Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

020-Moesdag in Landsmeer editie 2 zondag 12/11/17


Mellie

Aanbevolen berichten

Klinkt heerlijk Reina!

 

@allen

 

Willen jullie nog even kijken naar ruillijsten, wat geef je/krijg je, eten ed? Ga ik ook doen, maar moet eerst deze week zien te overleven met alleen maar zieke kinderen.... maar volgt echt. Misschien wel midden in de nacht wanneer iedereen zichzelf in slaap heeft gehuild en moeders klaarwakker is van al het gejank (ik benader het graag positief zoals jullie merken )

 

@RobO kom jij ook weer met Eeki langs?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat RobO komt! Waarom lijkt iedere moestuindag uit te draaien op een All-Ladies Day?

 

Mijn lijstje kan nog aan verandering onderhevig zijn. Ik was laatst bij een kontoorboekhandel - Jaja, soms vind je er nog een - en vond tot mijn blije verrassing gripzakjes. Die zijn toch wel erg handig, voor het meeste is dit handiger dan kleine potjes. Dus veel Ovarit potjes zal ik niet hoeven...

37889977446_66726892fc.jpg

 

Maar ik kan misschien wel andere mensen blij maken met van deze gripzakjes. Veel verschillende formaten aanwezig; ik heb zelf 3 pakjes van 100 genomen van 6x8, 8x12 en 10x15. De Haas en De Boer (zo heet de winkel, of in de volksmond: De Baas en De Hoer ) had ook groter.

 

Misschien dat ik nog pompoensoep kan meenemen. Als ik geen aardbeiplantjes hoef mee te nemen - ze zijn onderhoudsgevoelig - dan heb ik meer ruimte voor soep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeg Spitskool... Super schmelz?

 

Ik kan nu dus geen nee meer zeggen. Dus: ja, heel erg graag! Ik wil een zakje met je delen.

 

Ik zal wat Israëlische rode koolsalade met pistachenoten meenemen (waar mogelijk met restjes uit eigen tuin) en misschien nog wat andere dingen, afhankelijk van wat ik nog kan opgraven buiten.

 

En mijn eigen voorlopige vraag- en aanbodlijstje...

 

Te geef algemeen:

  • Meerdere Vietnamese korianderplantjes (helemaal niet winterhard, dus ergens binnen een tijdelijk plekje geven)
    Frambozenstekjes (rood of geel, dat weet ik niet precies meer)
    Aardpeerknollen (geen idee welk soort, goede opbrengst)
    Stekjes van de carpobrotus rossii (zoute banaan/ pig face)
    Aloë vera stekjes
    Een enigszins verwaarloosde dwerg-tamarillo (+/- 1 m. hoog)
    Brugmansia (wit) stekken
    Een yacon broedknolletje
    Wortelstekken artisjok

 

Zaden te geef:

  • Heel veel soorten mais (rood, zwart, 'multikleur', roze, popcorn-variant)
    Rattenstaartjes
    Kleine pimpernel
    Bietjes in alle kleuren van de regenboog
    Banana melon
    Chili brandleka
    Chili Turkish Kil
    Asian purple osaka mustard
    Boomspinazie
    Marogo imbuya

 

Wat ik zoek:

  • Zaden Boliviaanse koriander (papalo)
    Zaden spaghetti pompoen
    Zaden Speckled Snake (courgette)
    Saffraan bolletjes
    Supersterke knoflooktenen (qua smaak)
    Gouden alexanderbloem
    Olifantenknoflooktenen
    Aardaker knollen
    Hertshoornweegbree (groeit overal, ik weet alleen niet 100% zeker of ik bij wildplukken de juiste mee neem naar huis)
    Aardkastanje
    Olijfkruid (stek)
    Minder bekende kruiden (zaad of stekjes)
    De ultieme moestuin zaai-, plant-, oogst-, bemesting- en planning-Excel

 

Geeft:

  • Voor roeier: zaden van rattenstaartjes en de kleine pimpernel.
    Voor Mellie: een yacon broedknol, eventueel banana melon zaadjes, wat artisjok wortelstekken en een aloë vera stekje.

 

Krigt:

  • Van roeier: blumenbachia hieronymi zaden en zaden van rode melde.
    Van Mellie: geelwitte kamperfoelie, kiwano-zaadjes ( ), wat van de zelfgemaakte (pittige) paprikapoeder, paarse broccoli en een paar leonotis leonurus zaden.
    Van RobO: kurkuma-wortel en wat smeerwortel bocking 14 (als hij akkoord is).

 

Neemt mee:

  • Wat meloenpeer
    Rode kool salade
    Sapjes
    Meloenpeer chutney (mits goed gelukt)
    Meloenpeerkastanjemuffins

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik heb heet Blumenbachia Hieronymi. Ik wist niet dat er meerdere Blumenbachia's waren, maar ik zie op de afbeeldingen op het internet geen verschil tussen Hieronymi en Insignis.

Ik heb een foto gemaakt van toen die van mij bloeiden:

37436069414_b14536bb5a_b.jpg

 

De bloemetjes wijzen naar beneden, dus je ziet ze niet zo goed. Wel een lange bloeiperiode en de insecten leken er erg blij mee, dus bij mij komen ze terug.

