petersmit Geplaatst: 30 augustus 2018 Geplaatst: 30 augustus 2018 Prachtig om te zien allemaal! Dit maakt het moestuinieren nog leuker! Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..
Jeanne heijmans Geplaatst: 30 augustus 2018 Geplaatst: 30 augustus 2018 Gefeliciteerd aan de winnaar, ik lag al snel uit de race, maar leuk om te zien hoe het bij andere is gegaan.top Quote
henkg Geplaatst: 31 augustus 2018 Geplaatst: 31 augustus 2018 Vandaag, tot uiterlijk 24:00u, kun je je inzending hier nog melden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Carina1966 Geplaatst: 31 augustus 2018 Geplaatst: 31 augustus 2018 Mijn uien stonden in juni verdroogd op het land. Mijn vader eerst weken in het ziekenhuis, daarna overleden. Volgend jaar doe ik weer een poging. Omdat ze verdroogd waren heb ik ze maar geoogst. Deze liggen dus al twee maanden in huis. Maar ik had nog niet gewogen omdat ik ook geen digitale weegschaal heb. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Jorg Geplaatst: 31 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2018 Vanwege een verhuizing (en daarmee tijdelijk ook geen volkstuin meer) is het mij niet gelukt om de zaden voor deze wedstrijd te zaaien. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 31 augustus 2018 Geplaatst: 31 augustus 2018 Vervelend Carina1966 nog gecondoleerd. Ik miste je al op youtube Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
henkg Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 De uitslag, de winnaar is: waaslander, met 1252 gram (24-08)(Zie het tweede bericht van dit topic voor de complete rangschikking) Met deze ui: Waaslander: Gefeliciteerd! Aan de nrs. 1 t/m 3 (Waaslander, Tomp, Roland):Willen jullie je speciale teeltzorgen (locatie / grond / water / mest / meer?) hier melden? Lijkt me nuttig voor anderen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ciska Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 Gefeliciteerd..... met recht een super gewicht Quote
ADOPEG Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 De achtste plek, daar ben ik ook tevreden mee, zeker gezien de wat moeizame start. Dank aan de organisatoren voor de organisatie van deze wedstrijd, elke keer weer leuk. En Henk, wat een tijdstip... Quote ~ Vita rosa est ~
TomP Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 (aangepast) Hallo, nogmaals gefeliciteerd aan de winnaar Waaslander!!! Zoals Henk vroeg, mijn teeltverloop voor wat het waard is ...Was de eerste keer dat ik zaai uien probeerde, beviel me enorm.Naast de wedstrijduien ook nog 2 andere soorten uitgeprobeerd (rode en gele), deze kregen uiteraard niet dezelfde zorgen maar de opbrengst is meer dan ok niettegenstaande het toch zéér droge seizoen.Volgend jaar zaai ik zeker opnieuw. Wedstrijduien 1° Gezaaid op de dag dat ze in de bus vielen (10/01) > in 16 cm diepe trays zodat ze lang konden blijven staan > de ene helft in gewone zaai en stekgrond (Aveve), de andere helft in verrijkte potgrond (Verta professional) > in propagators mét deksel, alle verluchtingsgaten dicht, temperatuur ingesteld op 22 °C 2° Kieming was er al na 6 dagen - 18 van de 21 stuks (16/01) > direct onder de TL's gezet, 6500 K, 16 uur per dag licht (mbv timer) > nog steeds in propagators, verluchtingsgaten half open, temperatuur verlaagd naar 18 °C 3° Kieming van de laatste 3 zaadjes - 100% van wat ik kreeg van optimaal gesproken (19/01) > idem als boven, TL's, propagator en verlaagde temperatuur 4° Temperatuur verder verlaagd tot 16°C (15/02) > plantjes zien er allemaal goed uit, mooi groen en stevige sprietjes > geen verschil tsn gewone zaai/stekgrond en de verrijkte > nog steeds 16 uur per dag onder de Tl's 5° Plantjes overgezet naar andere potten > P11 potjes, rozenpotten van 25 cm (geen idee van inhoud) en 3 liter potten van 17 cm (14/03) > in de serre, niet langer onder de TL's dus wel minder licht, gaat dit invloed hebben? > overzetten naar grotere potten was nodig, de plantjes met de gewone zaai en stekgrond begonnen duidelijk achterstand te vertonen > deze met de verrijkte potgrond waren groter en begonnen ook al aan hun 4e sprietje > 4 groepen gemaakt met telkens andere grond - verrijkte potgrond - wormen compost - eigen rijpe compost - menging tuingrond/verrijkte potgrond en wormencompost > staan nog steeds allemaal met 'warme