Chava Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Hallo! Ik zou graag jullie hulp willen vragen bij het oplossen van mijn Cluedo-achtige balkonmoestuin mysterie. Op mijn balkon op twee hoog heb ik in allerlei bakken en potten groente- en kruidenplantjes geplant. Nu is er afgelopen weken iets onheilspellends gaande. Een onbekend beest/monster heeft mijn tuintje in de nachten aangevallen. Het begon met de doperwten, op een ochtend was er niets over dan een paar afgeknaagde steeltjes. Van de planten en doperwten was op wat losse blaadjes na geen spoor te vinden. De nacht erna waren de sperziebonen geplunderd. Hele takken waren afgebroken en her en der lagen halve bonen. Daarna was het de beurt aan de aubergineplant, de dikke houtige takken waren volledig afgeknaagd. De rijpe aubergine van de plant lag half aangevreten voor mijn balkondeur. Ook de peterselie en basilicum zijn tot op de grond opgevreten. Een tiental bijna rijpe aardbeien is spoorloos. Een paar nachten leek het rustig. Ik hoopte dat het beest met de noorderzon vertrokken was. Vanochtend zag ik echter tot mijn schrik dat de komkommerplant half afgeknaagd was. De bijna volgroeide komkommers zijn weg. Geen spoor. Wie helpt mij om dit mysterie op te lossen? Welk beest valt mijn moestuin aan? Straks houd ik niets meer over! Ik zou het beest graag te lijf gaan met diervriendelijke oplossingen. Groetjes, Chava Quote
henkg Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 "Balkon. 2 hoog"Mollen en knaagdieren zijn dan niet erg waarschijnlijk. Herten ook niet Als het alleen rood fruit is: merels, zeker in deze periode. Ik gok: houtduiven. Die vreten bijna alles op. Nare beesten. Plaatjes vind je wel op internet.Wat ik wel vreemd vind: alleen 's nachts? Houtduiven fourageren meest overdag. Hoe tegengaan: een net of gaas. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
speets Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Houtduiven, denk ik ook. Komen stiekem 's morgens vroeg, als het al licht is maar jij nog slaapt, je tuintje plunderen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Glenn1ap Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Ik was eerlijk gezegd aan het denken aan een rat.. Koud kunstje om 2 hoog te klimmen..Wildcamera?Bijtsporen? Moesten het toch duifjes zijn, kan je de kookpot alvast gereed zetten! Je hebt ze uiteindelijk vet gevoerd Quote
Claudia69 Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Muizen kunnen hoog geraken. Ik zag er ooit eentje recht uit de tuin op onze achtergevel aflopen, vervolgens twee verdiepingen loodrecht naar boven klimmen om vervolgens in de dakgoot te verdwijnen. Wie weet is het zo'n beestje geweest... Quote
Mellie Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Ik heb ooit op 2 hoog een enorme muizenplaag gehad.... maar ik geef toe, het is uitzonderlijk. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Waarom uitzonderlijk? Ze kruipen toch ook in bomen enzo ratten en muizen kunnen langs buiten, binnen of langs de spouwmuur boven geraken afvoer van dakgoot.. Als je niks te doen heb ga je toch op onderzoek uit.. tijd genoeg die beesten Quote
Bit Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 Niet zéker natuurlijk, maar de gok van Henk lijkt me het meest plausibel : Houtduiven / andere duiven ( zijn tenslotte de 'ratten van de lucht' ) of anders ; Eksters, merels, kauwen, gaaien, etc etc. Vooral Eksters en kauwen zijn speels en echte piraten. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 Hier zijn de eksters vooral fan van katteneten en verse kippeneieren.. als ik het bakje vul, ligt in geen tijd hier alles verspreid.Die piraten komen hier op 2 meter van mij en dagen de katten uit voor de rest komen ze (hier) eigenlijk niet aan het groen.Aardbeien onbeschermd blijven gewoon hangen Quote
Bit Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 okok. Ja zo zie je maar. Bij ons op het complex stropen hele groepen eksters en een andere keer een hele familie kauwen alle tuinen af. Niets blijft gespaard. Ow ja. en dan de fazanten ook nog. Maar goed, dat zal op haar balkon wel meevallen.Wat ik zat te bedenken : op balkonnen hier in Rotterdam zijn de reigers en Ooievaars ook een plaag. Die eten geen groen zal je zeggen, en doen dat ook vast niet, maar ze zoeken wel alle balkonnen af naar wat eetbaars. Kennelijk laten mensen van alles slingeren. En wat dacht je van meeuwen ? Vuilniszakken op een balkon ? moet je echt niet doen. Quote
Glenn1ap Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 Op mn weide zitten ook fazanten, maar daar heb ik eigenlijk (nog) geen last van.. voorlopig ben ik nog een geluksvogel, met mijn moestuin in een open weide waar ook herten zitten omheinen komt er nog wel van.. juist veel slakken en katten heb ik last van.. (Edit: en teken) hopelijk blijft het bij deze Quote
aalterse-willy Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Ik zag net op Plattelands TV dat er weer een plaag is van houtduiven enze lieten een bloemkoolveld zien met veel schade door de duiven. Ze worden nu ook uitzonderlijk bejaagd. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.