Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zelf brood bakken moeilijk ?

Featured Replies

Geplaatst:

Het is met droge gist.

Je maakt er 8 broodjes van.

Ik gebruik altijd warm water, dan rijst de gist wat sneller en lost het ook beter op.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Kleinzoon pas op kamers wil graag brood leren bakken..samen vandaag meteen maar een lastig broodje aangepakt, een tarwe/eenkoorn/semolina broodje met een gerookte paprika peterselie vulling. Voor de bio gerookte paprika speciaal een bestelling gedaan bij Veghro wat een prachtige kwaliteit.

Peterselie een biopot gekocht bij de super, helemaal kaal geknipt, net twee gram te weinig maar dat mag de pret niet drukken.

Het ruikt hier in ieder geval verrukkelijk..

Rechts het broodje van kleinzoonlief!

64e63486-d5ba-4a6e-8e0c-02c7446cc194.jpeg

aangepast door appelvrouw

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb een silicone bakvorm binnengekregen van Moderne Hausfrau. Ik wou eens proberen of ik hier een mooi rond broodje van kan maken zonder dat ik het zelf moet kneden.
Je kunt alles in de vorm aanmaken, is trouwens niet gemakkelijk. Doe ik dus niet meer. Roeren tot de bodem met meel en water is niet gemakkelijk.

Maar goed. Ik moet het laten rijzen en dan gesloten. Ik moest eerst opzoeken wat ze bedoelden (gesloten? Met alu folie of iets dergelijks) en ik ging internet op en ik zag dat bij Amazon deze voor de derde van de prijs te koop was, vaak nog met spatel e.d. En toen zag ik wat ze met sluiten bedoelden. Later zag ik het ook bij mijn fa waar ik het besteld heb.

Ik moest het laten rijzen 2 - 3 uur en ik had al een flauw vermoeden dat het niet zou lukken, met 2 smalle openingen en het deeg al vrij hoog. Maar goed niet meer gekeken, dus na 2,5 uur was alles ernaast gelopen. Gelukkig op een bakblik gezet. Ik had dus op mijn gevoel moeten aangaan.

Zo veel mogelijk teruggeduwd en toen moest het weer rijzen gesloten. Maar dat heb ik dus niet meer gedaan.
Uiteindelijk afgebakken en niet 30 minuten gesloten wat zij schreven en daarna 15 - 20 minuten nadat je de bakvorm verwijderd (hoe). Nee 45 minuten gewoon afgebakken.

En toch een lekker broodje! Maar nu wil ik het met volkoren meel nog eens proberen.
Maar dan maak ik het deeg in een beslagkom aan en roer het later na het rijzen in de vorm.

Ik heb de foto genomen toen ik de vorm geopend had, toen was het nog duidelijker te zien.

20260702_182128.jpg

20260702_200331.jpg

20260702_204929.jpg

Geplaatst:

Ik snap dit hele ding niet en eerlijk gezegd ook niet waarom je dat koopt.

Alles in een? Je kunt je deeg erin maken, roeren? Dan daarin laten rijzen, eruit halen, vormen en dan er weer in? Waarom..je hebt vast wel een deeg kom en een bakblik..of een pan.

Wat een onzinnige uitvinding..en dat om ruimte te besparen in je keuken of minder afwas.

Lijkt me typisch iets dat achter in je kast terecht komt.

Geplaatst:

Ik kocht het alleen om er een mooi rond broodje in te krijgen. En ik had daar ook andere dingen besteld en nam dit mee.

Geplaatst:

Slechts 4 ingrediënten 🍞 Knapperige bakkerskorst

"Ik bakte brood zonder het aan te raken ”

Die vier ingrediënten😂alsof dat apart is, die heb je altijd met broodbakken bloem, gist, water, zout.

Bij het filmpje van de link van Loes zie je hoe je het moet gebruiken. Lékue inderdaad.

Ik zie niets anders dan dat je met een deegkom en een bakblik of pan doet. Ok dan heb je een kom extra af te wassen. En niets fijner om een goed deegje met je blote handen te vormen toch? Volgens mij ben jij wel goed in de keuken dus ik snap dit nog steeds niet.

Het brood wordt trouwens ovaal.

Geplaatst:

@appelvrouw ik heb je opmaak even aangepast, de enorme letters van de gekopieerde opmaak schreeuwden me tegemoet.

Ik geef altijd de voorkeur aan metalen bakvormen. Lekker stevig vergeleken met de siliconen vormen, die lijken me zo lastig te hanteren!

Geplaatst:

Dank je Arja het was copy paste het lukte me niet het te verkleinen.

Siliconen tulbandvorm had ik een tijdje en dat beviel goed maar na enkele jaren kwamen er scheuren in.

Geplaatst:

Uiteraard ga ik deze gewoon gebruiken en eerst alles in mijn beslagkom. Ja ik bedoelde ovaal, maar dan gelijkmatig afgerond.
Ik heb het recept wat erbij zit gekopieerd. Ik denk dat de hoeveelheden niet kloppen. Als ik er minder deeg in doe, dan zou ik het kunnen sluiten.
Maar ik zie het hele voordeel van sluiten niet. Maar dat wist ik ook niet toen ik het kocht. Ik zag de vorm.

Ja vele silicone vormen zijn onhandig om te hanteren. Bij muffinvormen b.v. zet ik ze gelijk op het rooster, dan hoef ik ze niet meer te verplaatsen.

Dank je @loes ik zal het filmpje bekijken.

20260703_140343.jpg

Geplaatst:
19 uren geleden, appelvrouw zei:

Alles in een? Je kunt je deeg erin maken, roeren? Dan daarin laten rijzen, eruit halen, vormen en dan er weer in?

Ik heb daar dus een broodbakmachine voor 🤷. Doet alles, met de Aldi mix voor meergranenbrood eet ik nu elke week een lekker brood (rechthoek, met extra zaden enzo, dat wel en maar eentje per week) Lief heeft voorkeur voor fabrieksbrood.

Geplaatst:
7 uren geleden, Arja zei:

Lekker stevig vergeleken met de siliconen vormen, die lijken me zo lastig te hanteren!

Helemaal mee eens. Ik heb net het tweede filmpje in de post van Loes bekeken: wat een gekluns, dat kneden in zo’n flubberding. In de gebruiksaanwijzing staat ‘roeren’? Daar zie ik niets van in het filmpje. Gewoon kneden, fijn juist! Maar dan wel in een stevige kom.

@Petrasmoestuin Als ik het goed begrijp ga je dit ding nu dus alleen als bakvorm gebruiken? Dan kun je net zo goed (beter in mijn optiek) een goede pan met deksel gebruiken. Wordt het brood nog mooi rond ook. En je kunt op hogere temperaturen bakken. Alhoewel het recept aangeeft dat je op 200 graden moet bakken, geeft jouw aankoopsite aan dat dit ding tot 220 kan. Dat zou ik niet doen met siliconen. Gezondheidstechnisch.

Geplaatst:

Sjonge Petra wat een enorm onhandig recept en ook de vorm. Wat een gedoe. Eerlijk, ik zou hem terugsturen als ik jou was. Met een groot kruis door het recept en het woordje schande erbij want teveel deeg, te lange rijstijden en rare handeling tijdens het bakken. Niet geschikt

Belachelijk ding voor als je geen bakervaring hebt

Geplaatst:
30 minuten geleden, appelvrouw zei:

terugsturen

Dat kan alleen als ik hem niet gebruikt zou hebben. Ik gebruik hem wel op mijn manier. Geen zin in om terug te sturen, misschien dat ik wel ga klagen. En ja @Dahli Ik heb ook een emaille pan die in de oven kan, daar kan ik inderdaad ook een brood in zetten, niet aan gedacht.

Jazeker als je geen bakervaring hebt, dan weet je niet beter. @appelvrouw Ik heb het dus nog gauw verholpen.

Geplaatst:
4 uren geleden, woldistel zei:

broodbakmachine

Die heb ik ook. Al vele jaren al 5 x vervangen denk ik. Maar ik vind niet dat ik daar mooie broden uit krijg. Meestal maal ik het deeg daarin, haal de kneedhaken eruit voor de 2e rijs en dan bak ik af in de oven.

Geplaatst:
1 uur terug, appelvrouw zei:

an heeft dat geen verbetering van zo’n siliconen ding nodig👍.

Jawel. Ik bak het af in de oven, niet in de broodbakmachine.

Geplaatst:

Dan raad ik je bijvoorbeeld een stevige smeedijzeren pan aan om in af te bakken. Dutch oven is de naam voor deze manier van bakken.

De deksel is er gemakkelijk af te halen na de helft van de baktijd.

En je broodjes zijn mooi rond.

image.jpg

DSC_0689.jpeg

Geplaatst:

Zo bak ik mijn no knead brood ook altijd.

Geplaatst:

Ik heb een emaillen pan bij de Aldi gekocht (een tijdje geleden heb ik daar over gesproken) en die kan ook in de oven. Daarin kan ik het ook in proberen.
Ik had een mooie smeedijzeren pan, maar die heb ik in Spanje achtergelaten vanwege het gewicht. De bus zat al aardig vol. Eeuwig spijt van.
Als die Aldi pan kapot gaat, dan ga ik weer over op een andere pan. Maar ik kan ook het gewicht niet meer hebben aan mijn handen. @Tanja65 had een lichte pan die ook voldoet.
@appelvrouw

Geplaatst:

Vroeger bakte ik brood gewoon in mijn appeltaart ringvorm op een bak papiertje.. je heb dan geen deksel maar dat kan ook heel goed en vloerbroden bak je ook gewoon zo zonder deksel. En een ringvorm is licht.

Geplaatst:
1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

@Tanja65 had een lichte pan die ook voldoet.

Ehm. Hij voldoet niet (alleen); ik vind hem geweldig. En licht is hij ook niet. Wel lichtér. Echt lichter dan een gietijzeren pan. Maar nog steeds vind ik ook onze pan een bakbeest. En heerlijk bakbeest, dat dan weer wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.