Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

020-Moesdag in Landsmeer editie 2 zondag 12/11/17


Mellie

Aanbevolen berichten

was top! wij hebben ook genoten van gezelligheid, lekkere happen, fruitleer, soepje

vanavond wat koken met de potjes van Mellie, leuk!

 

@roeier: aardpeer planten we op 10-20 cm, komt niet zo nauw;

hier waaien alleen de hele dikke stengels niet om, de rest krijgt een steunpaal met touwtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was zeker weer leuk. Fijn dat je weer bent opgeknapt Reina. Ik had vannacht hetzelfde als jij dus het zal wel heersen

 

Hierbij zoals beloofd nog het recept van de pompoenquiche

 

Bodem voor hartige taart

4 a 5 ons pompoen in blokjes

1 flinke paprika

1 flinke rode ui

1 a 2 tenen knoflook

1 a 2 eetlepels honing

Potje tomatentapenade of rode pesto

Half bakje boursin cuisine

2 eieren

150 gram zachte geitenkaas

Bakje Cherrytomaatjes

Zout, peper, olijfolie, oregano

 

Bekleed de bodem en besmeer deeg met tapenade of pesto

Pompoenstukjes kort bakken (om iets zachter te worden)

Pompoen mengen met paprika, ui, knoflook, honing, zout, peper en scheutje olie.

Pompoenmengsel verdelen over de bodem. Ei met boursin mengen en over taart verdelen.

Geitenkaas verkruimelen en tomaatjes gehalveerd over taart verdelen. Als laatste nog beetje oregano. Ca 30 minuten op 185 graden tot eimengsel gestold is en deeg mooi goudbruin. (Afhankelijk van oven en gebruikte deeg)

 

Fijne winter, tot op het forum en wie weet op een volgende moestuindag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb genoten. Van alle verhalen en lekkere hapjes. Ook weer het een en ander bijgeleerd.

De heerlijke kazen, de pompoenquiche, de soep, gehaktballetjes, zuurdesembrood etc etc... Heerlijk

Ik ben direct gaan lezen over de smeerwortel en de kurkuma is vandaag in een pot gezet.

 

Reina je taart was met chocolade ook erg lekker. Fijn te horen dat je weer opknapt.

Hier hangt nu een virus. Maar wie weet is dat ook snel van voorbijgaande aard.

 

We hopen volgend seizoen te kamperen in Friesland. Wie weet dat we ons dan een stukje laten roeien. Dus ingaan op je aanbod Jan.

Tzt. neem ik wel contact op.

 

Melek, nogmaals bedankt voor je goede verzorging van alles. Super.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve mensen,

 

Nogmaals heel hartelijk dank voor jullie komst en enthousiasme! Ik heb zo ontzettend veel zin om de tuin weer in te gaan en komend seizoen te plannen!

 

Ik vind het prachtig dat een forum waar iedereen met een gezamenlijke gemene deler tot mooie ontmoetingen kan komen en er zelfs vriendschappen uit voortvloeien. In persoon of via pb. Ik zou het niet meer willen missen. Allemaal mega bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep!

kun je eten als droogbonen (nachtje weken, ongeveer 1 uur zachtjes koken in een kippenbouiilon of water met wat zout tot ze gaar zijn maar niet uit elkaar vallen );

daarna eten wij ze met snijbonen ("blote billetjes in het gras") of in de chili, of in de minestrone soep, of in de zoetzure bonensalade

 

 

of als zaaigoed gebruiken (ze zijn al in de vriezer geweest), het zijn stamboontjes,

binnen voorzaaien half april, uitplanten als ze een cm of 15 zijn, ondersteunen met een lange bamboe of wat touw als ze 35 cm zijn (anders gaan de peulen op de grond liggen en rotten), net erover als de peulen geel worden, plukken en goed laten drogen als ze helemaal rijp zijn

in een kussensloop doen en dan wat klapjes zodat de boontjes uit de peulen vallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

yep!

kun je eten als droogbonen (nachtje weken, ongeveer 1 uur zachtjes koken in een kippenbouiilon of water met wat zout tot ze gaar zijn maar niet uit elkaar vallen );

 

Waarschuwing: droogbonen koken zonder zout!, als ze gaar zijn de gewenste hoeveelheid zout of bouillonpoeder toevoegen. Droogbonen worden hard als er zout in het kookwater zit.

Voor de eenvoudigen onder ons: gekookte witte boontjes (welke soort dan ook) met een schep pesto erdoor (welke soort dan ook) worden door de meeste meeeters ervaren als een culinair hoogstandje. Kan warm of koud worden gegeten. Naar verkiezing een kneep citroen toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou bijvoorbeeld Elizabeth Davids er nog maar eens op na slaan en die hippe mevrouw in elk geval niet geloven in geval van kikkererwten en witte bonen: als je ooit harde bonen hebt gehad gewoon overgaan op zoutloos koken.

Waarom ze in 2e instantie er zo idioot veel zout bij gooit is mij een raadsel, niet nodig.

Dat die grote, lekker melige pronkers toch zacht worden bij haar geloof ik best wel. Zelf neem ik het zekere voor het onzekere.

Maar misschien wordt het nu teveel een kook-topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...

De vorst regeert hier nog, weinig wil ontkiemen, ook binnen kan ik nauwelijks tegen de kou opstoken, maar dan word ik dus des te meer verrast door de snelle en 100% opkomst van Brownie's Chinese sla:

39064666440_6e411529a4.jpg

 

Ik vraag me af of dit hetzelfde is wat vaak 'Celtuce' wordt genoemd? Wordt ook op Wikipedia wel beschreven: https://en.wikipedia.org/wiki/Celtuce.

 

Succes met editie 3 van de bijeenkomst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te lezen dat de zaden het bij jou ook zo goed doen! Ik ben benieuwd hoe jij 'm vindt smaken.

Het is in elk geval niet de sla uit de link die je stuurde. Hij ziet er heel anders uit. Mijn Chinese buurvrouw krijgt de zaadjes van haar familie in China. Ik heb er op internet ook nooit iets over kunnen vinden. Dus ik ben heel zuinig op de zaadjes die ik zelf heb kunnen oogsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...