Van wat jij hebt, Spitskool, lijken mij zeker de Rattenstaartjes en de Kleine Pimpernel interessant!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan houd ik me aanbevolen voor de Blumenbachia Hieronymi. Weet je of je deze net zo kunt gebruiken als de brandnetel, als het gaat om bijvoorbeeld thee zetten, of soep maken?

 

Ergens anders zag ik dat je ook zaden van rode melde had. Heb je daar misschien nog wat van over? Want dan ben ik bereid om daar nieuw onderdak voor te bieden.

 

En ik zet op mijn lijstje dat ik de zaden van de rattenstaartjes en de kleine pimpernel voor je meeneem.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie

 

Ik zou graag wat van de stekjes geurende geelwitte kamperfoelie reserveren. En eigenlijk ook wel wat van de zelfgemaakte (pittige) paprikapoeder. Eventueel in ruil voor een broedknol (als ik die kan vinden) van de yacon?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spitskool, Rode Melde zaad neem ik graag voor je mee. Is ook prachtig, die Rode Melde, en eetbaar.

Ik heb geen idee wat je met Blumenbachia Hieronymi kunt doen. Een brandneteltje is het zeker, dus de blaadjes prikken.

Ze zijn kleiner, fragieler en slapper dan wat wij kennen als brandnetels. Verder kan ik er niet zoveel over zeggen; ik ben gewoon niet zo onderlegd in het gebruiken van planten voor allerhande doeleinden.

 

Wat ik verder nog eventueel heb aan zaad en niet eerder noemde omdat ik het toen nog niet geoogst had is:

- Nicotiana Rustic Aztec

- Snijbiet, groene

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij komen graag zondag, Eeki en Rob

ik heb het eigenlijk te druk om veel ruilwaar te regelen, sorry, we vinden het wel erg leuk jullie weer te zien!

zaden:

bonen: citroenboon, pronkers, verrassingspakketje

stekjes bocking 14 smeerwortel

aardpeer, de gladdeschil variant= lekker makkelijk schillen

verse kurkumawortel om te eten of weer uit te planten in mei

 

maak wel wat hapjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanwezig:

Melek en Wouter

Charly

Roeier

Spitskool

Brownie

Reina

RobO en Eeki

 

Te ruil Melek:

- 1 zwarte bes

- 1 thijm

- 1 gewone salie

- stekjes hibiscus in roze en wit, maar weet niet wat welke kleur is

- stekjes geurende geelwitte kamperfoelie Charly & Spitskool

- 1 gestekte vijg voor Charly

- stekjes citroenmelisse

- zaadjes oranje goudsbloem

- zaadjes duizendschoon (mix van bordeaux, wit, roze en witbordeaux)

- zaadjes latherus (niet geurend knalroze, geurend paars bordeaux en wit, maar de kinderen hebben ermee gespeeld, dus geen 100% garantie dat het gewenste kleur is...)

- venkelzaad

- 1 fles druivensap

-1 potje druivengelei

- zelfgemaakte (pittige) paprikapoeder Spitskool

- Heel veel Olvarit potjes voor bv kruiden -genoeg voor iedereen-

- Maatlepels van kunstvoeding, handig om je koffie of kruiden mee af te meten

 

Eten:

Melek: Turkse linzensoep, kipborrelhapjes en koffie/thee

Charly; meikaasje en brood

Roeier; sukerbole

Reine: experimentele dadeltaart

Spitskool: Israëlische rode kool salade

RobO hapjes

 

Misschien nog wat te drinken meenemen luitjes? Alleen koffie en thee is anders ook zo wat.

 

@Spitskool ja yacon! Heel graag. Wat zijn die dingen verrukkelijk zeg. Ben helemaal verkocht! Ben ook wel in voor aloe Vera en de pigface

Zaadjes kiwano (of zoiets)

 

@RobO verrassingspakket klinkt altijd leuk! Ik zou een citroenboon ook wel leuk vinden.

 

@Roeier ik zou graag wat groene snijbietzaad van je willen. Heb regenboogmix zonder groen en wat gripzakjes zou ik ook wel fijn vinden.

Die witte bloemen met dat felle hart is ook erg mooi. Heb je daar wat van?

 

@Charly onze zadenruil staat genoteerd en ligt klaar in de groene kast (mocht ik het vergeten, want zeef)

Rode bessen! Charly je had aangeboden wat te snoeien zodat ik het zelf kan stekken, maar ik durf het bijna niet te zeggen, maar het is me nog nooit gelukt. I know, heel sneu...!

Kaasdeal JEEJ!

 

Gevraagd: dubbele dahlia (die kleine vind ik niet zo leuk en zelfs tuttig, maar die grote bloemen met bv 2 kleuren vind ik prachtig. Helaas zijn de mijne te prooi gevallen aan familie Slak...

Misschien wat paddenstoelenbroed van het een of het ander wat op koffiedik kan als Stan komt?

