Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Dat komt vast goed! Een x zien is al zo prettig.
Zuurdesembrood is zo lekker.
Een tip: vooral niet regelmatig voeden. Ik voed 1 x in de 2/,5 a 3 weken (in de koelkast bewaren) en dat geeft zo ontzettend veel vrijheid! Nooit meer een oppas nodig voor je zuurdesem als je met vakantie bent. Mijne heb ik in 2020 gekregen en sindsdien heb ik anderen er ook weer blij mee gemaakt. Ook met 100% hydratatie overigens.

Geplaatst:

Ik vind vooral het plannen nog erg wennen. Net mijn starter weer gevoed, maar vanavond ben ik weg, dus dan kan ik geen deeg gaan maken, dat moet dan morgen, dan wel weer eerst voeden, enz grr. Maar het is ook leuk, en lekker! 

Geplaatst:
Op 11-3-2024 om 13:55, Mellie zei:

Ik voed 1 x in de 2/,5 a 3 weken (in de koelkast

Met jonge starters gaat dat nog niet natuurlijk. Mijn roggedesem begint erg lekker te ruiken. Ja Arja het plannen is voor mensen met veel plannen soms lastig. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw is dat zo? Ik ben ook gewoon zo begonnen, omdat ik geen zin had in al dat gevoed. Zou me er zeker niet door tegen houden. Gewoon een extra batch achter de hand als het toch niet werkt. Scheelt enorm.

Vandaag flink aan het bakken voor een iftar etentje. Zuurdesembrood staat te rijzen.
Mijn baklava is al klaar. Ik giet steeds laagje voor laagje siroop zodat de baklava extra veel kraak heeft vanavond.
Ik heb ‘havuç dilim’ baklava gemaakt om te benadrukken hoe bijzonder deze avond is. Grote stukken baklava, terwijl een normaal stukje een fractie van dit is.
Wortelpart baklava. Foto zegt genoeg denk ik waarom het zo heet. Walnoten van mijn moeder.
Mijn dochter heeft gisteren met de restjes deeg haar eigen baklava gemaakt. Zo trots!

b5ca8e4445d0f51b2a2ba48310bdfbb2.jpg

De krokantheid kun je er wel een beetje van afzien en ik ben er eigenlijk heel trots op dat het zo goed is gelukt. Elke x belachelijk veel werk, maar goed gelukt. Het is ook het enige wat ik gisteren heb gedaan, want ik heb er al mijn energie voor nodig. Ik ga het met het Suikerfeest nog een x maken, maar dan kleine stukjes. Dit zijn 19 stukken, dus 19 porties. Een normaal bakblik met een normale grootte baklava kun je wel 60 stukken uit halen. Dat scheelt aanzienlijk. Anyways. Wordt vanavond hoe dan ook wel een feestje! Happy iftar en zaai ze en zo

5a8ae137dbf4f6464e968087d15588c2.jpg

566cb6dde92623c9cb23cb4a11f7283f.jpg

Geplaatst:
2 uren geleden, Mellie zei:

Is dat zo?

Dat geldt voor mij en voor mijn ervaringen met desem. Ik gebruik alleen rogge en /of spelt desem en geen tarwe bloem oid.

Geplaatst:

f2fd7367884fc3e9646e3935f9a587c7.jpg

2145befa0a836f54de6a001583bab9bd.jpg

Brood was super luchtig! Heel blij mee. Was op voordat ik er een hap van had kunnen nemen. Gelukkig had mijn schoonzus een sneetje op mijn bord gelegd.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nou mijn desem was ik even vergeten en ruikt nu naar een verfpot😩

Het komt ook omdat de oven die ik hier heb echt een vervelend combining is. Het brood bakken daarin blijkt geen optie. 

