal wel meevallen. Maar wat verwacht je te bereiken door terug te gaan snoeien?

Ik doe verder niets dan de struik zichzelf laten herstellen, hergroeien en desgewenst in vorm houden verder dit seizoen met wat bijsnoeien, zoals andere jaren ook en dan eventueel lelijke stukjes ook wat wegnemen. Hergroei gaat op dit moment vanwege lage temperaturen heel langzaam, groei staat bijna stil, maar als het warmer wordt verwacht ik dat dat gewoon bijtrekt. Zou eerlijk gezegd niet kunnen bedenken hoe je de struiken verder kunt helpen.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ff een korte reactie.

Wie nu de schaar in de kiwi of kiwi bes zet krijgt veel last van bloedingen.

Laat doodhout indrogen en knip dat later weg

De meeste oudere planten redden het makkelijk.

Geplaatst:

@ weknow: ik wil bereiken dat mijn boog met o.a. 2 kiwis en 3 kiwibessen er weer mooi bij komt te staan.

Wellicht is het verstandig om het advies van bart646 te volgen en de vorstschade volledig te laten indrogen en later evt. wat bijknippen.

Bijgevoegd een foto van Ken's Red die nu (nog) Bert's Brown is.

image85921493383620.jpeg

Geplaatst:

Hebben jullie Kiwibessen uberhaubt wel eens vrucht gegeven? Ik was laatst bij een kiwibes kweker en die beregent bij alle nachtvorst omdat hij anders geen oogst heeft. Daaruit concludeerde ik dat het voor particulieren eigenlijk geen zin heeft om ze te planten. Heb ik het mis?

Geplaatst:

Ja hoor, prima resultaten mogelijk voor particulier. Beregenen bij vorst tijdens bloei doen telers van appels, peren, kersen ook.....dat is niet zo anders.

Probleem van dit jaar is dat maart zeer warm was waardoor kiwibessen vroeg uitliepen en vroeg bloemknoppen vormden en er dan in april, vooral 2e helft, ineens veel kou en enkele nachten flinke vorst kwamen. Dat is nogal uitzonderlijk. De 2 winters hiervoor was er of geen nachtvorst (2 jaar geleden) of maar enkele nachten in februari en dan nog maar enkele graden. Toen heeft weinig fruit daarvan te lijden gehad. De meeste jaren zal het dus gewoon goed gaan...planten lopen later uit en vanaf half april, als ze dan uitlopen, is er zelden meer echte vorst.

Mijn 2 Issai's die verleden jaar toch al enkele kilo's vrucht gaven zijn nog de enige die bloeiknoppen hebben, ook dit jaar. (Bij de eenhuizige rassen duurt de eerste bloei na aanplant toch wel 2,3,4 jaar, Issai is in vele opzichten een uitzondering). Voor zover ik zie zijn lang niet alle bloemen bevroren. Ik heb 15 kiwibessen in totaal en de vorstschade wisselt sterk. Het meeste vrees ik nog voor de 3 jonge planten die er sinds het najaar staan. In sommige andere planten zie ik al weer nieuwe groei tussen de zwarte bladeren komen... Moet er wel bij zeggen dat in Zeeland en dan nog niet zo ver van de zee (ca. 12 km in rechte lijn) de winterkou altijd minder is dan op de meeste andere plekken in Nederland.

Geplaatst:

Je schrijft : "Bij de eenhuizige rassen duurt de eerste bloei na aanplant toch wel 2,3,4 jaar"

Ik ben blij dit te lezen. Mijn Ken's red en weiki hebben geen bloemen. Ik vroeg me af wat er met hen scheelde. Ze staan er nu hun derde jaar. Normaal dus.

De Issai gaat nu ook zijn derde jaar in en heeft voor het eerst bloemknoppen.

Geplaatst:

Het ligt er vast ook aan hoe oud planten zijn als je ze koopt, Ann. Maar het is inderdaad mijn ervaring dat Issai sneller gaat bloeien en andere er meer jaren over doen. Issai blijft ook kleiner... 2 a 3 meter op een rozenboog gaat prima. De oudste 4 andere (2-huizige) planten zijn nu 3 jaar geplant...2 zijn het tweede jaar wel flink gegroeid met twijgen van 2 meter en meer, de andere 2 verwacht ik dat dat dit jaar gaan doen. Die zijn 1 a 1,5 meter als stam met kortere twijgen nog. En ze kunnen 5 a 6 meter halen..... maar bloeien doen ze allemaal nog niet zo te zien.