voeten' in de propagators, temperatuur nog altijd op 16 °C, deksels passen er niet meer op dus deze 'verhoogd' dmv houtblokjes zodat er toch nog een soort van beschutting is 6° Groeistilstand ... Kan niet aan het overplanten liggen volgens mij want geen aarde weg genomen gewoon zo overgezet (26/03) > beslist om de planten nav de momenteel heersende koudegolf 's avonds terug naar binnen te brengen > is volgens mij de reden, temperatuur in de serre daalt soms tot 3 °C = te laag om goed te zijn, gelukkig staan ze beschut onder hun 'stulp' en hebben ze warme voeten > hierdoor krijgen ze dus ook enkele extra uren licht want terug onder de TL's > overdag terug in de serre, zelfs met de huidige koude klimt de temperatuur er overdag tot 15 à 23 °C 7° Juiste beslissing genomen, planten zijn terug goed aan het groeien (01/04) > 'stulp' blijft nu achterwege, planten gewoon te groot geworden, bouwsel niet stevig genoeg, bang voor beschadiging planten bij omvallen > voor elke plant een tri-pod (muv 2 stuks) gemaakt uit ijzerdraad zodat de sprieten niet kunnen omvallen, gezien op Youtube, echte misbaksels doch doen wel hun werk > nog steeds dagelijkse verhuis van serre naar binnen en terug, pfff begint lastig te worden > nog altijd warme voeten, 16 °C 8° Temperatuur buiten blijft 's nachts nu normaal (12/04) > planten terug naar serre verplaatst, mogen hier nu blijven > P11 potjes worden te klein, wortels komen er onder uit > alles verplant naar hun definitieve 11 liter pot, de 4 groepen blijven, zie punt 5° > Tri pods waren goede beslissing, de 2 zonder zijn ondertussen omgeknakt en doen het duidelijk minder goed, sapstroom ontoereikend? 9° Planten doen het redelijk goed, bolvorming start nu stilaan (06/06) > 3 in de serre uitgeplant > 3 buiten in de volle grond > 13 blijven in hun potten = ideale groeicondities? Binnen als het koud is, buiten bij warm en zonnig weer > 's nachts koelt het hier nog steeds af tot +/- 9°C 10° Het blijft uitzonderlijk warm en vooral ook droog, planten worden bruin/geel aan de uiteinden, moeten nog groeien om de naam wedstrijdui waardig te zijn (26/06) > zowel binnen als buiten staann de potten nu op schalen die ik 's morgens volledig vul met water > niettegenstaande de ruime hoeveelheden water die in de schalen kunnen zijn de planten 's avonds dorstig > elke plant (lees pot, niet het groen zelf) dompel ik elke avond gedurende +/- 10' onder in een grote kuip met water tot ze zich goed hebben volgezogen > de 3 welke buiten staan heb ik nu ook voorzien van een afdakje tegen de schroeiende zon, rondom is gemulched met gras en ze krijgen ook dagelijks een ruime watergift 11° Het 'waterplan' lijkt te werken, planten zijn door hun gele/bruine toppen gegroeid en de bolvorming komt nu pas echt goed op gang (18/07) > de tripod doet wonderen, de planten groeien mooi rechtop door > gewoon verder met water geven zoals hierboven aangegeven > er beginnen zich wel verschillen af te tekenen tsn de verschillende groepen > de 3 volle grond planten zijn duidelijk het kleinst, de planten in de wormencompost doen het het best > ik ben verbaasd hoe goed alles gaat, steek wel héél veel tijd in de verzorging en opvolging > we vertrekken op reis, 2 weken afwezig, met bang hartje hopen dat mijn 'verzorgster' haar werk goed doet (ben ik zeker van hoor doet ze in april ook voor mijn pepers/paprika's 12° Het is voorbij ... (29/07) > groen sterft af en begint te verdrogen = sms van mijn 'verzorgster' > verdorie, vergat ze mss water te geven? 13° Knollen zijn van meer dan fatsoenlijk, blij verrast, tijdens mijn afwezigheid groeiden ze lustig door, nog beetje verder drogen en ze kunnen worden gewogen en ingezonden (02/08) 14° Resultaten zijn gekend, de winnaar ook, ik alvast héél tevreden met mijn resultaten en blij dat ik deelnam aan de wedstrijd, was leerrijk en zonder deze wedstrijd iets dat ik nooit zou hebben geprobeerd dus bedankt voor deze kans!!! Tom 1 september 2018 aangepast door Gast Quote
Luig81 Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 Mijn felicitaties aan de winnaars Vanaf mijn 33e cq laatste plaats Quote
petersmit Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 Gefeliciteerd aan de winnaar!! Laten we volgend jaar weer een nieuwe uitdaging aangaan! Quote Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..
Roland Geplaatst: 2 september 2018 Geplaatst: 2 september 2018 Hierbij mijn teeltverslag: Nog niet eerder met een moestuinwedstrijd mee gedaan om dat ik pas een paar jaar bezig ben groente te verbouwen in mijn bloementuin. Dus ook nog nooit uien gekweekt, laat staan zaaiuien. Doordat ik las dat uien veel voeding nodig hebben en eigenlijk bladgroente zijn, vanaf januari tot en met februari om de 2 weken een halve emmer duivenmest ondergespit. Het stukje van 1,6x1 meter waarop ik de uiten gezet heb had ik in oktober al gespit. Tijdens het spitten heb ik bladafval van de bomen in de straat eronder gespit. De zaadjes 11 januari gezaaid en zijn 21 januari uitgekomen nadat ik ze wat warmer heb gezet. Het 'zaaibroedkastje' waarin ze stonden is wel terug te vinden in dit toppic.Boven de zaailingen heb ik een LEDbuis 6500K hangen voor extra licht. De eerste 6 weken hebben de plantjes 24 uur licht gehad. 17 februari hadden de zaailingen 3 blaadjes en heb ik ze verpot naar een groter potje. (ca 8cm in doorsnede). Overdag staan ze voor een raam in de keuken met de LED buizen erboven en zonlicht dat via het raam binnen komt. zodra het donker wordt plaats ik een reflecterende plaat voor het raam zodat het licht van de LED buizen weerkaatst wordt naar de plantjes. Vanaf 23 februari ben ik gestopt met 24uur licht. De zon staat tot 14:00 op de plantjes, daarom gaan de LED lampen aan van 13:00 tot 17:00. De grond waarop de plantjes komen regelmatig (1 maal per week) geharkt zodat de duivenmest goed met de grond vermengt raakt. Doordat de bladeren snel omvallen heb ik deze steeds proberen te ondersteunen. 15 april heb ik de plantjes uitgeplant op hen definitieve plek. ik weet eigenlijk nog steeds niet of ze tegen nachtvorst kunnen?Maar volgens de weersvoorspelling is de kans op vorst klein. Ook groeien de planten uit hen bak, dus moest ik wel actie ondernemen.De bladeren opgebonden aan een bamboestok. In het vervolg moet ik de stokken verder van de plant plaatsen want uiteindelijk werd de uienbol zo groot dat de stokken in de weg stonden. Ik had gelezen over de uienvlieg. Echter doordat ik nog geen last heb van wortelvliegen en een rij wortels langs de uien heb gezaaid (dat zou helpen tegen de uienvlieg) geen overige maatregelen genomen.Dit had ik beter wel kunnen doen want ca 50% waaronder mijn 3 grootste uien zijn gaan rotten en hadden maden in de uienbol. Doordat de uien gingen rotten en het erg droog was heb ik ze niet veel water gegeven. Ik dacht eerst dat ze rotte door teveel aan water. Begin juli werd het blad al droog. Hierom op dat moment de grootste uit geoogst welke 761 gram woog. De een na grootste ui laten staan en deze kreeg een enorme bolvorming in juli. Doordat steeds meer van de overgebleven uien gingen rotten door de uienvlieg ook deze ui geoogst. Ik was bang dat deze ook aangetast zou worden.Deze ui blijkt goed te zijn voor de 3e plaats in deze competitie met 1.126 gram. Wat ik de volgende keer anders zou doen:- uien op een nog zonnerige plaats zetten, de uien met het meeste zon werden het grootst.- beschermen tegen uienvlieg, de 3 grootste planten hierdoor verspeeld.- met droogte wel water blijven geven zodat ze langer blijven groeien. Het was erg leuk om mee te doen en vind het toch wel een eer om op het podium te komen Familie en vrienden vinden het trouwens ook prachtig om zo`n grote ui te zien. Van de uien hebben we uiensoep gemaakt. erg lekker trouwens.De grootste ui heb ik nog in de schuur liggen. Quote