Ik ben dus maar weer begonnen met bakken in de BBMachine. Het eerste spelt broodje leverde leuke boterhammen op voor Grumpy Cat liefhebbers

4302009C-3FC8-4E15-9E35-BD7A2575FA01.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Pffffff…. Ik heb een miljoen filmpjes gekeken over opbollen en nu moet ik het kunnen dacht ik…. Dus. Niet.

fe30618c59810440cf254813ac272365.jpg

Zo’n vieze bende heb ik in geen enkel filmpjes gezien. Ik kan echt wel koken en bakken, maar dit keer ik voorlopig niet. Het bleef plakken, maakte niet uit hoe vaak ik het deeg spande. Ik heb het opgegeven en terug in de kom gedaan.
Benieuwd hoe dit brood na deze mishandeling gaat worden.

Mijn deeg voor de focaccia durf ik nu ook amper aan te raken…. Deze gaat straks gewoon op de bakplaat zoals ik normaal doe. Geen geouwehoereer.

5c8f88050c1981e6f7a96c44ff65d616.jpg
Resultaat zal ik nog posten. Ik hoop dat het brood niet mislukt na al dat gewroet [emoji20]

Geplaatst:

Brood is ondanks alles gelukt [emoji854] fijoeh

0cbcd4544b9ae9d3b04758641d4f2184.jpg

7acf280062f6e5f27d0cd114153714c5.jpg
Mooi zacht brood met een iets te harde korst

Focaccia zag er wat minder mooi uit met die plasjes olijfolie, maar smaak was heerlijk.

8935a138440e85599f6aa422efa8c080.jpg

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ze zien er in ieder geval erg lekker uit! Dat is dus je nieuwe plaat voor op het rooster..mooi!Hij wordt goed heet zo te zien.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Op 8-7-2011 om 09:40, Ludo zei:

Het valt me op hoe eenvoudiger gerechten zijn, hoe ingewikkelder sommige recepten in boek/internet enz. zijn. Evenzo met zelfgebakken brood. Wat men voor ogen moet houden is wel dat, indien je zelf brood bakt, je wel degelijk een "eerlijk" brood wenst, smakelijk en goedogend en niet de opgeblazen broden en broodjes die je in handelszaken kan kopen. Dan ben je beter dat je op zoekt gaat naar industriële ingredienten of dat je gewoon je brood koopt. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat deze slecht van smaak zijn..

Ik bak al 30 jaar ELKE dag mijn brood. Niet elke week in een houtoven om dan gans de week oud brood te eten, dat is tè nostalgisch. Nee, elke dag, vaste routine, een vers brood uit de elektrische oven...

Na jàren zelf gekneed te hebben (met de hand), kwam er een keukenrobot aan te pas, niet de goedkoopste want er moest ook donker brood in kunnen gekneed worden (zwaarder deeg). Na een vijftal jaren was het toestel gans "op", versleten van het dagelijks gebruik. Na zelf reparatie met tandwielen uit een gelijkaardig toestel dat elektrisch stuk was, kon ik weer verder voor weeral een vijftal jaren. En opnieuw zat ik met een versleten toestel. Na lang gewikt en gewogen te hebben, uiteindelijk een echte kneedmachine gekocht (kleinste model) waar je enkel deeg kon mee kneden, maar die me garandeert dat ik voor de rest van mijn bestaan er mee verder kan, dagelijks..

Wat een bevlieging was in het begin, is dus een hobby en een routine geworden na al die jaren. Brood bakken maakt hier deel uit van de dagelijkse bezigheden. Na welgeteld TWEE uur is ons brood gebakken praktisch zonder arbeid. Hoe ?

Voor een basisrecept (wat ik al tientalle keren verteld heb aan buren die gek zijn op versgebakken brood en het zelf eens wilden proberen), hou je het volgende in het oog : per

1000 gr gewoon witte bloem (bv Aveve)

de helft hiervan aan water

40 gr gist (of 20 gr gedroogd)

40 gr vetstof (boter, margarine, spekvet, olijfolie)

20 gr zout

Zo eenvoudig is het om te onthouden. MAAR.... mengen met groffe bloem vereist iets minder water. Zuiver witte bloem vereist iets meer water. Indien je melk neemt, vraagt dit ook iets meer vloeistof. Dat alles is zelf uit te proberen, echt niet moeilijk. Het enige wat je moet hebben is een zacht aanvoelend smeuïg deeg. Indien je in een bakblik bakt, kan het deeg ook iets meer vloeistof verdragen.

