alvon Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 geen facebook is niets ergs..www.bbqgenootschap.nl forum voor bbq liefhebbers, zitten ook een aantal slagers op en een heleboel mensen daar zijn zeker geintereseert in drogen van vlees (charcuterie) "uit eigen tuin en keuken" roken,drogen en pekelen isbn 978 90 5956 461 9 staat ook lams en rundvlees in en natuurlijk koud en warm roken van zalm, kaas eieren en knoflook. staan wel genoeg recepten met varkens vlees in omdat meer toegepast word Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 dat dieren gedood door een windhond El Hor zouden zijn.El Hor? Wat betekent dat? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Misschien beter even wachten op een vertaling van iemand die meer islam weet heeft?Voor mij betekend het geschenk van Allah. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rustavi Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 Het is niet alleen de fenegriek die zo sterk ruikt, maar de knoflook die in çemen verwerkt wordt. Trouwens je kan ook çemenloze pastırma maken hoor. Ik heb er geen ervaring mee, maar genoeg over te vinden op youtube. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 6, 2017 Author Share Posted October 6, 2017 dat dieren gedood door een windhond El Hor zouden zijn.El Hor? Wat betekent dat? Helaas... geen idee en Google weet ook geen raad. Heb in het Turks gezocht om meer kans te hebben om uitleg, maar kan niets vinden. @alvon de site van de bbqgenootschap is echt geweldig joh. Heeeeeel blij mee! @rustavi er zit idd best wel wat knoflook in, maar in sucuk zit veel meer knoflook in en dat ruik je 4 dagen later ook niet. Denk dat het toch wat anders is wat uit je poriën loopt! De geur die ik bedoel lijkt -zij het een milde variant- op die van hertshooi, die rode besjes die je in een bos bloemen vaak ziet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 6, 2017 Share Posted October 6, 2017 O, nou begrijp ik het! Wat deerhounder zegt is, dat dieren die gedood zijn door een windhond, een 'geschenk van Allah' zijn en daarom gegeten mogen worden. Maar El Hor betekent 'de nobele' en slaat op de hond, niet op de prooi Wat bedoeld wordt is dat dieren, gedood door een Saluki, halal zijn omdat een Saluki voor Arabieren een nobel dier is. Maar een varken blijft natuurlijk altijd haram. (Over off topic gesproken ) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 6, 2017 Author Share Posted October 6, 2017 Mooie off topic Is er een onderwerp waar jij niks van weet of kunt vinden Speets? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 Ik zal je het geheim verklappen Melek: als je in het Engels zoekt, krijg je veel meer hits Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 Het arabische woord voor windhond is saluki. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 7, 2017 Share Posted October 7, 2017 Een Saluki is een van de Arabische windhondrassen. Andere rassen zijn bijvoorbeeld de Sloughi (ook een Arabisch woord!) en de Aghaanse windhond. Meerdere bronnen op internet geven aan dat 'Saluki' mogelijk betekent 'afkomstig uit Saluk'. "Arab tradition states that Saluq was an ancient town in Yemen not far from modern Ta'izz, and the Arabs associate this town with the origin of the breed. However, the word "saluqi" might have been derived from reference to several other places: Saluq in Armenia, and three towns called Saluqiyah. " Maar goed, ik laat het hier bij want we zijn zwaar off topic Terug naar het maken van runderham. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 9, 2017 Author Share Posted October 9, 2017 Ik heb bij een slachterij in Lith (noord Brabant) waar ze halal slachten vlees besteld. Als het bevalt, heb ik op 21 okt vlees in huis waar ik dan eindelijk mee ga experimenteren. Ik word er al lichtelijk nerveus van! Nu al ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 16, 2017 Author Share Posted October 16, 2017 "uit eigen tuin en keuken" roken,drogen en pekelen isbn 978 90 5956 461 9 Dit boek is vanaf 01/01/2018 beschikbaar. Ik heb hem besteld voor het nieuwe jaar. Misschien een herziene uitgave? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvon Posted October 25, 2017 Share Posted October 25, 2017 ik heb het boek al een paar jaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_lotte_ Posted October 28, 2017 Share Posted October 28, 2017 En waarom geen "gewone" pastrami? De kruiding zal vast anders zijn dan de Turkse variant. op het bbqgenootschap staan er voorbeelden genoeg. Zelf heb ik er geen ervaring mee. Ik experimenteer wat vaker met varkensvlees want een stukje buikspek kost een pak minder dan rundvlees.Op dit forum kunnen ze je vast ook verder helpen: http://www.charcuterie-worst.nl/forum/index.phpSucces! Quote https://www.instagram.com/_mrssimplelife_/http://mrssimplelifeblog.wordpress.