Waaslander Geplaatst: 2 september 2018 Geplaatst: 2 september 2018 Sorry voor de iets later kant van reactie juist terug van weekje verlof . Had geen internet met tablet en via gsm kon ik wel lezen maar wist paswoord niet om in te loggen en nieuw paswoord maken werkte link dan niet via mail. Dank u voor de felicitaties . En ik vind het ook een erg grote eer om dit resultaat te kunnen boeken met enkel biologische zaken . Bedankt aan de organisatie om de wedstrijd te organiseren en aan de zadenschenker voor de zaden . Mijn kweekverslag dat ik al van plan was te plaatsen dus voldoe ik zeer graag aan de vraag om deze te plaatsen . 12-1 16 zaadjes gezaaid in verteerbare potjes gevuld met zaai en stekgrond in propergator ingesteld op 22°C.Als de meeste opgekomen waren deze verplaatst naar een bak met tl verlichting . Maar blijkt dat timer niet werkte en niet onmiddelijk goed te krijgen . Dus na 2 dagen van 24 op 24 licht ze in Z-vensterbank geplaatst zonder extra verlichting . Ik dacht dat planten zowel donkere als licht nodig hadden voor een goede groei . 21-2 wortels komen door potjes deze met potjes en al in P9 potten geplaatst . Standaard potgrond. 8-3 verhuisd naar koude serre op plantenrek 1.25m hoog . Daarna nog koude periode gehad .Maar omdat uien normaal tegen klein beetje vorst kunnen en niet echt een plaats waar voldoende licht is en veilig voor de kat of terug naar rond de 20°C deze maar in serre gelaten zonder verwarming . Dit omdat ze al naar de slappe kant gingen volgens mij maar foto's te zien op dit forum was het bij iedereen zo . 27-3 -14 planten buiten uitgeplant in volle grond . De grond was een 10 dagen er voor los gestoken met een spitriek 10-4 hebben ze dan hun enige bemesting gehad namelijk houtas (vooral van wilg ) en beendermeel . En een mulchemlaag met compost (was de bedoeling om ze nog eens voeding te geven maar is er niet van gekomen ). Over gans de droge zomer hebben ze een 5 tal keer water gehad en dit op zandgrond . Maar de keren dat ze water kregen ,kregen ze dit in overvloed . Tuinslang er tussen en laat maar lopen voor een 10 tal minuten . Moestuin is op het zuiden gericht (dus gans de dag zon) en langs N-kant staat een beuken haag van meer dan 2 meter hoog. Volgend jaar komen ze terug en nog andere zaaiuien . Waaslander Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 2 september 2018 Geplaatst: 2 september 2018 Nou super hoor,je hebt er echt aandacht aan besteed,gefeliciteerd. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 september 2018 Geplaatst: 3 september 2018 Enorm gefeliciteerd Waaslander met dit mooie resultaat . Ook gefeliciteerd Tomp Roland Bosbrandje en Bit met hun resultaat boven de kilo, dat was mijn doel en dat heb ik niet gehaald.Chapeau!Jorg Henk daar waar jij mij op de twaalfde plaats hebt laten hangen klopt iets niet denk ik, volgens mij hoor ik net in de top tien thuis.. op de tiende plek dan wel, maar toch een mooi resultaat ! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annaelizabeth Geplaatst: 3 september 2018 Geplaatst: 3 september 2018 Ja, ook van mij gefeliciteerd met zulke kanjers. Het was weer leuk om iets nieuws te proberen, en volgend jaar doe ik weer mee. De Exhibition blijft bij mij in de teelt. Ik vind hem smakelijk, en ik heb van die 20 zaadjes een leuke opbrengst, bij elkaar toch mooi ruim 4 kilo. Quote
henkg Geplaatst: 3 september 2018 Geplaatst: 3 september 2018 Jet, je hebt gelijk (altijd leuk om te horen, toch?): je staat net nog in de top-tien.Stand is aangepast, ook voor een paar anderen. Heeft geen invloed op de top 9. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
tuinLB Geplaatst: 3 september 2018 Geplaatst: 3 september 2018 Gefeliciteerd aan de winnaars. Wederom een leuke wedstrijd. Ik zie wel dat de winnaars er veel aandacht aan besteed hebben. Dus terechte winnaars. De ui komt hIer volgend jaar ook weer terug. Heb nog 10 zaadjes liggen. Quote