Overigens lees ik dat ook wel vaker. Met 2, 3, 4 jaar formuleerde ik het al bewust voorzichtig (wellicht waren ze bij iemand anders al vroeger aan het bloeien?) maar 4 jaar...en misschien nog langer.....lijkt me tot hier toe niet uitzonderlijk. "Hoe langer je moet wachten...hoe lekkerder ze zullen worden", denk ik dan maar (En de vruchtjes van de Issai vond ik al overheerlijk toen ze goed rijp en zacht waren. Die hadden inderdaad in het 2e jaar al wat, het derde jaar ietsje meer en in jaar 4 een echte oogst aan vruchten...dit jaar was het aantal bloemknoppen nog meer....voordat de vorst kwam...)

Geplaatst:

Mijn ervaring is dat de productie beter is bij lange koude winters zoals 2012-13 toen bloeiden de crocussen hier op 17-4. En de perziken pas in mei

Dat jaar was het lang flink koud maar niet extreem toen kwam er geen vorst meer naar 1 mei ik had in alles heel veel vrucht

Geplaatst: (aangepast)

@ann123

Ik heb Issai staan daar had ik al gelijk het eerste jaar vruchtjes aan. Inmiddels 10 jaar oud, vóór 2017, nooit last van bevriezing gehad.

Ken's Red + Weiki zijn lastiger, ze zijn 6 jaar oud en 3 jaar geleden verplant. Vorig jaar één bes en Ken's Red zat dit jaar volop in de knopjes (nu dus naar de knoppen ).

Aangepast 1 mei (vet/onderstreept)

aangepast door Gast
  • 4 years later...

Gisteren helaas geconstateerd dat op twee knoppen na, alle nieuwe uitloop van mijn jonge kiwibessen kapot gevroren is. 

Weet iemand wellicht of de planten nog te redden zijn? Had namelijk niet verwacht dat zulke zeer winterharde planten, zo vorstgevoelig zijn na het uitlopen. 

Verder gek genoeg nergens schade. Ook niet aan de bloemen van de aalbessen en kruisbessen. De bloesems van fruitbomen op het eerste oog ook niet. 

IMG_20220403_164659.jpg

IMG_20220403_164727.jpg

IMG_20220403_164746.jpg

IMG_20220403_164545.jpg

aangepast door Stan W
Geplaatst:

@Stan W, je hoeft je geen zorgen te maken, de kiwibes zelf is niet bevroren en slaat opnieuw uit.

Schade door nachtvorst is voor mij sinds 2017 jaarlijks terugkerend. Ik las ergens dat dat de huidige trend is .... zeer zachte winters en dagen met pittige nachtvorst in het voorjaar.

Vorig jaar heb ik ondanks bevriezing en opnieuw uitslaan toch vruchten gekregen aan de Issai. Aan Ken's Red en de Soreli kiwi niet.

Dit jaar ondanks volledig afdekken is veel bevroren aan de kiwibessen, pas over een aantal dagen is de werkelijke schade te zien.

En ....nog hele april te gaan tot de ijsheiligen medio mei.

Zelf heb ik een Issai staan. Eerst 2 jaar buiten gehad en ook de uitgelopen knoppen bevroren. Die liepen inderdaad weer uit maar bij mij kwamen er die jaren geen bloemen meer aan. Toen heb ik hem verhuisd naar mijn kas (4-5 jaar geleden).

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
Op 4-4-2022 om 17:45, Bertus zei:

@Stan W, je hoeft je geen zorgen te maken, de kiwibes zelf is niet bevroren en slaat opnieuw uit.

Schade door nachtvorst is voor mij sinds 2017 jaarlijks terugkerend. Ik las ergens dat dat de huidige trend is .... zeer zachte winters en dagen met pittige nachtvorst in het voorjaar.

Vorig jaar heb ik ondanks bevriezing en opnieuw uitslaan toch vruchten gekregen aan de Issai. Aan Ken's Red en de Soreli kiwi niet.

Dit jaar ondanks volledig afdekken is veel bevroren aan de kiwibessen, pas over een aantal dagen is de werkelijke schade te zien.

En ....nog hele april te gaan tot de ijsheiligen medio mei.

Erg geschikt voor ons winterloze klimaat zijn ze dan niet echt. Aangezien ze bij jou altijd te vroeg uitlopen en daardoor vorstschade oplopen in het voorjaar. Heb zelf Ken's Red en Weiki man staan. Het leek zo'n leuke plant om op mijn bouwhek te laten groeien, maar eerst de komende 5 jaren afwachten of de plant groot genoeg wordt om vruchten te gaan geven. Echter ziet het er tot nu toe en op basis van jouw ervaringen niet heel hoopvol uit. Toch houd ik de planten de komende 5-10 jaren zeker nog in mijn tuin, want ze staan er pas een jaar. Mocht het daarna qua vruchtdracht nog niks zijn door late nachtvorsten dan kunnen ze altijd nog vervangen worden.

