Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zelf brood bakken moeilijk ?

Featured Replies

Geplaatst:

Dank je @appelvrouw Ja nu begrijp ik het dat het dan lekker luchtig wordt met het vouwen. Ik ga het zo ook eens proberen als ik wat meer tijd heb. Wat bedoel je met doucheputje afdekken?

Geplaatst:

Zei ik doucheputje? Dat moet natuurlijk douchemuts zijn🛀

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
3 uren geleden, appelvrouw zei:

douchemuts

😂😂 Wat een idee! Nog nooit van gehoord. Ik blijf hier leren. Goed idee.

Geplaatst:
Op 7-9-2025 om 19:32, ElkeV80 zei:

op een steen in de oven

Die heb ik ook, maar nog nooit gebruikt. Ik moest een speciale schep kopen om het eraf te halen, die heb ik ook wel intussen, maar durfde het nog niet aan. Misschien met dit recept een keer. Ik ben benieuwd!

Geplaatst:

Vandaag eindelijk mijn desem uit de vriezer gehaald hopelijk is dit bubbelmonster weer snel op sterkte.

Dus misschien vandaag het laatste gistbroodje gebakken van dit najaar en zijn de volgende broden met desem.

Brood van vandaag spelt met 300 gram pompoenpuree, pompoenwater, tijm, olijvenplakjes, reepjes zongedroogde tomaat en kurkuma. Staat nog af te koelen dus foto komt nog.

Geplaatst:
Op 16-9-2025 om 16:44, appelvrouw zei:

Zei ik doucheputje? Dat moet natuurlijk douchemuts zijn🛀

😆😆😆😆

Die autocorrect ook. Herkenbaar

Geplaatst:

Ja soms zeggen we dolle dingen😅

Hier een foto van het broodje van de dag met trompe d’Albenga het smaakt heerlijk met een apart knisperig korstje

9a90c138-cc11-4cf3-9b1d-ff4ad2112c52.jpeg

• 2 weken later...
Geplaatst:

Weer lekkere broodjes dit keer met pompoen en kurkuma en nigella. Één van de broodjes gaat zaterdag mee naar Gouda.

28DA6930-B95A-4C05-95D6-2B49C2F4D66F.jpeg

F5921735-2DCC-4E4E-A9B4-91D6DC673A33.jpeg

Geplaatst:

Kadetjes zijn inmidddels onbetaalbaar 1 euro ongeveer bij Bakker en bij meeste supermarkten (AH=nu Extra Lang Vies:-( ) net lekker meer dus hoe krijg je broodjes zonder harde korst vraag ik mij altijd af?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik leg voor zachte korst bij kadetjes een theedoek erover zodra ze heet uit de oven komen, en laat ze afkoelen met de theedoek erop.🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Geplaatst:

Goede tip @Vrouwholle.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Volgens mij ben ik de enige met dit probleem, maar ik roep het toch maar even @moderators

Ik dacht dat de zoekfunctie met Tapatalk niet werkte, maar ik heb hetzelfde met de app. Ik zocht op ‘brood’. 3 pagina’s lang zoekresultaten mrt alleen desembrood topic. Ik had echt geen idee hoe ik deze dan moest vinden. Maar gaan zoeken tussen de tig pagina’s vol recepten. Was te veel. Toen nog een zoekpoging met ‘deeg’. Eerst wederom desembrood topic en toen deze…. Er staat toch echt ‘brood’ in de topictitel! Zo suf. Ik snap ook niet hoe ik dan anders mort zoeken. Ik heb gewoon steeds minder zin om dingen te zoeken hier, omdat ik het toch nooit kan vinden of er zonder overdrijven een half uur voor moet uittrekken. İk snap ook niet hoe jullie zo makkelijk linkjes van andere topics plaatsen.

Dat dus on dit hieronder te kunnen plaatsen.

Ik heb 40 flatbreads gebakken. Morgen dezelfde batch nogmaals. Mijn ouders komen terug uit Turkije en ik haal ze op van schiphol. Bezig met een feestelijk onthaal. Jammer dat Turkse recepten zo vermoeiend zijn. Morgen nog een keer bikkelen en dan kunnen we smullen! Ze zijn heel mooi fluffy geworden.

IMG_3454.jpeg

IMG_3456.jpeg

IMG_3457.jpeg

aangepast door Mellie

Geplaatst:
6 minuten geleden, Mellie zei:

Ik dacht dat de zoekfunctie met Tapatalk niet werkte, maar ik heb hetzelfde met de app. Ik zocht op ‘brood’. 3 pagina’s lang zoekresultaten mrt alleen desembrood topic. Ik had echt geen idee hoe ik deze dan moest vinden. Maar gaan zoeken tussen de tig pagina’s vol recepten

Zocht je binnen het desembrood topic of overal?
Als je in een topic zit en vanuit daar naar zoeken gaat dan staat er "Dit topic". De zoekmachine zoekt dan binnen het topic ipv over het hele forum.

Verander je dit naar overal dan zoek je wel over het hele forum en dat kan je nog specificeren door bij de 2e optie te kiezen voor "alleen titel zoeken"
Schermafbeelding 2025-11-18 205530.png

Je tag @moderator werkt niet, dit soort problemen kan je beter onder forumvragen delen. Dan kunnen we je veel makkelijker helpen met de problemen waar je tegenaan loopt en de overgang van Tapatalk naar app of website.

aangepast door loes

Geplaatst:
1 uur terug, Mellie zei:

Ik heb 40 flatbreads gebakken.

Mijn hemel, wat een hoeveelheid! En dan morgen nog een keertje?! Ze zien er in ieder geval geweldig uit! Het water loopt me n de mond en dan ruik ik ze nog niet eens… 😋.

Geplaatst:
4 uren geleden, Mellie zei:

Ik heb 40 flatbreads gebakken. Morgen dezelfde batch nogmaals.

Respect!!! Het ziet er inderdaad heerlijk uit! 😋

Geplaatst:

@loes ik zocht overal, daarna onder recepten

En weer begonnen hoor. Lading 2. IMG_3462.jpeg

Iets groter dan gisteren opgebold, omdat ik toch een beetje tijdnood heb…. Maar goed. Smaak is natuurlijk hetzelfde. İk heb er 30 nu.

aangepast door Mellie

Geplaatst:

Ik werd vanmorgen wakker met het idee bananen brood te gaan bakken. Ik wil eigenlijk als ik bak meteen twee broden bakken in verband met het gebruik van elektra. Dus nog een brood erbij gezocht. De combi is niet erg slim, een brood dat er lang over doet en eentje die juist vrij korte rijstijd heeft. Ha maar in beiden heb ik zin.

Het korte brood staat nu in de oven, het is een pompoenbrood uit mijn boekje Kürbisglück van Andrea Opperman. Er zit behalve gekookte pompoen ook havervlokken, speltbloem, gehakte verse tuinkruiden zoals peterselie en bieslook, en wat gedroogde kruiden zoals dille. Verder zout en verse gist. De verse gist kan ik nu goed ruiken, ik ben er niet dol op maar voor dit brood werd het specifiek aangeraden.

Van Jorieke kreeg ik een link doorgestuurd van bananen brood. Dat is het

langere wachten recept. Dat heb ik wel aangepast want ik heb geen chocolade in huis en ik had ook geen zin in het maken van vlechtbrood. Dus het brood rijst nu gevormd als vloerbrood. Dat vlechten ga ik wel eens doen als ik maar één brood bak. En ik wat extra ruimte kan claimen in de Knarresteinse keuken. In dit brood instant gist, bananen, ei, melk, boter meel en zout. En suiker maar ín het deeg heb ik dat vervangen door dadelsiroop. Als het brood de oven ingaat komt er nog suiker bovenop.