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted December 15, 2021 Author Share Posted December 15, 2021 Gezien de as scholensluiting, ga ik een paar dagen naar Brabant naar opa en oma. Daar zit een goed abattoir waar ik een runderpoot wil halen en dan eindelijk eens gaan klungelen met het maken van ham. Waar moet ik op letten bij de koop/het vlees/maken/… enz ?Iemand ooit met rundvlees gemaakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 Zoek liever schaap. Rund wordt erg droog, zit te weinig vet in dat vlees. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 15, 2021 Share Posted December 15, 2021 En het is taaier, dacht ik. Wat ik wil aanraden, als je het toch gaat doen, is om ieder spoortje vet te verwijderen. Rundervet wordt vies van smaak bij het drogen, terwijl varkensvet het vlees juist een fijne smaak geeft. Ik heb eens zelfgemaakt biltong gegeten bij iemand die daar riblappen voor had gebruikt en dat was echt niet lekker. Ik denk dat dat ook de enige manier is: dun en mager vlees drogen tot een soort beef jerky. Meer een schwarzwalder schinken dan achterham, in de vergelijking. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted December 16, 2021 Author Share Posted December 16, 2021 Oooo neee… ik vind schaap zo stinken Geen runderpoot dus… ander stuk vlees? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 In een zoutbad intrekken laten, kan paar uur tot dag/nacht. Dan met een marinade insmeren en kruiden, roken en dan drogen optie? Volgens mij is de voorbereiding, garen en rijpen aanpassen, gezien het vroeger een wijze van houdbaar maken was. Varkensvlees en zo meer is niet halal en koser, dus werd er ander vlees gebruikt. Denk dat zondrogen er iets mee van doen en de ruimtes voor rijpen en bewaren. Er zijn rassen die kleiner en "vetter" vlees geven, maar langer tijd nemen en met minder rijk voer terecht komen. De leef omgeving en voer heeft ook invloed, de wilde grassen en kruiden en de granen die ze tot zich nemen. Zie de invloeden dat alles op melk en vruchtbaarhid heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 Dit wordt verwarrend. Wilde je gewone 'ham' maken of gedroogde? Gewone 'ham': pekelen en koken (en snijden en invriezen). Voor drogen moet je volgens de Denen een heel groot stuk gebruiken (mét vet!). Ik denk dat dat erg tegenvalt, moeizaam proces. Maar ben wel heel benieuwd! Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 @speets, dat is gerijpt vlees, een heel ander verhaal. Dat geeft lekkere biefstuk, maar je gooit wel veel vlees weg. Als je terugleest begrijp je de vraag, en het groeiende inzicht in de haalbaarheid 😉 Rundvlees drogen is beef jerky, biltong, etc. Best lekker maar niet een vervanging van ham, vind ik. Ik vind dat dungesneden rosbief het misschien vervangt, en ook veel lekkerder is dan ham. Maar zeer kort te bewaren. Is tong niet een idee? Volgens mij kun je daar wel iets mee. Maar ik heb mijn boek over conserveren niet bij de hand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertM Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 Rund is lastiger dan varken, zeker omdat rundvet snel ranzig wordt.Varkensvet wordt ook ranzig door invloed van licht.Drogen is een klusje waar wel enige ervaring voor nodig is, zeker een hele poot drogen wordt gezien als de “ heilige graal”.De link waar speets naar verwijst is dry-agen, dit gebeurt op een andere manier.Ik zou bijvoorbeeld als beginner beginnen met een simpele runderhuid om bijvoorbeeld bresaola te maken.Ik zou ook bijvoorbeeld ook de vacuüm methode gebruiken ipv droogzouten, je hebt veel meer controle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertM Posted December 16, 2021 Share Posted December 16, 2021 Hier een stukje wat ik geschreven heb over de verschillende methoden van drogen:http://charcuterie-worst.nl/forum/index.php?topic=638 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted December 16, 2021 Author Share Posted December 16, 2021 Goh… nooit gedacht dat dit zo’n moeilijk iets zou zijn. Ham maken leek me al ingewikkeld zat,Maar met rundvlees dus nog lastiger… sjonge jonge zeg. Ik ga me inlezen. werk aan de winkel! Dank voor de link @bertm en iedereen voor het meedenken uiteraard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted December 21, 2021 Share Posted December 21, 2021 Op 16-12-2021 om 18:44, fre3ke zei: @speets, dat is gerijpt vlees, een heel ander verhaal. Dat geeft lekkere biefstuk, maar je gooit wel veel vlees weg. Als je terugleest begrijp je de vraag, en het groeiende inzicht in de haalbaarheid 😉 Rundvlees drogen is beef jerky, biltong, etc. Best lekker maar niet een vervanging van ham, vind ik. Ik vind dat dungesneden rosbief het misschien vervangt, en ook veel lekkerder is dan ham. Maar zeer kort te bewaren. Is tong niet een idee? Volgens mij kun je daar wel iets mee. Maar ik heb mijn boek over conserveren niet bij de hand Gertjan 'Demoslager' Kiers stond jarenlang met gedroogde biefstuk op de exclusieve wijn zusterbeurs van de Horecava. Dus er kan wel iets. Afhangen deed hij ook,maar volgens mij was dit ander proces. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts