Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Schraal en droog voorjaar

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Hoop doet leven. Voor zover de voorspellingen kloppen wordt zaterdag e.k. veel regen verwacht. Kan mijn moestuinseizoen eindelijk weer beginnen ? Nog geen radijsje, boon, worteltje of peulerwt kunnen oogsten dit seizoen.

Geplaatst:

Ik heb een paar sugar snaps kunnen oogsten maar intussen zijn ze gestopt met groeien en zijn ze volop aan het vergelen en afdrogen... Dit jaar weinig peultjes dus.

Geplaatst:

Afgelopen etmaal 15 mm gevallen hier. En dat was nodig, want de zandgrond rondom de aardappelen was keihard.

Geplaatst:

Wij hebben ongeveer 1mm gekregen.

Een heel dun laagje zand is vochtig geworden.

Maar het meeste vuil zal wel van de bladeren gespoeld zijn hoop ik.

Kon het niet laten om even in de grond te wrijven om te zien hoe diep het water wel gekomen was.

2017062907501624401498720161.jpg

Bijna niets.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Gisteren viel hier in Friesland 60 mm. Ik was er wel heel blij mee, hoewel het wel erg veel was. Jammer dat je niet even wat kunt uitdelen aan moestuinders in heel droge gebieden.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Eindelijk hebben wij ook regen gehad!

14 liter per meter. En geen stortregen, neen, malse regen die in de grond kon sijpelen.

2017070109584299451498896707.jpg

Er staat weer wat water in de ton.

Geplaatst:

Echt diep zit het nog niet, ongeveer een kleine cm.

2017070110264679201498898987.jpg

Goed te zien in dit plantgat voor bloemkool.

Geplaatst:

Hier ook eindelijk eens regen gekregen, was tijdens de nacht dus niet gezien maar zou bijna 20 mm moeten zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Hier in Harelbeke terug naar af. De regen van vorige zaterdag was veel te weinig en is door het warme zomerweer al volledig opgedroogd. Gisteren nog mijn regenput de grote schoonmaak gegeven. Normaal een karweitje voor eind augustus of begin september.

Het wordt stilaan te laat om nog groenten te zaaien of te planten. Ik vrees dat ik de boeken voor 2017 al kan sluiten in mijn moestuin. Het blijft maar wachten op structurele regen. Gelukkig vind ik nog troost in de serre waar alles prima loopt.

Geplaatst:

Ik wacht ook op regen om nog iets bij te zaaien, maar ik vrees dat het inderdaad wat laat wordt. Aan de andere kant doen de tomaatjes, aubergines en meloenen het goed... da's toch iets.

Geplaatst:

Lap. ...de regen is weer eens elders gevallen!

We kregen wel een paar druppels maar meer niet.

Geplaatst:

Hier zou het flink gaan onweren. Nou, er zijn drie druppels gevallen en toen was het weer klaar. Ik begin het echt superirritant te vinden dat de voorspellingen alsmaar niet kloppen. Als ik had geweten dat het vandaag niet echt zou gaan regenen, had ik vanmiddag de volkstuin gesproeid, die was wel weer toe aan wat nattigheid. En nu zou ik dus eigenlijk de zaailingen in de achtertuin water moeten gaan geven, maar voor morgenochtend wordt er regen voorspeld.

Ik heb het waarschijnlijk al eerder gezegd, maar hoe moeilijk kan het zijn het om het weer accuraat te voorspellen met al die satellieten en al die moderne meetapparatuur? Dertig jaar geleden had een weerman niet veel meer dan een natte vinger in de wind en als er dan werd gezegd dat het ging regenen, dan ging het ook regenen. Wat zitten er voor figuren achter buienradar en andere weersites? Zijn die mensen wel gediplomeerd of verzinnen ze gewoon maar iets?

Ik denk dat ik een barometer ga kopen. Die hadden we vroeger en daar kon je beter van op aan dan op die 'verwachtingen' van tegenwoordig.

(Sorry, dit is niet het klaagtopic. )

Correctie: buienradar was blijkbaar vergeten te melden dat het NU gaat stortregenen. Echt hoor, stelletje amateurs.

Geplaatst:

In Vlaanderen is er het laatste jaar maar 65% regen gevallen tegenover vroegere jaren

Niet te verwonderen dat alles zo diep droog is.

Geplaatst:

Hier zijn vanavond 2 buitjes gevallen. Heb niet meer op het weerstation gekeken maar vermoed dat het niet meer dan 1 a 2 mm is geweest. Hopelijk valt er vannacht nog een beetje meer.

