Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Fruitboomgaard aanleggen


Nasuada

Aanbevolen berichten

De plek lijkt windgevoelig, maar het beste is om geen boompaal te plaatsen, dus als je heel weinig kroon hebt dan kun je de paal ook direct weglaten. Anders is kniehoog inderdaad het beste.

 

Ik zou ook een kaart van je aanplant aanraden.

 

Een boom geen geen mest nodig in het plantgat. Dit kan zelfs de groei negatief beïnvloeden. Wanneer je iets wilt geven is het beter om iets te geven wat schimmeldominant is, zoals bladafval.

 

Ik zou het eerste jaar goed water geven (zeker bij lange droogtes).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd vrij wind gevoelig daarom ook extra lange palen van 2,5 mtr. de reden omdat er 2 kort zijn is omdat wij 2 palen tekort kwamen .

Dacht al dat ze te hoog waren maar de grond is keihard en we kregen ze niet verder de grond in.

Zal even overleggen om ze toch in te korten.

Wij hebben geen compost in het gat (van een meter) gedaan alleen goed los gehusseld, wel hebben wij een laag erop gedaan (zonder dat het de wortels kan raken want dat kan negatief zijn voor de bomen.

En jaaaa super goede tip om even een plattegrond te maken.ga ik morgen gelijk doen.

@ Robo, wat bedoel je met spiegel van 1 meter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb goede voorbeelden gehad van bomen met boompaal en ik heb ook goede voorbeelden van bomen die nooit een boompaal gehad hebben. De stam blijft gevoeliger voor breken en de wortels zetten zich minder, omdat ze rekenen op de steun die ze krijgen van de paal. Als de paal dus weggehaald wordt dat heb je een boom die wankel is en je bent soms verbaast wat een storm aan zo'n boom kan aanrichten. Bomen die direct zonder paal gezet worden hebben het vooral de eerste twee a drie jaar lastig, maar zijn op de lange termijn sterker. Verder hebben deze bomen minder kans op breken omdat ze nog bijna geen kroon hebben.

 

Je ziet dat zelfs gemeentes gelukkig steeds vaker geen boompalen plaatsen wanneer het niet nodig is.

 

Ik pas ook geen boomspiegel toe, omdat gras naar mijn inzien geen al te grote concurrentie voor fruitbomen oplevert. Grassen geven wel hormonen af die de groei afremmen, maar de wortels van de fruitbomen zitten al te diep en fruitbomen groeien van nature ook in ruige graszoden (bosranden), dus zijn hier in tegenstelling tot bijvoorbeeld jonge beukjes goed op aangepast.

 

Bij mij zijn het de 70 jarige peren die negatieve concurrentie met de boompjes opleveren, omdat ze veel te veel water drinken. Als het gras niet te vaak gemaaid wordt dan creëren ze geen te droge bodem voor de bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog niet genoemd tot dusver geloof ik, is dan in ieder geval de boompaal niet zó hoog ( Foto RobO heeft dat ook ) dat de paal de onderste takken van de kruin kan raken, of andersom dus; bij sterke wind de takken de paal raken. En daarbij komt, dat de boom sterker wordt als de boom op kniehoogte de steun heeft ( 1e 2 à 3 jaar )

Helemaal geen paal; geen ervaring mee. Denk ook dat het wat uitmaakt waar je zit. Hier is dat geen optie lijkt mij.

 

Boomspiegel doe ik zelf wel, bij hoogstam de 1e jaren en bij zwakkere onderstammen ( laagstam en struik ) eigenlijk alle jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig Nat

En inderdaad een plattegrond van wat waar staat is inderdaad erg handig, nu weet je het misschien nog. Maar echt over een half jaar ben je het kwijt..(spreekt ervaringsdeskundige in chronisch geheugenverlies )

Namen op labels en labels zelf verdwijnen met de eerste de beste storm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Eens. Geen zorgen voorlopig. Staat er vaak/ altijd water de komende paar maanden, dan eens aan doorprikken gaan denken. Nu is het gewoon een kwestie van tijdelijk vastgelopen grond vanwege het poten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Maar op welke kant moet de windsingel idealiter staan dan? Welke wind moet er tegengehouden worden? Nu met de vrieskou komt de wind uit oosten denk ik, maar meestal komt de wind uit het westen dacht ik

Moet er aan beide kanten of alle kanten beschermd worden of is aan 1 kant genoeg?

En klopt het dat hoogstam fruitbomen juist liever zonder windsingel staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...