Een knoflooksoort

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie Zaadjes van de meloenpeer heb ik helaas niet. (Wat ik over had heb ik vorig seizoen in de zadenenvelop gedaan, dus ze zwerven nog wel ergens rond denk ik. Net toevallig nog een emmer vol geoogst, dus ik had best wel wat meer naar je mee toe kunnen nemen eergisteren...

 

En pigface is een soort kustplantje. Ze bloeien bijna plastic uitziende roze bloemen (alleen niet in Nederland natuurlijk). Ik heb er altijd eentje voor de fijne zoute groene vettige blaadjes (lekker door de sla, of bij vis), zoals je hier ziet: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Carpobrotus_modestus_Hottentot_Plant%2CPigface_%E1%83%99%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%9E%E1%83%9D%E1%83%91%E1%83%A0%E1%83%9D%E1%83%A2%E1%83%A3%E1%83%A1%E1%83%98.JPG. Ik geef ze wel een keer per week wat zout bij het water, om de kust na te bootsen, anders zijn ze niet zo lekker.

 

@RobO Ik wil heel erg graag een beetje van je beheersbare smeerwortel en kurkumawortel, maar alleen als er genoeg is.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@robo wat is bocking? Ik heb het gegoogeld maar krijg heel veel info over bokking als in vis

RobO bedoelt zoiets: https://www.vreeken.nl/832870-smeerwortel-bocking-14.

 

Snijbiet neem ik mee. Ik moet nog de boekhouding even bijhouden m.b.t. de ruillijstjes...

 

Aha! Ik had smeerwortel gegoogled en bocking maar had de termen in zij geheel moeten nemen. De niet uitzaaiende variant dus. Thanks Roeier!

Lijkt me ook wel wat als er genoeg te verdelen is RobO

Link naar reactie
Delen op andere sites

@roeier zou je misschien nog wat aardbeien voor me willen meenemen? Was dat aanbod alweer vergeten.

Wil een nieuw bed aardbeien maken, dus aardbeien zijn zeer welkom!

 

Mocht iemand anders nog een goede aardbeistek hebben: ik houd me aanbevolen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de administratie bijwerken:

 

Voor Mellie:

prei Blauwgroene Winter Farinto;

komkommer Megan;

stekjes aardbei;

snijbiet, gewone groene;

Blumenbachia Hieronymi;

wat gripzakjes.

 

Ik heb Mellie's lijstje niet zo goed bekeken, ik geloof dat ik dezelfde smaak heb als anderen en de kamperfoelie en de zelfgemaakte paprika het meest interessant vind, als daar nog iets van overschiet?

 

Voor Charly:

komkommer Megan;

aardpeer Topstar

Voor Roeier, van Charly:

boon Blauhilde

 

Voor Spitskool:

Blumenbachia Hieronymi;

rode melde

Voor Roeier, van Spitskool:

Rattenstaartjes;

Kleine Pimpernel

 

@ Mellie, de gewone groene snijbiet zou wel eens de lekkerste kunnen zijn. Ik heb ook gele snijbiet staan maar die vond ik vrij stug. Die laat ik niet doorschieten voor het zaad.

De groene die ik heb wordt wel erg groot, houd daar rekening mee met het bepalen van de plaats!

 

De prei Blauwgroene Winter groeit langzaam en blijft relatief klein. Ik vond hem wel lekker zacht. Ik had dit seizoen nog een andere prei staan, een zomerprei die Jolant heet, die groeide veel forser maar bleek vrij stug, dus die hou ik niet aan.

 

Wat ik nog heb en niet genoemd:

zaadjes blauwe Korenbloem;

stekjes Groot Maagdenpalm (is goed in de schaduw).

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem denk ik ook mijn immer groeiende zadencollectie mee. Het past allemaal in een plastic zak, dus ik ben nog net geen zadenbank, maar er is denk ik wel genoeg te snuffelen en uit te delen.

 

En ik heb - kwam ik vandaag achter - nog wat wortelstekken van mijn artisjokplanten. Kan ik die nog voor iemand uitsteken en meenemen? Anders laat ik ze zitten.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word zo verschrikkelijk hebberig van alles wat wordt opgenoemd. Nóg meer artisjokken, toe maar! Ik eeh, wil wel... dag gras...

 

@roeier Potje paprikapoeder en een stek van de geelwitte kamperfoelie en wat lege potjes. Is er nog wat anders waarmee ik je kan verblijden?

 

Ik heb peperzaadjes geoogst. Als ik er iemand blij mee kan maken? De soort kan ik wel opzoeken. Een gele, beetje een gedrocht qua peper. Vond hem best grappig eigenlijk om naar te kijken. Hij staat nu binnen overigens, kijken of ik hem de winter door kan helpen.

 

Zaadjes te geef: paarse broccoli

enkele tomatensoorten en andijvie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artisjokkenstekjes voor Melle. Check!

 

En als we dan toch hebberig zijn... Ruilen voor wat paarse broccoli en een paar van die leonotis leonurus zaadjes die ik je toen ooit een keer per post heb gestuurd?

 

Ik heb maar meteen mijn lijstje op de vorige pagina bijgewerkt, het wordt een redelijk administratief werkje zo.

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...