Wortel Geplaatst: 1 september 2017 Geplaatst: 1 september 2017 Leuk dat je vanuit binnen toch een beetje kunt gluren hoe het met ze gaat. Quote
geedee Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 Mooi om te volgen Frans Handig die draadmanden van de action Ik lees op i-net dat er in echte warmer jaren in Nederland wel eens 3 generaties uitvliegen(april-okt), maar normaal vliegen er maar 2(eind april - eind augustus) en zul je waarschijnlijk tot april 2018 geduld moeten hebben. Plant alvast wat wortelen en peterselie in de tuinhoeken...misschien blijven ze bij je wonen Wist je al hoe je het verschil kunt zien tussen de mannetjes en vrouwtjes? (ff een quote uit het oude topic 2012...heb er destijds foto's van gemaakt). ....... 2 vlekjes meer oranje aan de onderkant heeft maar dat kan ook van ouderdom zijn Kareltje en het onderaanzicht van ja hoor!! waarom ook niet : Carolientje En nr 3 zit nu gewoon bij de rest in de klamboe....ik wil nu wel eens een geboorte zien als het ff kan....heb toch geen andere oplossing en durf hem ook niet meer buiten te zetten...stel hij is al onderweg dan gaat die meteen dood van de kou en ziet zn familie niet eens.... Quote
Frans Geplaatst: 19 september 2017 Auteur Geplaatst: 19 september 2017 Met blijdschap geven wij kennis ... De pop die 23 augustus gevormd werd begon een paar dagen geleden een grauw kleurtje te krijgen. Een schimmelaantasting dacht ik, dus des te groter was de verrassing toen er vanmiddag een heuse koninginnepage in de gaaskorf fladderde. Verkleuring van de pop is blijkbaar een teken dat de metamorfose naar vlinder op zijn einde loopt. De vlinder gevlogen. Een echte beauty (ondanks het gemis van een miniem vleugeltipje aan de achterzijde) en een makkelijk beestje om op een hand te zitten. Als hij al weg vloog was een vinger voor zijn kopje houden genoeg om hem er weer op te laten klimmen. Momenteel is het weer nog goed voor vlinders. Volgens weeronline gaan de temperaturen hier in het zuiden overdag weer naar de 20 graden en blijft het droog. Ik heb daarom niet willen wachten tot zijn maatjes tevoorschijn komen en hem na het maken van wat foto's de vrijheid gegeven. De bedoeling was nog meer foto's te maken maar daar had vlinder geen zin in. I.p.v. even op een bloem te gaan zitten , keuze genoeg in mijn tuin , fladderde hij rechtstreeks richting schutting de tuin van de buren in. Bij de buren groeit er naast gazongras alleen onkruid dus hij krijgt er nog spijt van. Als ik binnenkort op mijn dahlia's of zonnebloemen een koninginnepage zie zitten zal ik naar zijn linker vleugeltipje kijken. Mist hij dat ... dan weet ik dat het 'mijn' vlinder is. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Carina1966 Geplaatst: 19 september 2017 Geplaatst: 19 september 2017 Wat mooi! Ik zat er gisteren nog aan te denken hoe het zou zijn. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
geedee Geplaatst: 20 september 2017 Geplaatst: 20 september 2017 Gaaf!!! 3 generaties dus dit jaar Die komt nog wel terug op jouw worteltjes Quote
oscardevos Geplaatst: 20 september 2017 Geplaatst: 20 september 2017 Mooie vlinder, hoor! Super Quote
Erny Geplaatst: 20 september 2017 Geplaatst: 20 september 2017 Gefeliciteerd met de wedergeboorte! Quote
Wortel Geplaatst: 8 oktober 2017 Geplaatst: 8 oktober 2017 Ben op vakantie geweest en zie nu deze prachtige vlinder! Echt mooi hoor. Hoe is het met de andere poppen? Quote
Frans Geplaatst: 8 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2017 De 4 resterende poppen zitten nog onveranderd aan hun stokje en lijken het voorjaar af te wachten. Ze zien er nog steeds mooi groen uit. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
oscardevos Geplaatst: 9 oktober 2017 Geplaatst: 9 oktober 2017 Doet me denken aan mijn eerste post: popstadium kan van een paar weken tot een jaar duren.Ze wachten gewoon het voorjaar af! Sterk staaltje biologie! Quote
Frans Geplaatst: 28 april 2018 Auteur Geplaatst: 28 april 2018 Nieuwe koninginnepage op komst of teken van verval ? Bij de laatste controle eergisteren was hij nog grasgroen zoals de soortgenoot naast hem. De enige van de 5 poppen die het vorig jaar nog lukte tot vlinder te transformeren kreeg in ieder geval kort daarvoor ook zo'n grauwe kleur. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Bit Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Zelf geen verstand van hoor, helemaal nul zelfs, maar wat ik uit de vlindergroep weet, waar ik lid van ben, is dat de kleur van de pop niet veel zegt over stadium/ wel of niet levensvatbaar etc. Ze kunnen uitkomen uit alle kleuren. Een niet levensvatbare pop verschrompelt vanzelf ( imploderen ) Beiden zien er goed uit denk ik. Quote
Frans Geplaatst: 29 april 2018 Auteur Geplaatst: 29 april 2018 Hiep hiep hoera , een nieuwe vlinder !! Vandaag laat ik hem nog met rust maar morgenvroeg verhuist hij voorlopig naar de kas waar ik zo'n nepbloem van de Action klaar zet met als hart een stukje spons met suikerwater. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Leuk! en gefeliciteerd. Beschuit met muisjes, maar welke kleur?Fotodatum 29-04 zie ik. Misschien is hij/zij net iets eerder ontpopt: dan is het een koningspage. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Wauw wat een geweldig resultaat! Gefeliciteerd en dat er nog maar meer mogen volgen. Quote
speets Geplaatst: 29 april 2018 Geplaatst: 29 april 2018 Leuk! en gefeliciteerd. Beschuit met muisjes, maar welke kleur?Fotodatum 29-04 zie ik. Misschien is hij/zij net iets eerder ontpopt: dan is het een koningspage.Wat bedoel je dáár nou mee??Een koningspage is een heel andere vlinder Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 inderdaad. Maar wat henk misschien bedoelt, het verschil mannetje vrouwtje. De mannetjes komen veelal eerder uit ( en heet dan inderdaad niet Koningspage, dat is waar, maar wel een begrijpelijke vergissing ) Quote
henkg Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Koningspage als 2 dagen eerder? Was een flauwe grap: geboren op Koningsdag. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 30 april 2018 Auteur Geplaatst: 30 april 2018 Onbewoonbaar verklaarde woning. Maar liefst acht maanden en één dag in gebruik geweest om eindelijk vlinder te kunnen worden. En toen waren er nog 3. Benieuwd of die het ook gaan redden. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Erny Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Wat een spannende serie is dit zeg... GoT is er nix bij. Quote
Charly Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 W A A U W. Wat een schoonheid!Wat ontzettend tof dat je dit zo deelt met ons zeg. Quote wees bevriend met kleine dingen
Frans Geplaatst: 30 april 2018 Auteur Geplaatst: 30 april 2018 Vlinder heeft het niet naar zijn zin in de kas. Hij blijft verwoede pogingen doen om via het glas naar buiten te komen. Zonde als hij daarbij beschadigd zou raken en daarom krijgt hij morgen als het weer wat beter wordt , vandaag waren er teveel windstoten en enkele felle buien , de vrijheid. Het lijkt er op dat de derde page er ook zit aan te komen. De pop die gisteren nog grasgroen was verkleurt momenteel in hoog tempo en lijkt hetzelfde grauwe kleurtje te gaan krijgen als zijn voorgangers kort voor het ontpoppen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 1 mei 2018 Auteur Geplaatst: 1 mei 2018 Vlinder zat vanmorgen hoog in de nok van de kas en kwam niet van zijn plaats. Ook toen vanmiddag de automatische raamopeners hun werk deden maakte hij niet van de gelegenheid gebruik om te ontsnappen. Aan dode vlinders heeft niemand wat dus daarom bij de buurman maar een echte plant , met bloemen in een aantrekkelijke kleur voor koninginnepages , uitgegraven (mag van de buurman ) en in de kas gezet. Zijn reukvermogen moet bijzonder goed zijn , in een mum van tijd zat hij met zijn tong in de bloemen te snoepen. Nu hij in de gelegenheid is genoeg energie te tanken (de nepbloem vond hij blijkbaar maar niks) is er geen haast meer om hem buiten te zetten. Als hij overdag een uitweg vindt via een dakraam of zo dan is dat prima. Zo niet, dan blijft hij maar lekker zitten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Prachtige dieren zijn het toch; geweldig!! Gelukkig zijn ze op het juiste tijdstip ontpopt en zijn er bloemen....beter dan die sponsjes honingwater die Kareltje en Maxima destijds hadden. Komend weekeinde wordt het goed warm......eh.......zaterdag, Bevrijdingsdag Quote
Erny Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Lang leve de buurman! En het levert ook nog eens prachtige plaatjes op met die bloempjes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.