Geplaatst:

Jaah... totaal lachwekkend die Buienradar...

Gister zou het niet warm worden en was het hartstikke heet...

Vandaag zou het niet warm worden en bewolkt zijn.... was het bloedheet en heel zonnig... en daarna benauwd...

Toen ik gister van huis ging voorspelde BR dat het vandaag niet zou gaan regenen... en dus vandaag diverse onweersbuien over de tuin met flinke plensbuien...

Na de eerste onweersbui heb ik maar eens rondgesmst om te vragen of iemand BR even wilde checken want wilde weten wanneer ik het best naar huis zou kunnen fietsen zonder nat te worden... zag nog veel donkerblauwe luchten aankomen waaien...

Nou, reageerde mijn broer... het moest vanaf toen ongeveer wel droog blijven... de rest van de avond....

Nou echt niet... het ging direct weer regenen en de ene na de andere donkere lucht kwam aan en gaf een plens water met wat gerommel en gedonder erbij... Tot bijna half 10...

Tsssss.....

Thuisgekomen lijkt de lokatie hier de grote buien te hebben gemist... weinig water in de plantenbakjes.

Maar schraal en droog is het hier absoluut niet dus ik moet voortaan maar weer in het "Weer 2017"topic verder.

Geplaatst:

die buien van gisteravond over de stad, die ontstonden allemaal hier vlakbij. zo was het een strakblauwe lucht en zo ineens zwart en paar tellen later stortregen. zo plotseling dat kan de radar niet voorspellen denk ik.

wat wel heel vreemd was, ik keek op buienradar en mijn man op een weerapp. bij mij trokken de buien met een boogje (over de stad heen) richting het oosten, bij hem naar het noorden.

ik heb hier dus ook genoeg regen gehad. dat kwam niet eigenlijk niet goed uit want we zitten midden in de keukenverbouwing.

Geplaatst:

Ben dit weekend in de Ardennen geweest en daar waren plaatselijk hevige regenbuien.

Maar in Vlaanderen heel wat minder.

Zie onze aronskelken welke vorig jaar een meter hoog waren en constant bloeiden.

2017071109545046191499760156.jpg

Deze courgette heeft geen water gekregen dit weekend en de pioenroos ligt op apegapen.

2017071109551531741499760311.jpg

En deze courgetten zijn tegelijk met de andere geplant maar hebben wel water gekregen.

2017071110062934571499760583.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Het lijkt erop dat Sint-Pluvius morgen terugkomt uit een veel te lange vakantie en ons op een flinke scheut water gaat trakteren.

Dan gaan mijn boontjes, courgettes en pompoenen (en nog van alles) volgende zaterdag eindelijk de grond in,

Toch maar eerst zien en dan geloven !

Geplaatst:

Het moet eerst urenlang stillekes regenen want het water kan de grond niet in dringen.

Dat heb ik net gezien toen ik die droge courgettes water gaf. Het duurde minuten lang voor het eerste water opgenomen werd.

Bij de tabaksplanten net hetzelfde.

Dus met een hevig onweer zijn wij niet gediend want dan stroomt het water gewoon weg als er al geen overstromingen van komen.

Geplaatst:

Buienradar voorspelt hevige regenval tegen 16 uur!

Heb het risico genomen om mijn landje nat te spuiten zodat de regen makkelijker in de grond kan dringen. Hoop dat het werkt.

Geplaatst:

Ach Jorieke,de voorspelde hevige regenval is met zijn 27 druppels alweer voorbij.

Ik heb gespeeld en verloren.

Nu zou er lichte regen moeten vallen maar er komt geen drup naar beneden.

Bazin is niet gelukkig met mijn onnodige waterverspilling.

De waterstand in het Boudewijnkanaal, van Brugge naar Zeebrugge is zo laag dat men er zeewater moet in pompen met alle negatieve gevolgen voor de vissen. De brandweer schat dat er zes ton dode vis moet opgeschept worden.

Geplaatst:

Willy, wat erg dat het alsmaar zo extreem droog blijft bij jullie. Overigens helpt het misschien als je wat mulcht rondom je planten. Al ligt er maar een dun laagje blaadjes/uitgetrokken onkruid/gemaaid gras/wat je voor handen hebt, het houdt de grond toch iets koeler en bij zware regenval heb je veel minder dat het water meteen wegstroomt, want door de mulch druppelt het op je grond in plaats van dat het je grond dicht slaat.

Ik klaag vandaag niet, het heeft af en toe kalmpjes maar gestaag geregend, en er is aardig wat gevallen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.