Bloem in een kom, kuiltje in het midden, vetstof hierin, zout langs de rand tegen de kom strooien, vloeistof met gist in kuiltje gieten. Mengen met houten lepel tot de meeste vloeistof in de bloem zit. Dan storten op tafel en kneden maar. Minstens 10 min, beter 15 min. Als ik op tv mensen deeg zie mengen op tafel en ik probeer dat zelf, dan loopt de vloeistof altijd tussen de bloem door langs de rand van de tafel op de grond.. In een kom geen enkel probleem.

Laten rijzen , in de kom, handdoek erop, 30min rijzen gewoon op het aanrecht.

Na 30 min opbollen, en vorm geven. Niet te veel kneden en geen lucht eronder mengen !

Brood op bakplaat of in bakblik IN de oven zetten (koude oven). Hier staat het trekvrij en kan het weeral 30 à 45 min rijzen. Dan de oven starten op 200 graden en laten bakken 45 min. In het begin bij het opwarmen van de oven krijgt het brood nog extra de tijd om verder te rijzen. Onze oven heeft wel warme luchtstroom, het kan zijn, zonder die warme lucht dat je iets korter of langer moet bakken.

De baktijd is voor een mengsel van een 700 gr bloem, bij meer > iets langer laten bakken, bij minder iets minder lang.

Vroeger bij mijn ouders moest het te rijzen deeg warm liggen, trekvrij en bedekt. Maakt allemaal niks uit. Gewoon op het aanrecht en bedekt met handdoek (anders krijg je uitgedroogd korstje op het deeg) is ruim voldoende. Beter is te laten rijzen in de oven zelf, zoals eerder vermeld.

Uitgaande van de prijs van brood in België, een 2 euro gemiddeld, en een kost van ong. een euro per kilo brood, spaar je zo om en bij de 360 euro per jaar, het dubbel op twee jaar. Wat betekent dat , indien je een goeie broodmenger koopt, je dit al terug hebt na één of twee jaar. Met dien verstande dat je wel elke dag een 10 min moet bezig zijn met het deeg, de rest doet de tijd en de oven. Na twee uur is je broodje gebakken en eetklaar (als je er niet vanaf kan blijven ).

Zo doen wij dat al 30 jaar, geen bakker die me nog dagelijks ziet, sorry... maar mijn brood is beter en goedkoper!!

Het beste broodbakboek dat ik ooit gezien heb en wat ik nog steeds gebruik is "ons dagelijks brood zelf bakken" van Wil en Netty Engels-Geurts uit de "weten en doen" serie (1982 Zuidgroep bv uitgevers Best).

Je zegt dat je nu een keukenrobot hebt die het werk doet, hoewel je verklaart dat je het met de hand nog kneedt. Ik heb een broodbakmachine die ook alleen kan kneden, die kan ik toch ook gebruiken?

Geplaatst:

Petra, ik denk niet dat je daar nog antwoord op gaat krijgen. De post waar je op reageert is uit 2011 en Ludo is al 10 jaar niet online geweest. 

Geplaatst:
Op 23-5-2024 om 19:37, Mellie zei:

Brood is ondanks alles gelukt emoji854.png fijoeh

0cbcd4544b9ae9d3b04758641d4f2184.jpg

7acf280062f6e5f27d0cd114153714c5.jpg
Mooi zacht brood met een iets te harde korst

Focaccia zag er wat minder mooi uit met die plasjes olijfolie, maar smaak was heerlijk.

8935a138440e85599f6aa422efa8c080.jpg

Ik wil al jaren zoiets proberen. Maar heb de moet nog niet gevonden om er aan te beginnen. Ik zie hier allemaal lekkere dingen voorbij komen. Misschien toch maar eens proberen nu de kids weer naar school zijn. En zo'n focaccia kan ook met gele snacktomaatjes? Het ziet er ontzettend leuk uit namelijk. 

Geplaatst:

@gitta een focaccia is heel vergevingsgezind. Zelfs als het deeg niet perfect is, lukt het alsnog. Dus misschien kun je daarmee beginnen. Elke kleur tomaat is prima. Wat je lekker vindt, gewoon doen! Als je dat een paar x hebt gemaakt, wil je vast aan de slag met (zuurdesem)brood.

