Tjeerd Geplaatst: 28 mei 2018 Geplaatst: 28 mei 2018 Ik heb afgelopen jaar ook knoflook in de grond gestopt, deze is goed uitgelopen en er zijn al redelijk wat dikkere loken aan het ontstaan.wel zie ik wat "Roest". nou heb ik gelezen dat het niet heel veel kwaad kan, klopt dit, en hoe ontstaat het? Quote
Patrijs Geplaatst: 28 mei 2018 Geplaatst: 28 mei 2018 Voer even bij het aangepast zoeken roest in en je hebt 10 blz. leesplezier. Quote De moestuin van Patrijs
Erny Geplaatst: 28 mei 2018 Geplaatst: 28 mei 2018 Tjeerd, waar heb je gelezen dat "Roest" niet veel kwaad kan? Het zorgt ervoor dat het blad sneller afsterft en dus de bollen niet langer kunnen groeien en dus als gevolg minder oogst. Dat vind ik zelf wel een behoorlijk kwaad iets. Vandaag begonnen met de laatste bollen knoflook van oogst van vorig jaar. De German Extra Hardy is de ultieme winnaar wat bewaarbaarheid betreft. (Bewaard op slechte wijze in papieren zakken in de woonkamer en later in de keuken, dus niet koel en donker etc.) En, even afkloppen, nog geen roest gezien afgelopen keer dat ik op de tuin was. Hopelijk slaat het niet toe na de komende dagen wanneer het eventueel zal gaan regenen. Zou ze toch nog graag een maandje in de grond gunnen. Quote
ADOPEG Geplaatst: 28 mei 2018 Geplaatst: 28 mei 2018 Even een vraagje aan mensen die Wonha of Eden Rose gehad hebben; kregen jullie wel bloemstengels? Bij mij maakt de Pskem prachtig gekrulde bloemstengels, maar de Wonha en de Eden Rose, die geler zijn, hebben (nog?) geen bloemstengels. Het zijn wel hardnekken, de bolletjes die ik erin heb gedaan hadden ook duidelijk een stengel in het midden. Eden Rose heeft hier al wel (beginnende) bloemstengels. Wel minder roest dan de winkelknoflook. Die zit er echt helemaal onder. Quote ~ Vita rosa est ~
simonvb Geplaatst: 30 mei 2018 Geplaatst: 30 mei 2018 Bij mij heeft de knoflook sinds mei ook weer roest. Verspreid zich nu relatief snel maar aangezien het later is dan vorige jaren, verwacht ik wel een goede oogst, de bladeren beginnen ook de gewone vergeling al te vertonen. De olifantenknoflook die vlak naast de andere staat heeft nog geen roest, wat ik wel bizar vind.Alles gepoot begin november. Quote
pippi Geplaatst: 30 mei 2018 Geplaatst: 30 mei 2018 Tjeerd, waar heb je gelezen dat "Roest" niet veel kwaad kan? Het zorgt ervoor dat het blad sneller afsterft en dus de bollen niet langer kunnen groeien en dus als gevolg minder oogst. Dat vind ik zelf wel een behoorlijk kwaad iets. Laat in het groeiproces kan het volgens mij ook niet heel veel kwaad meer. Misschien dat je iets kleinere bollen hebt, maar geen dramatische toestanden. Roest op jonge planten, ja dat is absoluut niet best en een heel ander verhaal, maar met nog een maandje te gaan maak ik me ook niet heel druk over wat roest op de knoflook. Quote
ADOPEG Geplaatst: 31 mei 2018 Geplaatst: 31 mei 2018 Ik heb de eerste knoflook maar geoogst, omdat het blad helemaal onder de roest zat. Vanaf nu dan maar geen winkelknoflook meer gebruiken als pootgoed. Quote ~ Vita rosa est ~
roeier Geplaatst: 31 mei 2018 Geplaatst: 31 mei 2018 In Mei al de knoflook moeten oogsten vanwege roest! Niet goed.Ik merk ook verschil in ontvankelijkheid voor roest. Die knoflook van de markt, daar kwam het vorig jaar erg vroeg in en dit jaar ook weer. Het pootgoed van Leven van het Land, daar zie ik het nog niet of nauwelijks. Geen idee waar dat verschil vandaan komt. Eden Rose en Wonha maken nu toch ook bloemstengels bij mij. Ik begrijp van info bij Eemlook dat ze tot groepen behoren die niet altijd stengels maken, maar in ons klimaat meestal wel. Maar de Pskem, die maakt ze met overtuiging. Hele planten lijken ook groot en sterk, zonder roest. Pskem: Quote
henkg Geplaatst: 31 mei 2018 Geplaatst: 31 mei 2018 Wel of geen (harde) bloemstengel-vorming: hardneck type wel, softneck type niet (hoewel niet elke bron het daarmee eens is, bloemstengelvorming zou niet helemaal een raseigenschap zijn, maar mede afhankelijk van het klimaat).Over het (on)nut van verwijderen van bloemstengels: sommigen zeggen dat het eigenlijk niet uitmaakt. Op mijn zoekacties kwam ik deze interessante link tegen, over de commerciële teelt in NL: http://edepot.wur.nl/252577 (WUR). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobN Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Ik zag al enkele hangende knofloken, zijn deze oogstklaar? Quote Onkruidmanager 1.0
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Ik haal ze er in juli uit als ze voor 2 derde afgestorven zijn: Dit jaar misschien wat eerder, eind mei, vanwege de uitzonderlijk warme mei maand. Of vanwege roest aantasting, het is hier nu erg vochtig maar gelukkig ook koud (14 C). Vorig jaar ook eerder ivm roest. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 @RobN: Haal er eerst eentje uit, om de grootte van de bol, en de dikte van de vliezen te beoordelen.Aan de foto te zien lijkt het dat er binnenkort geoogst moet. "Rooien moet in juli": dat is sterk afhankelijk van het weer. Die van mij lijken binnenkort (over 1 a 2 weken) al klaar te zijn.Knoflook wordt wat eerder geoogst dan ui (als in: met iets minder verdord loof), hierdoor blijven de vliezen om de bol aanwezig. Anders krijg je losse tenen.Als je er genoeg hebt staan: laat er -na rooien, op jouw moment- een paar nog een paar weken staan, en bekijk het verschil.(Dat vergeet ik ieder jaar, ga ik dit jaar wel doen) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
