Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

020-Moesdag in Landsmeer editie 2 zondag 12/11/17


Mellie

Aanbevolen berichten

Lieve allemaal,

 

Ik ga komende winter met mijn tuintje 5 kavels opschuiven en ben dus vooral aan het opruimen. Daarom heb ik niet veel aan te bieden. Wel heb ik dit jaar voor het eerst succesvol zaad geoogst van de Chinese sla. Deze veelzijdige heerlijke sla is niet in Nederland verkrijgbaar en krijgt mijn Chinese moestuincollega altijd van haar familie opgestuurd. Hij is heerlijk! (hè Melek?) Je kunt 'm als gewone sla eten maar ook in de stamppot en zelfs roergebakken! Daar neem ik dus wel wat van mee voor de liefhebber. En ik heb nog een paar zaadjes van de black russian tomaat en de gele vleestomaat. Als iemand daar interesse in heeft, laat maar weten, dan neem ik dat ook mee.

Heeft iemand dan misschien voor mij een (paar) rozemarijn stekje(s)? Ik gebruik het meer dan de groei van mijn plantje kan bijhouden

 

Ik wil ook wel iets eet-/drinkbaars meenemen, maar ik heb niet zoveel inspiratie. Is er nog ergens behoefte aan? Salade? Hapje? Drank?

 

Groetjes Petra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooo Petra ja graag, die sla is HEERLIJK! Hij heeft het eigenlijk het hele seizoen gedaan. Ik had er 6 en de slakken bleven er zo waar van af! Die hadden meer interesse in andere zaken.

 

Een hartig hapje en drankje is wel fijn. Geen idee of je hiermee nu wel inspiratie hebt een quiche ofzo? Komt als eerste in me op. Mag natuurlijk ook wat anders, alleen geen varkensvlees graag!

 

Ik doe geen beloftes, maar misschien ga ik mijn rozemarijnstruik wegdoen. Hij is zeker 1 meter hoog en als ik dat veld mag voor de pompoenen, moet hij weg. Nog even overleg met Wouter (of ruzie zo je wil

:-P) . Dan mag je hem overigens ook zelf uitgraven

 

Tot zondag luitjes! Zin in

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh. Beetje laat. Maar groenafval zoals koolbladeren, penen met gaatjes, beurse appels, verlepte sla ofzo: ons Dikske zal er erg blij mee zijn. Ik neem een grote emmer mee, voor mochten jullie wat hebben. Alvast dank voor eventueel meenemen

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Allemaal

Straks zien we elkaar in Landsmeer. Maar hier vast een bericht.

Ik ben benaderd door de fruittuin van west in Amsterdam om het volgende

Reclaim the seed, een grootte beurs van allemaal particulieren zadenvermeerderaars, komt naar de fruittuin van west op 3 en 4 maart. met lezingen etc etc .

Ik ga daar ook staan. Ik vertelde dat we vanmiddag een bijeenkomst hebben via een moestuinforum in Landsmeer. Hierop kreeg ik de reactie of jullie het ook leuk vinden om daar te gaan staan.

Dan kun je contact opnemen met Wil Sturkenboom tel; 0612322396

http://fruittuinvanwest.nl/

 

https://www.reclaimtheseeds.nl/

 

De oerbasis van de beurs is dat je ruilt met collega's zaden.

Verdere informatie moet ik zelf nog ontvangen

Tot straks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw kinderen zijn wel heel leuk, Melek.

 

Het is mij prima bevallen, deze middag. Ben wel nieuwsgierig geworden naar je tuin, het lijkt me leuk je ook daarover te horen vertellen, want je toewijding straalt ervan af.

 

Alvast een vraagje over het geruilde spul, voor Charly:

Bij de bramenstekjes steekt een kaartje met 'Braam - Nas.' Is Nas de naam van het ras? Ik vond op Google niks, misschien dat Nas. alleen op een vorige eigenaar slaat, daar gaat het me niet om, maar als je toch een rasnaam kent vind ik dat wel leuk om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mensen,

 

Ik heb genoten van jullie gezelschap, mooie verhalen, aanstekelijke tuinenthousiasme, lekkernijen en alles wat jullie mee hebben genomen. Hartstikke gezellig weer! Wederom voor herhaling vatbaar.

 

Hartelijk dank voor deze mooie middag!