Als ze gelukt zijn plak ik hier straks wel een foto onder

Geplaatst:

@appelvrouw kun je mij het recept geven van het pompoenbrood? Ik spaar alle pompoengerechten. Ik had laatst een brood gemaakt, maar dat was niets.

Geplaatst:
7 uren geleden, Mellie zei:

İk heb er 30 nu

Jeetje Mellie wat een werk. Petje af.

Kürbis-Hafer-Brot (Pompoen-haverbrood)

Voor 1 cakevorm van ca. 30 cm lengte: 400 g meel 120 g fijne havervlokken 250 g zo vloeibaar mogelijk pompoenpuree 1 tl zout 2 el gehakte peterselie 2 el gehakte dille 2 el bieslookringetjes 1 blokje verse gist (42 g) Boter voor de vorm Gecondenseerde melk om te bestrijken

Bereidingstijd: ca. 20 min. Rijstijd: ca. 25 min. Baktijd: ca. 1 uur 10 min.

Doe het meel, de havervlokken, de pompoenpuree, het zout en de kruiden in een kom en meng goed. Los de gist op in lauwwarm water en kneed door het deeg tot het soepel is. Laat het deeg afgedekt op een warme plaats ca. 30 min rijzen.

Verwarm de oven voor op 200 °C. Vet de cakevorm in, vorm het deeg tot een lang brood en leg het in de vorm. Bestrijk de bovenkant licht met gecondenseerde melk en kerf in met een vork. Bak ca. 1 uur 10 min op 180 °C hetelucht.

Afhankelijk van het soort meel en haver zul je wat meer water moeten toevoegen totdat je een mooi en soepel deeg krijgt. En ik had gewoon gekookte pompoenblokjes en pompoen water erbij tot 250 gram. Dan nog een scheut pompoen water en tijdens het kneden nog meer, ongeveer een klein kommetje ( lauw)

EA7AE21D-68B1-414D-8576-AB2552403D55.jpeg

Geplaatst:

Het bananenbrood is goedgekeurd! Het werd hier net bezorgd en we hebben meteen een plakje besmeerd met roomboter :)

Ik ben nu wel benieuwd hoe het zou smaken met die chocolade er door. Je proeft echt wel banaan, maar het is niet heel erg aanwezig zoals bij van dat andere bananenbrood.

Geplaatst:

Dan wordt het meer cake denk ik. Nu kan je nog bedenken om met welke richting zoet of hartig beleg je wilt. Pindakaas? We kunnen misschien de link hier ook geven dan kunnen anderen zich er ook aan wagen..

Geplaatst:

Nou ja, met die pure chocola, is pindakaas vast erg lekker! Je maakte eerder toch ook wel zo'n brood met koffie en choco?

Het gaat om dit filmpje:

Edit: shit nu maakt ie er dus WEER een nagesynchroniseerd misbaksel van! Het orgineel is Engels, zo kijk EN deel ik het filmpje, en toch is ie daarna Nederlands ingesproken. Hoe, wat, waar en waarom?! De kijker moet blijkbaar zelf daar rechts onderin op instellingen klikken en dan bij 'audiotrack' kiezen voor 'Engels (us) original'

Geplaatst:
28 minuten geleden, Jorieke123 zei:

brood met koffie en choco?

Ja klopt natuurlijk. En die was niet heel erg zoet, het scheelt wel welke chocola je gebruikt. Ik herinner me vaag dat ik dat had gedaan met van die speciale bakchocola. En met sterke koffie uit mijn Alicia koffiemaker die helaas is overleden.

Het brood was gebaseerd op dit recept: https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/03/chocolade-koffiebrood.html

Geplaatst:

Wow dat ziet er goed uit joh! Helemaal met eigen rozijnen en hazelnoten. Met tarwebloem, nog een speciaal soort? Over een paar jaar misschien nog met eigen spijs. 👏👏

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.