Arja Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Mijn gist is op. Oude droge gist werkt inderdaad niet goed. Ik kocht altijd die blauwe pakken van 250? gram. Heeft iemand ervaring met porties daarvan invriezen om het goed te houden? Het wordt cold turkey, want ik heb geen roggemeel in huis. Ik heb ook nog een starter van een vriendin staan, misschien voed ik ze allebei vanavond en kijk ik morgen welke van de twee er het sterkst gerezen is. Wat ook weer niet alles zegt, maar je moet wat 😆 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 En ruiken, en misschien wel even met beiden doorgaan want soms knapt een oudere desem snel weer op. Nee ik heb nu ook een grotere hoeveelheid gist want ik wil die plastic zakjes niet meer van 7 gram. Het komt van de notenshop en zit in een plastic potje en er zit 150 gram in. Daar heb ik ook wat van weg gegeven dat is wel handig. En heel schoon werken uit zo’n potje. Een deel in de koelkast en ik vries er denk ik nog een deel van in. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Hi, ik voed hem dagelijks en varieer met tarwe en rogge. Wil ik wit bakken dan is mijn 30 gr me 20tarwe en 10 rogge. wil ik zwaarder brood of is mijn desem slapper dan gaat er meer rogge in. ik gebruik geen gist. vandaag met dezelfde starter als jullie hebben een bierbrood gebakken. 5 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Klinkt goed! Kan je dat recept even uitschrijven? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 42 minutes ago, Nasuada said: ik voed hem dagelijks Dagelijks? Is het nog een jonge starter? Ik ben nog niet heel ervaren, maar ik leerde dat eens per week of twee weken prima is. Quote
Arja Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Heee de Soezie is in de aanbieding bij Welkoop. Tweede halve prijs, t/m 6 oktober. Ga ik even inslaan, want ik sta hier vanavond mijn beide starters wel te voeden, maar ik heb nauwelijks meel meer. En ik wil deze week wel weer eens bakken. Quote
Nasuada Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 (aangepast) In de koelkast kan je hem “ parkeren” voor twee of 3 weken maar als je echt wilt leren desem bakken kan je het best dagelijks bakken om er gevoel bij te krijgen. Mijn eerste 20 broodjes waren dakpannetjes hard, droog, laag. En ineens krijg je het pakken en dat is het waard want het is zo veel lekkerder dan gewoon brood. Zullen wij een apart draadje voor de desem openen? ik zal het proberen uit te schrijven. dus als ik actief bak laat ik de desem op het aanrecht staan en voed deze dagelijks. 30/30/30 desem water meel. De rest van de starter gooi je dagelijks weg of…. Bakt er koekjes of pannenkoekjes van. Ik geef het ook vaak aan de kippen. 29 september 2024 aangepast door Nasuada 5 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Rookie Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 21 uren geleden, Arja zei: Mijn gist is op. Oude droge gist werkt inderdaad niet goed. Ik kocht altijd die blauwe pakken van 250? gram. Heeft iemand ervaring met porties daarvan invriezen om het goed te houden? Ik vries mijn gist altijd in. Blijft jaren goed. Ik heb ook die blauwe pakken. 2 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 Waar verpak je de gist dan in en neem je er dan een lepel uit oid? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vrouwholle Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 Leuk dit!😍 Ik bak al jaren brood😋 Hoop dat er een apart draadje van zuurdesem komt want die ga ik opnieuw opstarten. Zomers staat mijn AGAfornuis uit en nu krijg ik hem met geen mogelijkheid meer aan.. 😖Woensdag komt de monteur kan niet wachten want rijzen gaat nu eenmaal niet fijn in een koude keuken… Ik koop voor gist brood blokjes verse gist bij de jumbo blauwe blokjes van 40gr en die zijn ook prima in te vriezen 👍😊 2 Quote
Rookie Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 Tip voor deeg laten rijzen: het gist oplossen in warm water, gewoon je deeg maken en dan laten rijzen in een dichte magnetron. Niet aanzetten natuurlijk...😉 Dat gaat prima, ik doe dat altijd als het koud is. Moet je natuurlijk wel een magnetron hebben... 2 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 Lief Rookie 😊 Ja ik heb een mag. met pubers , sorry jong volwassenen 😬😉in huis moet dat wel hè… ik heb ook een electriche oven want stel hun zouden geen pizza kunnen eten…😱😉 Maar ik hou er niet van… goeie tip maar ik wacht liever nog ff tot mijn “Aagje” weer snort!! bak deeg starter onder natte theedoek ernaast; genieten!😍 2 Quote
Arja Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 14 minutes ago, Rookie said: Tip voor deeg laten rijzen: het gist oplossen in warm water, gewoon je deeg maken en dan laten rijzen in een dichte magnetron. Wat is dan het voordeel van het in de magnetron plaatsen? De afgesloten ruimte? En heb je het nu over verse gist of gedroogde? 1 Quote
