Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

020-Moesdag in Landsmeer editie 2 zondag 12/11/17


Mellie

Aanbevolen berichten

Op 6/5/17 was de eerste 020-Moesdag in Landsmeer een feit! Dit is heel gezellig en leerzaam geweest met ontzettend leuke moestuinierders. 'Die moestuinmensen kun je er goed bij hebben' aldus manlief en dat zegt natuurlijk genoeg.

 

De 2e editie komt er dan ook alweer aan! Ik heb een paar data in de aanbieding. Wie heeft interesse en wat schikt?

Ontzettend leuk om de 1e lichting weer terug te zien en ook nieuwe gezichten achter de moesnamen te leren kennen. Wees dus vooral welkom!

 

Zondag 12 nov

Van 12:30 tot 16:30 u

Marskramer 6

1121 JW Landsmeer

 

Op de ring van Amsterdam afslag s117 naar Landsmeer. Verkeerslichten naar links (volg bordje Landsmeer!), met de bocht mee naar rechts en dan ná de bloemist aan de linkerkant, naar rechts. Dan rijd je langs een kerk. Na de kerk, het bruggetje over naar rechts en direct naar links de meervalweg op. Aan het einde van deze straat, in de bocht, heb je een woonerf. Daar moet je zijn! Dan moet je nog een parkeerplek zien te vinden en dan komt het helemaal goed.

 

Ov: vanaf Amsterdam cs 10 minuten met bus 139 (aan de noordzijde van het station) naar Landsmeer Purmerend. Halte Luyendijk eruit. Naar de overkant lopen en dan routeaanwijzingen vanaf de bloemist volgen.

 

 

 

2481e01a0d710524eed6f2eea392acd9.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien dit een stuk kleinschaliger is dan de mtfd te Zelhem, lijkt het me handig om dit topic ook gelijk aanmeldtopic en ruillijst in een te maken. Lekker overzichtelijk alles bij elkaar

 

Kopieer vooral en plaats je post eronder!

 

Aanwezig: Melek +1 (en 3 kleine kinderen thuis, maar heb oppas geregeld. Desalniettemin zullen de oudste 2 graag even kennis willen maken en je de hemd van het lijf willen vragen. Be prepared!)

 

Te ruil:

- 1 zwarte bes

- 1 thijm

- 1 gewone salie

- stekjes hibiscus in roze en wit, maar weet niet wat welke kleur is

- stekjes geurende geelwitte kamperfoelie

- 1 gestekte vijg, geen idee welke soort maar de moederboom is al zo’n 60 jaar en draagt veel vrucht

- stekjes citroenmelisse

- zaadjes oranje goudsbloem

- zaadjes duizendschoon (mix van bordeaux, wit, roze en witbordeaux)

- zaadjes latherus (niet geurend knalroze, geurend paars bordeaux en wit, maar de kinderen hebben ermee gespeeld, dus geen 100% garantie dat het gewenste kleur is...)

- venkelzaad

- 1 fles druivensap

-1 potje druivengelei

- zelfgemaakte (pittige) paprikapoeder

- Heel veel Olvarit potjes voor bv kruiden (ik vind het een heel handig formaat!)

- Maatlepels van kunstvoeding, handig om je koffie of kruiden mee af te meten

 

Plaatje voor de duidelijkheid, want als je geen baby hebt, heb je waarschijnlijk geen flauw idee wat het is! Ik althans hiervoor niet

 

649f02b2b782fd91d0425734fdf5e03b.jpg

 

@charly ik kan zorgen dat ik oud brood heb verzameld voor je varkens als je daar behoefte aan hebt (en moet ik ze dan in de vriezer bewaren??)

 

Gevraagd:

- rode of witte bessen

- blauwe bes

- zoete aardbeien

- peperzaadjes van bv jalapeno peper

- broed van een of andere zwam voor op koffiedik (ben met de dag zwamlustiger aan het worden!)