 

Een kleine foto impressie (geen stress, mét toestemming )

 

 

6ba37b0aba6a7522351685fd1ba084f2.jpg

 

8cba3449a1010ab3697f92333adf189d.jpg

 

f739cba62c604a2d164f53c41c1ff9f1.jpg

 

88fdff4168060968f4604d92cc50f767.jpg

 

5cec9448bf1e2c2719d19d808d5551c5.jpg

 

Pestil, oftewel gedroogde abrikozenpuree met abrikozenpitten erin mee opgerold (van mijn mama)

 

8993fa83542f2b23f2def4f4cb01e410.jpg

 

De dadeltaart van Reina die helaas ziek naar huis ging: (hopelijk inmiddels weer wat opgeknapt!)

7fcda1713f43b9f9e3e8a20da1089e57.jpg

 

De overheerlijke pompoenquiche van Brownie:

 

c35a82685770a80508e2ff0ced273697.jpg

 

5aa159ef45cf25fe790598c16b23e801.jpg

 

Foto en salade van Spitskool: zó kleurrijk en zó lekker!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah Reina. Fijn om te lezen dat je je weer wat beter voelt, maar stinkend jammer inderdaad dat je je ineens zo naar voelde. We hebben zoals je kunt zien desalniettemin enorm van je dadeltaart genoten (terwijl ik eigenlijk al meeeer dan genoeg gegeten had. Dus das echt een compliment aan de smaak!) Lief dat je ook nog wat zaadjes achter gelaten had zelfs! Nou hou je haaks en waar nodig nog beterschap

 

Ah en roeier, je ingeving klopt: 'Nas' slaat inderdaad op de gever van het forum. Zij had me zoveel stekjes gegeven, ik kon met een paar daarvan jou weer blij maken (hoop ik) Ik had haar het ras gevraagd, maar dat wist ze niet. Ze zei wel dat het een lekkere braam was. Dus laten we het even aankijken komend jaar. Misschien kan iemand nav vrucht / blad / groeiwijze een suggestie doen tzt mbt de soort. Want ik ben ook wel benieuwd eigenlijk!

 

Melek en hubbie: dank voor de gastvrijheid!

Oh en voor de vijg. Super blij dat die eindelijk deel uitmaakt van mijn arsenaal

 

Sowieso in de watten gelegd. De mega-aardpeer van Roeier is echt geweldig. Topstar, zei je toch?

 

Verder blij met mijn heilige en anders boontjes en mijn pastinaakzaad. En ik vergeet vast vanalles. Maar daar ga ik morgen plezier van hebben, als ik alles op mijn gemakje rustig ga uitpakken

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb genoten! Ik kan niet wachten tot ik de rode melde zaden van roeier kan oogsten net zoals de citroenboontjes van RobO. Ik verwacht er veel van. En tot die tijd kan ik genieten van de rode paprikapoeder van Mellie en vast een mooi plekje voor de kamperfoelie uitzoeken. En de oca-knolletjes, van wie waren die ook alweer? Dat was een ontzettend leuke verassing waar ik niet op had gerekend (ze stond op mijn lijstje om 'ooit' te proberen).

 

Ik vond het enorm gezellig. Het is ook wel eens leuk om te horen wat iedereen nou precies in de winter doet. Levert toch weer hele andere gesprekken op.

 

Mellie en Wouter, heel erg bedankt voor de gastvrijheid vandaag. En natuurlijk de overheerlijke risotto met peterselie. (Ik heb het kruid toch weer een beetje meer leren waarderen. )

 

Voor wie het recept van de rode koolsalade nog wil, de exacte hoeveelheden weet ik niet, maar dit hoort er zo ongeveer in te gaan:

  • Rauwe rode kool
    Bosuitjes
    Geraspte wortel
    Koriander (vers)
    Peterselie (maar dat laat ik altijd weg)
    Pecan noten
    Pistache noten

 

En de dressing:

  • Sesamolie
    Teriyaki
    Soja
    Gembersiroop

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de aardpeer is Topstar, niet een erg poetische naam.

Volgens Lambert van de Tuinen van Weldadigheid is dit het meest compact blijvende ras aardpeer, dus makkelijker te oogsten.

Die paar langwerpige rode knollen zijn van Aurora Rubin, een zonnewortel, een meer poetische naam, maar die ried Lambert me af, want die maakt knollen over een grote oppervlakte.

 

Ik heb trouwens maar kleine stukjes aardpeer in de grond gestopt, dus je hebt geen grote brokken nodig om toch groot te kunnen oogsten.

Ik denk wel dat ze diep de grond in moeten. Op de kwekerij stonden ze vrij in het veld, fier overeind zonder ondersteuning, maar die van mij hadden op een gegeven moment wel steun nodig, dus dan heb ik iets fout gedaan; ik ga dit jaar dieper poten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...