Geplaatst:

Ik heb de kiwibessen al 2 jaar staan, en beide jaren is de eerste groei stuk gevroren.
Vorig jaar allen eerste groei, want onbedekt.
Dit jaar het grootste deel ingepakt met vliesdoek, en een emmer over een kleine plant gezet. Onder de emmer was alles nog goed, onder vlies bijna alles kapot.
Volgend jaar proberen met bubbel plastic en/of rieten matten (heb ik nu nog niet), als het dan weer kapot vriest dan gaan ze eruit.
Ik denk dat ze alleen vruchten kunnen geven in de kas of tegen een stenen muur, want vroeger had mijn vader de (gewone) kiwi tegen het huis op het westen.
Beide heb ik op de moestuin niet..

Geplaatst:

Vorig jaar op ons open moestuincomplex hebben de mensen goede oogsten gehad. Midden v/H land en gewoon de late nachtvorst overleefd. Bij mij laten de nieuwe bladeren zich al weer zien! Het is zeker een geschikte plant, zeker als ze wat ouder zijn dan geven ze echt wel een regelmatige oogst. 

Geplaatst:

Mijn circa 10 struiken van allerlei rassen hebben geen enkele schade en beginnen bloemknoppen te ontwikkelen. Zelfs Issai, die veel gevoeliger is dan de andere rassen, is geheel schoon. Meest recente vorst was hier inderdaad milder....tot -2 afgelopen weekend. Maar niet zo veel eerder is het hier ook -5 en -6 geweest. Een verklaring is voor mij niet in de eerste plaats dat het hier minder koud is, maar juist dat het er op lijkt dat alles hier gewoon wat later uitloopt en begint in Zeeland of in mijn tuin. Die ligt niet eens beschut en zelfs vrij open. Een te beschutte en angstige standplaats, waardoor planten (te) snel uitlopen, zou wel eens een stukje van de verklaring kunnen zijn waar het misgaat.... Ik heb de laatste jaren uitstekende oogsten gehad, zoals je eerder in dit topic kon lezen. 

Geplaatst:

Volkstuin:  In 2020/2021 geen schade dus zelfs wat oogst op mijn nieuwe volwassen (maar fors teruggesnoeide) struiken aangeplant in november 2020.   Afgelopen weekend zijn alleen de bladeren van de onderste 40cm kapotgevroren, zodat ik ook dit najaar weer oogst mag verwachten.   Standplaats: geheel open. 

Aan huis:  nimmer (sinds aanplant 2008) schade gehad aan Weiki, Ken's Red en Issai, maar goed die staan dan weer een zeer beschut tegen een muur van een woning met CV en bovendien in het hartje van Gouda.  Dat laatste alleen al kan 1 tot 1,5 graden vorst schelen.

Geplaatst:

Mijn kiwibessen paartje staat tegen een groot hek zonder verdere beschutting tegen wind, koude of regen. Ze begonnen net een week of wat uit te lopen. 

Zie het hek achterin mijn moestuin op deze foto van 26 maart. Toen begonnen ze net uit te lopen. Waarschijnlijk volledig te danken aan het mooie weer in maart. 

IMG_20220326_183739.jpg

Geplaatst:

Tot nu toe elk jaar ernstige vorstschade. En dit op een open, niet beschutte, standplaats in halfschaduw. Maar ja, wel tegen de oostgrens van Nederland. Heb de hoop op bloei (laat staan vruchtvorming) zo goed als opgegeven.

Geplaatst:

Bijgevoegd foto van de Weiki man. Van alle kiwibessen is grofweg 50% van de uitlopers bevroren ... ben benieuwd hoe het verder afloopt.

Overigens ik woon in het "warme" zuid-oosten dus vroege uitlopers maar aan noord-kant van het dorp. Bij inval van kou zit ik op de eerste rij om nachtvorst te "verwelkomen".

20220406_175153.thumb.jpg.9fa5659ee0710f29eb65a104c3f3b51f.jpg

Ondanks de "overkapping" over de boog met kiwi & kiwibessen de (beperkte) vorstschade.

Zonder zeil zou 100% bevroren zijn.

20220331_103006.thumb.jpg.b0916dc0e950dc2f09d66b5dd785dc5a.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...