- samen kaas maken (ik kan verse melk krijgen, maar verder heb ik geen spul noch ervaring, maar lijkt me zoooooo leuk om eigen kaas te maken! Ik wil weten of het haalbaar is qua tijd en kinderen, om eigen materiaal aan te schaffen hiervoor)

 

Eten:

Melek zorgt voor Turkse linzensoep, brood, kipborrelhapjes en koffie/thee

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles in één onderwerp lijkt me praktisch. Ook wat van die Olvarit potjes lijken me wel praktisch!

 

Ruillijstje, te geef:

Blumenbachia sierbrandneteltje zaden,

Painted Lady pronkboon,

Rode Melde zaden,

aardpeer Topstar knollen (zitten nu natuurlijk nog in de grond),

winterprei Blauwgroene Herfst zaden,

tomaat Dubok zaden - Dubok doet het goed in koude streken, wordt maar een halve meter hoog, maakt gewoon formaat tomaten, wel lekker, maar is niet sterk tegen Phyto,

komkommer Megan zaden - kan dus ook tegen kou, anders was het bij mij niet goed gegaan!

 

Dit zijn allemaal dit jaar geoogste zaden, alleen die Rode Melde is van vorig jaar, omdat hij zichzelf wel uitzaait heb ik er dit jaar geen zaad van gewonnen.

 

Gevraagd:

stekje braam, liefst eentje met stekels,

één of andere boon, het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit wat.

 

Ik neem mee:

sûkerbôle doet het altijd wel goed, gewoon van de bakker, neem ik mee, dan moet ik nadenken over wat ik verder mee kan nemen, ik hoop dat me nog iets te binnen schiet.

 

Misschien is het een ideetje voor Melek om deze moestuindag in haar signatuur te zetten voor een tijdje, zodat meer mensen zien dat het er is - ik heb er zelf niet aan gedacht om dat te doen bij m'n eigen aankondiging, maar had ik er aan gedacht, dan had ik het wel gedaan. Niet meer dan een ideetje natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olvarit potjes voor Roeier check

(Ik kom om in dit formaat potje, er is genoeg!

Boontjes heb ik ook wel wat voor je.

 

Ik zou graag wat winterprei en komkommerzaad willen hebben. Hoeft niet zo veel hoor.

 

Goede tip van de signatuur overigens! Heb het net erop gezet. Ben benieuwd hoe deze post er straks uitziet!

 

Edit: niets te zien via tapatalk en ook niet te wijzigen. Ik kan er op klikken wat ik wil. Via het forum wel te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat een leuke dingen hebben jullie Mellie en Roeier.

 

Ik zal eerst even aangeven wat ik heb, en dan kom ik terug op wat ik gezien heb enzo!

 

Wat ik heb:

- Zaad goudsbloem Oopsy Daisy (oranje met iets lichter kringetje rond het hartje) en Flashback mix. (geel en rood en dubbel. Raar maar leuk)

- Lathyrus Odoratus, oranje en donkerpaars (gemixed) Ruikt echt waanzinnig lekker.

 

Tomatenzaadjes:-

- Kleinere roma tomaat: Blush & Tigrette

- Vleestomaat: Black & Red Boar

- Struikcherrytomaatje Red Robin (aardappelblad, doet het prima buiten)

- Roma Hochloma

- Vleestomaat Liguria

- Roma Speckled Roman

- Late vleestomaat Aunt Ginny's Purple

 

Paprika-zaadjes:

- Etkezesi Pelso (2017)

- Morgenrot (2017)

- Kapia (2017)

- Lipstick (2017)

- Zachte peper: Aji Blanco Cristal (2017)

 

Zaad van Nieuwzeelandse spinazie (niet onze smaak, maar anderen zijn er lyrisch over hoor, dus ligt vast aan ons)

Suikermais Tasty Sweet F1

Paintedmountain mais

Koolrabi zaad (blauw - Delikatess)

Zaad voor ronde wortel - Parijse markt

Zaad van IJsbergsla Stylist

Zaad van Meloenkomkommer (Antepin en Lyisi)

Pompoenzaad Little october (echt niet te vreten hahahah. Maar een leuk klimmertje met kleine oranje vruchten. Dus leuk is ie wel)

 

Dat was wat ik zo nog kan bedenken.

