Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

😡 Nou, dat was een erg kort brood avontuur. En ik had me er zo op verheugd 😭😭😭

Mijn mooie machine maakte zoooveel lawaai, alsof je met een boormachine bezig bent. Zonder deeg niks aan de hand, met deeg (niks geks, moest het wegwerpbrood worden, dus 250 gr patentbloem, 250 gr volkorenmeel en een zakje gist met 350 gr water, ongeveer wat in het bijgevoegde receptenboek staat en op de pakken meel).

Volgens mij is er een lager of een tandwiel stuk want er rammelt ook iets heen en weer onderin de bodem als ik de machine oppak en schud. Ik ben nu echt héééél erg teleurgesteld en chagrijnig.

Gelukkig gooi ik dozen van nieuwe apparaten nooit weg, morgen maar eens uitzoeken hoe het retour moet, hmmm grumble grumble 🤬

En dan moet ik nu weer twijfelen over nog eens deze als vervanging (misschien had ik een maandagmorgenmonster) of een andere, zonder die leuke ciabatta- en broodjesvormen. Kak!

• Like 3
Geplaatst:

En omdat je dan gelijk weer door de werkelijkheid wordt ingehaald. Dit deeg heeft er zin in. Staat er wat verloren bij in de kom, gewoon opzij gezet, maar rijst ondertussen gewoon door. Ik kneed nog maar even met de hand en voeg nog wat meel en zout toe. Nog eens rijzen, vormen en dan maar een poging in de combi-magnetron doen. 

IMG_20241005_164644214_HDR2.thumb.jpg.0b387cfc6e0d2cfd8907dca01ffaa8fe.jpg

• Like 3
Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

maandagmorgenmonster

Echte pure pech. En hij -het pakje- was ook al kwijt toch? Ik snap als je er geen goed gevoel meer bij hebt. 
En extra vervelend dan, opnieuw beginnen met zoeken naar welke machine dan. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ach gossieeeeee ik vind het heel sneu voor je. Ik heb zo’n maandagochtendmodel keuken. Elk apparaat wat er splinternieuw in zat, kreeg op dag 1 al kuren. Gewoon omruilen en hup, bakken jij! Dan blobt je deeg gewoon bij jou thuis.

• Like 3
Geplaatst:

@Lia56 Ding is alweer helemaal ingepakt en morgen gaat ie retour. Vervangen kan bij Amazon alleen als je een creditcard hebt, dus in mijn geval eerst wachten op het retourbedrag. Misschien durf ik tegen die tijd wel weer een nieuwe te kopen 😬

Geplaatst: (aangepast)

Brood bakken moeilijk?

Nee, echt niet.

Dit broodje heb ik zojuist gebakken, er zitten maar vijf ingrediënten in:

180 ml warm water 

1 theel. gist

2 theel. suiker

180 gr bloem 

1 theel. zout

Geen kneden, alleen maar dooreen roeren.

Laten rijzen, oven voorverwarmen op 220 graden met een braadpan erin.

Gerezen deeg nogmaals doorroeren, vorm er dan een bal van en doe die in bakpapier in de (gloeiend)hete pan. Voorzichtig, loeiheet!!

Deksel er op en 25 minuten in de oven zetten, dan deksel er af halen en nog 5 minuten de oven in.

Lekker bij de erwtensoep straks.

Dit is een klein, tweepersoons broodje.

P1050993.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 5
Geplaatst:

Dat ziet er mooi uit! Wel jammer dat er suiker in moet. Enne die theelepel, ik heb verschillende en heb sowieso liever de hoeveelheid gist in grammen. Hoe was de smaak? Erwtensoep al hè. Tja het is er hier vanavond wel weer voor. 

image.thumb.jpg.8cf06dbdf18bd30e2763b61fefb02fbd.jpg

• Like 2

1 uur geleden, Jorieke123 zei:

Je werkt niet gewoon met deze?

Deze gebruik ik altijd.

En ik werk ook met cups, niet zo vaak met grammen, maar ik heb het even omgerekend voor het recept hier.

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:
10 uren geleden, appelvrouw zei:

Dat ziet er mooi uit! Wel jammer dat er suiker in moet. Enne die theelepel, ik heb verschillende en heb sowieso liever de hoeveelheid gist in grammen. Hoe was de smaak? Erwtensoep al hè. Tja het is er hier vanavond wel weer voor. 

De erwtensoep was heerlijk!

Ik neem aan dat je er ook honing in kunt doen i.p.v. suiker, dat zal de gist ook wel lekker vinden.

• Like 2
Op 9-10-2024 om 18:20, Rookie zei:

vorm er dan een bal

Ik zat nog met dat suikerverwerkend in mijn hoofd en wilde graag uitproberen of het ook zonder kan. Zeker met het warme water moet het gist toch een boost genoeg krijgen, of je moet graag een zoeter brood willen dat kan natuurlijk.

Dus ik heb dit recept getransformeerd naar iets grotere hoeveelheden en naar speltbloem T110 dat ik op dit moment heb.

6 gram gist, 6 gram zout 300 gr spelt en 300ml water.

Ergens met afmeten is er iets fout gegaan want de deegbereiding was echt heel erg slap. Maar goed, ik was pas bij stap één, kon nog beter worden... Heb toen de bereiding een uur in de magno gezet (uit natuurlijk) en na een uur ben ik eens gaan kijken. Speltmeel heeft de neiging langzamer te rijzen als tarwe dus ik was dan ook erg verbaasd dat de deegsoep al zowat richting de rand van de ruime kom bubbelde!

Daar kon ik nooit een bal van vormen, een plakbende, op het aanrecht op een laag bloem..bleef plakbende maar zo goed en kwaad als het ging het bij elkaar ge schoven met de bakhulp en de bereiding in een bakpapier in het broodmandje laten staan totdat ik zag dat het weer een beetje op spanning kwam en wat omhoog. Geen mogelijkheid tot insnijden vanwege de overslappe structuur.
Ondertussen de pan in de oven verhit daarna het deeg in papier erin getild en nu staat het te bakken. 
wat een gedoe. Misschien had ik me vergist met de hoeveelheid water of bloem geen idee.

Hier een foto nadat ik het uit de magno halen je ziet dat er overrijs was en dat het gaat inzakken.

F4B1F4AF-E340-458F-BD03-EA36F7114EDD.thumb.jpeg.1c3dc57329b18b4101c600e72f905123.jpeg

Op zich wel lollig als het. Lukt want mijn combi oven is niet echt geschikt voor brood bakken met met behulp van een Dutch oven gaat het misschien wel.

Nu ook maar hopen dat mijn gietijzeren pan goed oven bestendig is. 

Edit: Het brood is trouwens toch wel aardig gerezen in de oven en ziet er goed uit.

Bij het uit de oven halen was de kerntemperatuur 96 graden.

Spelt neem water sneller op leerde ik net en ik had dus met minder water kunnen startten. Probeer ik dit nog een keer dan ga ik zeker 1/8 water minder gebruiken bij de start.FBDF081D-CCFF-423A-AA9E-4D7E9F640EFE.thumb.jpeg.eabb7e15485f2f6e99ff7bbc3dad9d7f.jpeg

Smaak/ structuur foto volgt..in ieder geval is het zo aan de buitenkant  een best crusty brood

aangepast door appelvrouw
  • Like 5

Geplaatst:

Wat leuk, dat je het geprobeerd hebt!

Dat broodje ziet er heel mooi uit, toch?

Wel spannend met speltbloem.

Ik heb geen gietijzeren Dutch oven, vandaar dat ik het in mijn braadpan doe.

Maar jouw pan moet daar helemaal geschikt voor zijn, die zijn bedoeld voor hoge temperaturen.

• Like 1

Ja en zonder suiker dus😉. Deze gietijzeren pan is eigenlijk aan vervanging toe vanwege stukjes die loslaten op de bodem. Maar als broodpan met bakpapier erin kan hij nog prima dienst doen. Ik heb hem ooit bij ah vandaan van mij mogen ze die serie nog eens doen ik koop hem zo weer en er was bv ook een mooie gietijzeren wok. 

Heerlijke smaak! De korst zou harder kunnen maar ik vraag me af of mijn combi de noodzakelijke hitte daarvoor kan opbrengen.

IMG_3956.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

Geplaatst:
4 hours ago, Rookie said:

Ik heb geen gietijzeren Dutch oven, vandaar dat ik het in mijn braadpan doe.

Ik dacht dat die twee dingen hetzelfde waren, heb ik dat nu verkeerd begrepen? 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...