Rookie Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 (aangepast) Ik gebruik altijd droge gist. Inderdaad is de kleine ruimte in de magnetron een prima broeikas voor het deeg, het rijst er prima in. Ik weet niet of het ook werkt als je koud water gebruikt, dat heb ik nog nooit geprobeerd. 30 september 2024 aangepast door Rookie typefout 2 Quote
Nasuada Geplaatst: 30 september 2024 Geplaatst: 30 september 2024 6 uren geleden, Vrouwholle zei: Hoop dat er een apart draadje van zuurdesem komt want die ga ik opnieuw opstarten. Ik heb een apart topic aangemaakt. 6 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 1 oktober 2024 Geplaatst: 1 oktober 2024 In de koelkast kan je hem “ parkeren” voor twee of 3 weken maar als je echt wilt leren desem bakken kan je het best dagelijks bakken om er gevoel bij te krijgen. Mijn eerste 20 broodjes waren dakpannetjes hard, droog, laag.Ik wil je complimenteren met je volharding en doorzettingsvermogen! Serieus @nasuada! Wow! Ik heb 2 x stokbrood gebakken en vond mezelf al een doorzetter dat ik het een tweede keer probeerde . Het was beide keren meer stok dan brood en daarna dacht ik, zal wel. Jij hebt gewoon 20 broden gebakken! Het is dat mijn eerste zuurdesembrood goed had uitgepakt, want ik denk echt niet dat ik het zo vaak zou proberen. Ook geen 10 x trouwens. Ik heb een levain gemaakt. Morgen wil ik voor de verandering weer eens brood bakken en pizza’s. Lekkerrrrr 4 Quote
Nasuada Geplaatst: 2 oktober 2024 Geplaatst: 2 oktober 2024 Dankjewel Melli, op een gegeven moment is het ook niet leuk meer maar hey…. Je laat je toch niet op de kop zitten door een stuk deeg😁 2 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Arja Geplaatst: 2 oktober 2024 Geplaatst: 2 oktober 2024 @Mellie Pssst! We hebben nu een apart desemtopic! 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Yeh Aagje snort weer 😍🎉 (mijn AGA frornuis is gerepareerd en brand weer) Gistermiddag gist deeg gemaakt van verse gist uit de vriezer. Van mijn recept alles de helft genomen omdat wij wisselde hoeveelheid brood eten en ik liever wat vaker bak dan invries… Aagje was ‘s avonds nog niet op temp dus broodvorm met gerezen deeg in de koelkast geparkeerd en vanmorgen bovenop de Aga wat bij laten komen… ze reed nog wat na en bovenkant een kwastje water gegeven en met sesamzaaadjes bestrooid . Met scherp mes schuine sneden gemaakt en klein half uurtje op 220gr gebakken…. ooohhh die geur!!! Wat laten afkoelen en kon het niet laten om kapje er af te snijden en besmeerd met roomboter op te eten mmmmmmm😋😋😋 6 Quote
Rookie Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Fijn dat je weer je Aagje werkend hebt. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 2 uren geleden, Jorieke123 zei: moderator Arja Hee! Fijn👍 1 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Rookie Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Zojuist even een paar flatbreads gebakken, op het fornuis. Ik ben nog steeds bezig om dit te perfectioneren, maar dit komt aardig in de buurt. Hier zit kaas, knoflook en uien doorheen. Nu snel opschrijven, hoe ik dit gedaan heb... 5 Quote
Gitta Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 20 uren geleden, Rookie zei: Nu snel opschrijven, hoe ik dit gedaan heb... Ik ben benieuwd naar het recept. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 Ik zal het proberen @Gitta, maar ik heb niet echt een recept, ik doe altijd maar wat. Ik weeg ook niets, ik doe het met volume. Ik ben begonnen met 0,5 cup warm water (125 ml) 1 theel. gist suiker Even laten bubbelen. Daar heb ik eerst 1 cup bloem bij gedaan en goed omgeschept met een siliconen spatel. Er ging ook knoflook vlokken, uienvlokken en zout door, plus een hand geraspte kaas en een scheut olijfolie. Daar beetje bij beetje nog wat bloem aan toegevoegd, tot het de goede deegdikte had, ik schat nog een 0,5 cup. Laten rijzen in de magnetron. Nog even doorkneden met wat extra bloem en wel wat bloem op het werkblad strooien, want het is een plakkerig deeg. In twee porties delen en die plat drukken tot het ongeveer een centimeter dik is. Bakken in een koekenpan met deksel op het fornuis, ik had wel een vlamverdeler onder de pan, elke kant een minuut of 8, gas op laag tot medium. Sorry, ik heb geen echt recept, ik doe het op gevoel... 2 2 Quote
Gitta Geplaatst: 4 oktober 2024 Geplaatst: 4 oktober 2024 2 uren geleden, Rookie zei: Sorry, ik heb geen echt recept, ik doe het op gevoel... Geen probleem. Hier kan ik wel wat mee. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.