 

Zo. Zal even een nieuwe post maken voor de zaken die ik nu al zie en waar van ik denk heeeeee, leuk!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie

 

Lijkt me enorm leuk je te leren kazen. Echter! Ik leer zelf ook nog steeds dus absoluut geen garantie. (Zo heb ik afgelopen weekeinde nog bewezen )

Ik heb wel alle spullen in huis. Dus mss makkelijker als jij deze kant op komt? Enfin. Hebben we het nog wel over

Verder heb ik geen jalapeno voor je. Maar wel aji blanco crystal. Mild heet maar. Maar heeft het goed gedaan dit jaar. Wil je?

Rode (jonkheer van tets) en witte bessen (iets met Holland, Parel van Holland ofzo?) ga ik stekken in november (las dat dat er de maand voor is) Dus die kan ik meenemen voor je ergens in het voorjaar?

Of ik stop een takje in een pot en geef em aan je, en dan moet je zelf ff kijken of je em aan de praat krijgt (even grote kans van slagen als bij mij denk ik hahahah)

 

- stekjes geurende geelwitte kamperfoelie

Heel graag

- 1 gestekte vijg, geen idee welke soort maar de moederboom is al zo’n 60 jaar en draagt veel vrucht

Nog heel veel gragerderder!

- Heel veel Olvarit potjes voor bv kruiden (ik vind het een heel handig formaat!)

Oh als je er nog een paar hebt: handig idd. Ik gebruik er nu jampotjes voor, maar dat is eigenlijk jammer. Die gebruik ik liever voor jam

 

Mbt hapjes meenemen: een meikaasje bijvoorbeeld en wat brood?

 

Oh Mel, wij hadden al een dealtje gemaakt eerder van het jaar he. Via de PB.

Die zet ik er ook fjes bij. Dan hebben we het maar compleet he

 

Mellie krijgt:

- Oranje cocktail tomaat

- Late vleestomaat Aunt Ginny's Purple

- Etkezesi Pelso (2017)

- Morgenrot (2017)

- Lipstick

Geeft:

drakenkop en kailan zaad

n paar Paksoi zaadjes

aangepast door Gast

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roeier,

 

Ik denk dat ik wel een bramenstekje voor je heb. Moet even de tuin in duiken.

En kwa boon heb ik hier gekocht zaad van Blauhilda. Dat is echt een super lekkere paarse stok-spekboon. (Paars plukt zoveel makkelijker dan groen!)

 

Voor mij zijn aardperen altijd welkom (ik kweek ze voor onszelf, maar ook voor knor en knor)

En ik wil je Megan wel eens proberen. Dat is zelfgewonnen zaad?

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zaad zit nu nog in de komkommer! Ik las dat je de komkommer het beste zacht kunt laten worden voor het beste zaad, maar er hangen nu een paar nog buiten en die zijn nog hard. Zullen wel zacht zijn over een maand, verwacht ik.

Ik heb niet met de hand bestoven, maar ik woon zeer afgezonderd. Op de volkstuin zou ik op kruisbestuiving rekenen, maar niet op de plek waar ik woon.

Het originele zaad komt bij Vreeken vandaan: https://www.vreeken.nl/132000-surinaamse-komkommer-panda-megan. Deze komkommers groeien niet groot, blijven lekker handzaam, en doen het aardig buiten. Ik vond wel dat ze snel afgelopen waren, maar ik heb niet eerder komkommers geteeld, dus misschien is dit normaal bij komkommers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melek, ik heb eind Juli - begin Augustus een bed volgeplant met nieuwe aardbei-lootjes, ze zitten hier en daar alweer wat dicht op elkaar, dus daar kan ik best een paar van missen.