Geplaatst:

Ik ben helemaal druk druk met desembrood.

Met mijn starter “ ollie wat wollie” heb ik een haat liefde verhouding. Maar  na 28 platte dakpannetjes verder heb uk dit weekend prachtig maar bovenal superrr lekkere desem broodjes.

IMG_1136.jpeg

IMG_1132.jpeg

IMG_1133.jpeg

IMG_1128.jpeg

IMG_1126.jpeg

IMG_1125.jpeg

IMG_1127.jpeg

IMG_1119.jpeg

20D5E39B-F68B-44BF-B6F4-917CBEC8F099.jpeg

B58E5532-B915-4318-BE74-214E09C45711.jpeg

IMG_1099.jpeg

IMG_1097.jpeg

Geplaatst:

@Nasuadawat ziet dat er lekker uit! 

Geplaatst:

Ik ben ook nog aan het hannesen met desem, het lukt mij tot nu toe nog niet om een mooi bol broodje te maken. 

Geplaatst:

@nasuada wow wat een mooie broden! Mooi ingesneden ook.

@arja ik kan na jaren nog steeds niet opbollen en gebruik een pan voor mijn broden…. Niet wat ik wil, maar ja. Beter dan geen brood. Wat is jouw gehannes?

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik loop al een tijdje te kauwen op het idee om spelt desem brood te bakken in de broodbakmachine. 
Nu een eerste poging gedaan. Het desem gisterenmorgen ververst tot de gewenste hoeveelheid. Om 9 gisteravond meel water desem een scheutje olie en een beetje zout plus een minieme kwart theelepel gist       (ik durfde het nog niet aan zonder) laten kneden, daarna de kneedhaken uit de machine gehaald en de timer ingesteld op 9 uur vanmorgen brood klaar. 12 uur dus. 
Dit is het resultaat foto van de sneetjes en verslag van de smaak volgt nog. 

E715A651-FBB9-4833-9D1C-5BB9045B4DFC.thumb.jpeg.ecf64fd1e638521f35aa9384dd198a88.jpeg

Geplaatst:

Smaakt goed! Een tikje zuurder dan ik gewend ben. Dat ligt aan t lang ontwikkelen van mijn starter geloof ik? Die heeft gisteren wel tien uur gestaan voordat ik het deeg ging mengen. Het recept gaf 8 gram zout aan, ik nam 6 kan eventueel nog wel wat minder.

15928B7A-25CB-409C-AE3D-AA4BE4A0792E.jpeg

Geplaatst:

Ziet er mooi uit, Jet! 

Geplaatst:

Wij hebben al een paar maanden ruzie met de broodjes uit de broodbakmachine. Ik gebruik zo'n ding al minstens twintig jaar, heb er diverse versleten, en het blijft gewoon fijn om je eigen verse broden te hebben. Na jarenlang fantastisch gerezen broden zijn de broodjes de laatste tijd wel heel erg compact. Ik ga deze week weer eens nieuwe gist en nieuw bakmeel halen bij de Welkoop en kijken of dat scheelt. 

Verder kreeg ik gisteren zuurdesem van @Nasuada, en daarmee ga ik ook aan de slag. In desembrood moet ik nog wat ervarener worden, ik heb het een paar maanden geleden een paar keer gedaan, nu ik weer meer tijd heb ga ik hiermee verder. Zin in! 

@Nasuada, kan jouw roggedesem ook gewoon met tarwe gevoed en gebruikt worden denk je?

Geplaatst:

Mag ik daar op antwoorden? Het kan maar je kunt het ook in stappen transformeren heb ik wel eens begrepen. Dus nu voeden met een deel rogge en tarwe en de volgende voeding nog meer tarwe. Etcetera.  Als je geen roggemeel hebt dan even cold turkey naar tarwe kan, misschien dan wat meer observeren. En vaker voeden. 

Ik heb dezelfde desem als jij gekregen, ik wil het naar speltdesem toe transformeren. 

Is je gist nog vers genoeg? 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic