Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb mijzelf altijd de vraag gesteld is GMO aanvaardbaar of het gaat om het consumeren en verbouwen van dit soort gewassen om de algemene gezondheid te bevorderen van onszelf.

Sinds ik rescent vader ben geworden heb ik me deze vraag nogmaals gesteld en ben wat fanatieker geworden in de research naar GMO vrije zaden en waar deze te kunnen kopen maar nu ben ik tegen het volgende probleem aangelopen.

Ik heb naar verluid biologiache groentezaden ingekocht voor mijn aankomende moestuin voor volgend seizoen. Echter heb ik achteraf nadat ik deze zaden had besteld en ontvangen contact gelegd met de verkoper van deze zaden en gevraagd of deze ook tevens GMO vrij waren.

Volgens de verkoper waren de zaden GMO vrij want de leverancier hier van is aangesloten bij "SKAL". Ik had hier nog nooit van gehoord maar ik kan eruit opmaken dat dit een keurmerk moet zijn die garant staat dat het GMO vrij is.

Zei wilde mij niet de leveranciers kenbaar maken om de vraag gericht te stellen en informatie te vergaren, tevens lieten ze me blijken het vanuit de onderneming niet te kunnen bewijzen dat het GMO vrij is allemaal en verschuiven dus de verantwoording naar de leveranciers die zei niet kenbaar willen maken.

Ik heb contact gehad met meerdere groente en fruitzaden handelaren en zei geven mij exact dezelfde antwoorden het niet te kunnen bewijzen, dat hun leverancieren bij "SKAL" aangesloten zijn, maar deze leverancieren onder geen beding kenbaar willen maken aan eenieder die hier doelgerichte vragen over stellen.

De sfeer en toon die word afgegeven ia dat zei liever niet over dit onderwerp communiceren wat alleen het vermoeden in de hand werkt dat de zaden toch GMO zijn.

Ik kan niet van mezelf vragen het opzij te zetten dat hier een luchtje aan hangt en niet doorga met het verder onderzoeken en de zoektocht naar schone zaden voort te zetten.

Wat kan ik doen om zeker van mijn zaak te zijn geen GMO zaden te kopen maar echt schone zaden zoals de natuur dit zo bedoeld heeft.

Voor de gezondheid van mijzelf, mijn vrouw maar vooral die van mijn kinderen.

Alle tips en informatie is welkom, of wie weet er een 100% garantie GMO vrije zaden handelaar?

Groetjes NB

Geplaatst:

SKAL gecertificeerd betekend tevens GGO vrij

oftewel GGO zaden kunnen nooit het keurmerk SKAL hebben

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

skal53631501759748.jpg

pakje zaden met het skal keurmerk

geeft volgens onze wetgever 100% garantie op geen GGO

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Even iets ophalen.

Sluis Garden is dat niet opgekocht door Monsanto een paar jaar geleden?

Vroeger noemde dat toch Sluis Zaden?

De inspecties door SKAL zijn te vergelijken met de autokeuring.

Eenmaal per jaar en aangekondigd.

Is dat wel voldoende, zouden er niet meer en onaangekondigde inspecties moeten zijn om ietwat zekerheid te bieden?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dat is inderdaad waar ik bang voor ben. Overal word gesjoemeld. Onder anderen VDW kon dit niet hard maken en was onder andere 1 van de handelaren waar ik contact mee heb gehad. Zei gaven te kennen dit niet te kunnen bewijzen. Degene die daar een beter antwoord op kon geven is met een 2 weken terug van vakantie waarop ik werd verzocht nogmaals contact op te nemen en opnieuw de vraag te stellen.

En SKAL, tja.. Nu heb ik niet zo veel vertrouwen in keurmerken. Die worden veelal gebruikt om verteouwen te scheppen en niet te onderbouwen. "Oh het heeft een keurmerk!, Dus het is goed!"

Gaat voor mij niet op ik heb meer nodig dan alleen een keurmerk.

Als de handelaren niet kunnen garanderen dat, de zaden afkomstig van leverancieren met dit keurmerk, GMO vrij zijn, dan weten zei dus blijkbaar niet van wanten en zijn ze onbekwaam en strooien ze met zaad waar zei geen inhoudelijke informatie over beschikken en maar uitgaan van het keurmerk op de manier zoals eerder hierboven aangegeven tussen aanhalingstekens.

Ik wil ook tevens het onderwerp aanwakkeren en laten we wakker worden dat Monsanto alles probeerd te verpesten op genetisch vlak.

Het zou me niks verbazen als SKAL een onderdeel is van Monsanto om GMO te verbloemen.

Geplaatst:

De controle is een herkomst controle van zaden. Aan het zaad zelf kan je niets controleren. Een bedrijf dat de zaden verkoopt moet (op papier) kunnen aantonen waar deze zaden vandaan zijn gekomen. Dit verkooppunt moet gecertificeerd zijn en ook zij moet aan kunnen tonen waar de zaden vandaan zijn gekomen. En zo gaan we door totdat we bij de gecertificeerde kweker zijn uitgekomen.

Of het systeem 100% waterdicht is….?

Geplaatst:

Een geheel andere manier van benaderen van dit probleem is, als je twijfelt aan de eerlijkheid van een organisatie zoals SKAL (ik vraag me af wie je dan nog wel kan vertrouwen) is de aanschaf van heirloom zaden en zaden van oude rassen.

Ik ben ook wel heel benieuwd of jij een manier kan bedenken om dit vraagstuk op te lossen op een waterdichte manier.

Case:

Ik heb een veldje prachtige GGO vrije biologisch geteelde rode kolen. Ik besluit dat ik dit via zaad wil delen met een ieder die hier in geïnteresseerd is. Ik geef het de naam Red Natural Giants Best en verkoop de zaden via mijn site.

Gelukkig kan ik tegenwoordig geen octrooi meer aanvragen op mijn rode kolen en dus kan over een paar jaar iedereen zaden aanbieden met deze naam.

Naar mijn mening is dit niet tegen te gaan en dat er mee gesjoemeld gaat worden valt nooit uit te sluiten denk ik. Maar is het zo financieel aantrekkelijk dat grote bedrijven (Monsanto) zich hiermee gaan bezig houden??? Ik betwijfel het ten zeerste….

Geplaatst:

Bedrijven zoals monsanto willen gewoon alles in beheer hebben. Financieel is een bijzaak als het eerst genoemde maar voor elkaar gekregeb word.

Wie je nog wel kan vertrouwen is eigenlijk niemand maar ik heb ook inderdaad gevraagd naar bijvoorbeeld de herkomst van blauwe mais bij de webwinkel zadenenzo.nl

Het antwoord was dat het de leverancier was. Die wederom niet kenbaar werd gemaakt.

En omdat zei claimt te klein te zijn en de kosten daarom te duur zijn voor een keurmerk mag zei haar zaden niet als officieel biologisch bestempelen. Maar wie ben ik om de waarheid daarvan de toetsen.

Aan zaden valt inderdaad niks te zien maar aan de gewassen vaak wel en indien hier ook niks aan te zien is kan men er altijd een analyse op los laten.

Ik ben van mening dat GMO dieper geworteld zit dan wij met zijn allen denken en dat de zogenaamde biologiache zaden verkopers stiekem weten dat dit niet het geval is en er omheen proberen te draaien.

Ik beschuldig tevens niemand van het verkopen van GMO zaad, ik heb enkel de vraag gesteld en hier enkel nietszeggende antwoorden op gekregen helaas.

Geplaatst:

In mijn laatste antwoord dat ik heb gegeven heb ik wel degelijk een oplossing aangereikt voor jou probleem

heirloom en oude rassen geven de meeste zekerheid

Wie je nog wel kan vertrouwen is eigenlijk niemand

als dit je uitgangspunt is ... sorry....

ik denk dat niemand je dan kan helpen

Geplaatst:

De Bolster geeft 100% Bio-garantie:

"100% biologische zaden

‘Biologisch’ betekent ook dat onze zaden volledig vrij zijn van genetische modificatie (GMO). Bij GMO maken mensen kunstmatige aanpassingen in het DNA van de plant. De Bolster is tegenstander van deze techniek. Wij vinden het belangrijk dat iedereen ter wereld toegang heeft tot gezonde groenterassen die uitsluitend eigenschappen bevatten die in de natuur voorkomen. En omdat onze zaden 100% biologisch zijn, mogen wij het Europese BIO-keurmerk voeren. Met zaden van De Bolster bent u zeker van een 100% biologische start van uw teelt!"

Ook van belang:

"Wij produceren onze zaden volledig in eigen beheer, op diverse locaties ter wereld. In ons gecertificeerde productieproces houden wij de zaadkwaliteit nauwlettend in de gaten. "

Geplaatst:

Bio keurmerk .....

Wie je nog wel kan vertrouwen is eigenlijk niemand

topic starter gelooft niet in keurmerken......

Geplaatst:

Waarom zou een bedrijf als De Bolster hun reputatie op het spel zetten door stiekem GMO-zaad te verkopen? Waarom zou de Stichting SKAL de geloofwaardigheid van het keurmerk op het spel zetten?

Ik doe zelf ook wel eens wat aan doemdenken , maar zo wantrouwig als jij bent is wel extreem.

En als je echt zeker wilt zijn van geen-GMO, richt je dan op de weinig gangbare inheemse groenten. Ik kan me niet voorstellen dat er GMO-zuring of GMO-brave hendrik e.d. bestaat, dus dan zit je altijd safe.

Geplaatst:
Even iets ophalen.

Sluis Garden is dat niet opgekocht door Monsanto een paar jaar geleden?

Vroeger noemde dat toch Sluis Zaden?

Ja, ze zijn gesplitst, een deel is opgekocht door Monsanto. Sluis Garden is het andere deel, gericht op de hobbytuinder. Vieze verraaiers zijn het.

De inspecties door SKAL zijn te vergelijken met de autokeuring.

Eenmaal per jaar en aangekondigd.

Is dat wel voldoende, zouden er niet meer en onaangekondigde inspecties moeten zijn om ietwat zekerheid te bieden?

Volgens mij zijn het wel vrij grondige inspecties als het gaat om het bio-keurmerk? Een tijdje terug zag ik iets over een bietenboer die net uit die overgangsfase was van 3(?) jaar, en die inspecteur was daar echt wel een tijd bezig.

Ik weet eigenlijk niet of er ook iets van inspectie plaats vindt bij de productie van niet-biozaad, maar de kans dat je daar mais aantreft die is besmet door naburig GMO-mais lijkt me vele malen groter.

Oh, en hier staat een boel info over wat er in de EU mag worden verbouwd en wat er mag worden ingevoerd enzo: http://www.gentechvrij.nl/tips.html

Geplaatst:

95% van al het geteeldd mais hier in GMO in NL.

En de maïs wat niet GMO is, is besmet door GMO rassen. Stuifmeel vliegt kilometers ver, dus er is nagenoeg geen ontkomen aan en zo verspreiden ze hun GMO over alles wat nog schoon over is.

Een GMO plant kan niet anders dan zijn GMO-genen overdragen nietwaar.

GMO maïs word aan koeien gevoerd en wij consumeren vervolgens dit vlees met alle gevolgen van dien.

Maar wat denken jullie van de akkers waar GMO-Maïs op heeft gestaan. De wortels van deze GMO gewassen blijven achter in de bodem waar vervolgens aardappels in het volgende seizoen op worden geteeld die wij wederom weer consumeren.

Ons voedsel word verbouwd op akkers met GMO organiach houdend materiaal.

Insecten, bodemdiertjes en bodembacterien worden hier ook aan blootgesteld en zo word een compleet ecosysteem naar zijn verdoemenis geholpen.

Ik vind het gewoon jammer dat bepaalde zaden exploitanten een biologisch prosuct aanbieden en als je een paar vragen stelt dan kunnen ze niks hard maken en verwijzen naar een onzichtbare leverancier die niet te achterhalen is. En daar stopt de informatie die van de andere kant moet komen.

De Bolster is nu de enige die op een juiste manier in ieder geval antwoord geeft.

De enige manier om er dan nog achter te komen is telen en analyse.

Geplaatst:

Aangezien topic-starter compleet off topic gaat voeg ik nog 1 berichtje toe (ook off topic)

ggo78411501830957.jpg

Maar dit zal we weer niet waar zijn volgens Natuurbouwer....

95% van het mais in Nederland is GGO is natuurlijk kant en klare onzin

Geplaatst:

En dus? Kijk wat alleen klassieke veredeling al kan doen.

Maize-teosinte_sml.gif

Bovendien zijn de genetische aanpassingen volgens mij vooral gericht op resistentie tegen bijvoorbeeld droogte, (vraat)insecten of herbiciden.

Ik ben niet voor GGO's, maar zeggen dat 95% van het geteelde mais in Nederland GGO's zijn, lijkt me kolder.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

En dan is jou redenatie: dit moet wel een veld met GGO mais zijn?

Ik denk dat ik een gezond portie wantrouwen heb, maar ook best wel vertrouwen

Tot nu toe heb jij alleen maar laten zien dat je alles en iedereen wantrouwt

Ik ben blij dat ik hier geen last van heb

conclusie op jou vraag Waar GMO vrije zaden kopen?