Misschien is het wat voor je: ze zijn donkerrood en zoet, niet erg groot - kleiner dan de commerciele soorten - en ik vind ze ook niet erg productief, maar wel lekker. Als je er jam van maakt hoeft er nauwelijks suiker bij; zo zoet zijn ze wel.

Begin tot half Juni is de pluktijd. Helaas ken ik de naam van het ras niet.

Nadat ze gedragen hebben maken ze erg veel loten, dus dat levert veel werk op; het wegknippen van al die nieuwe stengeltjes. Dat vind ik dus zelf een nadeel, maar het betekent wel dat je binnen een jaar makkelijk een veldje vol kunt hebben staan.

Bedenk maar of dit iets voor je is.

 

 

Charly, als je wat van die Blauhilde wilt missen lijkt me dat wel wat. Bonen bij stokken op vind ik leuk en als ze ook nog erg lekker zijn...

Als het wat lastig wordt met dat stekje van een braam mag je dat ook wel overslaan; zo'n stekelig karwijtje is misschien toch niet echt leuk voor een moestuindag.

 

Ik hoop dat jullie wat aan elkaar kunnen hebben met dat kaasmaken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Mellie, dat je dit weer organiseert.

Ik was een poos nauwelijks online en had dit even gemist, gelukkig op de grote MFD gehoord. Ik kan 12 november, dus ik kom

ruillijst heb ik dit jaar even niet en ik bedenk nog wat ik voor eten mee neem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanwezig: Melek +1

Charly

Roeier

Spitskool

Brownie

Reina

 

Te ruil Melek:

- 1 zwarte bes

- 1 thijm

- 1 gewone salie

- stekjes hibiscus in roze en wit, maar weet niet wat welke kleur is

- stekjes geurende geelwitte kamperfoelie

- 1 gestekte vijg, geen idee welke soort maar de moederboom is al zo’n 60 jaar en draagt veel vrucht

- stekjes citroenmelisse

- zaadjes oranje goudsbloem

- zaadjes duizendschoon (mix van bordeaux, wit, roze en witbordeaux)

- zaadjes latherus (niet geurend knalroze, geurend paars bordeaux en wit, maar de kinderen hebben ermee gespeeld, dus geen 100% garantie dat het gewenste kleur is...)

- venkelzaad

- 1 fles druivensap

-1 potje druivengelei

- zelfgemaakte (pittige) paprikapoeder

- Heel veel Olvarit potjes voor bv kruiden (ik vind het een heel handig formaat!)

- Maatlepels van kunstvoeding, handig om je koffie of kruiden mee af te meten

 

Eten:

Melek: Turkse linzensoep, kipborrelhapjes en koffie/thee

Charly; meikaasje en brood

Roeier; sukerbole

 

@reina

Neem je wat hartigs mee (geen varkensvlees graag!) en wat te drinken? Misschien heb je wat zaadjes te ruilen. Zou leuk zijn!

 

@Johmir: wat jammer dat je er deze x niet bij kunt zijn. Fijne verjaardag en tot volgend jaar hopelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Moestuinnierders op de Moesdag in Landsmeer,

 

Ik heb me net aangemeld als Moesje Tuin hier op het Forum en hoop de 12e. in ieder geval even, aanwezig te zijn op de Moesdag.

Erg leuk initiatief. Als oud 'collega' op de Koopvaarders Buurtmoestuin van jou, Mellie (Melek leuk), vind ik dit natuurlijk ook geweldig.

Mooi, dat je zo voortvarend al weer bezig bent met moestuinieren in Landsmeer. Top.

 

Tot moesdag en groene groetjes!

 

Moesje Tuin,

alias Everdina

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...