roeier Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Ik zag één Pskem die al wat bruin was aan de basis en niet meer stevig aanvoelde. Er uit gehaald. Wat naakte tenen. De theorie klopt: Als de stengel niet meer een stevig schort heeft, dan de bol ook niet meer. Toen ik deze eruit haalde zag ik ineens veel mieren, ik heb het idee dat die een rol hebben gespeeld bij het vroege einde van deze stengel.De bolmaat viel me alles mee: 4½ cm, de bollen die erin zijn gegaan waren 3½ cm. Dat is wel nat met droog vergelijken, niet helemaal eerlijk, maar ik verwacht wel dat de planten die nu nog staan mij straks bollen opleveren die ruim groter zijn dan de bollen die erin zijn gegaan. Vorig jaar was niet een goed knoflookjaar. Quote
pippi Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Ik heb er vandaag ook weer een stuk of tien uitgehaald omdat ze helemaal stijf stond van de roest en ook nog eens op een meter of wat afstand van de baby-prei. Qua formaat bollen vielen ze me reuze mee. Geen reuze-bollen, maar zeker vergelijkbaar met normale knoflook uit de winkel, sommige iets kleiner, een of twee iets groter. Ik denk dat ik de rest er ook zo langzaamaan uit ga halen. Quote
Roy# Geplaatst: 5 juni 2018 Geplaatst: 5 juni 2018 Ik heb er 12 staan, 3 weken geleden 1 uitgetrokken en gister weer 1. Je ziet het verschil in grootte duidelijk terwijl er slechts 3 weken tussen zit. Quote
Patrijs Geplaatst: 5 juni 2018 Geplaatst: 5 juni 2018 De laatste maand gaat alle kracht in de groei van de bol zitten. Quote De moestuin van Patrijs
Carina1966 Geplaatst: 5 juni 2018 Geplaatst: 5 juni 2018 Die van mij zien er nog groen uit. Ik ben benieuwd. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
pippi Geplaatst: 5 juni 2018 Geplaatst: 5 juni 2018 Ik heb er 12 staan, 3 weken geleden 1 uitgetrokken en gister weer 1. Je ziet het verschil in grootte duidelijk terwijl er slechts 3 weken tussen zit. Okee, dat is toch wel interessant. Ik heb er nog een paar rijtjes uitgehaald, eigenlijk best een mooie opbrengst (ruim een kilo en ze ruiken fantastisch, dit waren die roze bio van de AH), maar ik denk dat ik de rest toch nog maar een week of wat laat staan. Het wordt weer droog en warm, goed knoflookweer, en ik wil ook graag grote bollen. Quote
pippi Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 Een van de knofloken in de kas was omgevallen en lag nogal in de weg, dus die ging ik eruit trekken. Viel bijna achterover, met alleen de stengel in mijn hand. Toen maar uitgegraven, en het was een dikkerd, maar wel allemaal los staande tenen. De rest van de knoflook in de kas heb er ook maar uitgehaald, dat waren redelijk grote en wel gesloten bollen. Quote
Carina1966 Geplaatst: 8 juni 2018 Geplaatst: 8 juni 2018 Ik had knoflook nodig voor het eten en ze zijn nu wel van zo’n formaat dat ik er een heb geoogst. Ook hadden een paar planten ineens een bloemstengel. Dus die heb ik geoogst. Ga ik straks verse eieren kopen en een heerlijke omelet maken met gesnipperde stengel. Heerlijk! Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
henkg Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Ze zijn eruit, want ik vond ze klaar. Veel roest, geen groen meer, gortdroge grond. Hier liggen ze: Driekwart is gemiddeld 4 cm, de rest (rechts van het schepje) is wat kleiner. Toch niet ontevreden, iets beter dan vorig jaar. De meeste bollen zijn nu ook wat minder klein. Vorig jaar nog eerder veel roest.Inmiddels hangen ze te drogen, onder een afdak. Afborstelen en vlechten over een week of twee. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Niet slecht voor Spaanse consumptie knoflook. Quote De moestuin van Patrijs
jootje Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Mooie oogst, Henk! Drogen en dan zo'n mooie vlecht maken! Quote
Charly Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Ja, netjes Henk! Gefeliciteerd Quote wees bevriend met kleine dingen
advanbrunschot Geplaatst: 15 juni 2018 Geplaatst: 15 juni 2018 Vorig jaar oktober heb ik 6 soorten knoflook gekocht die ik meteen gepoot heb. In stevige Brabantse kleigrond, tot het voorjaar ging het allemaal goed, tenminste het loof groeide goed en mooi.Maar toen kwam de roest en nu ben ik kampioen ' knoflook met roest'. Maar volgend jaar wil ik dat niet meer zijn, wat doe ik fout of hoe kan ik dit voorkomen? Ik heb een film gemaakt van het hakken om de bollen eruit te krijgen: Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.