Helaas met jou instelling NERGENS

Geplaatst:

Genetisch material verandert doorheen de tijd; bij het kopiëren van RNA/DNA gebeuren telkens kleine foutjes. Deze foutjes zorgen, in combinatie met een veranderlijke omgeving, voor diversiteit en 'aanpassing' van organismen. Dit is een natuurlijk proces: evolutie.

Evolutie kan naar de hand worden gezet: kijk naar het veredelen van rassen. De tijdspanne waarin dit gebeurt, is echter anders. De huidige technologie laat ons toe dit efficiënter en sneller te doen en dit process beter te sturen.

Helaas, elk organisme op de wereld is genetisch veranderd - jezelf inclusief. Je zal moeten accepteren dat dit een variabel gegeven is, en dat de mens die hoe langer hoe meer ombuigt in zijn voordeel.

Geplaatst:
De huidige technologie laat ons toe dit efficiënter en sneller te doen en dit process beter te sturen.

Het linke daaraan is dat je inbreekt op natuurlijke processen, waarbij men niet eens weet wat er precies allemaal gebeurd. Dat zou ons tot grote, heel grote voorzichtigheid moeten manen.

Ik denk dat het veel ingewikkelder is GMO zaden te kopen, dan GMO vrije zaden te kopen. Dus gewoon naar de winkel gaan, en wel het liefst naar De Bolster (oef, reclame ).

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

We breken voortdurend in op natuurlijke processen.

Vaccinatie? Inbreken op een natuurlijk proces.

Antibiotica? Inbreken op een natuurlijk proces.

Etc.

Ik ben overtuigd dat de wetenschappers die bezig zijn met genetische modificatie, wel degelijk weten wat ze aan het doen zijn. Overigens zijn er binnen mijn vriendenkring enkele bio-ingenieurs die zich daarop toespitsen. Met hen babbel ik geregeld over dat thema.

Het verschil is net, omdat jij er allicht niet al te veel van begrijpt (ik ook niet, hoor) dat we nogal snel denken dat zij dat dan ook niet zullen doen. Als je de onderzoeksmethoden - en alle daaraan gekoppelde vereisten eens leest - merk je dat er veel meer bij komt kijken dan mensen denken. Het gaat om frequente observaties die reproduceerbaar moeten zijn doorheen de tijd.

Er wordt niet gewoon wat gedaan en dan lukraak een proefveld ingezaaid.

Wat mij het meest van al angst in jaagt, is dat door het internet onwetendheid hoogtij viert. Mensen praten elkaar wat na, en denken als ze maar lang genoeg hetzelfde zeggen, het een 'valabel' alternatief wordt voor wetenschap. Dan denk ik aan 'flatlanders', dan denk ik aan anti-vaccers, denk denk ik aan allerhande uitspraken over gluten etc. Mensen zijn kuddebeesten.

Ik val niemand aan hoor, maar als je als buitenstaander bijgevoegd topic leest kan je alleen meer het woord 'paranoia' en 'fanatisme' gebruiken.

Geplaatst:

Ik ken een beetje van de beginselen van de genetica(modificatie), en dat is genoeg om te weten dat veel nog onduidelijk is. Niet voor niets zijn er nog steeds duizenden publicaties over het genoom. Ook ik weet dat professoren vinden dat GM veel gerichter en veiliger is dan klassieke veredeling. Maar juist zij weten ook dat erg veel onbekend is, ze worden immers betaald om onderzoek te doen . Mogelijke lange termijneffecten kunnen nog niet onderzocht worden omdat we dan eerst 20-40 jaar verder moeten zijn. Door de potentie van GM dreigt optimisme die risico's kan verhullen. Onwetendheid moet niet verdoezeld worden, maar juist een stimulans zijn voor grote voorzichtigheid (en waardering voor de natuur).

edit

O, en ik beweer niet dat er zomaar wat gedaan wordt. Ik weet dat er uren en miljoenen aan geld in zitten (maar had dat geïnvesteerd in ecologische landbouw ). Wel is jammer dat er zo veel economische en politieke belangen zijn, dat verbeterd de zuiverheid niet.

Daarbij probeer ik informatie zoveel mogelijk niet zomaar van internet te plukken. Liever korte lijntjes met wetenschap(pelijke bronnen).

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Ik ben het helemaal met Mispel eens. Daarnaast is veel van het GMO materiaal alleen GMO totdat het eindproduct geregistreed is. Dus bij voorbeeld vele van de vaccins zijn van oorsprong GMO maar omdat ze geregistreed zijn en veilig bevonden zijn hoeven ze niet meer met GMO gemerkt te worden. Dus weet de consument niet dat het vaccin van oorsprong GMO is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...