TomP Geplaatst: 3 september 2018 Geplaatst: 3 september 2018 Mijn deelname was niet met de bedoeling van 'ik ga het hier winnen'.Ma bon dat gezegd zijnde, ik ben héél blij met mijn resultaat mss groot deel beginnersgeluk maar daar ben ik niet rouwig om Mij bevallen deze uien ook! Ga ze volgend jaar zeker opnieuw zaaien.Vruchtvlees is licht zoetig en ze zijn ook smakelijk. Maakte van een deel soep, van een deel uiensaus, grilde er al een aantal op de BBQ en vroor ook al 4 kg inGa er wel een stuk of 2 houden om te zien hoelang (of kort) ze nu wel bewaren. Ook benieuwd of mijn andere zaaiuien langer bewaren of de plantuitjes.Heb uit zaad (gele en rode) een ruime 40 kg geoogst in totaal + daar de 12 kg van de wedstrijduien nog bij... Ik kijk al uit naar de wedstrijd van volgend jaar.Hopelijk weer iets dat ik tot nog toe niet ken(de). Quote
hoekman Geplaatst: 3 september 2018 Geplaatst: 3 september 2018 Gefeliciteerd de 3 winnaars. En prachtig dat jullie op deze manier jullie teeltplan gedeeld hebben. Alle dank hiervoor. Hier hebben we meer aan dan aan alle nepadviezen. Die heb ik dit jaar ook niet gezien na mijn verzoek. Kansloos was ik ook tegen jullie inzet. Quote
Anna3 Geplaatst: 4 september 2018 Geplaatst: 4 september 2018 Gefeliciteerd Waaslander, TomP en Roland! Dank voor het delen van jullie teeltverslag. Grote uien kweken kan dus ook op zandgrond Dank ook aan de organisatie, het was weer een leuke en originele wedstrijd! Quote
Jorg Geplaatst: 6 september 2018 Auteur Geplaatst: 6 september 2018 Gefeliciteerd! Bedankt voor het delen van jullie werkwijze! Quote
Erny Geplaatst: 6 september 2018 Geplaatst: 6 september 2018 Nee maar... ik heb de top tien gehaald... Dat vind ik een zeer goed resultaat voor mijn inzet. Die van 800 gram was mijn zwaarste, er waren er nog twee van tussen de 600-700 gram en twee van tussen de 500-600 gram.Een goed resultaat dus gezien ik ze ná het in de grond zetten weinig extra aandacht heb gegeven in tegenstelling tot de top drie kwekers. Mijn wedstrijduien hebben wel als enige uien wat heerlijke rijpe paardemest gekregen en in de droogste periode als ook enigsten in de tuin een paar x extra water gekregen hoewel er onder de grond genoeg water te vinden was om ze te laten overleven.Mijn geluk was, denk ik, dat het zo lekker droog was, dus geen roest en andere schimmelgevaren waardoor de uien, sjalotten en knoflook gewoon eens lekker konden volgroeien ipv in vroegtijdig stadium af te sterven. En er hier op het veen dus genoeg water in de grond voorhanden bleef dus ze hebben niet droog gestaan.En dan de slakken niet te vergeten... dit jaar geen slakkenvraat aan de uien in tegenstelling tot andere jaren... dit jaar was het te droog voor ze... dus dat was ook een gelukje. Als we vorig jaar deze wedstrijd hadden gekozen dan had ik niet eens in de top 30 gestaan denk ik. Het opkweken ging eigenlijk wel gemakkelijk omdat de lampen er toch al hangen vanwege de opkweek van pepers en tomaten e.d. De uien konden daarop mooi meeliften.De eerste x dat ik vele jaren geleden uien en prei heb gezaaid had ik dat nog niet en dus is het ook een totale mislukking geworden toen. Vind het fijn dat door deze wedstrijd mijn uienzaaitrauma is verdwenen. Dank aan de organisatie en de winnaars gefeliciteerd! Quote
Wortel Geplaatst: 9 september 2018 Geplaatst: 9 september 2018 Bij mij wel mooie uitjes, maar mini exemplaren. Zelf kleiner dan de gewone uitjes uit de super. Dit waarschijnlijk doordat ze als vergeten groente behanbeld zijn en het hier zoals overal erg droog was... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.